Nuutti lempinimenä, ristimänimeksi Tuomas -onko hölmöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ninni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Ninni"

Vieras
Meidän vauvalla on kuukauden päästä ristiäiset. Ollaan kutsuttu häntä nimellä Nuutti ja hän onkin aivan ihana Nuutin näköinen söpöläinen, mutta ollaan ajateltu antaa viralliseksi etunimeksi Tuomas, sillä Tuomas sopii hyvin vauvalle, lapselle ja aikuiselle. Päätettiin nimi Tuomas jo odotusaikana, mutta nyt mietin onko vauva Tuomaksen näköinen.. Vauva näyttää tosiaan aivan Nuutilta, mutta Nuutti-nimi sopii mielestäni paremmin vauvalle kuin aikuiselle.

Onko aivan hölmöä antaa etunimeksi Tuomas, mutta käyttää hellittelynimenä/lempinimenä Nuuttia?

Toinen ja kolmas nimi tulevat suvusta, mutta en näe syytä paljastaa niitä.

Kiitän asiallisista kommenteista jo etukäteen!

Kiitos vastauksista! Lisääkin saa kirjoittaa

En ymmärrä miksi mulle on tullut kauhea stressi nimestä, onneksi ristiäisiin on vielä aikaa. Toisaalta ei voida nimetä lasta Tuomakseksi, koska vauva ei näyttäisi sillon nimeltään. Ehkä vauvan nimeksi tulee kuitenkin Nuutti, koska todellakin näyttää nimeltään.

Tai Nuutti Tuomas -------(kolmas nimi suvusta)

Voi hemmetti nimen antaminen on vaikeaa ja huonot yöunet vaan pahentaa nimistressiä :(

Itse en pidä yhtään nimestä Tuomas, mutta Nuutti on ihanan kaunis nimi. Meillä mietitty jo raskausaikana nimiä, mutta vasta kun lapsi on syntynyt niin on tullut selvyys "kenelle nimelle" näyttää. Jos tuo Tuomas on "pakko" laittaa niin Laittakaa toiseksi nimeksi. Voi sitten isompana vaihtaa jos tuntuu ettei Nuutti nimi sovi aikuiselle.
Se on jotenkin hassua että annatte nimeksi Tuomas se ja se ja sitten kuitenkin kutsutte Nuutiksi. Antakaa nimeksi vaan Nuutti!!!! Kaunis nimi:)

No mä antaisin nimeksi Nuutti Tuomas ... Jos kerran kuitenkin lasta kutsutaan Nuutiksi. Itse tykkään kyllä vähemmistönä enemmän tuosta Tuomaksesta, mutta se ei nyt liity tähän.
Mutta joo, jos kerran Nuutti mieöyttää teitä niin ristimänimeksi se. Silloin kun nämä lapset ovat aikuisia, on jo niin paljon erilaisia nimiä etten usko Nuutin olevan millään tapaa erikoinen tai sopimaton.

[QUOTE="mari";29112723]totta kai lempinimi voi olla nuutti, vaikka nimi ois tuomas. meillä kutsuttiin tyttöä nupuksi, muttei tullut nimeksi. jäi käytöstä pois myöhemmin.[/QUOTE]

Meillä myös tytön lempinimenä Nuppu kun ei tohdittu oikeaksi nimeksi laittaa..

Kiitos kommenteista!

Mies on sitä mieltä, että säästetään Tuomas-nimi mahdolliselle pikkuveljelle (jos näyttää nimeltään). Meidän pienestä taitaa tulla Nuutti ja toinen, sekä kolmas nimi tulevat suvusta. Ei osattaisi kutsua Nuuttia Tuomakseksi tai joksikin toiseksi, jolta ei näytä.

[QUOTE="nuu";29112719]Antaakaa nimeksi Nuutti. Suosittelen, niin meilläkin tehtiin. Ei ole tullut samannimistä vastaan kerhoissa ts. Kuin tusina-Tuomaksia![/QUOTE]

Ai. Meidän avoimessa päiväkodissa käy neljä Nuuttia ja Tenavajumpassa yksi. Yhteenkään Tuomakseen en ole näissä "lapsiympyröissä" törmännyt nyt kahden vuoden aikana.

[QUOTE="nuu";29112719]Antaakaa nimeksi Nuutti. Suosittelen, niin meilläkin tehtiin. Ei ole tullut samannimistä vastaan kerhoissa ts. Kuin tusina-Tuomaksia![/QUOTE]

Pakko oli vielä leikkiä vähän nimipalvelulla. Vuosina 2010-2013 Nuutti on ollut yleisempi nimi kuin esimerkiksi Kaisa, Miia, Tommi, Teemu, Jani jne. jne. Ei siis mikään harvinaisuus :) Tuomaksia on tuona aikana tullut 740 ja Nuutteja 495, ja ottaen huomioon että tuossa on kaikki etunimet, siis myös toiset nimet, rohkenisin epäillä että kutsumanimenä Nuutti on ollut yleisempi kuin Tuomas. Kiva nimi kyllä, ei siinä mitään.

Ja ei, isäni, veljeni, poikani tai puolisoni nimi ei ole Tuomas, joten tämä ei ole henkilökohtaista. Olin vain yllättynyt, jos joku kokee Nuutin vielä lapsen nimenä jotenkin epä-tusina-nimeksi.

Laittakaa nyt ihmeessä se nimi, millä aiotte lasta kutsua. Yhdelle tutulle (aikuinen jo) annettiin kutsumanimi vasta toiseksi nimeksi, kun ei ollut tarpeeksi "virallinen" ekaksi nimeksi. No lopputuloksena häntä ei ole koskaan kutsuttu sillä ekalla virallisella nimellä, on hänelle itselleenkin outo ja vieras nimi plus saa joka paikassa selitellä, että mikä on kutsumanimi.

Nuutti on tusinaa nykyään, kiva nimi mutta yhtä yleinen perhekerhoissa kun Veeti, Miro, Oliver yms muodissaolevat. Yhtään pikku Tuomasta sensijaan ei ole tullut vastaan.

[QUOTE="Hei";29112891]Laittakaa nyt ihmeessä se nimi, millä aiotte lasta kutsua. Yhdelle tutulle (aikuinen jo) annettiin kutsumanimi vasta toiseksi nimeksi, kun ei ollut tarpeeksi "virallinen" ekaksi nimeksi. No lopputuloksena häntä ei ole koskaan kutsuttu sillä ekalla virallisella nimellä, on hänelle itselleenkin outo ja vieras nimi plus saa joka paikassa selitellä, että mikä on kutsumanimi.[/QUOTE]

Mun veljellä on toinen nimi puhuttelunimi, ihan suunnitellusti ja aina ollut. Hänestä se ei kuulemma ole hankalaa. Molemmat etunimet on hänellä ns tavallisia ja riittävän virallisia.

Mä meinasin yksissä häissä parkaista ääneen, että teillä on nyt väärän sulhasen nimi, kun nimi luettiin. Kaverin etunimikin oli ihan eri kuin kutsumanimi ja siellä sen sitten opin, muuten ei kai arjessa näy. Kyllähän useissa papereissa lukee, että "alleviivaa kutsumanimi", joten kai se niin harvinaista ole.

[QUOTE="vieras";29112884]Pakko oli vielä leikkiä vähän nimipalvelulla. Vuosina 2010-2013 Nuutti on ollut yleisempi nimi kuin esimerkiksi Kaisa, Miia, Tommi, Teemu, Jani jne. jne. Ei siis mikään harvinaisuus :) Tuomaksia on tuona aikana tullut 740 ja Nuutteja 495, ja ottaen huomioon että tuossa on kaikki etunimet, siis myös toiset nimet, rohkenisin epäillä että kutsumanimenä Nuutti on ollut yleisempi kuin Tuomas. Kiva nimi kyllä, ei siinä mitään.

Ja ei, isäni, veljeni, poikani tai puolisoni nimi ei ole Tuomas, joten tämä ei ole henkilökohtaista. Olin vain yllättynyt, jos joku kokee Nuutin vielä lapsen nimenä jotenkin epä-tusina-nimeksi.[/QUOTE]

Loistavaa palstamatikkaa. Siinähän se lukee. Tuomaksia melkein puolet enemmän.

Yhteistyössä