NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
vuosimallia -82
Moikka

Itse olen vasta aloittanut NuvaRingin käytön, eka rengas menossa. Ylipäänsä tämä on ensimmäinen hormoniehkäisy mitä käytän. Parin eka päivän jälkeen rintani turposi, samalla tavalla kuin ennen menkkoja. Turvotus on kestänyt siitä lähtien. Myös valtava panetus on tullut, jos ennen sen suhteen oli aaltoilevaa, nyt se on ollu pysyvää. Nämä on vaan tietty positiivisia asioita ;) Muita sivuvaikutuksia en ainakaan vielä ole huomannut. Paikoilleen laitto ja siellä pysyminen on ollut täysin vaivatonta. Ei tunnu, eikä valu ulos. Itse en ole tuntenut sitä edes yhdynnässä (joo, on se vielä paikoillaan...). Vaivattomuus ja se ettei tarvitse muistaa pillerin popsimista, on niiin iso etu, etten todellakaan voisi kuvitella vaihtavani pillereihin. Ennen hormoniehkäisyä kärsin silloin tällöin voimakkaista migreenikohtauksista jotka ajottu aina ennen menkkoja ja kierron tietyssä vaiheessa naamaan tuli pieniä punaisia näppyjä ja iho rasvottu, nyt kuitenkin hieman pelottaa mitä tuleman pitää renkaan kanssa. Voimistuuko/tiheneekö migreenikohtaukset ja alkaako naama kukkimaan enemmän. Nähtäväks jää. Menkat oli aikasemmin runsaat ja kipeet. Lääkäri neuvoi että voisin pitää kaksi rengasta peräkkäin. Jos rengas ei välttämättä auta suoraan kyseisiin vaivoihin, on niitä ainakin harvemmin. EN todellakaan kaipaa menkkoja joka kuukausi joten sopii mulle!

Pelkkää hyvää sanottavaa siis kyseisestä renkaasta tässä vaiheessa. Palaan asiaan parin kuukauden päästä...
 
lenka
Hei!

tässä omia kokemuksiani nuvaringistä. rengas on ensimmäinen hormonalinen ehkäisykeinoni, olen 32-vuotias. olen viimeiseen asti halunnut olla luomuna ja lähes "ase ohimolla" aloitin renkaankäytön. aloitin käytön viime kesänä ja nyt kun laskeskelen, haittapuolet alkaa ajaa hyvien ohi. ihan aluksi oli pientä huonovointisuutta ja päätä vihlaisi välillä. se meni ohi ja ajattelin, että helpolla selvisin! ihana helppo käyttää! ei painonnousua, ei räjähtänyttä ihoa, ei mielialan ailahtelua, ei muutoksia halussa- loistavaa! lisäksi vähäiset kuukautiskivut loistivat poissaolollaan ja vuotokin niukkeni olemattomiin. nyt vuoden kuluessa olen huomannut, että limakalvot ovat kuivuneet Huomattavasti ja itkukin tulee kurkkuun helpommin. yritin ajatella positiivisesti, että stressiä tai jotain, kiireinen elämä eikä aina haluta niin paljoa. mutta ei! ei auta öljyt tai pitkät esileikit. kuiva mikä kuiva. nyt paikat alkaa olla niin arat, että yhdyntä yksinkertaisesti sattuu joka kerta, vaikka olisin hyvinkin innokas muuten. onneksi muuta hellyyttä riittää eikä tarvi stressata ylimääräistä hankalan yhdynnän takia. tänään meni hermo lopullisesti, koska minikokoisen tamponin laitto sattui. minin! minä joka en ennen kitissyt mistään ja tamponitkin oli superia. en usko mihinkään emätinpuikkokuureihin, koska ne ovat laastari eivätkä paranna alkuperäistä vaivaa. ärsyttää todella paljon, koska valitsin renkaan matalan hormonitason ja helppokäyttöisyyden vuoksi.
onko muut huomanneet sivuoireena sydämentykytystä? itselläni se on lähes päivittäistä. lisäksi migreeni on alkanut kurkistella turhan usein.

viimeiset renkaat käyttöön ja morjens, kiusatkoon jotain muuta!
 
vieras
Aloitin novaringin käytön vuosi sitten ja olen päättänyt lopettaa. Hiivatulehdusten määrä on ollut valtava; voisi sanoa että lähestulkoon joka yhdynnän jälkeen. Seksihalut katosivat pari kuukautta sitten kokonaan ihan yht'äkkiä eikä ole kuulunut takaisin. Yöhikoilu on ollut kiusallista ja nyt oli vielä maaliskuussa ongelma ettei tuotetta edes saanut tukusta ja vastaavaa/korvaavaa tuotetta ei ole markkinoilla joten Bye bye novaring!!
Käytön helppous on plussaa mutta älkää uhratko "elämänlaatuanne" sen takia.
 
Ihmettelijä
Moi
Miten on mahdollista että tänne kirjoittaa vaan ne joilla on huonoja kokemuksia? Tällä renkaalla on melkoisen iso käyttäjäryhmä, joten ei tuote voi olla täysin kelvoton. Jos tuote ei sovi teille, ette silti voi sanoa että älkää harkitko/kokeilko/hommatko kyseistä ehkäisyä! En ole käynyt lukemassa e-pillereistä vastaavia kirjoituksia, onko niistäkin vain valittavia kirjoituksia? EI kaikki sovi kaikille, toiselle sopii tämä, tosille minipillerit, toiselle yhdistelmäpillerit. Itselleni tämä sopii, mutta kaveri oli erehtynyt lääkärin varoittelusta huolimatta lukemaan näitä nettikirjoitteluja ja oli päättänyt olla kokeilematta Nuvaring:iä. Toinen ystäväni käytti 6 vuotta ja oli todella tyytyväinen, oli jopa kauhuissaan kehon muutoksista (näppylät, lihominen, kuukautisten kivut ja runsaus jne) sen jälkeen kun lopetti käytön.

Joten, te jotka harkitsette Nuvaringin aloittamista, kokeilkaa rohkeasti! Täytyyhän joidenkin kokeilla useampia pillereitä ennen kuin löytyy itselleen sopiva merkki!
 
Anonym
Hei!

Voin kertoa että kaikki palstat ovat tätä samaa valitusta, ja lähes kaikkialla sama lista oireista mutta vain eri valmisteelle..
Itse pidin ja en pitänyt Nuvaringistä. Helppous on suuri plussa, varsinkin jos on kultakalan muisti. Toinen suuri plussa oli hormoni tason tasaisuus, sillä tulin hulluksi aiempien pilleri merkkieni kanssa.
Juuri tästä apteekkien yllättävästä kadosta johtuen itsellenikin tulee nyt pieni tauko väliin, mutta huomasin että ehkä tämä olikin hyvä juttu. Minulla on kallistunut kohtu ja en ollut aiemmin ajatellut että se vaikutti näin paljon renkaan käyttöön, sillä kukaan ei ollut siitä ikinä mitään maininnut. Rengas ilmeisesti painoi minulla jotenkin väärin ja aiheutti turvotusta ala vatsan seudulla. Kerran se myös luiskahti kokonaan lattialle kesken yhdynnän, jonka mieheni joutui minulle huomauttamaan. Yleensä "tuore" rengas ei heti asettunut paikoilleen vaan saattoi ensimmäisen pari päivää kurkkia sieltä, mutta vain tietyissä tilanteissa eli ei koko aikaa. Haluihini se ei mielestäni vaikuttanut kuin positiivisesti, sillä edelliset pillerit tappoivat ne kokonaan.. Mutta nyt vasta huomaan ettei se ehkä sittenkään anatomisesti sovi minulle, joten olen varmaan ilman nyt sitten sen aikaa että keksin jonkun toisen vaihtoehdon. Pillereitä en haluaisi, kierukkaa en saa ja ihon alle laitettavia ampulleja pelkään. :/ Ehdotuksia?
 
haisuli
Minä käytin kuusi vuotta. Aivan mahtava keksintö. Naama nyt vähän kukki, mutta onkin kukkinut talvisin aina vähän. Halut olivat normaalit, Minusta oli mahtavaa ettei tarvinnut ajatella kumia joten se kyllä ennemminkin nosti haluja. Ei kummoisia "mielialahäiriöitä" Ei häiritseviä vuotoja, kuukautiset olivat niukemmat ja kipuja vähemmän. Ei alapääinfektioita. Harmittaa todella paljon että jouduin auramigreenin takia lopettamaan sen käytön. Suosittelen ainakin kokeilemaan, ja tosiaan kokeilemaan vähän pidemmän aikaa kun sen 3-6 kk.
 
Omituisia oireita
Voiko Nuvaring aiheuttaa lämmönnousua? Ensimmäinen rinkula on nyt ollut vähän reilun viikon ja nyt minulla on ollut kolmen päivän ajan selvästi lämpö koholla ja sellainen kuumeinen ja kipeä olo. Mitään flunssaoireita tms. ei ole vain koholla oleva lämpö. Ainoat sivuvaikutukset, mitä renkaasta toistaiseksi on ollut ovat lievät alavatsa ja alaselkä kivut, mutta nekin ihan lieviä ja ajoittaisia. Ajattelin aluksi, että voiko minulla olla esim. kohtutulehdus tai kohdunsuulla jotakin tulehdusta tai renkaan aiheuttamaa ärsytystä, mutta luulisi, että alavatsa olisi sitten kipeämpi. Virtsanäytteen ajattelin huomenna tai ylihuomenna varmuuden vuoksi viedä, koska virtsatietulehdus on minulla joskus ammoisina aikoina oireillut pelkällä lämmönnousulla ja sillä, että virtsa on muuttunut tummaksi ja haissut pahalle. Tosin nyt ei virtsassa ole mitään haju tai värimuutoksia...
 
Kaikki on yksilöllistä!
Kirjoitin aiemmin jo tänne viestin siitä, että kaikki ihmiset ovat yksilöllisiä ja jokaisen pitää itse etsiä juuri omalle keholle sopiva hormonivalmiste.. Itse käytin yhdistelmäpillereitä pitkään ja olin edellistä viestiäni kirjoittaessani vaihtamassa juuri NuvaRingiin. Nyt kokemuksia siitä tänne :)

Olen käyttänyt Nuva Ringiä nyt 3kk plus tämä neljäs rengas joka on juuri nyt meneillään. Tulokset ovat olleet tosi hyviä. Olen ehdottomasti ollut renkaan käytön aloittamisen jälkeen usempia päiviä kuussa hyvällä tuulella ja vähemmän masentunut ja saanut raivareita yms ahdistuskohtauksia paljon vähemmän. Migreenikohtauksia on edelleen aivan liikaa ja niistä kyllä haluaisin päästä eroon.. Niitä kun on useampia kuussa ja ne kestävät niin pirun kauan, n 3-7 päivää.. :/ Mulla nyt on kuitenkin taipumusta siihen muutenkin, ja on ollut rankka kevät opintojen kanssa, joten se voi hyvinkin vaikuttaa tähän asiaan.

Renkaan asettamisesta voisin sanoa sen verran, että se on hyvin vaivatonta. Olen lukenut muutamia kommentteja siitä, kuinka sitä ei tahdo saada riittävän syvälle. Minulla ei ole ainakaan ollut ollenkaan vastaavanlaista ongelmaa. Huomasin kyllä, että asettaminen seisaaltaan/kyykyssä on paljon vaikeampaa, kuin maaten sängyllä. Kokeilkaas siis tällaista asentoa te, jotka ette ole saaneet hyvin rengasta paikoilleen! Sujahtaa kyllä mun mielestä tosi helposti ja on pysynyt täysin paikoillaan, ei yhtään ole valunut kertaakaan, tai yrittänyt mitenkään tulla ulos. Rengas on täysin huomaamaton, ei ilmoita mitenkään olemassaolostaan! :)

Ainoa miinus, joka on renkaasta tullut, on mieheni kommentti siitä, että se hiertää yhdynnässä. Ensimmäisillä kerroilla se ei ehkä haittaa tai tunnu pahasti, mutta sitten kun on useampana peräkkäisenä päivänä harrastanut seksiä, niin se hiertää ikävän "polttauman" penikseen tiettyyn kohtaan, joka sitten alkaa myöhemmin sattua. Ollaan siis tässä vaiheessa otettu pari kertaa rengas pois, ja asetin sen sitten takaisin yhdynnän jälkeen.. Mutta tämä poisottaminen ja asettaminen on niin vaivaton operaatio, ettei se paljon haittaa :) Ja mieheni tykkää itse ottaa sen pois ihan esileikkinäkin ;)

Valkovuoto on minulla myös ollut voimakkaampaa renkaan käyttöönoton jälkeen. Aluksi se tuntui hieman epämiellyttävältä, tuli sellaisia oloja välillä että "valahti" jotain housuun, ihan kuin menkat olisi alkaneet yhtäkkiä.. Tuli pakottavia tarpeita mennä käymään vessassa katsomassa että kaikki on kunnossa.. Mutta tämäkin on vain joinain päivinä, ei aina!

Oon todella tyytyväinen renkaaseen, ja varmasti käytän sitä jatkossa. Nyt kun on kesäloma, on vielä helppo seurata päänsärkykohtauksia, että lakkaako ne kun on stressitön ihana kesä :)

Suosittelen kaikille epäilijöille kokeilemaan, vaikka on kalliimpi kuin pillerit, niin ehdottomasti sen hinnan arvoinen! Rengasta ei edes tarvitse muistaa kuin kerran kolmessa viikossa.. Pillerit on oltava aina mukana ja ne on muistettava ja saatava otetuksi tiettyyn kellonaikaan joka päivä.. Tässä myös yksi etu renkaassa verrattuna pillereihin..
 
Kaikki on yksilöllistä!
Ja vielä äskeiseen viestiini sen verran, että hiivatulehduksia ei ole minulla ollut kertaakaan. Moni on niistä kirjoittanut, että saa niitä jokaisen yhdynnän jälkeen ja se on loputon kierre. Minulla ei ole tällaista ollut ollenkaan! Kostunkin nykyään paremmin kuin pillereiden kanssa ja halut on enemmän tullut nyt takaisin :)

Joten KAIKKI ON YKSILÖLLISTÄ, ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ jättäkö kokeilematta sen takia kun joku täällä suureen ääneen huutaa miten hanurista ne renkaat on ja että niitä ei pitäisi kenenkään kokeilla kun tuhoavat elämän! EI PIDÄ PAIKKAANSA.

Rohkeasti kokeilemaan :)
 
iiriliini
täällä yksi erittäin tyytyväinen käyttäjä. ja tyytyväisyys entisestään kasvoi kun keväällä ei hetkeen rengasta saanut ja kokeilin ehkäisylaastaria. rinnat tuli kipeiksi ja mikä pahinta,laastari ei pysynyt paikoillaan vaikka sen oikeaoppisesti laitoin paikalleen. nyt kun palasin renkaaseen niin on hyvä mieli. tässä aiempiä käyttökokemuksia, ei mitään oireita, ei mielialanvaihteluita, kaikki sujuu, seksi ja iho kunnossa, ei tietoakaan painonnoususta tms. eli tosiaan niin kuin joku kirjoittaja laittoi että kokeilkaa ihmeessä jos yhtään kiinnostaa, koskaa ei tiedä mikä itselle sopii. olen käyttänyt nyt jo yli 4vuotta.
 
Nuvaneiti
Nuvaring on mun mielestä yks parhaista ehkäisytavoista. Itsellä kokemusta kortusta, yhdistelmäpillereistä, minipillereistä ja nyt tästä renkaasta. Listaan vähän omia plussia ja miinuksia.

Kortsu:
+ suojaa taudeilta
+ suht edullinen
- laittaminen keskeyttää seksin ärsyttävästi
- mun miehen mielestä seksi ei tunnu samalta kuin ilman

Yhdistelmäpillerit:
+ varma ehkäisyteho (edellyttää tietysti, että muistaa ottaa joka päivä)
+ ei tarvitse säheltää korstun kanssa
+ menkat säännölliset ja kohtuulliset (mulla kun normisti tosi runsaat menkat), eikä enää niin kivuliaat
- mielialan vaihtelut (mm. ärtyisyyttä)
- täytyy aina muistaa ottaa se pilleri suht samaan aikaan ja joka päivä (jos unohtaa ottaa pillerit mukaan vaikka matkalle on ns. pulassa)
- pillereiden lopettamisen jälkeen kesti kauan (noin 6kk) ennenkuin luomumenkat alkoi/tasaantui (oli aika turhauttavaa, kun oli vauva haaveissa)

Minipillerit: (otin käyttöön esikoisen imetyksen aikana)
+ varma ehkäisyteho
+ ei tarvi sählätä kortsun kanssa
- tiputteluvuotoja paljon
- mielialanvaihteluita (mm. itkuisuutta, ärtyneisyyttä)
- taas se pillerin ottamisen muistaminen!
- päänsärkyä tavallista useammin (lopetin minipillereiden käytön tämän takia ja loppui tiputteluvuodot ja päänsäryt kuin seinään!)

Nuvaring:
+ helppo käyttää
+ ei muistamisen vaikeutta, kunhan muistaa sitten ottaa pois aina 3 viikon välein ja laittaa sit takaisin (mä merkkaan aina kalenteriin poistopäivät jne.)
+ kuukautiset säännölliset ja mukavan "normaalit"
+ ei mielialanvaihteluita, koska hormonia vapautuu elimistöön tasaisesti
+ ei päänsärkyjä tms.
+ edelleenkään ei tarvi sählätä kortsun kanssa
- kallis
- mun pitää ottaa aina ennen yhdyntää rengas pois, koska tulee ulos yhdynnän aikana ja sit sitä rinkulaa saa etsiä jostain peittojen välistä ;)
- joskus rinkula valuu niin alas emättimessä, että pitää korjata sen paikkaa

Näistä em. ehkäisymenetelmistä suosittelen siis kyllä tuota Nuvaringiä. Kierukkaa en halua laittaa, kun on tarkoitus lähivuosina yrittää vielä kolmatta lasta ja silloin tämän rinkulan käyttö on helpompi lopettaa. Lisäksi kierukka asennetaan yleensä useaksi vuodeksi kerrallaan ja sen asentamisen ja pois ottamisen suorittaa lääkäri.
 
CA
Terppa!

