Hae Anna.fi-sivustolta

Nuori joi -> lastensuojeluilmoitus

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä murheellinen äiti, 10.01.2010.

1. murheellinen äiti Vierailija

Tilanne muutama viikko sitten; nuorisotalolta soitettiin ja pyydettiin hakemaan tyttö 13v. kotiin, promilleja oli 0,5. Kun ehdin muutamaa minuuttia myöhemmin paikalle, promilleja oli 0,9. Koska tilanne oli tämä sanoin etten uskalla viedä tyttöä kotiin (promillet nousussa) vaan vien terveyskeskukseen. Promillet eivät tuosta enää nousseet mutta tyttö käyttäytyi sen verran huonosti että päätin lähettää nuorten selviämisasemalle. Haimme hänet kotiin muutaman tunnin kuluttua. Selviämisasemalla pidettiin keskustelu ennen kotiinlähtöä sekä meidän vanhempien että tytön kanssa. Tytön kaverit olivat paljon huonommassa kunnossa, pari tyttöä vietiin sairaalaan ja promilletkin tietysti aivan toista luokkaa.

Nyt tytöstä (myös kavereista) on tehty lastensuojeluilmoitus. Ilmeisesti normikäytäntö kun nuori viedään selviämisasemalle. Huomenna kaupungin sosiaalipuolella on keskustelu jossa käydään asiaa läpi ja lievästi sanoen jännittää. En olisi koskaan uskonut että meidän perhe voisi joutua tämmöiseen tilanteeseen. Siinä mielestä minulla on hyvä olla että olen tehnyt kaikkeni tässä syksyn kuluessa jotta tämmöistä ei tapahtuisi mutta näköjään sekään ei aina riitä :( Meillä on olleet tarkat kotiintuloajat koko syksyn, nuori viedään ja haetaan joka ainut kerta kaupungilta. Soitan ns. tarkistussoittoja pitkin iltaa jotta pystyn kuulostelemaan että tyttö on kunnossa. Olen ollut yhteydessä opettajiin, rehtoriin, nuorisotyöntekijöihin, terveydenhoitajaan, kuraattoriin jne. jo ennen kuin mitään tämmöistä tapahtui. Ja tämä vain siksi että tytön kaveripiiri muuttui yläasteen alkaessa kokonaan eikä suinkaan parempaan suuntaan. Joukossa on kavereita joilla ei tunnu olevan mitään sääntöjä/rajoja ja siksi tämä koko syksy onkin ollut melkoista taistelua kun on yrittänyt pitää oman tyttönsä kaidalla tiellä. Olen koko syksyn "kuulostellut" missä mennään ja omasta mielestäni olen ollutkin aika hyvin tilanteen tasalla mutta silti näköjään voi tapahtua tämmöistä ...

Voisiko joku kertoa mitä tuolla "sossun" keskustelussa tapahtuu ? Jos olisin vienyt lapseni nuokkarilta suoraan kotiin niin kukaan ei olisi perään huudellut mutta nyt kun lähetin hänet muutamaksi tunniksi selviämisasemalle niin tästä nousi kauhea haloo. Siltä ainakin tuntuu sillä jo sanana "lastensuojeluilmoitus" on tosi pelottava. Kuitenkin tuolla nuorisotalon kulmilla roikkuu joka viikonloppu nuoria kymmenittäin juovuksissa ja kukaan ei kysele perään tai tee mitään :( Siellä on nuoria joilla on ihan oikeasti asiat tosi huonosti, nuoria joiden vanhemmat eivät välitä, ja näiden nuorten tekemisiin ei puutu kukaan.

2. on kokemusta Vierailija

Viranomaistenon tehtävä ilmoitus jos alaikäinen on humalassa, myös tk.n henkilökunnan. Se kuuluu työhön.
    Miksi 13 v ikäinen hilluu kaupungilla?

Lastensuojeluilmoitus tehdään, vaikka nuori itse vahingoittaisi itseään (eivätkä vanhemmat). Se tehdään, koska laki on nuorten puolella ja tarjoaa puitteet, jossa nuori selviää.

3. ap. Vierailija

Ehkä olisi pitänyt laittaa tuohon että nuori oli kylällä, tämä on tosi pieni maaseutu"kaupunki". Ja kello oli tuohon aikaan vasta 20.30 eli mielestäni tähän aikaan 13-vuotiaskin voi vielä olla ulkona. Kotiintuloaika meillä on viikonloppuisin klo 21. No mutta, avoimin mielin keskustelemaan. Parhaani olen tehnyt. Joskus vaan se ei riitä vaan nuori tekee silti tämmöisiä töppäyksiä. Toivottavasti otti opikseen.

