Nuorten juomisesta.. Miten voi olla mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Siis ei mene mun tajuntaan. Miten voi olla, että jopa ala-asteikäisiä heiluu kännissä viikonloppuisin keskustassa tai koulun pihalla tai jossain ostarilla. Miten vanhemmat ei tiedä missä lapsi/nuori on? Tälläkin palstalla on varmasti 12-17 -vuotiaiden lasten vanhempia. Ja varmasti jonkun lapsi on lärvit vetänyt. Meillä on 14v. ja 16v. eikä ole koskaan tarvinnut pelätä, että joisivat tuolla ulkona - jossain... Minulle on tärkeää tietää missä he ovat ja silti he ovat aika vapaita menemään ja tulemaan. Kertokaa mulle, miten voi alaikäinen PÄÄSTÄ juomaan itsensä kaatokänniin? Eikä nykyään tunneta kotiintuloaikoja enää ollenkaan?

Humalaan voi tulla vaikka keskellä päivää, ei se kotiintuloajoista ole kysymys. Mistä tiedät ettei nuoresi ole dokaamassa, vaikka sanoo olevansa kaverilla (ja sille kaverin äidille sanoo, että ovat teillä).

Mitä isot edelä sitä pienet perässä. Liian monta vanhempaa ei oikasti kiinosta tai siten ovat lian helposti vedätetävisä. moni valehtelee vanhemmilleen .

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Humalaan voi tulla vaikka keskellä päivää, ei se kotiintuloajoista ole kysymys. Mistä tiedät ettei nuoresi ole dokaamassa, vaikka sanoo olevansa kaverilla (ja sille kaverin äidille sanoo, että ovat teillä).

No kai mä nyt haistaisin, jos olisivat juoneet ;-D

Mielestäni on surullista, että jopa ala-asteikäiset juovat ja polttavat.

Etkö sä tiedä, että se nuori voi valehdella olevansa jossain muualla missä on? Kyllä mä teininä valehtelin. Olin myös menossa 10 aikaan illalla nukkumaan, mutta ikkunasta karkasin muualle. Tosin ei mulla kotiintuloaikoja ikinä ollutkaan.

Niin ja voihan sitä sisälläkin juoda ja vaikka päivällä jos vaikka lintsaa koulusta tai ihan vaan vaikka lauantaina yhden aikaa päivällä. Ja alkoholin hajun voi peiteillä, jos syö vaikka kuusen neulasia :)

no ehkä ala-asteikäisiä ei heilu ostarilla kovin yleisesti kännissä. Käytkö sitten itse väijymässä omia tenaviasi ostareilla ym.? Toivotaan ettet pety omiin teineihesi vielä pahan kerran. Yllätys voi olla edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun mielestä 16-17 v voi mainiosti jo joskus juodakin.

(taisin juuri tehdä palstaitsemurhan :D )

ehkä, mutta pakkohan ei ole, jos ei halua.
Minusta on vaan tuntuu hassulta että miehen kummipoika 17v , viettää mieluummin viikonloppua meillä tai yksin kotona kun kavereiden kanssa kaupungilla ( poika ei khalua läheä äitinsä kanssa viikonloppuisin mökille, nii jää yksin kotiin) Poika on juonut viinaakin ja ollut kännissä, mutta ei se kuulemma ole mikään sellainen must juttu

OHO! Nyt kyllä pulaan laitoit ittesi! Rohkea veto! Pakko nähdä miten sulle nyt käy. Telkkari kiinni ja odottelemaan vastauksia mitä saat. B)

tiedä itsemurhasta, mutta sen ainakin huomaa, että itse olet mitä todennököisemmin noin toiminut. sääli, sillä syntymälahjaksesi saadulla aikapasiteettillasi olisit päässyt pidemmällekin.

Ihan rehellisesti sanottuna, monella vanhemmalla on kädet täynnä omien ongelmiensa kanssa, ei riitä aikaa kasvattaa omaa lastaan. Sit vastuu siirtyy kouluille, terkkareille, sossulle ja poliisille.

Paskan iskeytyessä tuulettimeen istutaan naama punaisessa jos jonkinlaisessa toimistossa vaatimassa syyllistä tilille, kun olisi 10 vuotta aikaisemmin riittänyt pitkä katse peiliin ja oman käytöksen korjaus.

:kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Ihan rehellisesti sanottuna, monella vanhemmalla on kädet täynnä omien ongelmiensa kanssa, ei riitä aikaa kasvattaa omaa lastaan. Sit vastuu siirtyy kouluille, terkkareille, sossulle ja poliisille.

Paskan iskeytyessä tuulettimeen istutaan naama punaisessa jos jonkinlaisessa toimistossa vaatimassa syyllistä tilille, kun olisi 10 vuotta aikaisemmin riittänyt pitkä katse peiliin ja oman käytöksen korjaus.

:kieh:

Aika pitkalle ajattelen samalla lailla :/

Mun mielestäni ei, koska ensinnäkin 16v on vielä alaikäinenkin. Voin toki sulkea ja pitää oman 16-vuotiaani kotona pakottaen ja pitämällä aivan ilman rahaa jne jne,, tosin sillä saan aikaiseksi vain äitiä vihaavan teinin. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja :
tiedä itsemurhasta, mutta sen ainakin huomaa, että itse olet mitä todennököisemmin noin toiminut. sääli, sillä syntymälahjaksesi saadulla aikapasiteettillasi olisit päässyt pidemmällekin.

Kaikkihan me lukiossa juotiin, jotkut enemmän ja toiset vähemmän :)

Kaikilla menee mun tietääkseni ihan kivasti elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Mun mielestäni ei, koska ensinnäkin 16v on vielä alaikäinenkin. Voin toki sulkea ja pitää oman 16-vuotiaani kotona pakottaen ja pitämällä aivan ilman rahaa jne jne,, tosin sillä saan aikaiseksi vain äitiä vihaavan teinin. :kieh:

eikä sekään välttämättä auta.voi se nuori karata ja varastaa ne kaljat...ton ikästä on jo aika haasteellista alkaa väkisinkään kotona pitämään, ellei halua saada sitte syytettä vapaudenriistosta :whistle:

Muakin kyllä huolestuttaa nuorten juominen, ja varsiunkinse, että nuorten keskuudessa se tuntuu olevan se ainoa ja oikea hyväksytty käyttäytymisen muoto. Jo vanhemmiltaankin nuoret tuntuvat saavan sen viestin, että juominen kuuluu jokaiseen viikonloppuun ja kaikkiin juhliin. En nyt suoranaisesti tuomitse esim. 17-vuotiaiden juomista ja ymmärrän, että vanhemman voi ola mahdotontakin sitä estää. Itse en tule kuitenkaan millään lailla koskaan edistämään oman, alaikäisen lapseni alkoholin käyttöä ja kannustan heitä tekemään itsenäisiä ratkaisuja eikä tekemään itselleen vahingollisia asioita vain siksin että kaikki muutkin niin tekevät.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:

No kai mä nyt haistaisin, jos olisivat juoneet ;-D

Mielestäni on surullista, että jopa ala-asteikäiset juovat ja polttavat.

Ei kannata olla liian sinisilmäinen -en tällä tarkoita, että teillä tapahtuisi jotakin selän takana. Itse olin nuorena tosi kiltti soittajatyttö ja virsien veisaaja, mutta niin vain kaverin kanssa alkon edessä odoteltiin 13v kaljan hakijaa ja niinpä vain meille yksi mies juomat toi. Ja tosiaan "itse olin kiltillä kaverilla yötä ja ko. kaveri meillä yötä" -siis näin ne vanhemmat uskoivat. Kaikenlaista muutakin hölmöä tuli teininä tehtyä, mutta ihan kunnon kansalainen itsestä on kasvanut samoin kuin kavereista. Mulla oli erittäin ankarat vanhemmat ja kotiintuloajat,mutta kyllä nuori keinot keksii. Ja alkoholia en käytä käytännössä lainkaan.

Toivon, että omat nuoret pysyisivät alkoholikokeiluista erossa, mutta ajattelen kyllä, että jokaisen nuoruuteen kuuluu myös toilailuja.

Teinit on maailman etevimpiä mitä tulee vanhempien vedättämiseen. Ei se aina ole kiinni siitä kiinnostaako vanhempia mitä lapsensa tekevät. Silloin on kyllä jotain pielessä, jos ala-asteikäiset heiluu kännissä, ei kai sen ikäsillä pitäis tulla edes mieleen että vois vetää kännit.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Teinit on maailman etevimpiä mitä tulee vanhempien vedättämiseen. Ei se aina ole kiinni siitä kiinnostaako vanhempia mitä lapsensa tekevät. Silloin on kyllä jotain pielessä, jos ala-asteikäiset heiluu kännissä, ei kai sen ikäsillä pitäis tulla edes mieleen että vois vetää kännit.

samaa mieltä

mulla on tosi hyvät vanhemmat. Silloin kun olin teini niin muutaman kerran sain sepitettyä jonkun tarinan että oon miralla ja mira sanoi että on meillä... Näitä perusjuttuja. Sitten oltiinkin naapurikylässä kotibileissä.... :D Mutta mulla on AINA ollut tolkku juomisessa, ihan alusta asti. Kyllä sitä voi nuorena mennä ja olla bileissä tai kaupungilla ja hörppiä kaljaa tai siideriä ilman että se on kaatokänniä tai vastuutonta... Ehkä jotkut nuoret osaa myös sen vastuullisen juomisen/bilettämisen? Mä ainakin silloin osasin. :D Laitontahan se on. Mut yritäppä se sanoa 16-vuotiaalle....

Yhteistyössä