Olen käyttänyt vuosien aikana pillereitä ja niistä ei onneksi koskaan tullut mitään sivuvaikutuksia, monen vuoden tauon jälkeen kokeilin Nuvaringia pikkusiskon kehotuksesta. Hälle se oli ainoa joka ei aiheuttanut haluttomuutta, lihomista ja kaikkea muuta kivaa sivuoiretta.

Juuri ennen kuin aloitin nuvaringin käytön oli töissä kauhea stressi (ja duunit vaihtuivatkin sitten) ja onkin siitä lähtien ollut tasaisesti alapään tulehduksia. Oireet on samat kuin hiivassa, mutta gyne sanoi että joillakin naisilla tulee vaan helpommin tämä hiivan "kaltainen" tulehdus. Eli minulla on nyt niin sanotusti "kroonisesti" hiivankaltainen tulehdus, jolle ei kuullemma voi mitään. En siis usko että renkaasta johtuu kun ollut ennen sen käyttöönottoa, mutta tulehduksien välit ovat kyllä tihentyneet. Sikäli hauskaa että lekuri ilmoitti ettei sille voi mitään tehdä ja hiivalääkkeitä ei voi antaa, vaikka aina aiemmin mennyt ihan kotihoidoilla apteekeista ja välissä sain antibioottikuurin virtsatien tulehdukseen, niin menikin pari kuukautta ilman oireen häivää!

Rengas on upea vaikkakin kallis ja kieltämättä tuo sen saamattomuus hetkellisesti oli todella banaalia, mutta onneksi ei tarvinnut taukoa sen takia pitää.

Mutta tosiaan kuten aikaisemmin sanottua, niin kaikki ei todellakaan sovi kaikille ja gynekin sanoi että voi mennä todella pitkä aika ja monta erilaista ehkäsyä ennenkuin sopiva löytyy. Nuvaringia kannattaa kokeilla, ainakin itsellä oli jees heti alkuunsa. Pillerit ja rengas toimii kuitenkin eritavalla, rengas suoraan verenkiertoon ja pillerit sitten imeytyy sulatuksen kautta.

Ja te neidit/rouvat jos tulee tollaisia kuivuuksia limakalvoihin niin lekuriin vaan asian kanssa, se voi myös olla että on puhjennut sama oireyhtymä kuin minulla, että ei oikeasti olekkaan hiivaa vaikka tuntuu siltä. Olisi hyvä että lääkäritkin saisi tietää asioista ja kokemuksista, että voisivat kertoa seuraaville mitä voi olla tai että johtuvatko oireet mahdollisesti muistakin tekijöistä.

Mutta onnellistä ehkäisyä, toivottavasti kaikille löytyy omansa. :)
 
kuiudj
Olen käyttänyt nyt 6 nuvaring rengasta ja olen tavallaan tyytyväinen mutta risujakin on. Listaan nyt tähän kaikkea, mitä mieleen tulee.

+ Menkat ovat erittäin säännölliset, ja vuotoa tulee max 3 päivää, joista ehkä kahtena päivänä ''kunnolla'' verta. Muutenkin niukemmat vuodot.
+ Minulla tuli ennen ''luomuna'' menkkojen jälkeen jopa melkein viikon ruskehtavaa valkovuotoa (joka siis gynen mukaan on ihan normaalia), mutta nuvan aloittamisen jälkeen ei ole yhtään tullut ! Tosi plussa, sillä ennen tuntui, että menkat kesti tavallaan jopa 2vk kun ei ruskeen valkovuodon kanssa voinut kuitenkaan mm. valkoisia alushousuja käyttää.
+ En ole huomannut merkittävää lihomista tai päänsärkyjä (ihan ekan renkaan kanssa saattoi vähän olla päänsärkyä, mutta ei muuten ole ollut). Ei myöskään iho-ongelmia ilmennyt.
+ Helppo käyttää, kun ei tarvitse niin usein muistaa. Myös asentaminen emättimeen on helppoa eikä rengas tunnu käytössä yhtään.
+ Ei ole tullut hiivatulehduksia.

- Kalliimpi hinta kuin monissa muissa ehkäisyvälineissä.
- Valkovuotoni on aina ollut runsasta, mutta nuvan kanssa se on melkeimpä vain lisääntynyt. Pikkuhousunsuojia en tykkää käyttää, mutta alushousut menevät kyllä päivittäin valkoiseksi kriittisimmältä kohdalta. Tätä en pidä kuitenkaan kovin merkittävänä miinuksena, mutta voi haitata henkilöä, joka ei ole tottunut ns runsaaseen valkovuodon eritykseen.
- Pitkä miinus on se, että minullakin on ilmennyt nyt limakalvo-oireita; seksi sattuu lähes poikkeuksetta emättimen seinämään syvälle (missä oletan nuvaringin hankaavan päivät pitkät) ja seksin jälkeen on ns polttava tunne syvällä. (minulla ei ole seksitautia eikä nuvan poisottaminen seksin ajaksi ole auttanut). Minulla on myös ilmennyt emättimen seudulla muutama ikävä ja kivulias haavauma nuvan aloittamisen jälkeen. Pelkäänkin, että nuvan käyttö kuivuttaa limakalvoja.
- En ole yhtä halukas seksiin kuin ennen, mutta joitain haluja sentään tallella on, ettei ihan täysin ole menneet.
- Välillä koen suuttuvani räjähtävästi ja jälkeenpäin ihmettelen itsekin. Aika harvoin kuitenkin.


Kuitenkin suosittelen nuvaringiä, sillä mikäli tuo limakalvo kohta saataisiin kondikseen, olisin käytännässä täysin tyytyväinen tähän menetelmään, sillä tiedän, ettei mikään hormonaalinen menetelmä ole täydellinen. Seksin ei kuitenkaan pitäisi sattua, niin kuin nyt tekee.
 
Idale
Etsiskelin selitystä siihen miksi yhdyntä on alkanut koskemaan. Eilen huomasin että emättimen suulla on haava (1cm x 0,5cm), joka on kipeä. Lisäksi yhdynnässä tuntuu kuin kipu tuntuisi myös syvemmällä. Luettuani tätä palstaa, luulen ettei kyseessä voi olla muu kuin renkaan käytön aloittaminen. Luulin myös, että johtuu kesästä, että olen joka yö ihan litimärkä hiestä. Palstaa luettuani ymmärsin että sekin siis voi johtua ihan muusta. Tarkemmin ajateltuna miksei poikaystäväni hikoile saman peiton alla? Käytössäni on nyt toinen rengas. Lopetin harmonetin pääsiäisenä 2010. Selkäni näytti tämän vuoden alussa kuin teinipojan selkä ja lääkäri määräsi minulle nuvaringin. Nyt selkä on hyvä, enää kaksi sitkeämpää aknefinniä jäljellä. Mutta ehkäisy jonka aikana ei voi harrastaa seksiä? Taitaa mennä tämä menetelmä aika nopeasti vaihtoon!!
 
Nuvaringiä 5 v. käyttänyt
Laitoin tästä toiselle palstalle kyselyn, mutta onko teillä ollut kokemusta siitä, että iho mennyt pilalle sen jälkeen kun lopetitte renkaan käyttämisen? Itse lopetin nuvaringin käyttämisen 3v jälkeen (sitä ennen pillereitä) elokuussa ja marraskuussa rupes iho huononee. Hartiaseutu täynnä finnejä ja kasvoissa myös lisääntynyt. Ennen ei ollut mitään....
Kaverilla ihan sama juttu! Joutui palaamaan renkaan käyttäjäksi kun ei enää kestänyt niitä finnejä. Itse ajattelin lopettaa renkaan käytön, saas nähdä millaiseksi mun naama menee. Hyviä puolia renkaassa on sen helppous, huonoja ovat kallis hinta, seksihalujen loppuminen ja mieliala on usein aika alavireinen. Onkohan ravinnolla silti yhteys näihin hormoonifinneihin?
 
Viimeksi muokattu:
larppa
Heippa,aloitin nuvaringin käytön,poistin sen yhdynnän ajaksi ja laitoin välittömasti takaisi,kun ohjeissa sanottiin että rengas voi olla pois max.kolme tuntia. Asettamisessa ei ole ongelmia ja pysyy hyvin,on jopa täytynyt tarkistaa,että tunnen sormilla,ettei ole mennyt liian syvälle. Tyhmiä nyt kyselen,mutta raskaushan ei ole mahdollinen,kun rengas oli n.puolituntiapois yhdynnän aikana ja sen välittömästi paikalle laitoin.
 
Rinkeli
Ainoa haittavaikutus on minulla tähän mennessä ollut ajoittainen lievä alavatsa- ja alaselkäkipu. Vasta eka rengas menossa kylläkin. Mistä tuo kipu johtuu? Ilmeisesti kuitenkin muillakin ollut samaa, eli ei kai kannata huolestua...Edelliselle kysyjälle vastauksena; no et voi olla raskaana jos oli poissa alle sen 3 tuntia. Tai kaikkihan tässä elämässä periaatteessa on mahdollista;)
 
Nuvaring 4 v.
Käytin Nuvaringiä 4 vuotta ja nyt laitoin sen jäähylle, mieliala oli liian alavireinen ja seksihaluja ei oikein ollut. Saas nähdä tuleeko "ystävämme" hiiva takaisin, nimittäin ennen rengasta sitä oli usein ja renkaan aikana vain pari kertaa. No ainahan sen renkaan saa sitten takaisin jos haluaa. Muita negatiivisiä vaikutuksia ei ollut,mutta tuli vaan sellainen olo,että nyt taukoa kiitos.
 