4. kännikala Vierailija

Viranomaistenon tehtävä ilmoitus jos alaikäinen on humalassa, myös tk.n henkilökunnan. Se kuuluu työhön.
    Miksi 13 v ikäinen hilluu kaupungilla?

Lastensuojeluilmoitus tehdään, vaikka nuori itse vahingoittaisi itseään (eivätkä vanhemmat). Se tehdään, koska laki on nuorten puolella ja tarjoaa puitteet, jossa nuori selviää.

VOI jumalauta mä saan olla kaupungilla mihin asti tykkään ja haistatan kytille vitut ja lähen karkuun no saatana 0.9 promillee onku enkelinpieru miulla on joka viikonloppu meno ppällä ainakain 2 promillessa juostaa kyttii karkuu kavereitte kaa ja sori ku rikoin teiä postilaatikon ja kusin sinne paska oli meikän kaverin called mikke:D...

5. poika 14v Vierailija

Meillä on olleet tarkat kotiintuloajat koko syksyn, nuori viedään ja haetaan joka ainut kerta kaupungilta. Soitan ns. tarkistussoittoja pitkin iltaa jotta pystyn kuulostelemaan että tyttö on kunnossa. Olen ollut yhteydessä opettajiin, rehtoriin, nuorisotyöntekijöihin, terveydenhoitajaan, kuraattoriin jne. jo ennen kuin mitään tämmöistä tapahtui. Ja tämä vain siksi että tytön kaveripiiri muuttui yläasteen alkaessa kokonaan eikä suinkaan parempaan suuntaan.

Voisitte aikuiset miettii vähä et mimmosii ootte ollu nuorina ja eiköhä se oo iha normaalii et tulee tälläsii. Kaikil alkaa pikkuhiljaa mennä hermo jos ukko tai mutsi soittaa 5 kertaa illas perää et mis mennää ja haetaan kaupungilta vähän rajaa ja vapautta!1111

6. Äiti ulkomailta Vierailija

Luojan kiitos meilläpäin saavat lapset olla lapsia. 13-14 v. on tosiaankin vielä lapsi eikä hänellä ole mitään tekemistä viinan kanssa jossain kylillä. Meillä ei jätetä/jätetty lapsia yksin, he käyvät koulua, illat ovat kotona ja lukevat läksyjä, rentoutuvat, katsovat telkkaa, pelailevat ja harrastavat. Viikonloppuisin tapaavat kavereitaan yleensä jonkun kotona ja vanhemmat ovat tietysti kotona. Kuljetukset pelaa.

Onnellisia nuo ovat näyttäneet olevan ja jo aikuistumaan ehtineet ovat hyvin päässeet elämänsä alkuun, ilman turhan aikaista aikuistumista, puhumattakaan mistään ryyppäämisistä. Alkoholia ehtii kokeilla myöhemminkin, sitten kun on jo vähän järkeäkin päässä, ettei tarvi parin promillen humalassa toilailla.

Sääliksi käy nuo suomalaislapset... Edelläolevan kirjoituksen tasosta jo huomaa, että asiat eivät todellakaan ole hyvin.

7. jenkeissä asunut Vierailija

On totta, että suomalaisnuorilla tuo perskännivaihe tulee todella aikaisin, miltei lapsena. Kestääkö edes elimistö viinaa siinä vaiheessa?

Esim. jenkeissä usein tämä rajumpi kännikokeiluvaihe tulee yliopistoon mennessä, eli tuossa 17-18-veenä (USAssa mennään vuotta nuorempana yliopistoon kuin Suomessa), ei 13-veenä.

8. äitiyhdelle Vierailija

Oletko myös muistanut olla yhteydessä omaan tyttäreesi? On tietenkin hyvä pitää yhteyttä kouluun jne, mutta tärkeintä on luoda ja ylläpitää aitoa keskusteluyhteyttä siihen nuoreen itseensä. Jatkuvat tarkastussoitot tuntuvät mielestäni aika nöyryyttäviltä ja eipä niistä nyt tainnut hyötyä ollakaan.

9. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tällainen tyyli ei ainakaan anna minkäänlaisia työkaluja tai lohduttavaa tukea alkuperäiselle. Kaikkea voi sattua kenelle hyvänsä, ikävää että tällaiset ihmiset haluavat väen vängällä pahoittaa avuntarvitsijan mielen.

Ihmettelen syvästi että aikuiset ihmiset eivät kykene rakentavaan keskusteluun.

Ap:lle voimia, teini-ikä on joskus valtaisa myllerrys kaikkine kommervenkkeineen. Joskus tuntee olevansa täysin kynnetön ja hampaaton, vaikka on tehnyt parhaansa.

10. Yks mamili Vierailija

Alkuperäiselle: Ajattele niinpäin, että se keskustelu ei ole suunnattu teitä vastaan vaan teidän avuksenne. Ja hieno juttu että se on noin pian eikä joskus puolen vuoden päästä. Näin nuori toivottavasti tajuaa, että hänen alkoholinkäyttöönsä puututaan eikä sitä hyväksytä, vaikka 'kaikki muutkin käyttää'. Varmaankin olette keskustelleet hänen kanssaan niistä syistä, miksi nuoren ei tule käyttää alkoholia.

Maistaminen omien vanhempien läsnäollessa on mielestäni ok (tästä monet ovat toki eri mieltä kanssani), koska silloin alkoholi ei ole niin kiinnostava juttu. Maistaminen tarkoittaa tosiaan vain maistamista, eli jos aikuiset ottavat vaikka viiniä tai olutta, nuori saa halutessaan sen yhden suullisen.

11. Äiti ulkomailta Vierailija

Kommenttini oli kyllä tarkoitettu kahdelle edelliselle alaikäiselle.

12. Äiti ulkomailta Vierailija

Ja minun mielestäni vanhempien on pystyttävä myös vaikuttamaan kaveripiiriin. Jos se ei ole hyväksyttävä, on lapsi pantava kuriin ja valvottava, että se kaveripiiri jää taakse. Muistan omasta nuoruudestani, kuinka vanhempani eivät hyväksyneet silloista poikaystävääni (eikä heillä ollut syytä hyväksyäkään, olin joutumassa huonoille teille) ja liikkkumistani rajoitettiin ja valvottiin ja ohjattiin oikeaan suuntaan. Tottakai se silloin harmitti ja ärsytti, mutta kuinka monta kertaa olenkaan ollut kiitollinen siitä jälkeenpäin.

Suomessa on usein se vika, että jo 13-14- vuotiaiden vanhemmat antavat ikäänkuin periksi ja toteavat olkiaan kohauttaen, että "no se on vain nuoruutta ja kyllä se ohi menee" tai "eihän me voida nuorta kieltää kavereiden kanssa olemasta". Kyllä voivat, jos se on tarpeellista, kuten ap tapauksessa näyttäisi olevan. Siihen vaaditaan rohkeutta ja itsevarmuutta kasvattajalta ja PALJON aikaa sekä yhdessäoloon että kasvattamiseen ja keskusteluihin.

13. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Siinä tapauksessa pyydän anteeksi, menin yleistämään.

14. täti. Vierailija

Siis ehdotan vanhemmille tutustumista uudistuneeseen lastensuojelulakiin sekä kuuklaamalla löytyy eri kaupunkien nuorten kanssa työtä tekevien tahojen ns. varhaisen puuttumisen strategioita. Tutustukaa niihin. Nuorisotyöntekijät toimivat työssään "huolen aihe"- portaiston mukaan ja ovat linkittyneet muiden toimijoiden kanssa, kuten koulu/terkkari/kuraattori, poliisi ja sosiaalitoimi.
    Ajatelkaa asia niin päin, että nuorelle/lapselle pyritään rakentamaan turvaverkko, joka puuttuu ja pyrkii ylipäätään huomaamaan erilaisia ongelmia, ja ennaltaehkäisevästi. Tämän ei ole tarkoitus toimia vanhempia vastaan tai syyllistävästi, silloin kun on kysymys nuoren omista toilailuista, vaan olla avuksi vanhemmille.
    Nuokkareille jos nuori menee nykyään esim. discoon, ovella puhallutetaan, toiminta on päihteetöntä ja myöskin savutonta. Sisälle ei siis pääse, jos mittari heilahtaa. Tällaiset tapaukset käsitellään aina nuoren kanssa ja vanhempien ja pyritään juustiinsa varhaisella puuttumisella (kerrasta poikki) välttämään uusia juttuja. Eli välitön seuraus.
    Nuokkarille saa myös porttarin määräajaksi, jos toistuvasti rikkoo sovittuja sääntöjä. Ottakaa vanhemmat muut nuortenne lähellä toimivat aikuiset ilolla vaan vastaan, he ovat silmänne ja korvanne silloin, kun ette itse ole lähellä.
    Itse olen touhuillut viinaksien kanssa kavereiden kanssa kimppaan 14- vuotiaasta lähtien, aika viatonta siihen aikaan pikkukylillä. Ihan terveeksi aikuiseksi olen kasvanut ja teen sillointällöin nuorten kanssa töitä, ja olen sellainen täti, jota ei voi huijata, kun omat kokemukset nuoruudesta ;oD ;oD
    Tänä päivänä meno on toisenlaista, olisin tarkkaavainen. Kannustakaa nuorianne käyttämään omien paikkakuntienne nuorisotyön palveluita, siellä on aina ammattiaikuisia pitämässä hommaa kurissa.

15. 19 vuotias Vierailija

Rajojen suhteen kannattaa pysyä tiukkana. Vaikka 5-6 vuotta sitten kirosin kotiintuloaikojani ja sillon otti päähän jos en johonkin illanistujaisiin päässyt, nyttemmin mietittynä en edes rehellisesti sanottuna muista kuinka monet bileet jäivät väliin. On niitä bileitä tullut ja mennyt ja oikeastaan olen kiitollinen vanhempieni silloisesta kurista (joka sittemmin höltyi iän myötä ja käytöksen parantuessa). Olen nyt jo huomannut monien ikätovereitteni huolestuttavan alkoholisoitumisen, ja tähän ryhmään kuuluvat juurikin ne, jotka alottivat säännöllisen alkoholinkäytön alle 15 vuotiaina. Helppo oli vielä tuolloin varhaisteininä ajatella, että kaikki menee ja mä jään ulkopuoliseksi. Todellisuudessa suurin osa ei ole kokeillut kännäämistä vielä kahdeksannella tai edes yhdeksännellä luokalla.

Tottakai nuoruuteen kuuluu rajojen kokeilu, mutta homma toimii nimenomaan niin, että niitä rajoja kokeillaan ja niiden tulisi pitää. Ei nuori vihaa vanhempiaan, pikemminkin kiittää myöhemmin rajojen asettamisesta. Olen "saanut" seurata vierestä monen tuttavani tuhoavan elämänsä huumeilla ja liiallisella alkoholinkäytöllä. On surullista joutua vain seuraamaan vierestä kun mitään ei voi enää tehdä asille. Teini-ikäisen tulevaisuuteen voivat vanhemmat ja muu perhe vielä vaikuttaa, mutta mitä pidemmälle nuori kulkee omaa polkuaan toisten vaikuttaminen alkaa vaikeutua ja siksi olisikin tärkeätä saada nuori tajuamaan asiata ennenkuin on liian myöhäistä.

Ja vielä lopuksi, en todellakaan ole nyyppäabsolutistipikkuvanhamuka-aikuinen, vaan tiedän näistä asioista koska olen elänyt näiden asioiden keskellä. Ensimmäisen kännini vedin 14 vuotiaana, ja siitä asti olen "juonut". Kuitenkin join melko harvoin vielä yläasteella lähinnä vappuna, muina juhlapyhinä ja satunnaisina viikonloppuina, lähinnä urheiluharrastuksieni, kaverien ja vanhempien tiukkojen rajojen takia. Lukiossa aloin juomaan enemmän ja nykyään juonkin melko suuria määriä kerralla ja reilusti enemmän kuin "suositusten" mukaan saisi. Silti en luokittele itseäni ongelmakäyttäjäksi, sillä pystyn olemaan pitkiäkin aikoja ilman alkoholia, en ole tissuttelija vaan juon kerralla kunnolla. Olen sosiaalinen juoja, eli jos löytyy hyvää seuraa niin alkoholia kuluu.. mutta nyt alkaa lipsua sen verran pois aiheesta että loppuun haluan sanoa vain, pidä tiukat rajat ja anna vapautuksia ja höllää otetta vasta kun tyttäresi ansaitsee sen! Lupaan, että jos hänestä kasvaa fiksu nuori nainen, hän kiittää sinua vielä.

16. känniääliö Vierailija

kyllä tuo helkutin lastensuojelu o iha turhaa.... Ihte oon 17 ja tuli tos kesälläki veettyä 4 päivä putki eikä kaduta yhtään. Kyllähä sitä ny kännissä tulee töppäiltyä vähäse kuten meinattu syyttää venevarkaudesta mutta ilonen oon nyttenki ja vähä leukaperia vetääkin... Ottakaa huomioon että toi alkoholi ja etenkin viina kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Itellä menee toi amiskin hyvin ku saa viikonloppuisin päästellä höyryja ja ostaa 0.7l leijonan ja muutaman huurteisen siihen päälle. Keskittys toi lastensuojelu vaikkapa tupakaan tai huumeisiin. Meikäläinenki vetää norttia tässäkin koneella istuessa ja vituttaa suoraansanottuna toi kessupolttaminen. Siis kessu koukuttaa paljon helpommin ku alkoholi ja vie ennemmin terveyden. Ei jaksa enää oikee mitää urheilua. Kyl tää suomi o semmonen saatanan poliisivaltio että ei oo mikää saatana lottovoitto syntyy suomeen.

17. nainen Vierailija

Olkaa varovaisia kun käytätte sossun palveluita. Kun tulee useita ilmoituksia voivat alkaa valmistella huostaanottoa. Suurin osa on nuoria noin 13-14 vuotiaita. Huostaanottoja ei juuri pureta. Kertokaa tämä myös lapselle.

• Tykkään Tykkään x 1
  18. vastausta Vierailija

murheellinen äiti, miten keskustelu meni?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri