Nutri-soija vai Almiron?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äippä

Vieras
Vauvallamme maitoallergia todettu 5kk iässä,sai reseptin nutri-soijaan silloin. Olen yrittänyt opettaa juomaan korviketta,mutta huonolla menestyksellä. Imettänyt oon siis ja itse ollut maidottomalla dieetillä.

Nyt tilanne se,että oman jaksamisen vuoksi imetys pitäisi saada lopetettua,kun vauva syö tissiä kaiken yötä. Olen yrittänyt epätoivoisesti tarjota Nutri-soijaa sekä nokkamukista,että pullosta ja ruokien sekaan laittamalla,ei vaan kelpaa vauvalle. Pahaahan se on,tissimaitoon verrattuna.

Oisinkin kysellyt,että onko Almiron Pepti paremman makuista? Reseptiä minulla ei siihen vielä ole,mutta taidan hakea kokeeksi apteekista purkin. Onko ketään kohtalontoveria? Soijalle tuskin on allerginen, tai en voi tietää,kun ei suostu sitä juomaan edes. Luulen,että se maku vaan tökkää.

Nyt yritän epätoivoisesti olla antamatta päivällä tissiä,että joisi korviketta pakon edessä,mutta huonolta näyttää. Ja lastenlääkäri eilen sanoi,että vähintään 5 dl pitäisi saada menemään korviketta,että voi lopettaa imetyksen,toivottomalta kuullostaa.

Kauankohan vauva jaksaa taistella vastaan ja kauankohan minä jaksan. Vettä kyllä suostuu juomaan pullosta,että jotain nestettä saa.

Unikouluun oltais menossa parin viikon päästä ja sitä ennen pitäis saada korviketta menemään,että voi yösyötötkin lopettaa.

Tulipas pitkä sepustus,jos jollain on antaa jotain vinkkejä,niin kiitos!

Meillä tyttö alkoi juoda soijakorviketta vasta kun imetys loppui. Eli pikku määriä ja haaleana, lähes kylmänä meni alas, lämmitettynä ei ollenkaan. Oletko kokeillut antaa lähes kylmänä tuota juomaa? Mutta tärkeintä: meille allergialääkäri sanoi, että EI SAA eikä TARVITSE stressata, jos korvike ei maistu --> vesi käy hyvin juomana, jos huolehtii kalciumin saannista lapselle. Kalkkilisään ja sen annostukseen saat reseptin ja ohjeet lääkäriltänne.
Itse lopetin imetyksen siten, että muutin aikataulun siten, että annoin tissiä vain aamuin/illoin ja päivällä maistattelin soijakorviketta. Sitten kun lopetin aamu/iltaimetyksen, niin yhtäkkiä soijakorvike rupesikin maistumaan. Mutta toki tämä on yksilöllistä ja pääasia: lapsi pärjää ilman korvikettakin, jos saa tarvitsemansa kalciumin päivittäin.

Olipas kuin minun kirjoittama teksti! Maitoallergia samoin todettu 5kk iässä ja samalta kuullostaa tuo imetys-pullo -ongelma, ainoana erona vaan se, että meillä tuo Almiron ei kelpaa, ei mistään pullosta tai mukista eikä missään muodossa, edes ruokiin sekoitettuna. Tarkoituksena kokeilla nyt Nutri-soijaa, jos se uppoaisi paremmin. Samalla tulee testattua onko soija-allergiaa. Imetän vielä ja oma jaksaminen on minullakin kortilla ja olen ottanut tavoitteeksi että lopettelen pikkuhiljaa...sitä ennen kuitenkin olisi löydettävä korvike mille ei olisi allerginen ja mitä saisi menemään vaikka sitten ruokien seassa jos ja kun ei muuten suostu juomaan. Onko vauvallasi muita allergioita? Meillä on lisäksi hirveä määrä kasviksia ja hedelmiä jotka ei sovi, joten itse olen melkoisella dieetillä. Voimia!

Niin ja siitä Almironista; en tiedä minkälaista Nutri-soija on, mutta Almiron ON pahaa.

Meille lastenlääkäri sanoi nimenomaan,että jotain maitoa pitää saada menemään,tytöllä ikää siis 9kk nyt. Kun itse kysyin vaihtoehtoa,että antais pelkkää vettä ja kalkkia. On kuulemma ravitsemuksellisesti muutenkin maito tärkeetä,kun pelkkä kalkki ja vauvan energiansaannin kannalta kanssa maitoa pitää juottaa se 5 dl vähintään per päivä.
Meillä muutenkin pieni tyttö ja kasvu niukkaa.

