Nukkuuko _oikeesti_ kaikilla muilla vauvat/lapset hyvin ja meillä vaan on huonosti nukkuvat vauvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tm

Vieras
Että ottaa kaaliin, eka muksu oli huono nukkuja, nukahtaminen oli hankalaa ja nukkuminen sitäkin hankalampaa, helpotti n. 1v ikäsenä vähän, 2v ikäsenä alko vihdoin ja viimein nukkumaan öitänsä ilman joka iltasta huutoa ja tahtojen taistelua.
Toka onki ihan eri maata, nukku ekan kuukauden ennenkun koliikkivaivat alko ja sitä kesti sinne 3kk ikään saakka. Mutta eipä se nuku yössä kuin tunnin pätkiä, jos sitäkään, vieläkään kun 1v synttärit häämöttää. Päikkäreitä vaihtelevalla menestyksellä.
Sitten kaikkien muiden lapset tuntuu nukkuvan jo vauvasta asti täysiä öitä ja syö hyvin ja kaikki on hyvin, meillä ei ruokakaan oikein maistu, syö ehkä 1/4dl kerralla, nuorempi siis.

Vai onko se vika sitten mussa, mitä mä teen väärin ? Miten ihmeessä lapset saa nukkumaan, jos nukahtamisessa ei ongelmaa, vaan siinä ettei nuku pitempään kuin tunnin ?

Miten muiden lapset, saman ikäiset (8-9kk) nukkuu öitänsä ilman että syö tai herää kertaakaan/yhdellä herätyksellä? En tajua.

Kiva kulkea zombina päivät pitkät,
pakko purkaa,sorry.

Meillä tyttö heräilee järjestäen joka yö vähintään kerran. On aina herännytkin.
Unikoululla saatiin nukkumaan ilman yösyöntejä (11-kuisena).

Ikää nyt yli 2 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Ikää nyt yli 2 vuotta.

Miten ihmeessä tollanen unikoulu toimii, jos on toimiakseen siis ?
Ollaan koitettu "tassutella" n.2kk ajan, huutaa ku syötävä niin kauan että saa maitoa, tunnin välein.

Mulla on kohta kaksivuotiaat kaksoset, joiden kanssa ekat puolitoista vuotta oli ihan kamalia. Sit ne nukkui muutaman kuukauden keskenään samassa huoneessa oikein hienosti, ja nyt en taas tiedä mikä vaihe on kun yöllä joutuu taas välillä valvomaan tunnin tai puolitoista....

Halauksia sinne! Yövalvominen ON todella rankkaa.

ap, meillä esikko heräili ekan vuoden 5-20 krt/yö. oli koliikkinen, herkkäuninen, tms.nukutus oli yhtä tuskaa, unikoulusta ei lainkaan hyötyä. 1 veenä alkoi kuin napista painamalla nukkumaan yönsä, nukutus helpottui hiljalleen. 2 veestä lähtien mennyt itse nukkumaan.

vauva on ollut allerginen koko ikänsä(nyt 10kk), heräillyt siksi ja on myös herkkäuninen. vieläkin heräilee, milloin 1 krt,milloin 5krt /yö

Alkuperäinen kirjoittaja tm:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Ikää nyt yli 2 vuotta.

Miten ihmeessä tollanen unikoulu toimii, jos on toimiakseen siis ?
Ollaan koitettu "tassutella" n.2kk ajan, huutaa ku syötävä niin kauan että saa maitoa, tunnin välein.

Meillä se toimi niin, että kun itse aina olin se ruoantarjoaja (imetin) niin häivyin pariksi yöksi nukkumaan kauemmas ja mies hoiti yöheräilyt (silitteli, kippasi takaisin nukkumaan ja peitteli jne...) Unirytmi muuttui radikaalisti jo toisena yönä ja kolmannen yön pääsin jo takaisin omaan sänkyyni nukkumaan. :D

[

Vai onko se vika sitten mussa, mitä mä teen väärin ? Miten ihmeessä lapset saa nukkumaan, jos nukahtamisessa ei ongelmaa, vaan siinä ettei nuku pitempään kuin tunnin ?

Tuttu tunne, meilläkin esikoinen nukkui todella huonosti. Anopin mukaan kasvatuksen tulosta...

oletko kysynyt omalta äidiltäsi, että miten sä olet vauvana/lapsena nukkunut? Mä nukuin hyvin ja ekan kerran olen valvottanut vasta 1.5vuoden ikäisenä. meillä poika perinyt mun unenlahjat.

