Nukkumisapuja 5kk kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sleeeep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sleeeep

Vieras
Yöt ovat nykyään tosi öevottomat 5 kk vauvan kanssa, nukkuu hyvin ensin 22-01, sitten alkaa meuhkaus ja itku.. Mikään muu ei rauhoita kuin tuttipullo, mutta herää n puolrn tunnin välein , joten ei sitä poulloa voi niin usein antaa! Nyt alkaa vanhemmatv olla aika väsyneitä... Illalla yritän syöttää täyteen mutta öisinkin söisi pohjattomasti, ei jotenkin tunne rajojaan syömisen suhteen. Antakaa fiksut vinkkejä please?

Mun molemmat lapset ovat alkaneet heräillä tosi tiheästi 4-5kk iässä. Ja samaa olen kuullut kavereilta. Olen tulkinnut sen niin, että kaikki uusi oppiminen, ympäristöön herääminen sieltä äidin sylistä, liikkumisjutut sun muut pörrää päässä ja tekee unesta levotonta, jolloin havahtuu herkemmin ja levottomaan oloon haluaa varmistaa että äiti/isi on läsnä. Se on molemmilla ollut vaihe ja mennyt ohi, mutta rankkaa se oli sen minkä kesti. Auttaako kainaloon ottaminen? Vuoroyöt tai yön jakaminen vanhempien kesken? Syökö tuttia?

Meillä toimivinta oli mennä samaan aikaan (tai ekasta parahduksesta eli 45min. nukahtamisesta) viereen nukkumaan, sillä pysyi järjissään sen vaiheen yli. Tosin imetin, ja sillä sai lapsen nopeasti hiljaiseksi, mutta imetyksen sijaan joku tutti+kainalo-yhdistelmä, tai mikä nyt teidän vauvalle sopisikaan.

Mutta siis on vaihe, menee ohi, ja selviätte hengissä. Tsemppiä!

Kiitos vastauksestaja tsempeistä. Olen täällä ihan tippa linssissä koska asutaan vieraassa paikassa miehen työn takia, ja kohta hän lähtee 1 kk työmatkalle, jolloin jään yksin lapsen kanssa enkä tiedä mitä tekisin.... On siis jo rasittavaa itsessään tämä vieraassa paikassa asuminen. En enää imetä, eikä huoli "lohdutustissiä", tuttiakaan ei valitettavasti kelpaa kuin ehkä yhden kerran kymmenestä kun sitä tarjotaan. Ennen nousin ja olkapäälle nukahti, mutta nyt en saa enää laskettua alas ilman että heräisi taas.

Sama ongelma täällä. Paitsi yhtään pidempää unijaksoa ei ole. Koko yö noin puolen tunnin tai tiheämmin heräilyä. Imetän ja kainaloon otan muttei auta ????

Samojen ongelmien äärellä ollaan. Herra nyt 6kk&heräillään vieläki 1-5krtaa yössä pullolle. (Öisin herätään treenaamaan liikkumista&hampaat oma osasa heräilyssä)
Välten ei tutiin/vesipullollee takasi nukaha vaan vaatii sen maitosa.
Meillä autto hyvin kuitenki ku alettiin syöttää enemmän pilttiä/kiinteitä ku maitoo päivisin&illalla hyvä satsi puuroo&nukkumaan mennessä vielä maito.
Jos yöllä useemman kerran ku sen 2 niin ollaan vaan pienemmät määrät maitoo annettu.

Onko mahdollisesti refluksia tai vatsakipuja (maitoallergia)? Kokeile vaihtaa korvikemerkkiä joksikin aikaa? Syökö miten kiinteitä? Vilja-allergia? Toimiiko vatsa normaalisti?

Meillä oli refluksia ja lopulta maitoallergia. Iltaisin annoin pullon peruna-porkkanavelliä tai maissivelliä, vain niillä jaksoi nukkua ja kiinteämpinä pysyivät paremmin sisällä.

Jatkan vielä tätä ketjua... Eivät ole yöt helpottaneet, päinvastoin, vauva heräilee tunnin välein eikä muu kuin tuttipullo rauhoita. Meuhkaaminen alkaa käsien huitomisella ja kasvojen hieromisella, mielestäni eniten siolmien alueelle. Maitoa kuitenkin menee aivan järkyttäviä määriä, n 500 ml 00-07 välillä... Olen laimentanut korviketta mutta ei noin isot määrät nestettä voi olla hyväksi. En tiedä onko vatsavaivoja, en usko... Hampaita toki saattaa olla tulossa, sillehän ei voi mitään, päivisin vauva kuitenkin ihan tyytyväinen elämäänsä. Alan olla tosi väsynyt itse, huoh...

Missä vauva nukkuuu? Ei vissiin rintaa syö? Tuossa iässä vauva alkaa ymmärtää, että on äidistä erillinen olento ja haluaa varmistella, että äiti on paikalla ja saatavilla myös yöllä. Ota vauva viereen nukkumaan? Kysymys tuskin on nälästä. Nukahtaaako yleensäkin ns. pullolle?

Liikkumisen oppiminen herättää ja valvottaa. Tee kapalo, meidän 6kk rauhoittui vain siihen alkuyön touhuamisesta. Nyt nukkuu taas rauhallisemmin ja unipussi ja äidin kainalo+tissi riittää mut tuo kapalo on hyvä vaikka tuntuuhan se vähän hullulta paketoida noin isoa vauvaa. Itse otin lapsen vielä syliin hytkyteltäväksi kapaloinnin jälkeen ja siihen nukahti.

Vieressä nukkuu ja tuntee ja näkee että paikalla ollaan. Joskus saan tyynnyteltyä syliin mutta harvemmin kuin yhden kerran kymmenestä saan laskettua sänkyynnilman että herää. Lopetin imettämisen jouluna... Ei huoli lohtutissiä, tutista tulee vaan kiukkusemmaksi. Täytyy kokeilla kapalointia uudelleen, sitä teinkin n 3 kk asti, mutta nyt tuntuu pääsevän kaikista kapaloista ulos... Jos tulee muita vinkkejä mieleen niin otan mielläni vastaan... En saa itse enää unenpäästä edes kiinni kun takaraivossa koko ajan ajatus että vauva herää minuutin päästä...

Yhteistyössä