Nyt oon eilisestä kokeillut antaa almironia ja se haisee paljon paremmalle ainakin mun nenään. Nää on makuasioita,ja vauvahan sen päättää,onko hyvää vai ei. Pakkosyöttöähän tämä on,mutta sain eilen jopa menemään alas jotain. Eilen nukahti varmaan ekaa kertaa eläissään illalla ilman tissiä,ja yölläkin 1,5 h taistelun jälkeen suostui juomaan pullosta. Helppoa ei oo imetyksen lopetus,mutta oman jaksamisen takia pakko. Lisäksi maitoa tulee mulla yhä niin paljon,että joudun sit lypsään,mut äkkiä tuon luulis sit loppuvan,kun vaan pahimmat lypsää pois.

Meillä tytöllä ei oo ainakaan vielä muita ruokia,mitkä ois selvästi allergisoivia. Tosin esim. kalaa ja sitrushedelmiä ym. en oo vielä ees antanut,enkä anna hetkeen. Atoopikko on ja iho rikki vähän väliä,vaikea saada kiinni,mikä aiheuttaa mitäkin. Kiinteitä ruokiakin on suostunut vasta nyt alkaa syömään "suurinpiirtein" kunnolla,määrät tosin vieläkin ihan onnettomia. Ihan siis tissivauva ollut.

Meillä maitoallergia ilmeni Koliikkimaisena itkuisuutena,mikä jatkui viikon ikäisestä siihen saakka,kunnes itse aloitin maidottoman dieetin eli 4kk iässä. Lisäksi tuli ihottumat 3kk ikäisenä paheni ja kakka oli jumissa vauvana,ummetusta,ilmavaivoja,pulauttelua. Pahinta kuitenkin oli huonot unet,ei tosin vieläkään oo nukkunut yhtään kokonaista yötä.

Pahimmat ajat viimekesänä tanssin ympäri kämppää vauva kantoliinassa aamusta yömyöhään. Onneksi ne ajat on jo takana päin. Mutta silti haluan jo joskus alkaa itsekin nukkumaan yöllä,siksi pakko lopettaa imetys,ennenku sekoaa ihan täysin.

Jos et saa heti lastasi juomaan korviketta, niin silloinhan pitää antaa juomaksi vettä ja turvata kalkin saanti tabletilla. Toki korvikkeen antamista pitää yrittää päivittäin, mutta ei siitä tarvitse stressiä ottaa, jos ei ala heti sujumaan. Jokatapauksessa kalkin osalta pitää selvittää, että paljonko korviketta pitää päivässä juoda, ettei tarvitse lisäksi antaa kalkkia.

Voi vitsi mikä tilanne. Meillä tytsylle maistoi parhaiten Neocate, ja se on se kallein...Kaikki ollaan kokeiltu ja kaikkia suostui jotenkin juomaan, mutta Neocate toi täydellisen oireettomuuden. Lopetin imetyksen kertarysäyksellä 4,5 kk iässä, kun en saanut imetysdieettiä kuntoon. Noin haistelemalla ja muutaman kerran maistamalla minusta Neocate on eniten maidon makuinen...Almiron haisi ihan perunalle...

Meillä tyttö ei meinannut ensin suostua juomaan pullosta, otti pari huikkaa ja alkoi kamala itku. Tissilläkin imeminen oli jo aikaisemmin katkonaista, mutta pullolla ongemla paheni korvikkeen aloituksen jälkeen äkkinäisesti. Sairaalassa syytettiin pulloa, MUTTA syyksi paljastui loppupelissä refluksi. Kurkku olikin niin kipeä hapoista, ettei suostunut enää juomaan. Onneksi tilanne laukesi oikealla korvikkeella ja happolääkkeellä.

Meni jo "vähän" asian vierestä, mutta näin meillä :/

Kannattaa muuten kokeilla muutakin tapaa kuin tuttipulloa korvikkeen juottamiseen eli nokkamukia tai hörppyytysmukia. Meillä ei tuttipullosta oikein koskaan korvike mennyt alas.

Mistä noita hörppyytysmukeja saa ja miten eroaa nokkamukista? Meillä ei tuttipullot eikä minkäänlaiset nokkamukit uppoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2007 klo 13:16 vieras kirjoitti:
Kannattaa muuten kokeilla muutakin tapaa kuin tuttipulloa korvikkeen juottamiseen eli nokkamukia tai hörppyytysmukia. Meillä ei tuttipullosta oikein koskaan korvike mennyt alas.

Mistä noita hörppyytysmukeja saa ja miten eroaa nokkamukista? Meillä ei tuttipullot eikä minkäänlaiset nokkamukit uppoa.

Olen nähnyt niitä ihan isoissa marketeissakin. Tuolla juttua että millainen se on:
http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/tarvike1a.html
--> lisäksi tuteissa on mahdottomasti eroa, meillä ei esim. maito/vesi silikonitutti kelvannut vaan piti olla korvikkeen juomiseen luonnonkuminen vellitutti, jotta tuli tarpeeksi juomaa kerralla...

Kylläpä kuulostaa tutuilta nämä ketomukset. Meillä on poika 8 kk, jolla todettiin maitoallergia 6 kk iässä. Hänellä maitoallergia ilmeni koliikkina (alkoi heti sairaalasta kotiin tultaessa), rajuna pulautteluna, ilmavaivoina ja ajoittain melko pahanakin atooppisena ihottumana.
Nyt ollaan reilun kuukauden päivät yritetty tarjota hänelle almironia, mutta ei kelpaa muuta kuin ruokien joukossa. Itse haluaisin jo lopetella imetystä dietin vuoksi ja onhan poika jo sen ikäinenkin, että kohtapuoliin se olis vastassa muutenkin. Noin puolet päivän maitotarpeesta saamme tarjottua hänelle tosiaan ruokien joukossa. Ajattelin, että hän tottuisi almironin hajuun ja makuun syödessään sitä ruuissa ja alkaisi sitten myös juomaan sitä. Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Tuttipulloa hän ei huoli lainkaa eikä sitä mielestäni enää kyllä tarvitsisikaan kun muuten jo hyvin nokkamukista juo. Mukista juodessaan hän sylkee almironit pois, vain vesi kelpaa.
Suurin ongelma meillä on unille meno tilanteet, jos tissiä ei ole tarjolla. Muutenkin poika on aikalailla tissin perään... Päivällä nämä tilanteet saisimme varmaan vesimukilla ohitettua, mutta se unille meno... Olenkin miettinyt, että mikä on paras tapa: lopettaa imetys kertarysäyksellä (silloin ehkä pakko huolia almironia?) vai sinnikkäästi vain tarjota imetyksen ohella? Onkohan vauvalla mitään motiivia juoda pahaa korviketta, jos makeaa rintamaitoakin on tarjolla? Kertarysäyksellä lopettaminenkin tuntuu aika kauhealta ja sitten olisi se kauhea lypsyurakka edessä.
Toivoisinkin teidän kaikkien samassa tilanteessa olevien laittavan tänne infoa, jos editytte korvikkeen syötössä/imetyksen lopetuksessa. Ja tsemppiä vaan kaikille!

Voi kun kuulosti tämä edellisenkin kirjoittama niin tutulta. Lohduttavaa kuulla, että meidän vauva ei ole ainoa ronkeli, mutta tietenkään en toivoisi tämmöistä tilannetta kenellekään. Ikävintä on se, että imetys sujuu todella hyvin; maitoa tulee paljon ja mikä tärkeintä, vauva rakastaa sitä...on todella tissin perään ja meillä on kanssa tämä iltamaito psyykelle niin tärkeä juttu että sitä ei hevillä pois saa. Kauhistuttaa ajatuskin, ettei vauva saa enää kaipaamaansa iltamaitoa. Meillä ei ole koskaan nukahdettu tissille, mutta se on tärkeä rauhoittumishetki ennen nukkumista. Tottakai senkin pystyy vieroittamaan ja joskus se on kuitenkin edessä, mutta olisin niin toivonut että ei olisi tarvinnut mitään vieroituksia vaan asia olisi hiipunut luonnollisesti pikkuhiljaa. Näin kävi esikoisenkin kanssa. Oma jaksaminen alkaa vaan olla aika lopussa, enkä koe että se on hyväksi kenellekään. Myös muiden allergioiden selvittäminen on hankalaa kun imettää, koska iho on koko ajan pahassa kunnossa. Ei muuta kun voimia kaikille samassa tilanteessa oleville :hug:

Aapeen kannattaa varmistaa sit että se almironi käy ennen kuin lopettaa kokonaan maidontuotanon, meillä ei almironi käynyt laisinkaan, tosin eipä tuolle lapsukaiselle käynyt mikään muukaan apteekin korvike, ikää nyt 1v4kk ja pari vk on ollut ilman tissiä, juo kaupan riisi ja soijamaitoa, pikkuhiljaa siirrytään kokonaan soijamaitoon kun on ravitsemuksellisesti parempaa.

Voimia kaikille, itsellä oli suht tarkaa dietti kun maitoa ei saanut olla pisaraakaan ja oli monia muitakin ruokia piti välttää..

Kiitos kaikille vastanneille,kiva kuulla että muutkin taistelee samojen asioiden kanssa.

Nyt oon pääsiäisen ajan juottanut almironia ja uppoaa huomattavasti paremmin,kuin nutri-soija. Vieläkään ei tosin ilman taistelua suostu pullosta juomaan,mutta päiväimetykset olen lopettanut jo kokonaan. Vielä on tavoitetta siihen,että saatais se 5dl menemään päivässä,mutta periksi en anna. Sitten kun päivällä juo tarpeeksi,niin lopetan myös yösyötöt.

Nyt oottelen lääkärin soittoa,kun pitäis saada resepti Almironiin ja korvausasiat etenemään kelalle. Rankka pääsiäinen on ollut,kun on joutunut pakkosyöttämään vauvaa ja lypsämään sitten tissejä,mutta kyllä loppujen lopuksi kannattaa.

Taisi muuten olla soija,mikä ärsytti vauvan pyllyn ihoa,kun nyt ei enää oo yhtään iho rikki pyllystä.

Jospa minäkin pääsisin pikkuhiljaa purkamaan omaa maidotonta dieettiä,oma paino meinaa nimittäin pudota liikaakin. Tosin tämä jatkuva stressi vaikuttaa myös siihen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 09:07 väsynyt äippä kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille,kiva kuulla että muutkin taistelee samojen asioiden kanssa.

Nyt oon pääsiäisen ajan juottanut almironia ja uppoaa huomattavasti paremmin,kuin nutri-soija. Vieläkään ei tosin ilman taistelua suostu pullosta juomaan,mutta päiväimetykset olen lopettanut jo kokonaan. Vielä on tavoitetta siihen,että saatais se 5dl menemään päivässä,mutta periksi en anna. Sitten kun päivällä juo tarpeeksi,niin lopetan myös yösyötöt.

Nyt oottelen lääkärin soittoa,kun pitäis saada resepti Almironiin ja korvausasiat etenemään kelalle. Rankka pääsiäinen on ollut,kun on joutunut pakkosyöttämään vauvaa ja lypsämään sitten tissejä,mutta kyllä loppujen lopuksi kannattaa.

Taisi muuten olla soija,mikä ärsytti vauvan pyllyn ihoa,kun nyt ei enää oo yhtään iho rikki pyllystä.

Jospa minäkin pääsisin pikkuhiljaa purkamaan omaa maidotonta dieettiä,oma paino meinaa nimittäin pudota liikaakin. Tosin tämä jatkuva stressi vaikuttaa myös siihen.

Hei, kysy myös lääkäriltä ohjeet kalkin suhteen ts. annostus ja mitä teille suosittelee.

meillä sama juttu, ei suostu juomaan nutri-soijaa eikä Almironia. Masituuhan ne minunkin suuhuni tosi pahalta. Tuttelia on syönyt 2 kk asti kun maitoni loppui. Nukkuu tosi huonosti yöt yhtä huutoa. Lapsi nyt 9 kk. Onko kaupoissa mitään paremman makuista soijaa tai riisimaitoa tämän ikäiselle, tietääkö kukaan? Säälittää antaa noita KAMALAN MAKUISIA ÄLLÖTYKSIÄ. Verikokeessa käytiin tänään ja nyt odotellaan tuloksia. :'(

Käsittääkseni tämän ikäisille ei kaupan maitoja (riisi, soija tms.) suositella. Ne eivät ilmeisesti ravitsemuksellisesti ole riitäviä verrattuna apteekin maitoihin. Kaksi vuotiaaksi astihan apteekin korvikkeita suositellaan ja erityiskorvauskin yleensä myönnetään. Olen kyllä kuullut, että toiset ovat 1,5 vuoden iässä jo siirtyneet soija jne maitoihin.
Meillä siis poika 8.5kk eikä almiron kelpaa parin kuukauden harjoittelunkaan jälkeen. Ajattelin soitella lähipäivinä allergialääkärillemme ja kysyä mitä tehdä. Omat hermot alkavat kohta olemaan riekaleina tämän takia... Diettiä en jaksaisi enää jatkaa ja uusi raskauskin siintäisi ajatuksissa kohta puoliin..
Neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että tämän ikäinen ei opi "kurinpalautuksella", kun kysyin josko vaan lopettaisin imetyksen ja pojan olisi silloin pakko alkaa almironia juomaan. Aika kauhealta se kyllä tuntuisikin, mutta....

Tänään juttelin ravitsemusterapeutin kanssa. Hän sanoi, että sekoittelisin almironia (joka siis maistuu "hieman" paremmalta kuin Nutri-soija) jo ruokiin ja sitten yrittäisin pikkuhiljaa lisätä almironia tuttipulloon. No, puuron seassa se meni ihan hyvin alas ja tuttelia joi ennen päikkäreille lähtöä 30 + 90 suhteessa. Pitää yrittää nyt vaikka huomenna tai yihuomenna lisätä pikkuhiljaa almironia. Nyt nukkuu toista tuntia ulkona ja se lupailee hyvää, on nimittäin tosi pitkään nukkunut vain n. 1/2 h päikkäreitä. Voi kun tämä nyt toimisi...

Yhteistyössä