nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vatsallaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vatsallaan

Vieras
Ihan hirveä stresisä aiheesta vatsallaan nukuttaminen.. Tiedän ettei saisi, mutta kun vauvalla niin hyvä nukkua masullaan. Kärsii ilmavaivoista öisin, puhkuu ja ähkii ja nostelee jalkojaa, ei saa unta, enkä minä, eikä isä. Sitten kun kääntää vatsalleen, vaipuu rauhalliseen uneen. Mutta minä en uskalla taaskaan nukkua, vaan joko valvon tai heräilen pienin välein kuuntelemana, hengittääkö..

En tosiaan tiedä mitä tehdä. Kun käännän vauvan kyljelleen, herää taas ja alkaa ähistä ja vaikertaa. Ikää melkein 4kk ja jäntevä kaveri, osaa kääntää päänsä sivuun.

Katselin tilastoja, että kätkytkuolemia on vuodessa Suomessa noin 20 ja ikäluokan koko taitaa olla noin 50 000, joten pienihän se riski on. Toisaalta tuntuu että pitäisi antaa vauvan nukkua siinä asennossa mikä hänelle on hyvä, toisaalta taas pelkään että jotain sattuisi, eihän sitä menetystä voisi ikinä kestää. Jos vielä tuntuisi että se on ""oma vika"".

Miten muut, uskallatteko nukuttaa vatsallaan?

Meidän pojalla oli lasta ensimmäiset 5 vko, ja täytyi siis nukkua selällään. Tosi huonosti nukkui tuon ajan. Nukutettiin suurimmaksi osaksi sylissä, sillä sängyssä ei vaan nukkunut vaikka kuinka yritti.
Kun lasta otettiin pois, laitoin sänkyyn nukkumaan, selällään ei nukkunut, hieman kyljellään kokeiltiin, ei käynyt. Kyljellään ei vielä voinut nukkuakkaan, kun jalat harallaan. Vaikka tiesin, että mahallaan ""ei saisi"" nukkua, niin kokeilin mahalleen laittaa, ja johan nukkui, ja kauemmin kuin koskaan. Poika ei vaan nuku muuten kuin mahallaan, niinpä mahallaan on nukuttu. Päätään osasi silloin 5 vko ikäisenä jo kääntää ja nostaa. Poika jo 8kk, ja mahallaan edelleen nukutaan parhaiten.

Meillä on nukkunut vatsallaan 1kk lähtien,vatsa vaivasi ihan hirveesti ja ainut keino saada kunnolla nukkumaan oli laittaa vatsalleen.Nyt ei sitten nukuta kuin vatsallaan jos yöllä kääntää itsensä niin herää välittömästi..mun mielestä voi ihan rauhassa nukuttaa jos itse saa käännettyä päänsä ja muutenkin rauhoittaa öitä.

molemat lapset nukutettu kyljelteen ja hyvin on toiminut. Kätkytkuoleman takia en ole mahaltaan nukuttanut enkä nukuta. Selältään en nukuta koska jos vauva oksentaa niin hän saattaa tukehtua omaan oksennukseensa. Kylki on toiminut hyvin.

Meillä aikanaan jo esikoinen nukutettiin vatsallaan,paras asento, takasi pitkät unet.
Nyt pikkukakkonen, 2 vkoa vanha, nukkuu mieluusti päikkäreitä vatsallaan,yöt tosin kyljellään,kun en vielä ""uskalla"" nukuttaa yöllä vatsallaan.Nlantäti kävi tänään kotikäynnillä ja sanoi vatsallaan nukuttamisen näin pvä aikaan passaavan (vaikkakin mainitsi noistä kätkytkuolemista,myös sen,ettei vatsallaan nukuttamisella ja kätkytkuolemilla ole pystytty tod. yhteyttä..), kun kerroin,että poika nukkuu näin paremmin.Itse käyn välistä tarkistamassa,että kaikki ok.
Meillä jo tämä 2 vko:nen kääntää hyvin päätään puolelta toiselle,ja on muutenkin kovin jäntevä kaveri kannattelemaan päätään,toki sitä vielä tuetaan =D
Että näin meillä!

meillä kummatkin on nukkunut mahallaan juuri vatsavaivojen vuoksi... meillä on varmistettu tämä hapen saanti (tietenkin käyn myös katsomassa) sillä että alusta ei ole liian pehmeä, vaikka päätä kääntelisikin niin ei pääse ""uppoamaan"" pehmeään patjaan... =)

meillä ei ole ollut vatsavaivoja,joten selälleen nukkuminen on toiminut..enkä uskaltais masulteen nukuttaakkaan.. Kyljellään ei edes pysy koska selän taakse ei saa laittaa esteitä.. Ei oksentele,ei puklaile..

