Nuoret ja alkoholi/tupakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Missä iässä omat lapsenne ovat kokeilleet tupakkaa ja alkoholia? MIssä iässä sitä siis kannattaa edes epäillä lapsestaan? Ja nyt tarkoitan siis esim. yläasteikäisiä.....

Mulla on lapsi seiskalla ja vaikka täällä "maalla" asustetaankin, niin kyllä kuulostavat jo tuonikäiset kokeilevan tupakkaa / alkoholia. Sääli. Kai se tuo oma muksu ei vielä kokeile, kun kerran muiden kokeiluista kotona kertoo...

Omat lapseni ei kyllä ole vielä kokeillu.
Mut mä pöllin faijaltani Nortin 12veenä, oli aika pahaa. Polttamaan rupesin sit 15vuotiaana säännöllisesti(13-14v vedettiin "hevonen" vaan nuorisotalon nurkilla)
Alkoholia kokeilin ekan kerran n.14vuotiaana, kaupan omppu ja vadelmavinkkua. Ekat kirjaimelliset sammumispyllyt vedin vajaa 16veenä..

Oma tyttäreni myönsi 13-vuotiaana juoneensa puoli pulloa siideriä. Sitten meni jonkun aikaa jolloin ei ilmeisesti juonut, 14-vuotiaana hain pari kertaa kun oli kännissä :(

Nyt on 15v ja ei ole aikoihin jäänyt kiinni juomisesta. Polttaa kyllä, sen tiedän.

Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
Mulla on lapsi seiskalla ja vaikka täällä "maalla" asustetaankin, niin kyllä kuulostavat jo tuonikäiset kokeilevan tupakkaa / alkoholia. Sääli. Kai se tuo oma muksu ei vielä kokeile, kun kerran muiden kokeiluista kotona kertoo...

Kyllä meillä teini kertoo ja silti on ittekki jääny kiinni ...

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:

Kyllä meillä teini kertoo ja silti on ittekki jääny kiinni ...

No, viel ei oo kiinni jääny.

Olen aika varma, että sekin päivä koittaa joskus =).

Mää ite jo ton ikäsenä kokeilin ja puoli vuotta eteenpäin niin poltin jo vakituisesti. Alkoholiaki olin jo ehtiny kokeilee. Että kyllä ne jo ton ikäsenä alkaa kokeilee. Mutta voi ja kannattaakin keskustella kotona haitoista ja mitä vaaroja niihin sisältyy ja liittyy. Se on ihan selvä että ne kokeilee sen ennemmin tai myöhemmin, mut keskustelu noista asioista ei koskaan oo pahitteeks.

No mulla nyt ei ole vielä lapsia, mutta itse aloitin 13-vuotiaana juomaan ja polttamaan, "maalla" asuttiin. Luokkakavereista osa oli aloittanut 11-12v. Pikkuveli poltti tieltä löytämiä tupakantumppeja joskus 9-10-vuotiaana.

Tupakkaa maistelin ekan kerran joskus 5-6 luokan paikkeilla, tupakka tuli pysyvästi kuvioihin 7-8 luokan välisenä kesänä. Pienet hiprakka kännit taisin juoda juuri kun 6lk. loppui (sinä kesänä) ja 8 luokalla tuli juotua sitten useemmin. Omat muksut ovat vielä pieniä.

Poika jäi kiinni tupakan poltosta eka kerran seiskan syksyllä... ja keväällä... ja kasin syksyllä. Ensimmäiset alkoholikokeilut olivat kesällä, kun meni sitten seiskalle. Olivat kaverin kanssa varastaneet ukilta lonkerotölkin. Tytär jäi kiinni heti eka kerralla, kun kokeili tupakkaa jo kaksitoistavuotiaana.

Miten te olette rankaisseet alkoholin/tupakan käytöstä? Eihän se ole sallittua tuon ikäisille, joten omani taatusti saa sanktioita jos nyt 7-luokkalaisena noita kokeilee! Jos sallii alaikäisen tupakoinnin ja alkoholinkäytön niin sehän on sama, kuin että hyväksyy ne.

Meillä sai kotiarestin, eli pari kuukautta vain harrastuksiin, kouluun ja omaan pihaan sai mennä. Toimi vain arestin ajan. Kaksi viikkoa kotiarestin jälkeen oli taas polttanut. Nyt kielsin käteisen rahan, ettei voi ainakaan haetuttaa omia tupakoita.. katsotaan nyt miten käy... Itsekin myönsi, että houkutus on todella suuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierä :
Meillä sai kotiarestin, eli pari kuukautta vain harrastuksiin, kouluun ja omaan pihaan sai mennä. Toimi vain arestin ajan. Kaksi viikkoa kotiarestin jälkeen oli taas polttanut. Nyt kielsin käteisen rahan, ettei voi ainakaan haetuttaa omia tupakoita.. katsotaan nyt miten käy... Itsekin myönsi, että houkutus on todella suuri.

Onpas sitkeä tyyppi.... Huh huh...

Alkuperäinen kirjoittaja Vierä ;19026800:

Ei rahan kieltäminen mitään auta. Kavereilta saa jämät tai tuntemattomalta saa pummittua/ostettua koulumatkalla tai esim matkalla koululta urheilutalolle (kun on esim liikkuntatunti siellä..) saa hankittua tupakkaa. Rahaa saa myymällä tavaroitaan, pulloja keräämällä, jne jne...
Ei nuori lopeta polttamista ellei itse halua. Rangaistukset luultavasti vain lisäävät polttamishalua ja jossain vaiheessa, kun on ilman skootteria, rahaa, tv:tä, kotiarestissa, nuorella saattaa vain napsahtaa, " Mitä stanan väliä millään enää on....enää ei oo millään yhtään mitään väliä."
ja se on menoa sitten. Tiedän tuon koska itselleni kävi noin murrosiässä, karkasin kotoa vapauteen koska olin menettänyt kaikki tärkeimmät asiat mitkä tekivät elämästäni elämän.
Ajattelin että olisi parempi asua kadulla kuin mädäntyä kotona neljänseinän sisällä ilman mitään mukavaa tekemistä, elämäni parhaana aikana.
Joten älkää raivotko vaan PUHUKAA, PUHUKAA ja PUHUKAA yhdessä nuoren kanssa.
Sitten voitte yhdessä miettiä ongelmia ilman mitään hyödytöntä rankaisua ( tietysti se on joskus tarpeen mutta tässä tilanteessa se ei auta joten se on hyödytöntä...)
Luvatkaa nuorelle että hän voi kertoa sinulle _ihan mitä tahansa_ ilman pelkoa raivostumisesta tai kahden kuukauden kotiaresteista. Luvatkaa että nuori voi soittaa sinut hakemaan hänet kaverilta vaikka olisi kuinka kännissä tahansa. Joten PUHUKAA nuoren kanssa, olkaa reiluja ja pitäkää lupauksenne.

Yhteistyössä