NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
Harkitseva
Onko täällä ketään joka olisi renkuloita käyttänyt?Miten sopi sinulle ja oliko jonkinlaisia sivuoireita?Miten limakalvot kestivät paikallisesti vaikuttavat hormonit?Koitko käytön helpoksi?
Kiitos jos vastaatte!
 
exrengastelija
Siis renkaan hormonithan eivät vaikuta paikallisesti, vaan imeytyvät limakalvojen läpi verenkiertoon. Toimivat siis täsmälleen samalla tavalla, kuin e-pilleritkin, hormonit imeytyvät vain eri paikasta (vrt pillerit suolistosta).

Mutta juu, kokemuksia on neljän kuukauden ajalta, yksi rengas lensi käyttämättömänä roskikseen. Ei sopinut sitäkään vähää, mitä pillerit. Aiheuttivat mm. masennusta, lihomista ja haluttomuutta.

Mutta nämähän ovat aivan yksilöllisiä juttuja, yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Kokeilemalla sen sitten tietää, onko hyvä vai ei.
 
exkäyttäjä
Mulla meni limakalvot puolessa vuodessa niin huonoon kuntoon, että oli pakko lopettaa. Mutta jos vaan sopii muuten, niin mahtavan helppo ja vaivaton. Mulle ei tullut muita kurjia oireita kuten masennusta tms, vaikka esim Marvelon-pillereistä sain hysteerisiä itkukohtauksia.
 
n75
pari vuotta käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut. kuukautisvuoto on niukentunut ja ennen tosi pahat kivut lähes kadonneet. eikä tarvitse muistaa kuin kahdesti kuussa, pilsu piti muistaa joka päivä. ainoa negativinen on ollut migreenikohtauksen lisääntyminen.
Nää on todella yksilökohtaisia juttuja yhdelle sopi, toisellle ei.
 
ei sopinut mulle ollenkaan
Käytin puoli vuotta, lopettamisen jälkeen kesti toiset puoli vuotta että limakalvot paranivat normaaliin kuntoon ja seksihalut palasivat. Lisäbonuksena lopetettuani renkaat vielä iho-ongelmat, joita minulla ennen renkaita ei ollut. Se aika, minkä renkaita käytin mulla oli jatkuvasti hiivatulehduksia ja halut tosiaan katosivat ihan totaalisesti vielä pitkäksi aikaa käytön lopettamisen jälkeenkin. Kuukautiskivut ehkä pahenivat hiukan, vuodon määrässä ei juuri muutosta, en keksi koko renkaasta mitään muuta positiivista kuin että raskaaksi en sentään tullut (tosin sen verran harvaan seksiä pystyi harrastamaan, että tuskin olisin tullut vaikkei olisi ollut mitään ehkäisyä).
 
Nuva
Minä vaihdoin renkaaseen Femodeneista n. 5 kuukautta sitten. Kuukautiskivut ovat pysyneet edelleen pois. Hiukset ovat taas alkaneet rasvoittua nopeammin ja ihan kuin finnejäkin olisi alkanut tulla aiempaa useammin (taustalla siis hormonaalinen akne, joka on e-pillereillä pysynyt kurissa). Vuoto on lähes yhtä niukkaa kuin Femodenienkin aikana. Mitään muita sivuvaikutuksia lisääntyneen valkovuodon lisäksi ei ole tullut. (Hiusten rasvoittuminen ja finnit eivät siis ole minulla ehkäisyn aiheuttama ongelma, vaan ovat olleet ihan 10-vuotiaasta lähtien.) Käyttö on erittäin helppoa. Olen laittanut kännykkään hälytykset, että muistan pitää taukoviikon.
 
rengastettu
Mulla ollut Nuva käytössä 4 kk ja ihan hyvin on mennyt. Perusvaivana mulla on pco joten tarvitsen hormoneja kierron ylläpitämiseksi. Pco vaikuttaa epäsuotuisasti ihoon ja mhiusten kuntoon, joka pillereiden käytön aikana normalisoitui, ts, ei finnejä ja hiukset eivät rasvoittuneet. Kun vaihdoin Yasmineista Nuvaan alkoi naama kukkia, mutta se tasoittui seuraavan renkaan aikana, onneksi. Sen jälkeen on iho pysynyt hyvänä, paitsi että on aika rasvainen. Hiukset saa pestä melkeinpä joka päivä.. Valkovuoto lisääntyi, mutta muita ongelmia en ole huomannut. Pikkuhoususuojaa pitää vaihtaa kesken päivää, mutta on sekin pienempi haitta kuin raivarit, masennus, haluttomuus ja turvotus+selluliitti mitä pillerit aiheuttivat. Suosittelen kokeilemaan! Olen 35v., joten tämänikäisellekin oiva ratkaisu. Pakkauksessa on kätevät muistitarrat, jotka voi liimata kalenteriin muistuttamaan milloin rengas otetaan pois ja milloin taas uusi astetaan paikalleen.
 
n27
Reilu kaksi vuotta käyttöä takana. Välillä on tuntunut, että mieli on normaalia matalammalla ja itku herkemmässä, mutta toisinaan taas tulee kausia, jolloin uhkun itsevarmuutta ja hyvää oloa. En ole oikein sitten osannut päättää, johtuuko se renkaasta vai enemmän yleisestä elämäntilanteesta. Sama koskee myös haluttomuutta.

Kalleus on miinusta, vaivattomuus ehdoton plussa. Käytön alussa suht' normaali ihoni parani täydelliseksi, selästä hävisivät kaikki näppylät, mutta tällä hetkellä hormonitilanne tuntuu tasoittuneen(?) ja iho alkaa muistuttaa aikaa ennen ehkäisyä. Rinnat kasvoivat A:sta B:hen, siihen ei ole tullut muutosta. Vuoto oli kivuttomampaa ja niukempaa luomuna, nyt menee hieman enemmän särkylääkettä sekä suojia kuin renkaattomana. Usein tuo kai menee juuri päinvastoin. Lisäksi valkovuoto lisääntyi alussa, nyt taitaa sekin olla aika lähellä luomuna oloa.

Ikävimpänä asiana käytössä koen tällä hetkellä sen, etten kostu enää niin helposti ja seksin harrastamisen spontaaniuden hidasteena on kondomin sijaan nyt liukuvoide :(
 
käyttökokemuksia
Nuvaringiä olen käyttänyt pari vuotta, vaihdoin Merciloneista. Seksihalut ovat pysyneet ennallaan, aluksi tuntuivat hieman lisääntyneen kun vaihdoin renkaaseen. Kuukautiset niukentuivat entisestään pillereihin verrattuna ja kipujen voi sanoa hävinneen, pillereitten aikaan niitä vielä oli. Vuotopäivíä on vähemmän. Rengas on helppo asentaa ja kännykkämuistutus on minullakin poisottoa ja uuden laittamista varten. Miinuksena on se, että rengas pitää muistaa ottaa pois ja laittaa paikallaan miltei samaan aikaan, joten tuo muistutus on välttämätön minulle. On kiva, ettei tarvi nappailla pillereitä päivittäin. Eikä tuo seksiäkään haittaa tuo renkaan poisto ennen puuhia. Valkovuoto on lisääntynyt häiritsevästi, pikkuhousut tekis mieli vaihtaa joskus kesken päivää. Olo voi olla märkä, enkä tykkää käyttää suojia. Hiivatulehduksista en ole kärsinyt. Oman käytön perusteella kyllä suosittelen, enemmän hyviä puolia on kuitenkin. Miinus on tietysti puolta isompi hinta kun pillereissä, yksi rengas maksaa n. 15 euroa joten kolme kerrallaan tulee edullisemmaksi.
 
käyttökokemuksia
Mullakin on muuten tuo, että kostuminen on ehkä hieman vähentynyt, mutta liukuvoidetta ei kuitenkaan ole tarve käyttää. Mutta entiseen verrattuna on kyllä eroa, jos nyt on seksihaluillakin. Ainahan ne alkuvuosina ovat suurempia.
 
renkaaton
Itse vaihdoin gynen ehdotuksesta pillerit renkaaseen. Ekan vuoden olin hyvin tyytyväinen, käyttö oli helppoa, kuukautiset niukkeni ja lyheni, iho pysyi suht hyvänä. (ei aivan yhtä, kuin pillereiden kanssa)

Sitten alkoi ongelmat. Seksihalut katosi tyystin, mihin osaltaan vaikutti se, että limakalvot menivät niin huonoon kuntoon, ettei liukuvoiteistakaan ollut apua; kipu oli sietämätön. Paikallista hormonihoitoakin yritettiin, tuloksetta. Ehkä odotin alunperin liian kauan, en tiedä.
Päädyin sitten siihen miehen kanssa juteltuani, että jätän kaikki hormonit pois. Reilu puoli vuotta meni taistellessa rasvoittuvan ja tippuvan hiuskuontalon, kukkivan naaman ja epäsäännöllisten kuukautisten kanssa, kunnes kroppa löysi oman "luomun" rytminsä. Näin on hyvä!
 
3 vuotta käyttänyt
Mulla pillerit (5 eri merkkiä) aiheutti kaikenlaisia oireita välivuodoista itkuraivareihin. Vaihdoin Nuvaringiin ja en voi kuin ylistää tätä maailman parasta ehkäisytuotetta. Kuukautiskivut loppui kuin seinään, mitään mielialavaihteluja ei ole (koska renkaassa on niin paljon vähemmän hormonia) ja on helppoa kun ei tartte joka päivä muistaa jotain pilleriä. Keskustelussa käy ilmi että joillain on ollut jotain limakalvo-ongelmia, itse en ole tällaisesta aiemmin kuullutkaan eikä mitään ongelmia ole minulla ollut.

Omasta mielestäni Nuvaring on kyllä ehdottomasti parast hormonaalinen ehkäisy koska hormoneja on siinä niin vähän, ja käyttäminen on niin kätevää. Suosittelen lämpimästi jos e-pillerit ei sovi!
 
no nuva
Myös minulla tuli vajaassa vuodessa limakalvot niin kipeiksi ja aroiksi, että seksiä ei voinut enää harrastaa. Toisaalta ei kyllä tehnyt mielikään, kun Nuvaring vei kaikki halut. Meni puoli vuotta käytön lopettamisen jälkeen, että sain limakalvot kuntoon ja halusin taas seksiä. Joten en todellakaan voi suositella Nuvaringiä omien kokemusteni pohjalta.
 
ring a ling
Parisen vuotta käytin. Oli kyllä tosi hyvä ei aiheuttanut sivuoireita juurikaan, ehkä haluttomuutta vähän. Verenpaineeni kuitenkin nousi sellaisiin lukemiin, että lääkäri kielsi nuvaringin välittömästi. Lisäksi alkoi tulla kuukautisten aikaan kamalia päänsärkyjä. Nämä vaivat tuli kuitenkin vasta parin vuoden käytön jälkeen. Nyt mennään luomuna sitten.
 
majio
Itse käyttänyt nyt nuvaringiä noin vuoden. Minulla haittavaikutuksena on myös nuo limakalvo-ongelmat, tuntuu että koko ajan on hiivaa tai tulehdusta. Lisäksi minulla on nuvaringin jälkeen alkanut paino nousemaan, nyt siis tullut jo noin 10kg. Oletteko muut huomanneet samaa? mikään laihduttaminen tms ei auta(syöminen terveelliseksi ja runsas liikunta). tuskaa katsoa itseään peilistä, murrr. mies kyllä sanoo ettei välitä, muutta itselle aikamoinen riesa. Nyt pelkään lopettaa rengasta kun palkään että akne palaa samanlaiseksi kun ennen rengasta oli. Tuntuu että se olisi viimeinen pisara muutenkin niin hyvään itsetuntooni;) Vaivaton rengas kyllä on ja migreenikohtaukset on vähentyneet kummasti.
 
Harkitseva(ap.)
Juuri hain renkaat apteekista ja 3 kpl oli 42 e.Vähän hintavampia kuin esim.pillerit mutta jos sopivat minulle ja helppoja käyttää niin olen valmis maksamaan enemmän.Tarkoitus aloittaa viikonloppuna kokeilu.
 
eepa
Alkuperäinen kirjoittaja exrengastelija:
Siis renkaan hormonithan eivät vaikuta paikallisesti, vaan imeytyvät limakalvojen läpi verenkiertoon. Toimivat siis täsmälleen samalla tavalla, kuin e-pilleritkin, hormonit imeytyvät vain eri paikasta (vrt pillerit suolistosta).

Mutta juu, kokemuksia on neljän kuukauden ajalta, yksi rengas lensi käyttämättömänä roskikseen. Ei sopinut sitäkään vähää, mitä pillerit. Aiheuttivat mm. masennusta, lihomista ja haluttomuutta.

Mutta nämähän ovat aivan yksilöllisiä juttuja, yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Kokeilemalla sen sitten tietää, onko hyvä vai ei.
ei toimi samalla lailla kuin e-pillerit!!
Olen jutellut asiasta monen gynekologin kanssa, ja hormonit vaikuttavat paikallisesti. Monesti hormoonipitoisuuskin on pienempi kuin pillereissä.

Itse en esim. saa käyttää pillereitä, mutta kierukka ja nuvaring ovat sellaisia joita voin käyttää. Kylläkin kierukan otin pois, koska kyllästyin sivuoireisiin mm. näppyihin ja hiusten lähtöön!
 
Anniina 74
Otin kuparikierukan pois pari viikkoa sitten ja samana päivänä aloitin NuvaRingin käytön. En todellakaan voi sanoa olevani tyytyväinen ja nyt päätös suorastaan harmittaa. Olen muuttumassa äksyileväksi sekä passiiviseksi ja seksihalutkin ovat tiessään. Limakalvot tuntuvat kuivilta, joten vähäiset yhdynnätkään eivät ole olleet miellyttäviä.

Tänä aamuna miltei poistin renkaan saatuani hermokohtauksen aamiaispöydässä, eikä tämän viestiketjun lukeminen kyllä parantanut fiiliksiäni renkaan suhteen. Ajattelin että "sivuoireet" voisivat kropan tottuessa helpottua, mutta ilmeisesti ei kannata odottaa ihmeitä.

En siis tykkää yhtään ja luulen, etten jaksa edes ensimmäistä kuukautta loppuun. Onneksi mieheni on ollut ihana ja ymmärtäväinen.

Ystäväni käytti ehkäisyrengasta viikon ja lopetti hirvittävän päänsäryn takia.
 
majio
Minulle suositeltiin rengasta pahan migreenin takia..lääkärit ajattelivat,että se olisi parempi kuin pillerit ja helpottaisi päänsärkyjä. Ensin luulin kaikkien ongelmieni katoavan renkaan myötä. Aluksi kaikki tuntuikin hyvältä.Taivas tuntui aukeavan..(hieman ehkä ylikarrikoiden sanottuna)..sitten alkoi pikkuhiljaa tulemaan kaikennäköistä pientä..kunnes tänään tajusin että lähes kaikki oireiluni voi johtua kyseisetä kapistuksesta.
1)Ensin alkoi painoa tulemaan pikkuhiljaa lisää..nyt tullut noin vuoden aikana yli 10kg
2) päänsärkyputket vaikeutuneita ja kuukautisviikolla on ihan järkyttävät päänsäryt
3)alapään kivut, tulehdukset, valkovuodot, haavat, haavaumat ym
4) masennuksen paheneminen, paniikkioireiden lisääntyminen..
5) yhtäkkinen seksuaalinen haluttomuus..kuin nappia painamalla halut loppuivat...
6)ym ym
Kaikki oireet minulle hiipi siis hiljaa vuoden sisällä enkä osannut niitä yhdistää renkaaseen..lääkärit vaan aina toteaa ettei ne nyt tod näk siitä johdu..
Nyt päätin, että huomenna kun taukoviikko alkaa en laita enää uutta rengasta..katson vähän aikaa helpottaako olo..kortsulla vaan sitten pärjättävä..täytyy toivoa, että siippa hyväksyy sen
ai niin..oli renkaassa siis paljon hyviäkin puolia..mm vaivattomuus..hmm..siinä se mitä nyt hätäseen keksin...
 
ehkäisy syvältä
Tuntuu ettei koskaan löydy kunnon ehkäisyä joka ei aiheuttaisi mitään. Kunpa keksittäisiin sellainen ehkäisykeino joka ehkäisee mutta ei tekisi haittavaikutuksia. Tällä nyt en tarkoita selibaattia...

Itsellä kanssa monenlaisia haittavaikutuksia renkaasta mm.: ei ollut haluja yhtään, erittäin tehokas ehkäisykeino,painon nousu 5kg, alapään haavaumat ja kuivuus vaivasi
 
talitintti-
Sopi paremmin kuin pillerit, mut ei kuitenkaan mitenkään järjettömän hyvin. Masensi ja silvissiin. Halutti vähän enemmän kuin pillereiden kanssa, mut parempi kokonaan ilman hormooneja. Niistä tulee hulluksi.
 
leppä-kerttu
Samanlaisia kokemuksia mullakin..eli halut lähti totaalisesti pois, rengas oli jokseenkin epämukava yhdynnässä, paikat olivat välillä melko arkana, ilmeisesti siis limakalvot ärtyneet ja lisäksi aivan älytön hiivakierre!

Käytin rengasta n. vuoden ja lääkäri oli sitä mieltä, että hiiva ei mitenkään voi johtua renkaan käytöstä, vaikka hiivat loppui kuin seinään kun lopetin renkaan käytön..että kyllä niillä jokin yhteys oli.

Harmittaa, koska rengas olisi ollut todella vaivaton ehkäisymenetelmä.

Mutta, kokeilemalla se selviää, mikä sopii. Välillä vaan on melkoinen koe-eläin olo, itellä on nyt menossa vissiin neljäs tai viides ehkäisymenetelmä ja tuntuu ettei tääkään oo hyvä..Noi hormoonit on kyllä todella syvältä!
 

Yhteistyössä