Minä vaan
Onko kellään nuvaring aiheuttanut kamalaa särkyä jalkoihin ja käsiin? Itselläni särkee lähes kaikkea lantiosta alaspäin, polvia ja nilkkoja jomottaa lihassäryn lisäksi....o_o Rengas on ollu nyt paikallaan vasta hieman vajaa 2 viikkoa. Muuta mahdollisuutta ei kivuille oikein voi olla....Kipulääkekään ei kunnolla auta.
 
One and only
Onko täällä ketään joka olisi renkuloita käyttänyt?Miten sopi sinulle ja oliko jonkinlaisia sivuoireita?Miten limakalvot kestivät paikallisesti vaikuttavat hormonit?Koitko käytön helpoksi?
Kiitos jos vastaatte!
Nuvaringiä käytin noin 6kk, oli jatkuvaa pahoinvointia joka paheni aina ennen taukoviikkoa. Päivää ennen taukoviikkoa olin vatsataudissa. Taukoviikolla migreenin omainen päänsärky jatkui 3 päivää, buranan voimalla mentiin. Myös jatkuvaa turvotusta oli. Mies tunsi epämiellyttävästi välillä renkaan, seksin aikana saatoin myöskin saada kuukautiskipujen omaisia kramppeja. Nyt 3 viikkoa ilman ja olo on mitä parhain.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija88
heip!

mulla on erittäin positiiviset kokemukset nuvaringistä, oon kaksi vuotta sitä nyt käyttänyt. tosin joudun aurallisen migreeniepäilyn vuoksi nyt käyttämään välissä cerazette-minipillereitä, joihin oon ollut täysin tyytymätön. migreeniepäily oli aiheeton, ja aion palata nuvaringiin takaisin.
sen käyttäminen oli tosi helppoa ja vaivatonta, mulla ei kuivattanut limakalvoja. seksin ajaksi saa näppärästi pois, jos haluaa (joissakin asennoissa ainakin itse sen tunsin, jolloin oli kiva saada rinkula pois). mulla ihan aavistuksen lisäsi kehoon rasvaa, kun aloitin käytön, lähinnä rinnat kasvoi jonkun verran, pienirintaisena olin tähän toodella tyytyväinen. :> iho pysynyt hyvässä kunnossa, ei mitenkään vaikutuksia suuntaan tai toiseen. aiemmin iho ollut ihan hyvässä kunnossa, samalla lailla nuvaringin aikana. cerazetet tosin olleet aivan järkyttäviä, iho rasvoittunut/tukkeutunut ja paljon enemmän näppyjä. :/
mä olen tosi monelle kaverilleni suositellut nuvaringiä, jos vaan pystyy hormonaalista ehkäsyä käyttämään. on tietty vähän hinnakkaampi kun e-pillerit, mutta tässä tapauksessa itse olen ollut valmis maksamaan laadusta. ei myöskään sisällä ihan niin paljon hormonia kun pillerit, niin mahdolliset sivuvaikutukset ovat vähän lievemmät, sikälimikäli niitä edes tulee.
tykkään tykkään, ja hetimmiten taas käyttöön, kunhan lekurilta saan reseptin. :]
 
apua
Minulle suositeltiin rengasta pahan migreenin takia..lääkärit ajattelivat,että se olisi parempi kuin pillerit ja helpottaisi päänsärkyjä. Ensin luulin kaikkien ongelmieni katoavan renkaan myötä. Aluksi kaikki tuntuikin hyvältä.Taivas tuntui aukeavan..(hieman ehkä ylikarrikoiden sanottuna)..sitten alkoi pikkuhiljaa tulemaan kaikennäköistä pientä..kunnes tänään tajusin että lähes kaikki oireiluni voi johtua kyseisetä kapistuksesta.
1)Ensin alkoi painoa tulemaan pikkuhiljaa lisää..nyt tullut noin vuoden aikana yli 10kg
2) päänsärkyputket vaikeutuneita ja kuukautisviikolla on ihan järkyttävät päänsäryt
3)alapään kivut, tulehdukset, valkovuodot, haavat, haavaumat ym
4) masennuksen paheneminen, paniikkioireiden lisääntyminen..
5) yhtäkkinen seksuaalinen haluttomuus..kuin nappia painamalla halut loppuivat...
6)ym ym
Kaikki oireet minulle hiipi siis hiljaa vuoden sisällä enkä osannut niitä yhdistää renkaaseen..lääkärit vaan aina toteaa ettei ne nyt tod näk siitä johdu..
Nyt päätin, että huomenna kun taukoviikko alkaa en laita enää uutta rengasta..katson vähän aikaa helpottaako olo..kortsulla vaan sitten pärjättävä..täytyy toivoa, että siippa hyväksyy sen
ai niin..oli renkaassa siis paljon hyviäkin puolia..mm vaivattomuus..hmm..siinä se mitä nyt hätäseen keksin...
TÄÄ ON KUN SUORAAN MUN ELÄMÄSTÄ!!! Tosin nyt aukesi tavallaan taivas, koska tajusin että nää kaikki oireet voi johtua renkaasta, enkä olekaan ihan mielisairas...
 
Viimeksi muokattu:
esmer
Hei!

tässä omia kokemuksiani nuvaringistä. rengas on ensimmäinen hormonalinen ehkäisykeinoni, olen 32-vuotias. olen viimeiseen asti halunnut olla luomuna ja lähes "ase ohimolla" aloitin renkaankäytön. aloitin käytön viime kesänä ja nyt kun laskeskelen, haittapuolet alkaa ajaa hyvien ohi. ihan aluksi oli pientä huonovointisuutta ja päätä vihlaisi välillä. se meni ohi ja ajattelin, että helpolla selvisin! ihana helppo käyttää! ei painonnousua, ei räjähtänyttä ihoa, ei mielialan ailahtelua, ei muutoksia halussa- loistavaa! lisäksi vähäiset kuukautiskivut loistivat poissaolollaan ja vuotokin niukkeni olemattomiin. nyt vuoden kuluessa olen huomannut, että limakalvot ovat kuivuneet Huomattavasti ja itkukin tulee kurkkuun helpommin. yritin ajatella positiivisesti, että stressiä tai jotain, kiireinen elämä eikä aina haluta niin paljoa. mutta ei! ei auta öljyt tai pitkät esileikit. kuiva mikä kuiva. nyt paikat alkaa olla niin arat, että yhdyntä yksinkertaisesti sattuu joka kerta, vaikka olisin hyvinkin innokas muuten. onneksi muuta hellyyttä riittää eikä tarvi stressata ylimääräistä hankalan yhdynnän takia. tänään meni hermo lopullisesti, koska minikokoisen tamponin laitto sattui. minin! minä joka en ennen kitissyt mistään ja tamponitkin oli superia. en usko mihinkään emätinpuikkokuureihin, koska ne ovat laastari eivätkä paranna alkuperäistä vaivaa. ärsyttää todella paljon, koska valitsin renkaan matalan hormonitason ja helppokäyttöisyyden vuoksi.
onko muut huomanneet sivuoireena sydämentykytystä? itselläni se on lähes päivittäistä. lisäksi migreeni on alkanut kurkistella turhan usein.

viimeiset renkaat käyttöön ja morjens, kiusatkoon jotain muuta!


Mulla alkoi 3kk käytön jälkeen illalla tuntuvat sydämen muljahdukset ja sitä kautta univaikeudet. Luulen että johtuu renkaasta, pahentuneet vain koko ajan ja huimauskohtauksia kohta päivittäin ja verenpainekin koholla. Aioin lopettaa renkaan käytön seuraavalla tauolla ja toivoa että oireet häviävät!
 
Viimeksi muokattu:
Väsynyt
Vuoden käyttänyt Nuvaringia ja muuten sopimut erinomaisesti, mutta olen ollut itkuinen ja etenkin viime aikoina kovin väsynyt. Väsymys voi vielä mennä työpaikan vaihdon ja pitkien päivien piikkiin, mutta tuo mielialojen vaihtelu mietityttää. Kaikki asiat murehdituttaa ja itku tulee tosi pienestäkin. Haluttomuutta ei ole mulla aiheuttanut, ennemminkin päivnvastoin.
Kuulostaa aika tutulta, tosin vasta 2kk käyttänyt Nuvaringiä. Muuten rengas olisi todella hyvä ja ensimmäinen kuukausi sujui ilman mitään ongelmia. Nyt sitten tuntuu että tuo väsymys/itkuisuus ei voi muusta johtua. Kuivuuttakin ruvennut ilmenemään ja ehkä haluttomuuttakin. Taukoviikolla kun rengasta ei ole, tuntuu nimittäin olevan enemmän haluja kuin muulloin.

Tietääkö kukaan miten kauan siinä menee, että Nuvaringin aiheuttamat alkuoireilut menisivät ohi ja keho tottuisi hormoneihin? Kommenttien perusteella on niin erilaisia oireita kaikilla, että ehkä se on tosiaan sen verran yksilöllistä ettei auta muu kun odottaa ja toivoa, että tasaantuu..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä