nukkumisjärjestelyt ja uusi tulokas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Miten teillä muilla nukkumisjärjestelyt on hoidettu, kun uusi perheenjäsen on tullut taloon? Meillä kun reilu 2v. aina ollut huono nukkuja ja tällä hetkellä nukkuu omassa sängyssään meidän huoneessa (yöt olleet näin rauhallisempia), mutta reilun parin kk.n kuluttua on toisen vauvan laskettu aika ja tässä mietitään mitenkä sänkyjä siirretään vai siirretäänkö mihinkään... Eli onko fiksua siirtää poikaa tässä vaiheessa ennen uutta vauvaa takaisin omaan huoneeseen ja opettaa taasen nukkumaan yksin siellä, meinaan ettei tulisi mitään mustasukkaisuuksia tms. kun vauva sitten tulee meidän vanhempien makkariin nukkumaan? Olikohan vaikea saada selkoa, mutta josko joku osaisi antaa vinkkiä? :wave:

Meillä 3,5v poika ja on nukkunut nyt jonkun aikaa omassa sängyssä meidän sängyn vieressä. Nukkui siihen asti meidän välissä mut sitte ajateltiin laittaa omaan sänkyyn kun ei saatu nukutuksi kun poika kääntyili kovasti öisin. Hienosti on nukkunut omassa sängyssä ja kaikki saa paremmin nukuttua. Meille on kesäkuussa tulossa vauva ja senkin takia opetettiin omaan sänkyyn nukkumaan ettei luule että vauvan takia joutuu pois meidän sängystä ja yksi syy oli myös se että alkoi nukkumaan syksyllä ilman vaippaa ja pojan omassa sängyssä on patjasuoja enkä halunnut että tulee pissat meidän sänkyyn,tosin yhtään kertaan ei ole sänkyyn pissannut. Vauvan sänky laitetaan varmaan pojan sängyn viereen kun ei muuten mahdu ja pojan sänky saa olla edelleen kiinni meidän sängyssä. Voi olla että vauva tulee nukkumaan minun vieressä niinkun esikoinenkin,oli niin paljon helpompi yöllä imettää. Meillä ei lastenhuone ole vielä valmis joten ei ole edes muuta vaihtoehtoa kun nukkua kaikki samassa huoneessa.

Meillä tehtiin niin, että esikko silloin 2v sai nukkua edelleen meitin huoneessa, ja vaavi laitettin suoraan omaan huoneeseen. Ja tämä koettiin tosi hyväksi vaihtoehdoksi. Kävin siellä yösyötöillä ja palasin sänkyyn. Silloin vältyttiin tavallaan siitä esikon hyljätty -tunteelta.

Meillä poika oli vajaa 2v kun typy syntyi. Poika on nukkunut jo alle 1v asti omassa huoneessaan. Kun tyttö syntyi, hän nukkuu pinnasängyssä meidän huoneessa. Eikä poika ole siitä ollut moksiskaan.
Ennen tytön syntymää poika nukkui hyvin läpi yöt, mutta viikko sen jälkeen kun kotiuduttiin, hän aloitti yöheräilyt. Herää keskimäärin 3 aikaan yöllä, ja itkee isäänsä. Aikansa jaksettiin yrittää nukuttamista omaan sänkyyn, mutta kun se operaatio saattoi kestää jopa 2-3 tuntia, niin nykyään asia hoidetaan siten että kun poika herää, siirtyvät isänsä kanssa nukkumaan viereiseen vierashuoneeseen. Joskus poika jopa menee sinne suoraan, huutamatta ketään seuraksi. Ei ole hyvä vaihtoehto, mutta toimii meille jotta jokin yörauha säilyisi.
Enemmän luulen että tuo yöheräily johtuu jostain ikään liittyvästä jutusta, kuin siitä että kapinoisi vauvaa vastaan. On niin rakastunut pikkusisareensa etten sen vuoksi jaksa sitä uskoa. Tai ehkä kaikki vaikuttaa kaikkeen..?

Meillä silloin n. kolme vuotta sitten, kun kuopus syntyi, nukuimme kaikki samassa huoneessa(äiti, isä ja 4-vuotias isoveli), meillä on kyllä iso makuuhuone, eli mahduttiin hyvin. Isoveli ei häiriintynyt yhtään pikkusiskon yösyötöistä. Sitten n. puolen vuoden kuluttua hän halusi itse muuttaa omaan huoneeseen nukkumaan. Meillä se meni tosi kivuttomasti.Eli en lähtisi tässä vaiheessa muuttamaan, ettei tule hylätyksi jätetyn tunnetta.

meilläesikoinen oli vähän reilu kaksvee kun toinen syntyi. nukkui omassa sngyssä meidän sängyn vieressä.
vauvan sänky laitettiin tytön sängyn perään. typy keksikin että he nukkuvat vauvan kanssa junassa, pinnasänky oli veturi ja hänen sänky vaunu.
siirrettin molemmat yhtä aikaa omaan huoneeseen kun nuorempi oli jotain kaksvee.

Mä antaisin isonveljen (vai sisko?) nukkua edelleen iskän ja äidin huoneessa omassa sängyssä ja laittaisin uuden tulokkaan heti omaan huoneeseen nukkumaan. Muuten voi tulla mustis, kun se vauvan tulo on jo noinkin lähellä. Mun lapset on nukkunu alusta asti omissa huoneissaan, en antanu periks vaikka esikon kanssa yöt oli yhtä huutoa ja hammasten kiristystä. Nyt oon tyytyväinen etten antanu periks, ei se hulabaloo aika montaa vuotta kestä! Onnellista odotusta :heart: .

Jos koko perhe mahtuu yhteen makkariin vauvan tulon jälkeenkin, niin minun mielestä kaikki samassa huoneessa vaan! Meillä ei ainakaan isosisko ikinä reagoi vauvan huutoon, vaikka nukkuvat samassa huoneessa vierekkäsisisä sängyissä. Eli sen takia ei ainakaan ole minusta tarvetta heivata vanhempaa lasta omaan huoneeseen.

Järjestelyitä olen miettinyt minäkin ja viimeksi eilen illalla totesin, et taitaa esikko tulla meidän makkariin nukkumaan kun vauva tulee taloon, on siis nukkunut omassa huoneessa marraskuusta lähtien, hyvin. Välillä huutelee sängystä, et äiti en tykkää nukkua täällä, tulen viereen, mutta nukahtaa sit omaan sänkyyn. Alkuun annan toki mennä näin nämä nukkumiset, vauva meidän makkariin ja poika omassa huoneessa niin kuin tähänkin asti ja sit jos tulee kauheeta mustasukkaisuutta siitä, et vauva nukkuu meidän huoneessa, niin siirrän esikon sängyn kans tänne (mahtuu kun siirtää tietokonepöydän pojan huoneeseen)

Laskettuaika 11.4

Yhteistyössä