Nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuksu

Vieras
4kk poikani on tottunut iltaisin nukahtamaan rinnalle. Päivisin nukahtaa joko rinnalle tai vaunuihin ulos. Sinänsä rinnalle nukahtaminen on ok ja toimii hyvin, mutta jos haluan joskus lähteä esim. iltaa viettämään, niin olisi hyvä jos poika oppisi muitakin keinoja rauhoittua. Muutenkin viimeistään kun hampaat tulevat, ei rinnalle nukuttaminen ehkä enää ole hyvä juttu.

Onko kokemusta esim. unirätin käyttöön otosta ja miten se on toiminut? Minkä ikäisenä voisi vauvan olla hyvä alkaa harjoittelemaan vieroitusta tissille nukahtamisesta ja onko hyviä vinkkejä kuinka se tehdään?

Iltaisin meillä on selkeät iltarutiinit ja vauva yleensä nukahtaa aika nopeasti tissille, jonka jälkeen laitan hänet omaan sänkyyn.

Jos kuitenkin nyt jatkan koko imetyksen ajan tissille nukuttamista, niin kiinnostaisi tietää onko täällä kellään kokemusta miten mies on saanut vauvan nukkumaan jos olet itse ollut illalla poissa?

Elizabeth Pantleyn Pehmeä matka höyhensaarille, siinä on neuvottu tuo miten vierottaa hellävaraisesti tissille nukahtamisesta. Samoin unirätin käyttöön otosta. Meillä nukutaan vielä tissille (vauva 11,5kk). Tissille nukuttaminen on lapselle ihana tapa nukahtaa, enkä itse koe sitä millään lailla ongelmana. Ongelmallista tosin on jos on joku iltameno. Ilman itkua ei varmaan isukki selviä, siis vauvan itkua, mutta helppottaa jos vauva huolii pullon, antaa masun täyteen ja sitten vaikka sylissä heijaa uneen hyräillen tms....

kaikki vauvat eivät vaan huoli unirättiä, esim meillä ei huolinut. En kyllä kovin pontevasti edes yrittänyt. :) Toisaalta miksi se olisi edes tarpeen, jos vauva kokee olonsa turvalliseksi ilmankin. Unirättihän on tarkoitettu luomaan turvaa. Vauvalla on kuitenkin vanhemmat, jotka tuovat turvaa ja antavat syliä jos on hätä. :)

Mielestäni tissille nukahtamisesta vieroitusta ei kannata mitenkään erikseen _harjoitella_. Nukuttaa ilman tissiä vain kun on pakko (esim . juuri sylissä heijaten..) eli kun sinä et ole kotona. Ihan turhaa lapsen kiusaamista ja itkettämistä, että joskus nukutetaan tissille ja sitten joskus taas ei... Imetys on niin hienoa asia ja luo sidettä vauvan ja äidin välille, että älä turhaa vieroita iltatissistä. Ellet tosiaan itse sitä välttämättä halua.

Eikä ne hampaatkaan ole aina este imetykselle, meilläkin on hammasta annettu, mutta onneksi vain muutaman kerran. Taisi olla parin päivän kausi kun puri, silloin annoin pullosta ja lykkäsin tissin suuhun sitten kun oli jo niin uninen ettei jaksanut leikkiä "puremisleikkiä", parissa päivässä puremisinnostus sitten lopahtikin. :)

Kiitos vastauksesta!! Täytyypä käydä lainaamassa kyseinen kirja!
Täytyy nyt tosissaan miettiä onko tissille nukahtamista edes syytä lopettaa, kun se tosiaan niin hyvin toimii meillä. Ehkäpä sen kerran kun olen menossa mies saa sylittelemällä vauvan nukkumaan..

Kokeillaan myös sitä unirättiä, mutta jotenkin epäilyttää että saatais se toimii meidän herran kanssa. :)

Tää on nyt vähän off topic eikä ole mitenkään erityisesti sinulle ap suunnattu. :) Tuli vain mieleen että jännä miten juuri länsimaissa tissille nukahtaminen nähdään ongelmana, joka pitää ratkaista mitä pikimmin. Kun taas muissa kulttuureissa se on itsestäänselvyys, että vauva on tissillä koko ajan ja myös nukahtaa aina tissille. Varsinkin kun siitä pelkästään hyötyy sekä äiti että lapsi. Se helpottaa huomattavasti nukutusta ja luo sidettä ja läheisyyttä lapsen ja äidin väliseen suhteeseen. Mikä olisi vauvasta ihanampaa kuin nukahtaa äidin lämpöön ja maidon tuoksuun... Tuskin nukahtaa itkien (ja usein yksin)! Tämä ilmiö on tosiaan vain länsimaisissa hyvinvointivaltioissa, että tissille nukahtaminen on ONGELMA.. Onneksi useat äidit kuuntelevat sydäntään ja nukuttavat lapsen rinnalle...Niin teen minä vieläkin vuoden ikäisen lapsen kanssa, vaikka jossain vaiheessa koin myös painetta ulkopuolelta muuttaa tapoja...Onneksi lopulta kuuntelin sydäntäni ja jatkoin rinnalle nukuttamista. :)

Ja jos joku provosoitui tästä viestistä, niin tiedoksi vain että tää on mun henk koht mielipide enkä ole mikään kiintymysvanhemmuusasian ajaja tms (pointseja silti heille hyvän asian viemisestä eteenpäin) vaan ihan tavallinen kolmikymppinen äiti joka rakastaa lastaan. :)

Itse koin asian myös "ongelmalliseksi" jossain vaiheessa, mutta sitten huomasin, että
ei se ollutkaan ihan niin mustavalkoista kuin olin kuvitellut. Kun vauva oli ensimmäistä kertaa isin
nukutettavana, niin oli nukahtanut tyytyväisenä syliin pullosta syömisen jälkeen. Myös isovanhemmat ovat
saaneet lapsen nukkumaan ilman itkua pulloruokinnan jälkeen syliin ja siitä sänkyyn. Minä otin ihan turhia paineita asiasta, koska olin jotenkin itse päättänyt, että eihän vauva tietenkään voi nukahtaa ilman
itkua muualle kuin tissille ;)

Nyt olen ruvennut viemään lapsen omaan sänkyyn iltatissittelyn jälkeen, vaikka ei olisikaan ihan
nukahtanut vielä ja jään siihen viereen hetkeksi "hyssyttelemään". Vauva jää tyytyväisenä sänkyyn jokeltamaan ja nukahtaa pian ilman rättiä tai tuttia. Mun teoria on, että kun lapsi tuntee olonsa tarpeeksi turvalliseksi, niin hän osaa myös nukahtaa tarvittaessa ilman tissiä. Tai näin ainakin kävi meillä,
kunhan ensin itse uskalsin kokeilla asiaa = mennä johonkin omaan menooni vauvan nukkumisaikaan. Kyse oli enemmän mun angstista kuin siitä, että vauva olisi protestoinut. Ymmärrän toki, että vauvat ovat erilaisia ja meillä taitaa olla aika rauhallinen tapaus.

Imetämisestä ei kannata tehdä musta liian isoa numeroa, mitä vaikeammaksi ja rajoittavammaksi sen kokee, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sitä ei jaksa pitkään jatkaa. Jos on itselleen välillä vähän armollisempi, ei se vauva siitä kärsi ja jaksamistakin riittää ihan eri tavalla. Uskalla vaan lähteä, kyllä se vauva pärjää!

Kiitos tsempistä!! :) Jotenkin ehkä tarvitsinkin just tälläistä rohkaisua että voin jatkaa tissille nukauttamista!! Kun se on meillä toiminut hyvin ja ollaan molemmat nautittu siitä.. mutta kun jokapaikassa toitetaan kuinka tissille nukuttaminen on huono tapa, aloin miettimään että pitäiskö kuitenkin harjoitella muita(kin) tapoja.. ja tietty sitä kans stressasin etten voi koskaan olla iltaa pois koska mies ei pysty nukuttaa itse. Mutta kyllä he varmasti pärjäävät, onhan poitsu nukahtanut monesti mieheni syliin päivälläkin! :)

Totta on, että se on erikoista kuinka kielteisesti länsimaissa suhtaudutaan tissille nukuttamiseen. Luin hetki sitten Tracy Hoggin vauvanhoito kirjaa ja siinäkin käsiteltiin tissille nukuttamista pahana tapana josta on syytä päästä eroon.

Yhteistyössä