Hae Anna.fi-sivustolta

nuorten vanhemmat

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä äiti myös, 02.06.2005.

1. äiti myös Vierailija

Palstani ei ole oikea sen tiedän mutta haluaisin muistuttaa teitä vanhemmat joidenka lapset ovat aloittaneet työelämän että muistuttakaa lapsianne siitä että työaikoja ja muutenkin työnantajan sääntöjä täytyy noudattaa.

Tälläinen tuli vaan mieleeni kun meille tuli kesätyöntekijöitä niin lähes jokainen heistä tulee MYÖHÄSSÄ joka aamu.

2. Nina Vierailija

Yksi juttu, mikä nuorille täytyy kertoa, on, että työaika ei ala siitä, kun ollaan tultu työpaikalle, vaan siitä, että työ aloitetaan työvaatteet päällä työpisteessä tassan klo 7.00 ym.Moni nuori ei jotenkin ymmärrä, että töihin tosiaan tullaan niin paljon etuajassa, että ehditään vaihtaa vaatteet, laittaa eväät kaappiin jne. Mut kyllä se siitä oppii, älä huoli.:)

3. minä Vierailija

Eikös koululaisilla ole työharjoittelua 8 ja 9 :llä luokalla.Siellä opetellaan työssä käyntiä.
    Ja kesätöihin kannattaisi ottaa näitä reippaita nuoria eikä suhteilla vanhempien tai sukulaisten lellittyjä lapsia, varsinkin jos äiti on hommannut lapselleen paikan.
    Ja kotoa omien vanhempien malli, käyvätkö töissä vai istuvatko kaljabaarissa.

4. Meiju Vierailija

Yks pointti meille vanhemmille työntekijöille: neuvotaan rohkeesti nuoria, ettei sitä tietoa kannata pihdata saati alkaa pompotteleen tuon nuoren kokemattomuudella ja naureskeleen ettei se edes tuota tajunnut. Opetetaan nuoria työn tekoon:)

5. Minäkin äiti Vierailija

Ja opettakaa edes alkeelliimmat pöytätavat.
    Itse olen opiskelemassa vielä viisissäkymmenissä. Luokkatovereissani on muutama sellaisia parikymppisiä. Kauhulla ajattelen sitä päivää, kun nämä nuoret ovat edustamassa työpaikkaansa esim. liikelounailla. Niillä ei ole minkäänlaisia pöytätapoja. Takit ja pipot päässä tullaan pöytään. Kaikki ruoka mätetään samalle lautaselle ja niin paljon kun siihen mahtuu. Pelkällä haarukalla melskataan syödä. Kahvikupissa lusikka töröttää pystyssä. Hyvä ettei silmää puhkaise. Ollaan ihan kuin siat kaukalolla. Todella törkeää.

6. X Vierailija

Mikä on tämä ""pompotteleen"" ja ""naureskeleen""?
    Karmean luettavaa puhumattakaan kuulemisesta...
    Mä meen nyt LUESKELEEN muita keskusteluja...

7. Meiju Vierailija

Tarkennettuna: Kun menin nuorena tehtaaseen töihin ja tää vanhempi oli laitettu opettamaan minua, ei sit halunnut opettaakkaan vaan naureskeli kun tein väärin, mut oli viisas työnantaja opetti minut itse ja haukut sai tämä opettamaan pestattu, et se siitä. Itse pyrin opettamaan huolellisesti nuoria työntekijöijä. Minuahan siinä arvostellaan, miten saan oppimaan uuden työntekijän. Menikö nyt perille?

8. ap Vierailija

Kyllä meillä nämä työtekijöiden omat ja sukulaislapset työaikoja ym noudattaa yleensä hyvin (niille voi heti sanoa jos ei sitä tee) mutta muut.

Kyllä minä ainakin olen tyttärelleni opettanut että työaikoja pitää noudattaa ja töitä tehdään työaikana eikä lorvailla.

Muutkin ovat kyllä ""kunnollisista"" perheistä mutta jostain käsittämättömästä syystä ei mitään tapoja ole opetettu tai sitten ne ei ole menneet perille.

9. Miffy Vierailija

No voi jestas onko se jotenkin sulta pois jos jonkun kahvikupissa on *iiiik* lusikka???? Ei taida olla elämässä muita huolia kun tommosesta jaksat niuhottaa??

Ja monelleko halvatun eri lautaselle arvon äiti omat ruokansa mättää? Useampi lautanen=enemmän tiskiä.

Koulussa on takkia ja reppu ihan hyvä pitää ulottuvilla kun naulakoista voidaan varastaa- ja monissa paikoissa ne narikat on aina täynnä/liian kaukana.

Mihin hittoon sitä veistä tarvii jos ilmankin pärjää?

10. !!! Vierailija

Mietihän vähän millaisen kuvan firman työntekijät antaa edustaessaan työnpaikkaansa jos melskaavat kun siat kaukalolla.
    Tiskiä ei tartte itse tiskata millään lounaalla.
    Kotonaan melskatkuun miten vain, mutta ei yleisillä paikoilla. Ja etenkään edustaessaan firmaansa.
    Taidat itse olla juuri sellainen joka ei ole saanut minkäänlaista kasvatusta.

11. Miffylle Vierailija

Oletko kuullutkaan sanaa ""pöytätavat""???

12. Miffy Vierailija

Joo tietyt tavat olla pitää- on esim fiksua pestä kädet vessan jälkeen ja ennen syömistä. Mutta joku ääliö keskiaikainen sääntö että kahvikupissa ei saa olla lusikka kun juo, on aivan turha. Tai että ruokapöydässä ei saa pitää kyynärpäitä pöydällä. Mikä funktio noilla on????
    Järkeviin ruokatapoihin kuuluu hygienia ja esim. että ei röyhtäile/farttaile jne. Mutta joukossa on paljon aivan turhaa tanttojen kitinää ja nipotusta.
    Vai mitä hiton väliä sillä on kummassa kädessä haarukka +veitsi on jos saa safkan suuhun siististi ja näppärästi.

13. helena Vierailija

jokin uusi käytöstapoja esittelevä kirja on ilmestynyt ihan äskettäin- tutkipa sieltä mitä kuuluu hyvään käytökseen! Toivottavasti se opus on kirjoitettu niin, että myös perustelut opeille löytyy!

14. Chili Vierailija

Itseasiassa suurin osa näistä joutavista säännöistä on perua ajalta jolloin bättre folk halusi kovasi erottua rahvaasta. Syntyi toinen toistaan typerämpiä ""tapoja"" -osa fiksuja, osa vain turhaa keikarointia. Ja sitten parempiosaiset saattoivat myhistellä rahvaan tavoille ja kokea olevansa heitä ylempänä. Nykyään kaikki ollaan ihan tasa-arvoisia että eipä tarv päteä jollain nippelitiedon hallinnalla.
    Typerää että osa näistä tavoista elää yhä sitkeästi joidenkin kääkkien mielissä.

15. Minni Vierailija

Kyllä näkee, ettei nää nykynuoret arvosta enää mitään. Ettei muka pöytätapoja pidä osata enää ja sillä ei tasa-arvon kanssa ole mitään tekemistä. Matkustelkaa vähän ulkomailla, niin näette että pöytätavat ovat vielä voimissaan useimmissa maissa. Kyllä täällä suomalaiset saa hävetä, kun tulee esim. ulkomaalaisia kouluryhmiä vierailulle. He ihmettelevät, kun esim. busseissa ei anneta istumapaikkoja vanhemmille ja naisille. Ei osata kiittää, eikä muitakaan tapoja. Esim. Etelä-Euroopan maissa lapset istuvat kiltisti pöydässä, kun syödään. Pöydästä ei lähdetä ennenkuin kaikki on syöneet ja ruokaa ojennetaan muille pöydässä istuville. Vanhempia kunnioitetaan ja heille tarjoillaan ensin.
    Hävettää olla suomalainen kun on suomalaisia huonokäytöksisiä nuoria ja lapsia. Onneksi vielä löytyy hyväkäytöksisiäkin sentään jokunen kappale.

16. minä Vierailija

Maassa maan tavalla. Hienostelia ""minni"" menisit ulkomaille. Jos tarvitsee hävetä meitä suomalaisia.
    Mitä ihmettä pöytätavat liitty nuorten kesätyössä käyntiin. Eihän sinne syömään mennä ravintoloihin vaan töihin.
    Minusta nykynuoret ovat hienoa porukkaa, jos nyt jokunen poikkeus on.Minulle ei vanhana tarvitse linja- autossa antaa paikkaa, eikä odottaa pöydässä mielettömän kauan jos lihava vanhempi syö mielettömän annoksensa loppuun.
    Ei aikusetkaan mitään käytöskukkia aina ole. Menepä vaikka katsomaan, kun ravintolat sulkeutuu, oksettava näky, kun nämä hyvinkäyttäytyvät aikuiset kuseskelevat pitkin katuja. Mikään ei ole kamalampaa kuin keski-ikäinen humalainen nainen.
    Nuorille pitäisi antaa mahdollisuuksia: työpaikkoja. Vanhat parrat eläkkeelle.

17. hermo Vierailija

tama on vain keskustelupalsta eika kieliopin tarvitse olla laheskaan oikein. muistathan laakityksesi.

18. gilda Vierailija

""Hävettää olla suomalainen kun on suomalaisia huonokäytöksisiä nuoria ja lapsia. ""<<<<<< Aivan kamalaa luettavaa.
    Oletko asunut ulkomailla tai viettänyt siellä pidempiä aikoja? Jokaisessa maassa on huonosti käyttäytyviä ihmisiä, ja vaikka ns. ""perinteet"" yms ovat joissain maissa tiukemmassa, eivät ne pöytätavat kerro koko totuutta! Kaikenlaista kaksinaamaisuutta esiintyy huomattavasti enemmän Etelä-Euroopan maissa, joissa ne pöytätavat taas ovat parempaa luokkaa.

Suomessa bussissa, sporassa tms usein näen kuinka vanhemmat ihmiset töykeästi kohtelevat nuoria, sen sijaan en ole KOSKAAN nähnyt nuorten tekevän niin. Minä ja ystäväni annamme aina paikan vanhemmalle (no, ollaan pian jo kolmekymppisiä, mutta silti).
    Siitä olen toki samaa mieltä, että on hyvä osata kaikenlaiset alkeellisetkin pöytätavat. Pipo päässä ei syödä, koska kunnioitetaan muitakin ruokailijoita ja ruokaa. Mutta lusikka kupissa taas mielestäni ei nyt ole mikään kardinaalivirhe.

Suvaitsevaisuutta joka suuntaan. Kyllä nuoretkin oppivat. Siitä olen myös samaa mieltä, että myöhästely on ikävä asia ja valitettavan arkipäivää. Opiskeluaikananikin ihmettelin kun muutamat ihmiset tulivat joka ikinen päivä säännöllisesti tunnin myöhässä, tai puoli tuntia tai vaikka vaan vartin. Mutta joka päivä. Itse myöhästyn vain aniharvoin, koska inhoan olla myöhässä.

Vielä vaahtoamiseni loppupointit, ikä sinänsä ei ole mikään kunnioituksen tae, vaikkakin aina kohtelen vanhuksia kunnioittavasti. He usein väärinkäyttävät ikäänsä aseena nuoria kohtaan.
    Ja vielä, mikään ei ole loukkaavampaa Suomea ja suomalaisia kohtaan kuin sanoa että hävettää olla suomalainen. Minä kunnioitan sitä henkeen ja vereen ja olen valmis puolustamaan suomalaisia nuoria(kin), vaikka aina joukkoon mahtuu muutama huonokäytöksinen yksilö.

Oppia ikä kaikki.

19. Leenu Vierailija

Mulla ollut esillä nämä julkiset keskustelut lasten ruokailutavoista,ja muutenkin kuinka vietetään äiti-isä-yhteistä aikaa,ja jos toinen vanhemmista asuukin vaikkapa muualla eikä ole "mahdollisuutta" tapaamisiin.Mikä on kohtuus antaa lasten päättää asioista ja mikä osuus on vanhemmilla olla puuttumatta.Nuorethan nyt haluavat pitää yllä kaverisuhteitaan,eikö sen luulisi olevan normaalia käytäntöä?Ei voida kärsijänä pitää yksinhuoltajavanhempaa,jonka luona lapset asuvat.Jos eivät suhteet kotona ja kaveripiirissä toimi,voi ratkaisijana olla joku muu ammattiauttaja.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri