NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
ella
Pari viikkoa sitten aloin käyttämään Nuvaringia, joka on ihan helppokäyttöinen, vaikkakin mulla myös se valuu niin, että joka päivä joutuu työntämään renkaan syvemmälle.

Käytön jälkeen musta on tullut tosi itkuherkkä ja ahdistunut. Tulin lukemaan näitä palstoja selvittääkseni voivatko nämä johtua renkaasta ja nyt olen entistä varmempi että näin siinä on käynyt.

En kuitenkaan saman tien lyö hanskoja tiskiin, vaan kokeilen josko nämä helpottuisivat ajan myötä.

Aiemmin käyttämäni e-pillerit toivat haluttomuutta ja kierukkaa minulle ei laiteta, koska en ole synnyttänyt. Pitää ilmeisesti alkaa käymään eri merkkejä läpi, mutta ei sitä mielelläänkään tekisi..

Toivotaan, että minullekin löytyy se oikea ehkäisymuoto.
 
hormonihilda
Sattuisiko joku tietämään jälkiehkäisypillerin vaikutuksesta nuvaringiin. Erinäisistä syistä johtuen otin jälkiehkäisyn varmuuden vuoksi vaikka rengas käytössä. Mitään erityisiä sivuvaikutuksia tms. ei pilleri ole aiheuttanut, mut voiko se heikentää renkaan ehkäisytehoa? Ja kuinka pitkäksi aikaa?
 
Sisuna
Nyt vähän yli 2 viikkoa Nuvaringin käyttöä takana. Alkuun ei ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Nyt tuntuu limakalvot kuivuneen ja ensimmäisiä mielialaoireita ilmeni tänään. Aiemmin kokeiltu vain hormonikierukkaa joka ei missään tapauksessa sopinut. Katsotaan miten käy Nuvan kanssa, muuten olo ollut ok toistaiseksi tähän saakka. Gyne sanoi että pari kuukautta menee kun keho tottuu hormoneihin, joten jos sen toisen rinkulan vielä kokeilisi sitten nyt pian tulevan taukoviikon jälkeen. Riippuu sitten ihan sivuvaikutusten kestosta/laadusta pidänkö vai jätänkö käytöstä. Lienee hyvin yksilöllistä tämä mikä vaihtoehto kellekkin sopii. Kirjoittelen myöhemmin miten Nuvan kanssa on pärjäilty.
 
nuori nainen
Moikka kaikille ! Tämä asiani ei liity teidän keskusteluunne ehkäisyrengaasta, mutta toivon että vastaisitte! Elikkä mulla kuukautiset on semmoset että ne tulee valkovuodon mukana ja semmosia valkovuotoveripatteja aina välillä.Sen oikeen tuntee ku ne patit valuu ällöttävästi emättimestä siteeseen :( Onko teillä tämmöstä ja onko normaalia että kuukautiset tulee valkovuodon mukana tai kuukautisten koostumus on sitkeää?
 
Sisuna
Moikka kaikille ! Tämä asiani ei liity teidän keskusteluunne ehkäisyrengaasta, mutta toivon että vastaisitte! Elikkä mulla kuukautiset on semmoset että ne tulee valkovuodon mukana ja semmosia valkovuotoveripatteja aina välillä.Sen oikeen tuntee ku ne patit valuu ällöttävästi emättimestä siteeseen :( Onko teillä tämmöstä ja onko normaalia että kuukautiset tulee valkovuodon mukana tai kuukautisten koostumus on sitkeää?
Empä osaa sanoa tuosta valkovuodosta. Kannattaa gynekologilta kysyä.
Nuvasta sen verran - mietin jo että taukoviikon jälkeen en laittaisikaan uutta, siihen asti vielä sinnittelen muutaman päivän. Mielialaoireet sen verran voimakkaita jo nyt. Roskiin lentävät rinkulat, jos näin paikat kuivuu, haluttomuutta ja masennusta. en kyllä pysty edes sitä toista kokeilemaan jos sivuvaikutukset jatkuu näin pahoina.
 
Viimeksi muokattu:
Vieras
Hei!

En jaksanut koko ketjua kahlata eli en tiedä joko tästä on ollut puhetta, mutta onko kellään kokemusta renkaan vaihtamisesta ilman taukoviikkoja?

Itse halusin olla kesän ilman menkkoja, joten vaihdoin kolme rengasta putkeen ilman taukoviikkoja. Onko joku muu vaihtanut useamman kuin yhden kerran ilman taukoa ja onko ollut jotain sivuvaikutuksia?

Mulla on nyt muutaman viikon ollut tiputteluvuotoja pari päivää kerrallaan ja sitä osasin odottaa. Mutta eilen ja tänään aamulla on ollut todella huono olo: pahoinvointia ja huimausta. En tiedä, voiko johtua renkaista, koska ennemmin ei ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa ja olen kohta kolme vuotta käyttänyt niitä. Onko jollain vastaavaa kokemusta tai tietoa, vaikuttaako ilman taukoa vaihtaminen renkaiden ehkäisytehoon jotenkin? Kauhuissani mietin täällä, etten kai vaan ole raskaana :(
 
Toimii
Onko täällä ketään joka olisi renkuloita käyttänyt?Miten sopi sinulle ja oliko jonkinlaisia sivuoireita?Miten limakalvot kestivät paikallisesti vaikuttavat hormonit?Koitko käytön helpoksi?
Kiitos jos vastaatte!

Vaihdoin pillereiden syönnin 6 vuoden jälkeen tähän nuvaringiin ja nyt olen käyttänyt 3 viikkoa rengasta eli taukoviikko olis edessä.
Nuvaringiin vaihdoin, koska pillereistä mulle tuli hiivakierre, itkukohtauksia ja kuukautis kivut alkoivat olemaan todella hirveät monta päivää ennen kuukautisia. Halut olivat alhaset ja seksin jälkeen alapäätä kirveli.
Kolmen viikon aikana oon huomannu halujen lisääntymistä, ei itkuisuutta, ei kirvelyä tai hiivatulehdusta. Rinnat ovat ollet pari päivää hieman arat, ei muuta.
Renkaan laittaminen oli helppoa, ensimmäisinä päivinä tuntui, että rengas olisi valunut. Tunne meni kuitenkin ohi.
Valkovuotoa on enemmän, mutta eipä tuo haittaa.

Mies on sanonut, että rengasta ei huomaa seksin aikana ;)
 
Viimeksi muokattu:
Miiwa
Itse laitoin ensimmäisen renkaan eilen, ja jo tänä aamuna oli hyvin todennäköisesti renkaasta johtuvaa päänsärkyä ja pahoinvointia, tuntui että aamupala tulee ylös. Tämä helpotti kuitenkin parin tunnin jälkeen... Onko muilla alkanut oireilua näin nopeasti? Tuokin tietysti on hyvin yksilöllistä...
 
sikrit
Hei,

Aloitin just käytön ja eniten jännitti hiivaongelmat ja yhteiskäyttö Kuukupin kanssa, mut ainakaan toistaiseksi ei tunnu olevan ongelmia. Saa nähdä miten sit runsaamman vuodon aikana, kun osittain rengas ja kupin reunat menevät päällekkäin. Pitää katsoa saisko rengasta jotenkin toiseen asentoon emmättimessä..

Varsinaisesti kuitenkin pohdituttaa ihan toinen asia. Mun menkkojen piti alkaa vasta parin viikon kuluttua ja tarkistettiin gynekologin kanssa renkaan aloituspäivä. En vain muistanut, että olin joutut kumin hajottua ottamaan jälkiehkäisypillerin vain vajaa viikko sitten. No nyt vuoto alkoi vain kaksi viikkoa edellisistä kuukautisista (yleensä mun kierto on aika tasan 28vrk) ja en voi olla varma onko vain hormonien sekottamaa vuotoa vai todellinen kuukautisvuoto. Uskallanko lopettaa kondomin käytön 7vrk:n kuluttua renkaan käytön aloituksesta vai pitäisikö sittenkin käyttää koko tämä kierto ohitse ja jättää kondomi pois vasta seuraavalla renkaalla? En saanut gyneäni kiinni, joten aattelin testata löytyisikö täältä joltain suhtkoht varmaa vastausta asian suhteen?
 
milla
Päälle kaksi viikkoa nuvaringiä käyttäneensä voin nyt todeta ettei oo mun juttu. Käytin sitä kakskymppisenä vuoden verran enkä muistaakseni kärsinyt kummemmista oireista. Nyt voisin listata seuraavat: kärsin päänsäryistä (normaalisti pää ei oo koskaan kipee), itkupotkuraivareista, pahoinvoinnista ja vatsan kipristelystä johon herään usein keskellä yötä (nytkin). Myös sellanen kummallinen arvottomuuden tunne vaivaa varsinkin iltasin. Libido laskenut ja nesteet kertyny kropan jokaiseen osaan niin et tunnen itteni 10kg painavammaks, silmät turvoksissa joka aamu (en syö suolaa iltaisin). Ja tissit kipeet. Mietin ensin et sinnittelen pari kk jotta elimistö tottuu mutta en halua kestää tätä oloa edes sitä aikaa kun kuitenkin täysin vapaaehtoinen kapistus kyseessä. Lensi siis just roskiin. Toivotan onnea heille joille rengas sopii, palaan varmaan vanhanaikaisen kumiin :)
 
Nuvahyvä
Oon nyt käyttäny nuvaringiä yli vuoden. Oon todella tyytyväinen siihen ja sopii mulle todella hyvin. Mulle tarjottiin alussa pillereitä mutta pelkäsin, että unohtaisin ottaa sen jonakin päivänä ja päädyin alusta alkaen renkaaseen.
Pari kertaa oon siirtäny menkkoja kk lisää. Hyvin on onnistunut eikä tiputtelua ole ollut ollenkaan. Menkojen pituus tauko viikolla on 5pv.
Ainut huono asia siirtämisessä on pms oireet. Ne on pahemmat kahden renkaan jälkeen. Välillä mielialat heittelee todella paljon. Ihmettelen itekkin minkälainen ämmä musta välillä silloin tulee XD. Vatsakivut päivää ennen menkoja on kovat. Ne onneksi lähtee buranalla kokonaan.

Nyt oon käyttämässä kolmatta rengasta putkeen, koska kesän aikana en oo halunnu pitää menkkoja ollenkaan. Eka viikko on mennyt hyvin ja ei oo tullu läpi. Mietin vaa minkälaiset kivut odottaa tauko viikolla. Tän renkaan jälkeen pidän kyllä tauon, vaikka sitä en millään haluisi.
 
vierailija
Itelllä nyt ollu ekaa kiertoa, en oo aikanaa heti huomennu mitää isoja sivuoireita.
Renkas on kyllä ihan turhan iso. Itellä on lunette kuukuppi käytössä, joka on mielestäni täydellisen kokoinen, rengas on ainakin pari senttiä kuukupin yläreunaa leveämpi. Ainaki ite jouvun poistamaan seksin ajaksi ja sitte pitäs muistaa laittaa takasi 3h sisälä.
Toki jokasen keho on erikokonen jne, mutta itekki kuiten 175 senttinen että en ihan pienikokonen ainakaa muuten.
 
vierailija
Kyllä se rengas uidessakin pysyy ihan yhtäläisesti sisällä. Eihän emättimeen nyt kauheasti vettä mene ja tuskin lähtee pois paikoiltaan uidessa. Minulla ainakin pysyi hyvin paikoillaan, joskus vähän liikuskeli mutta nousi yleensä takaisin omalle paikalleen.
Minulla ei pysy :/ olen laittanut miljoonia kertaa takas paikalleen.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Olen käyttänyt NuvaRingiä useamman vuoden ja se tuntuu ihan hyvin sopivan minulle. Ensimmäisen kierron aikana kuukautiset ovat tosi niukat - ensin kuukautiset tuntuivat loppuvan kesken ja sitten tuli tiputtelua koko loppukuun, eikä toisen kierron alussa vuoto ollut tullakseen (alkoi lopulta ehkä päivänä 5), varmaankin koska normaali kiertoni on 28 pv. Ohjeen mukaanhan ensimmäinen kierto on vuotoviikko + 3 rengasviikkoa -kaavan sijaan vain 3 rengasviikkoa.

Joku kysyi neljä viikkoa + väliviikko -systeemistä. Huomasin itse käyttöohjeista, että tuo viiden viikon kierto on mahdollinen ja ihan hyvin on toiminut, kun olen muistanut oikeana päivänä tehdä tarvittavat toimenpiteet, että on ollut sen 4 + 1 viikkoa (tai vähemmän). Aivan alkuaikoina tuntui siltä, että NuvaRingissäkin on liiankin paljon hormoneja näin pienikokoiselle, joten uskon täysin tuohon neljä viikkoa kestävään tehoon ainakin omalla kohdallani.

Nyt ensimmäistä kertaa unohdin renkaan vielä tuon neljän viikon jälkeen, oli jo puolisen viikkoa yli ajan. Ihmettelin, kun oli niin voimaton ja huono olo, kaikki ärsytti eikä huvittanut tehdä mitään, ja vatsakin alkoi pullottaa näkyvästi kuin taaperoikäisellä. No, olo helpotti tunnin sisällä renkaan pois ottamisesta. En kyllä aio toiste pitää niin pitkään. Noita sivuoireita saattaa tulla muutenkin tuon neljännen rengasviikon aikana, mutta paljon lievempinä.

Laitan uuden renkaan nyt, kun on kulunut viisi viikkoa edellisen asettamisesta. Kiitos ajatuksesta, että ylimääräisen ajan voi laskea taukoviikoksi, vaikka vuotoa ei tullut renkaan aikana yhtään. Onneksi ei ehtinyt olla täyttä viittä viikkoa, koska olo palasi täysin normaaliksi vasta vuodon alettua!
 

Yhteistyössä