Nukkumaan meno on ihan mahdotonta 1,5 vuotiaalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miumau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miumau

Vieras
Tämä alkoi siitä kun vieroitimme lapsen tutista noin kolme viikkoa sitten. Tutti on jo unohtunut, mutta nukkumaan meno on täyttä helvettiä. Päiväunille nukuttaminen kestää puolitoista tuntia, ellei sitten lähdetä autoilemaan ja yö unille nukuttaminen saman verran. Iltarutiinit on olleet samat ihan vauvasta asti, ettei niistä ainakaan pitäisi olla kyse. Ei vaan osaa nukahtaa ilman tuttia.
Jos poistun huoneesta alkaa kamala huutaminen ja rampaaminen sängystä pois ja jos taas olen vieressä nukuttamassa niin alkaa höpöttämään, potkimaan peittoa pois ja muutenkin virkeänä kukkuu. Ei auta silittelyt, ei tuutulaulut, ei mitkään. :(
Pitäiskö jättää päiväunet pois, vaikka olisi päivällä väsynyt vai palautanko tutin takaisin kuten mummu ehdotti? Alkaa jo pikkuhiljaa hermoja rassata se että lapsen nukuttamiseen kuluu niin paljon aikaa ja sitten on jo kello lähempänä puolta yötä kun itse pääsee iltapalalle.

meillä otettu käytännöksi, että jos ei 30 min riitä päiväunille nukahtamiseen, ni sitte saa/joutuu valvomaan iltaan asti. Ei juurikaan pysyvää apua, mutta eipähän tarvi nukuttaa montaa kertaa päivässä.

Meillä oli juuri samanlainen vaihe joka kesti jonkin viikon. Nyt alkaa onneksi helpottamaan. Minä otin sen linjan, että kun sänkyyn mennään niin sinne menään nukkumaan. Eli laitoin makuuasentoon jos tyttö nousi ylös, jos hän alkoi höpöttämään niin sanoin selkeästi, että nyt nukutaan eikä enää jutella (tehosi, mitä ihmettelen suuresti :o ), enkä muutenkaan antanut hillua sängyssä. Silti nukuttaminen kesti usein yli tunnin ja kysyi hermoja.

En jättäisi noin pieneltä päikkäreitä pois, mutta unirytmiä voisi varmaan tarkastaa. Jos nyt on menossa joku vaihe, että unen tarve vähenee niin kokeilkaa laittaa lapsi vaikka hieman myöhemmin nukkumaan. Tuttia en antaisi takaisin.

Voimia teille, tiedän minkälaista on nukuttaa lasta joka ei vaan nukahda :headwall:

No jotain voin vastata... meillä on samanikäinen lapsonen. Tuttia ei ole käyttänyt ollenkaan, joten siihen en osaa vastata. Mutta tutti ei ole hyväksi tuon ikäiselle, älä palauta sitä. Jos palautat muutenhan lapsi saa tahtonsa läpi.

Miten nukutat? oletko määrätietoinen? meillä menee nyt taas nukahtamiset hyvin, mutta on ollut muutamia kausia, jolloin nukahtaminen on kestänyt aika kauan. Eikö teillä ole ole pinnasänky enää käytössä? vaan normi sänky, kerta tulee pois sängystä itse?
tuo lisä haastetta.

Meillä nukahtaa yleensä itse, kun siihen opetettiin. Aina vieressä ollessa silittelen päästä hetken sitten poistun huoneesta. Sitten kun nousee pystyyn kippaan selälleen/kyljelleen, jos ei jää siihen poistun huoneesta. Sitten huutelee ja hetken päästä palaan. En puhu juurikaan mitään, sillä yöllä ei puhuta.

Jos ei nukahda päiväunille, miksi yrität yli tunnin? myöhennä aikaa tai koita jokunen päivä ilman unia. Saattaa jossain vaiheessa päivää nukahtaa helpostikin. mistä siis tiedät että on väsynyt?

meillä myös oli 1,5v samanmoinen vaihe tässä syksyllä, vajaan viikon kesti. Nyt ikää 1v8kk ja tutinriisto olis edessä joululomalla,,,kauhulla sitä odottelen...

Kuullostaa jokseenkin tutulta, vaikka meillä onkin vasta vauva 10 kk. Oot varmaan kokeillu jo kaikkea, mutta kyselempä silti. Ootko kokeillu esimerkkinukkumista eli käyny ite makaamaan sängyn vierelle vaikka patjalle ja esittänyt nukkuvaa?

1) älä anna tuttia takaisin
2) säännölliset iltarutiinit joihin sisältyy paljon hellittelyä ja sylittämistä ennen omaan sänkyyn siirtämistä
3) jätä lapsi omaan sänkyyn nukahtamaan itsekseen. Oma sänky ja ympäristö on turvallinen paikka. Lapsella ei siis ole mitään hätää yksin omassa sängyssään.
4) pystyynpomppiminen, peiton potkiminen yms. ovat kommunikointiyrityksiä (joihin olet vastannut), yhtälailla kuin juttelu
5) jos et aluksi halua lähteä huoneesta kokonaan, istu hieman kauempana sängystä, mutta täysin "kylmänä". Siirry iltojen mittaan hieman kauemaksi sängystä, kunnes lopuksi menet kokonaan huoneesta pois,
6) Jos lapsi lähtee sängystä vaeltamaan, nostat takaisin ja toivotat kuivasti hyvät yöt. Mielestäni pinnasänky helpottaisi hommaa. Voisi kikkailla siellä mielin määrin ja huomaisi, ettei "mikään" auta.

Päikkäreistä sitä mieltä, että nukkumaan kun selvästi väsynyt. Yritä nukuttaa n. 30 min, jonka jälkeen pois sängystä, ellei siihen mennessä ole nukahtanut.

Homma kuntoon kerralla. Tarvitaan useampia toistoja, ennen kun menee putkeen. Erilaisten kikkojen kokeilu muuttaa rutiineja, etkä koskaan näe tuloksia mikäli muuttelet metodeja jatkuvasti. Älä tässä kuuntele mummua. Olet jo yhden erävoiton saavuttanut, kun tutti on unohtunut.

Tsemppiä ja päättäväisyyttä!

Meillä tosiaan on ihan normi lastensänky käytössä kotona. Tutin kanssa ei tarvinnut kun viedä sänkyyn niin oli minuutissa unessa eikä edes pyrkinyt sängystä pois. Nyt olen joitain kertoja joutunut kiikuttamaan lapsen sänkyyn takaisin, ja kyllä se aina tajuaa että sängystä ei saa tulla pois ja tyytyy vaan huutamaan siellä.

Nyt olemme mummilassa ja matkasänky on käytössä. Ainoa ero kotona nukahtamiseen on se että ei pääse sängystä haahuilemaan pois halutessaan. Sama huuto oli kuitenkin nukkumaan mennessä. Nyt tänään kokeilin tuota että makoilen vieressä, mutta ei mitään tehoa. Hieroo kyllä silmiä ja haukottelee, mutta temppuilee vaan. Pistin useamman kerran makuu asentoon kun nousi istumaan, mutta alkoi sitten potkia ja repiä minua hiuksista, ja tässä meni noin tunti aikaa. Luovutettu on ja lapsi jatkoi leikkejään.

Saas nähdä miten sitten illalla nukahtaa jos vaikka nyt myöhemmin haluaakin päikkäreille (mitä suuresti kyllä epäilen).

Mielestäni ei voi mummilassa vaatia pieneltä samanlaista rauhoittumista, kun kotona tutuissa ympyröissä. Itse annoin pojalle ylimääräistä tukea ja turvaa vieraassa paikassa, vaikka rutiinit hoidettii totutusti.

Käytin itse tuota makuuasentoon laittamista ja jopa päättäväisellä kädellä selästä makuulla pitämistä (siis hellästi, ei tietenkään väkivalloin) jossakin vaiheessa. Tuntui, että kun poika meni yliväsyneeksi ei osannut rauhoittua. Jossain vaiheessa sänkyyn menemisestä tuli ikävä asia. Kikkailu alkoi heti, kun pää piti pistää tynyyn.

Venytin hieman iltarutiineja ja kappas, poika alkoi pyytää itse sänkyyn kun oli väsynyt.
Nykyään menee sänkyynsä mielellään, mutta välillä nukahtamiseen saattaa mennä jopa tunti. Iloisena itse siitä, ettei enää tarvitse päivystää vieressä ja miettiä jääkö ollenkaan illalle omaa aikaa..

Pitäisköhän meidän sitte alkaa heräämään aiemmin aamulla kun lapsi herää vasta puoli yhdeksän tai yhdeksän aikaan aamusta ja kuiten yhdeksän-kymmenen aikaan menee illalla nukkumaan?

Ja se ei auta että pitelee kättä päällä/silittelee. Nyt päikkäreillekkin nukahti niin että istuin vieressä tässä läppärillä ja pistin aina takasin makuuvilteen kun nousi pystyyn ja siihen se sitten nukahti. Kotonakin olen viettänyt monta monituista tuntia istuen sängynpäässä nukuttamassa ja aina kun on nukahtanut niin on nnukahtanut niin etten ole koskenut. Kosketus vaan tuntuu virkistävän jossain vaiheessa.

Yhteistyössä