Mä uskon että miten vanhemmat ovat nukkuneet niin lapsi nukkuu samallalailla.

Meillä oli vauvana tosi huono nukkumaan eli nukuttaminen vaikeaa ja heräili usein. Ei koskaan nukahtanut uudelleen ilman tissiä/pulloa. Nukkuminen parani järkyttävän paljon, kun saatiin selville, että lapsella oli allergian aiheuttama refluksi ja sopiva erityiskorvike ja lääkitys. Mun kokemus siis on, että terve lapsi nukkuu hyvin, sairas ei.

Meillä oli esikoinen TOSI helppo tapaus, nukku missä vaan, ja mihin vaan laitettikin nukkumaan. Ei välittäny ympärillä olevista tai äänistä. mut tää kuopus on kitisijä, ja herää joka yö useita kertoja. Jos herää 1 yön aikana, niin se on ihan huippuhieno suoritus! Ikää kuopuksella nyt 1v.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
oletko kysynyt omalta äidiltäsi, että miten sä olet vauvana/lapsena nukkunut? Mä nukuin hyvin ja ekan kerran olen valvottanut vasta 1.5vuoden ikäisenä. meillä poika perinyt mun unenlahjat.

nukuin kuulemma erittäin hyvin, en heräillyt öisin ekojen 6kk jälkeen

Juu no ei nuku hyvin täälläkään. 4 kk saakka oli koliikki, mutta huusi pääasiassa illat, yöt nukkui niin että heräsi noin 3 krt syömään.

4 kk ikäisenä sitten alkoi heräilyt, 8-15 krt yössä pääasiassa. Sitä jatkui 11 kk saakka, kunnes selvisi suolisto-oireiset allergiat.Sitä ennenkin olin kyllä allergioita epäillyt, mutta kolme eri terveyskeskuslääkäriä sanoi ettei voi olla, koska iho on niin hyvä. :o No kyllä vaan voi ..Nyt on maito altistuksilla ainakin selvitetty., eikä se siihen lopu, vielä on monet altistukset edessä, viljat seuraavaksi. Itse ollaan kokeiltu altistaa ainakin vehnälle, kauheaa yölevottomuutta tulee siitä. :(

Nyt herää pääsääntöisesti 2-4 krt yössä, unikouluun saa ruveta vasta kun kaikki allergiat ovat selvinneet.

Tuon lisäksi nukahtaminen on alusta asti ollut todella vaikeaa, taistelee viimeiseen asti unta vastaan, huudon kanssa. Ei ole tavatonta etteikö menisi toista tuntia ennen kuin nukahtaa, vaikka olisi selvästi ihan rättiväsynyt. Rutiinit ja rytmit on olleet alusta asti kohdallaan.

Huhhuh. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Meillä oli vauvana tosi huono nukkumaan eli nukuttaminen vaikeaa ja heräili usein. Ei koskaan nukahtanut uudelleen ilman tissiä/pulloa. Nukkuminen parani järkyttävän paljon, kun saatiin selville, että lapsella oli allergian aiheuttama refluksi ja sopiva erityiskorvike ja lääkitys. Mun kokemus siis on, että terve lapsi nukkuu hyvin, sairas ei.

tätä mäkin olen miettinyt, mutta ei ole mitään iho-oireita ja sen takia ei neuvolassa saa lähetettä allergiatesteihin.
"kun ei voi olla allergiaa kun ei iho oireile"

meillä oli eka vuosi yhtä helkuttia heräilyjen takia ja yksv veenä kanssa yhtäkkiä alkoi nukkumaan paremmin just ku ajattelin et nyt on tulossa joku viimenen piste tälle valvomiselle ja sängystä nousemiselle varsinki ku mies ei auttanu ollenkaan öisin...

Tähän peesiä. Mä itse olen ollut koliikkivauva ja nukkunut ensimmäisen täyden yön vasta 2-vuotiaana.

Omalla pojallani ei ollut koliikkia, mutta kokonaista yötä (=vauvalla yli 5 tuntia unta putkeen) ei ole vielä puolen vuoden ikään mahtunut. Heräilee yöllä syömään edelleen 3-6 kertaa yössä. Tällä hetkellä se ei minua rassaa, sillä nukumme perhepedissä, enkä joka kerta edes kunnolla herää, kun poika syö.

