Nukkumaan meno painajainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aara

Vieras
Nyt tarvitsisin hyviä vinkkejä miten saada poika 2v10kk iltaisin nukkumaan ilman huutoa.
Kauhea huuto alkaa siitä, kun hänet sänkyynsä vien. Siellä sitten riehuu ja yrittää tulla (ja välillä tuleekin) pois sängystä.

Meillä on aina iltarutiinit menneet saman kaavan mukaan; lelujen raivaaminen, iltapala, iltapesu, sohvalla luetaan iltasatu ja sitten nukkumaan. Mutta silti aina vaan poika huutaa sänkyyn jäädessään. Tähän ei sit vaikuta se, onko nukkunut päiväunet tai ei. Tai meneekö aikaisempaan tai myöhempään nukkumaan.

Tympii niin totaalisesti kuunnella sitä riehumista ja huutoa ja kun tuntuu ettei mikään auta ja tehoa.

Olisiko jollain apuja siihen, että poika jäisi hyvillä mielillä sänkyynsä nukkumaan?

Vaikuttaa siltä, että kukaan ei edes jaksa vastata sinulle... Kummallista, ettet ole vielä onnistunut. Kyllä niitä keinoja on.

Minä vain jättäisin lapsen sänkyynsä ja kuuntelisin huutoa jokusen yön. Kyllä tuon ikäinen jo tietää homman nimen, että nukkumaan on mentävä ja ajallaan sitten oppii. Tämän jokusen rankemman yön jälkeen menee sitten kyllä sänkyyn ilman huutoa.

Niin muiden lapset menevät varmaan niin hyvin nukkumaan, jottei kukaan osaa vinkata tässä pulmassa.
Tätä huutoshowta on jatkunut siis kuukausia. Eli poika suuttuu ja raivoaa sängyssään ja yrittää tulla pois sieltä. Jossain vaiheessa hän kyllä sit väsähtää (puolikin tuntia saattaa mennä) ja sit nukahtaa, mutta ei vaan jaksaisi tuota showta.

En enää keksi mitään millä saisin nukkumaan menosta mukavan ja helpomman. Johdonmukainen olen ollut koko ajan ja silti huudetaan =(((.

Voisikohan tähän asiaan soveltaa "reippauskalenteria"? Siskontytölläni on sellainen liittyen aamutouhuihin. Kun aamuaskareet ja hoitoon lähtö sujuu reippaasti, saa tarran. Tietty määrä tarroja tietää jotain pientä kivaa. Ja kiukuttelupäivänä ei tietenkään saa tarraa. Siskontyttö on suurinpiirtein saman ikäinen kuin sinun lapsesi ja ymmärtää kyllä systeemin. Toivottavasti asia helpottaa pian. :)

Minäkin kokeilisin tuota tarra-juttua. Mutta ehkäpä myös kokeilisin sitä, etten edes yrittäisi laittaa parina iltana nukkumaan. Tuon ikäinen osaa jo sanoa, kun nukuttaa ja veisin sitten vasta sänkyyn. Jos tuota huutoa on tosiaan ihan joka ilta, en ainakaan itse jaksaisi sitä kokeilematta uusia konsteja.

Meillä oli tuota samaa huutoa varmaan 1,5-vuotiaasta 2,5-vuotiaaksi, mikään konsti ei auttanut. Mutta päiväunien totaalinen poisjättäminen muutti tilanteen täysin. Oletteko kokeilleet jättää päikkärit kokonaan pois (ei ole tietty mahdollista jos lapsi on päivähoidossa)?

Meillä ei päiväunien pois jättäminen iltoihin paljon vaikuta. Ehkä niin kauaa ei poika jaksa huutaa, mut kiukkuaa kuitenkin.
Ihan siihen en ole valmis, että antaisin pojan valvoa niin kauan kuin haluaa. Ensiksikin sitä jo itse kaipaa omaa aikaa iltaisin ja eipä tuo illalla valvominen noihin huutoihin kauheasti vaikuta. Lomalla reissussa sai poika valvoa myöhempään ja edelleen ei olisi nukkumaan halunnut, vaikka kello oli jo vaikka mitä.
Monesti poika on ihan selvästi väsynyt, mutta kunhan nyt jostain syystä hänen pitää kapinoida sitä nukkumaan menoa, huoh!

Tuota tarra syysteemiä voisin kyllä kokeilla, tosin vähän kyyninen olen poikani tuntien (on sellainen jäärä), mutta valmis olen vaikka mihin.

Kiitos vinkeistä ja lisää otetaan vastaan.

Yhteistyössä