Mutta niillä tilastoilla ei ole tasan mitään merkitystä jos yksi 20 on se oma vauva... ja tämä selälteen/kyljelteen nukuttaminenhan on ratkaisevasti tämän luvun pienentänyt, joten ei sitä turhaan ole keksitty...

kätkytkuolema on tullakseen jos tulee....
nukkui sitten missä asennossa tahansa.
Ollaan nukutettu alusta asti kaikki lapset mahallaan, tosin osanneet jo 2 päivän ikäisenä kääntää päänsä puolelta toiselle.

niin no vanhempien kiusaksihan näitä tutkimuksia ja suosituksia tehdään, kyllä.. Kuten aikasemmin mainitsin tämän nukkumisasennon radikaalisti vaikuttaneen tuohon tilastoon, että eiköhän sillä aika selvä yhteys ole?

Voi kurttu kurttu....
Aika lapsellista ;) Luuletko tosiaan, että kaikki orjallisesti noudattavat suosituksia ja juuri tuo nukutusasennon suosituksen uudistus on se ratkaiseva tekijä? Minä uskon, että enemmän voisi olla syy kätkytkuolemien vähenemiseen äitien valistuneisuus raskausajan elämäntavoista, synnytys-sairaaloiden ja -tapojen kehittyminen jne. Varmasti myös se, että tuosta nukutusasennosta varoitellaan on auttanut -ainakin niitä vanhempia, jotka muuten eivät huomaisi tarkkailla sitä omaa lastaan, osaako kääntää päätään ja onko tarpeeksi jäntevä mahallaan nukkumiseen.

Meillä on tyttö nukutettu vauvana mahallaan, nyt jo iso tyttö ;)

Tehkää hyvät vanhemmat niinkuin teistä hyvälle tuntuu, ohjeet on hyviä mutta ei niitä tarvitse orjallisesti noudattaa!

nukuttiin jo synnärillä mahalleen, eivät hoitajat ja kätilöt tuosta oikein mitään sanoneet. Sanoivat että ompahan suloista jos tyttö nukkui mahani päällä. Jos se nukkui sängyssään niin katsoivat kyllä tarkkaan että missä asennossa pää on, mutta ei asiasta maininneet mitään. Selällään/kyljellään nukuttamisesta ei tullut koskaan mitään..

Sillä osaako lapsi kääntää nukkuessaan pään sivulle ym. seikoilla ei ole kätkytkuoleman kanssa mitään tekemistä. Kätkytkuolema ei ole mikään patjaan tukehtuminen, vaan selittämätön kuolema mitä jostain syystä tapahtuu useammin mahallaan nukkuessa. Toki muitakin riskitekijöitä on.

Meidän neitiä nukuttivat ihan keskolassakin masullaan... Eipä hän kyllä ollut siellä keskosuuden tms. vuoksi, vaan antibioottikuurin, joka sitten tietysti aiheutti vatsavaivoja. Hän oli kyllä jo syntyessään niin jäntevä, että taisi osata kääntää päätään jo silloin.

Mutta siis tilanteen mukaan ja jos ei muuten nuku, niin eikö sitten voi nukuttaa masullaankin?? Ainakin tuttu kätilö nukutti poikaansa mahallaan vaunuissakin.

siis edelleen se kätkytkuolema ei tosiaankaan johdu tukehtumisesta... eli päänkääntämisellä ei oo asian kanssa mitään tekemistä. Lapsi vaan yksinkertaisesti lopettaa hengittämisen ja yleensä löytyy vatsallaan... siis ei aina.

Tietenkin on hyvä jos vauva suostuu nukkumaan selällään tai kyljellään, mutta meillä ainakaan se ei onnistunut. Pieni heräili koko ajan ja oli hyvin kärttyisä. Pakkohan se oli pikkuisen joskus nukkua rauhassa ja siksi nukutettiin vatsallaan, koska se oli selkeästi paras asento. Tunsin kyllä syyllisyyttä asiasta ja heräilin itse tarkastelemaan pojua vähän väliä... hullua sekin. Ei pitäisi ihan älyttömästi syyllistää tosta mahallaan nukuttamisesta, koska joillekin se vaan on ainoa mahdollisuus esim. mahavaivojen takia.

Meilläkin nukutettiin jo laitoksella vatsallaan mahavaivojen takia... siis lastenhoitaja laittoi niin nukkumaan.

Íhmettelen kovasti tuota asennetta""kätkytkuolema tulee jos on tullakseen."" Olen vahvasti eri mieltä! Ettekö käytä autossa turvavyötä ja ajatteko tuhatta ja sataa sillä biilillä,koska kuolema tulee jos on tullakseen?! Tai uskallatteko hypätä jyrkänteeltä alas,koska kuolema tulee jos ""niin on päätetty""? Tottakai turvaohjeet asiassa kuin asiassa auttaa. Minä en uskaltaisi vauvan elämää riskeerata.

mä olen nukuttanut vatsallaan ihan alusta saakka. vieläkin (11kk) rauhoittuu usein vaan vatsalleen. aluksi se helpotti masuvaivoja, nykyään on kai vaan mukava asento.

henk.koht. olen sitä mieltä, että kätkytkuolema-riskin vuoksi sitä ei kannata jättää tekemättä. kätkytkuolemia on tutkittu vuosia ja taas vuosia. löytämättä yhtään selitystä niille. kaikki on pelkkää arvailua. liikenneonnettomuuksissakin kuolee vuosittain useita ihmisiä, myös lapsia. ja silti me kaikki liikumme kodin ulkopuolella. hätävarjelun liioittelua minun mielestäni tuo, ettei voisi vatsallaan nukuttaa. jos kätkytkuolema (=selittämätön kuolema vauvalla) jonkun kohdalle sattuu - niin valitettavaa kuin se onkin - siitä ei pidä kenenkään syyttää itseään!!!!

kodin ulkopuolella on pakko liikkua.en pelkää liikenneonnettomuutta,mutta silti laitan turvavyön enkä kaahaa. miten sinä kikka teet?
en pelkää kätkytkuolemaa,silti haluan mm. nukuttaa lapseni selällään. jos sattuisi,niin eipähän itsesyytökset vaivaisi.

niin,aina mahallaan nukuttaminen ei merkitse kätkytkuolemaa,kuten ei kaikki kaaharitkaan joudu onnettomuuteen. mutta haluan näin vertauskuvallisesti valaista sitä tosi asiaa,että omalla käytöksellä on väliä,usko tai älä. lisäksi monet turvallisuusjutut on ihan ilmaisia ja pienellä vaivalla tehtyjä.mutta ainahan niitä änkyröitä löytyy,hih.

Anu, oletko ajatellut että saatat lapsesi tukehtumisvaaraan joka kerta kun laitat hänet selälleen nukkumaan? Vai osaako sinun lapsesi sylkeä unissaan mahdollisen oksennuksen tullessa?

vauvani nukkuu selällään,ei oksentele tai puklaile. Jos näin kuitenkin käy, osaa vauva kääntää päänsä sivulle.. ja toiseksi ei ainakaan minun vauvani nuku nenä kattoa kohti vaan pää sivulle kääntyneenä ...

Kurttu: Helppo uskoa, ettei sinun vauvasi puklaile eikä oksentele, pysyy varmasti kaikki sisällä päätellen siitä miten huikeita painolukemia ilmoitat toisessa ketjussa noin pienelle lapselle!
Ajattele millaisia riskejä ylipainoon liittyy, kuolema saattaa kolkutella sitä kautta. Entä koulukiusaajat, iskevät ensimmäisenä pullukoihin... Kyllä, rasvasolut kertyy suurimmaksi osaksi ensimmäisten 3 vuoden aikana eli yritä sinäkin saada lapsesi nukkumaan ylettömän syömisen välttämiseksi!
Olet muutenkin tosi tietävinäsi kaikista asioista, luulisi että sinulla on kymmenkunta lasta kun kaikkea pystyt kommentoimaan niin asiantuntevasti...

yksinkertaisesti kerroin sen mitä tiedän..
ihmettelen jos luulet noin voivasi loukata? taidat olla melko epävarma omasta lapsestasi.. kyllä, poikani on isompi, so what? tietääkseni vauvojen ei kuulu tikkuja olla,sääli jos omasi on ;) .. vilasin omaa vauvakuvaani ja melkoinen makkara olin, nyt kuitenkin taistelen saadakseni painoni nousemaan...eli se siitä :)
juu, ja ne koulukiusaajat varsinaisia käykytkuolettajia ovat XD menikö vähän hei asian vierestä?

mutta se hurtta älähtää johon kalikka kalahtaa..;)

Yhteistyössä