Nukuttaminen sen sijaan kestää vaihtelevasti 20 min.-1 tuntiin ja se on kyllä rasittavaa. Nyt meillä tehdään vielä hampaitakin, joten nukahtaminen on entistä vaikeampaa. Unikoulua olen harkinnut, ja kokeilinkin tassuttamista, mutten kestänyt pojan itkua. Kokeillaan hampaiden jälkeen uudelleen.

Et ole yksin ap! :hug: Oletko jo lukenut Elizabeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille"-kirjan? Suosittelen!

Alkuperäinen kirjoittaja ww:
Nukkuuko vieressä? Meillä huonosti nukkuva 1-vuotias, 2h välein herää ja vain tissi auttaa. Että, jos viereen ottamalla saisit edes 2h välit :D

nukkui vieressä 7,5kk, siirsin omaan sänkyyn kun en ite pystyny enää nukkumaan samassa kylkiasennossa, saati nukahtamaan kun toinen puhisee minkä kerkiää.. ei vaikuttanut yöuniin siis :/

Alkuperäinen kirjoittaja ww:
Nukkuuko vieressä? Meillä huonosti nukkuva 1-vuotias, 2h välein herää ja vain tissi auttaa. Että, jos viereen ottamalla saisit edes 2h välit :D

Niin ja siis mäkin vaan nauran niille "meidän vauva herää vieläkin 1-2 krt yössä" marisijoille..

tätä mäkin olen miettinyt, mutta ei ole mitään iho-oireita ja sen takia ei neuvolassa saa lähetettä allergiatesteihin.

tämä on tietämättömien kommentointia ja yhtä hapatusta! Älä luota neuvolaan ja sairaalan lastenpoliin, mene yksityiselle allergologille jos allergioista selvän haluat. Meillä 10kk ikäinen suolioireinen maito- ja ruoka-aineallergikko. Iho on täydellinen. Suolisto reagoi ummetuksella. aina.

Tuosta samasta juuri kirjoitin. Tuo on ihan yleinen ongelma että terveyskeskuksessa ei tunneta suolisto-oireisia allergioita. Mutta yksityise tuntevat. Suosittelen käymään yksityisellä allergialääkärillä. Sieltä tuli meille heti lähete.

Alkuperäinen kirjoittaja Pojun äiti:

Tähän peesiä. Mä itse olen ollut koliikkivauva ja nukkunut ensimmäisen täyden yön vasta 2-vuotiaana.

Omalla pojallani ei ollut koliikkia, mutta kokonaista yötä (=vauvalla yli 5 tuntia unta putkeen) ei ole vielä puolen vuoden ikään mahtunut. Heräilee yöllä syömään edelleen 3-6 kertaa yössä. Tällä hetkellä se ei minua rassaa, sillä nukumme perhepedissä, enkä joka kerta edes kunnolla herää, kun poika syö.

Nukuttaminen sen sijaan kestää vaihtelevasti 20 min.-1 tuntiin ja se on kyllä rasittavaa. Nyt meillä tehdään vielä hampaitakin, joten nukahtaminen on entistä vaikeampaa. Unikoulua olen harkinnut, ja kokeilinkin tassuttamista, mutten kestänyt pojan itkua. Kokeillaan hampaiden jälkeen uudelleen.

Et ole yksin ap! :hug: Oletko jo lukenut Elizabeth Pantleyn "Pehmeä matka höyhensaarille"-kirjan? Suosittelen!

kiitos vinkistä! täytyykin hommata se itelle.

Tuosta samasta juuri kirjoitin. Tuo on ihan yleinen ongelma että terveyskeskuksessa ei tunneta suolisto-oireisia allergioita. Mutta yksityise tuntevat. Suosittelen käymään yksityisellä allergialääkärillä. Sieltä tuli meille heti lähete.[/quote]

ok, täytyy heti huomenna soittaa ja koittaa varata aikaa.

Ei meillä mitään iho-oireita ole ikinä ollut. Jos lapsi reagoi esim. silent refluksilla, se ei näy mitenkään selvästi päälle päin niinkuin ei vatsakivutkaan. Suurin oire oli nuo univaikeudet :wave: Neuvolasta nyt ei saa juuri koskaan apua, me käydään yksityisellä!

Yhteistyössä