NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
ExHarkitsija
Surffailin netissä ja mietin tosissaan NuvaRingin käytön aloittamista, mutta kun aloitin näiden viestiketjujen lukemisen, päätin lopettaa sen harkitsemisen. En ole uskaltanut kokeilla vielä mitään hormonaalisia ehkäisymenetelmiä pahan paniikkihäiriön ja huonon psyykeeni takia. Tämäkin luultavasti vain pahentaa asiaaKO? Juttelin lääkärin kanssa ja hän sanoi että kokeilemalla selviää... Luulen vain, että sen kokeilun jälkeen tuskin tollasta ehkäisyä enää tarvitsen, mies on kärsivällinen, mutta rajansa kaikella...
 
**tytti
En suosittele aloittamaan ExHarkitsija. Itsekin meinaan Nuvan lopettaa nyt kesällä. Vasta kolme vuotta olen käyttänyt, mutta mielialat heittelee ja välillä tulee kunnon raivon puuskia. Vielä olen hyvin kyennyt hillitsemään itseni, mutta tämä hiukan pelottaa. En ennen ole reagoinut niin voimakkaasti kielteisiin asioihin/stressiin. Päätä on särkenyt enemmän (olen saanut useammin migreenikohtauksia), vaikka lopetin 1/2 v. sitten tupakoinninkin. Limakalvot ovat alkaneet kuivua, haluja on hyvin vähän. Minusta on tuntuu, että olisi varmasti parempi olla ilman noita ylimääräisiä hormooneja. Kannattaa tosiaan harkita asiaa ja pitkään. Minun mieheni sanoi, että minun pitää lopettaa renkaan käyttö ehdottomasti, jos kerta oireeni siitä johtuvat. Kumilla hommat varmasti hoituu jatkossa.
 
vastavalmistunut
Gynekologian kurssilla opintojen aikana meillä HYKS:n gynekologi opetti ja luennnoi, että hormonaalisen ehkäisyn vaikutus painoon ja lihomiseen on + - 500 grammaa. Tämä kuului tenttimateriaalimmekin. Että näin. Älkää kanssasisaret syyttäkö ehkäisyä, jos paino alkaa nousemaan, vaan sitä että tulee syötyä enemmän kuin kuluttaa.
 
mimmus
Pakko laittaa oma kokemukseni. Olen joulukuusta asti renkaita käyttänyt ja kaikki on sujunut mainiosti. Ei mitään sivuvaikutuksia, kuivumisia, painonnousua, ärtyneisyyttä tms. Tosin ehkä ensimmäisen kuukauden aikana mielialat muuttuivat paljon, mutta se oire hävisi sen jälkeen kokonaan. Eli pelkkiä positiivisiä kokemuksia. Ikää neidillä 23vuotta, ja aikasemmin joskus 17 vuotiaana käyttänyt e-pillereitä (vain 3kk verran).
 
honeyrat
Mullakin nuvaring tuntui aluksi tyyliin maailman loistavimmalta keksinnöltä. Aloitin käytön siis vähän vajaa kaks vuotta sitten, sitä ennen oli rapian puolen vuoden Yasminelle-pillerien syöminen saanut aikaan sen, että itkin kaikki illat ja olin aivan hermoheikko..... No, itku loppui ja elämä tuntui hymyilevän vaihdettuani pillerit renkulaan, kunhan alun pikkuoireista kuten kuivuudesta pääsi eroon. Kuitenkin viimeisen vuoden aikana mulla on ollut ihan törkeää väsymystä, hikoilua, haluttomuutta, pahoinvointia jne. melkein jatkuvasti ja olen ravannut lääkärillä + erilaisissa verikokeissa pitkin vuotta selvittääkseni mistä johtuu moinen. Lääkäri arveli ensin melkein varmaksi, että mulla on kilpirauhasessa jotain häikkää, mutta verikokeiden mukaan kilpirauhanen osoittautui olevan ihan kunnossa. Lääkäri epäili sitten että ehkäisy saattaa olla syyllinen... Päätin nyt lopettaa nuvaringin käytön ainakin toistaiseksi, katsotaan auttaako. Väsymys on tosiaan sitä luokkaa, ettei opiskeluista tai esim. urheilusta tule paljon mitään. :( Eikä tää kainaloiden jatkuva hikoaminenkaan mitään herkkua ole.

Hyvät puolet nuvaringissa ovat tosin käytön vaivattomuus ja se, että kuukautiseni ovat olleet käytön ajat huomattavasti niukemmat ja vähemmän kivuliaat kuin "normaalisti". Mielelläni käyttäisin renkulaa edelleenkin, mutta kun....
 
Premnas
Mulle ei näköjään sovi Nuvaring. Ensimmäinen, ja luultavasti viimeinen hormonaalinen ehkäisy, jota edes kokeilen. Aluksi tuntui tosi hyvältä eikä mitään sivuoireita..sitten rupesi paino nousemaan ja nousi lopulta muutamassa kuukaudessa 10kg. Sen jälkeen on tullut hirvittävä kuivuminen ja kutina. Raavin alapääni melkein joka päivä verille, peseminen vedellä joka päivä ei auta, eikä intiimivoide. En kiihotu, en kostu. Yhdyntä sattuu. Ei tämä kituuttaminen ole sen arvoista. Mieluummin rupean vaikka selibaattiin sitten.
 
Hermostunut
Huh. Rengas ollut käytössä vajaa vuoden ja nyt sitten sain huomata miten tärkeää olisi, ettei sitä ottaisi välilllä pois. Taukoviikon jälkeen (tiistai-tiistai, vuoto torstai-maanantai) rengas ehti olla n. 3 päivää paikallaan, kun harrastin seksiä poikaystävän kanssa perjantaina aamupäivällä.

Päätin ottaa renkaan aktin ajaksi pois ja unohdin panna sen takaisin. Laskin, että rengas ehti olla poissa noin neljä tuntia eli ainakin tunnin verran "suojarajan" yli! En ajatellut asiaa sen kummemmin ja hain jälkiehkäisyn vasta seuraavana päivänä launtaina, jolloin JE:n ja yhdynnän välillä ehti olla noin 26 tuntia.

Nyt hermostuttaa.. Parasta kai hankkia testit kaappiin. Miten tyhmä sitä voi olla? Unohtaa nyt rengas pois yli kolmeksi tunniksi ja vielä ensimmäisellä viikolla! :'(
 
nainen20v
Hei,
nykyään kynegologit sanovat, että rengasta voi käyttää normaaliin tapaan myös neljän viikon ajan ja vasta sitten pitää sen taukoviikon. Pakkauksessahan neuvotaan käyttämään vain kolme viikkoa ja tauko.
No, tämä asia on ok ja toimiva.
Kuitenkin mietityttää, että voiko tästä tehdä sellaisen päätelmän, että: kun kerran kuukautisten siirtäminen onnistuu laittamalla toisen renkaan heti perään pitämättä taukoviikkoa, niin voiko siis toimia 4vk+4v=8vk renkaan käyttöä ja vasta sitten tauko? (Kun pakkauksessa neuvotaan normaalisti tehtävän 3vk+3vk=6vk)
Onko siis kahdeksan viikkoa renkaiden käyttämistä ilman taukoa jotenkin liian paljon?
Itse mietin, että eihän sen ehkäisytehon pitäisi heikentyä, kun rengas vapauttaa kuitenkin niitä hormoneja kehoon neljän viikon + neljän viikon ajan. Ei siis ehkä renkaan teho niinkään, mutta mites kehon reagointi tällaiseen kun kuukautiset pääsevät tulemaan vasta 8vk:n jälkeen?
Kiitos avusta etukäteen!
 
I-E
Olen käyttänyt vuosia e-pillereitä ja vaihdoin sitten Nuvaringiin. Minulla on taipumusta masennukseen ja ailahtelevaisuuteen, mutta moinen käytös on vähentynyt huomattavasti jo ensimmäisen kuukauden aikana. Uskoisin tämän johtuvan siitä, että nuvaring ei ole yhtä voimakas hormonipommi kuin renkaat.

Suurin ilo kuitenkin oli se, että siinä missä Mercilon, Yasmin ja Diane Nova pitivät huolen siitä, että liukkarintekijät saivat osan elannostaan mun kukkarostani, nyt olen kyllä melkein aina limakalvoiltani sopiva. Eli kiihottumishaittakin loppui välittömästi.

Minulle rengas on tuonut niin suuren helpotuksen henkisiin ongelmiin ja kiihottumisvaikeuksiin, että tuntuu tyhmältä, etten ole aiemmin testannut sitä. :D Uimisesta olisi kiva kuulla lisää kokemuksia, tosin. En ole vielä testannut rengasta uidessa.
 
Premnas
Kyllä se rengas uidessakin pysyy ihan yhtäläisesti sisällä. Eihän emättimeen nyt kauheasti vettä mene ja tuskin lähtee pois paikoiltaan uidessa. Minulla ainakin pysyi hyvin paikoillaan, joskus vähän liikuskeli mutta nousi yleensä takaisin omalle paikalleen.
 
raskaana?
elikkä siis, mä oon tässä nyt parisen viikkoa epäilly olevani raskaana, ja testinkin oon jo kahdesti tehny, mutta negatiivista näytti molemmilla kerroilla. nyt on raskauteen viittaavat oireet vaan jatkunu ja pahentunu, joten voiko olla mahdollista, että nuvaring vaikuttaa raskaustestin tulokseen?
 
nainen25v
Alkuperäinen kirjoittaja raskaana?:
elikkä siis, mä oon tässä nyt parisen viikkoa epäilly olevani raskaana, ja testinkin oon jo kahdesti tehny, mutta negatiivista näytti molemmilla kerroilla. nyt on raskauteen viittaavat oireet vaan jatkunu ja pahentunu, joten voiko olla mahdollista, että nuvaring vaikuttaa raskaustestin tulokseen?
Ei pitäisi vaikuttaa. Mutta itsellänikin hormonaalinen ehkäisy on usein aiheuttanut tunteen että olen raskaana.. En tiedä mistä johtuu mutta tastejä on tullut tehtyä useempia.
Tee vaikka viikon parin päästä vielä yks testi,ja jos sekin nega niin tuskin olet raskaana :)

Itselläni nyt ollut nuvaring käytössä 1.5viikkoa ja kuukautiset on jatkuneet tän kokoajan tosi runsaina :/ Noh,mulla on kyllä taipumusta tälläiseen,kaikkien hormoniehkäisyjen kanssa sama juttu,hormonikierukkakin oli otettava pois vuoden käytön jälkeen kun vuosin kokoajan.

Nyt täältä tunnistin itselläni noista haittavaikutuksista ainakin alamahan älyttömän turvotuksen. Onko tämä ihan pysyvä olotila vai laskeeko joskua? Kellään kokemusta?

Lisäksi ruokahaluni on pienentynyt huomattavasti,ei tee herkkuja mieli ollenkaan joka on mulle tosi outoa,yleensä vedän suklaata kaksin käsin. :D Mutta hyvä muutos näin.

Huonoin juttu on orgasmit. Tai siis niiden totaalinen laimeneminen. Eivät tunnu oikein miltään. Johtuukohan renkaasta,onko muilla tälläistä?
Jos tämä on joku jatkuva juttu niin kyllä lentää silloin rengas veks vaikka oliskin muutamia hyviäkin puolia..
 
piipaap
Alkuperäinen kirjoittaja NarweN:
Onko kellään ollut ongelmia sen kanssa, että rengas olisi jossain vaiheessa tippunut niin, ettei sitä huomaa?
Olen kuullut niin voivan käydä. Silloin kannattaa treenata niitä emätinlihaksia tiukemmaksi. Käy helposti geisha-pallojen/-kuulien avustuksella.
Muuten , tulee treenailtua renkaan ollessa siellä paikoilaan niiden kuulien kanssa samaanaikaan. Ja on onnistunut hyvin.
 
Pelästynyt
Lienee yksilöllistä, miten Nuvaringia sietää, mutta itse sain siitä lähes kaikki mahdolliset sivuvaikutukset. Lopetin renkaan käytön vain vajaan kahden viikon kokeilun jälkeen (!!!), mutta taatusti hyvästä syystä! Kaikista pahin reaktio oli hengenahdistus: tuntui kuin en saisi vedettyä keuhkoihin enää ilmaa. Vaikka olen yleensä toimelias ja aktiivinen, nyt oli todella väsynyt. Olo oli tukala jotenkin selittämättömällä tavalla. Aloin hikoilla ja ihoni kärsi. Oikea pohkeeni meni tunnottomaksi. Rengas aiheutti myös ylimääräistä jatkuvaa vuotoa. Tunteenpurkauksista puhumattakaan: kumppanin mukaan olin aivan eri ihminen. Oli ihan pakko ottaa rengas pois, oli niin paha olla. Ihmettelen suuresti, miten ja miksi tällainen on voitu päästää markkinoille???
 
:))
Oisko kellään tarvetta kahdelle renkaalle joiden viimeinen käyttöönottopäivä on 12.11.09? Itse ajattelin lopettaa nuvan käytön tähän, mutten raaskisi noita poiskaan heittää.
 
joutsen-
Aloitin renkaat viime syksynä eli vuosi sitten. Sain lokakuussa elämäni ekan paniikkikohtauksen ja renkaat aiheuttivat muutamat ensikuukaudet ahdistuskohtauksia. Sain ihan omituisia raivareita ja paniikkikohtauksen toistamiseen. Sitten keväällä seksihalut olivat todella huipussaan ja olin iloinen, mutta kevään lopussa masennus iski ja mieliala ollut massa. Siihen asti renkaiden käyttö oli vain parantanut limakalvojeni hyvinvointia ja lisännyt kosteutta. Mutta ei enää. Nyt viimeiset kaksi viikkoa olen ollut todella masentunut, ja tohtori.fin testin mukaan on "keskivaikea masennus ja vaikea ahdistuneisuus". Itkettää kaikki mahdollinen ja ahdistaa jumalattomasti. Seksihaluja ei ole lainkaan eikä poikaystävän pussaaminenkaan tunnu yhtään miltään. Aion lopettaa renkaat ensiviikon menkkataukoon. Menen maanantaina lääkäriin puhumaan tästä. Toivon, että kaikki paranee renkaiden lopettamisen myötä. Varmaan akneni tulee takaisin ja niin pois päin mutta mitä tahansa muuta mutta ei tälläistä olotilaa, kiitos.
 
mm m
Kahden viikon jälkeen pois. Käsittämättömiä itkukohtauksia, en pysty nukkumaan, täydellinen arvottomuuden tunne joka hiipii jostain aina iltaisin. Väsymyksen aiheuttama kiukkuisuus, ärtyneisyys. Paniikkikohtaukset. En sanoisi vaivattomaksi. Tunsin sen koko ajan ja välillä tuntui että se sattuu.
 
Jazz75
Aloitin nuva Ringin käytön nelisen vuotta sitten ja olin todella tyytyväinen. Haluttomuus oli melkein ainoita sivuvaikutuksia mitä tuli ja sekään ei ollut jatkuvaa. Lopetin sitten maaliskuussa -08 koska vauva-haaveet valtasivat meidät... No, tyttäremme syntyikin sitten 04.09. 4kk synnytyksestä otin sitten taas normaalisti nuva ringin käyttöön koska tiesin sen sopivan minulle.. tai niin ainakin luulin. 4pvää renkaan laittamisen jälkeen alkoi pahoinvointi (jonka luulin johtuvan vatsataudista), en kuitenkaan oksentanut vaan oloni oli etova, jatkuva pieni päänsärky (luulin johtuvan säästä), kiukuttelu, nesteen kertyminen, tiputtelu vuoto (ei koskaan aiemmin ollut)vatsan "pullottaminen"... En aluksi tajunnut yhdistää niitä renkaaseen mutta kun aloin pohtimaan tuota painoa; miksi se ei laske ollenkaan vaikka lenkkeilen 6 krt vkossa ja katson mitä suuhuni laitan.
Googlettelin aikani kaikenlaisista energia ja kalori taulukoista tietoa kunnes huomasin jonkun kirjoittaneen ehkäisyrenkaan aiheuttamista sivuvaikutuksista. Olin todella yllättynyt että minulta löytyivät monet samat oireet kuin kirjoittajalta. Lukaisin sitten nuva ringin ohjeistakin moiset oireet... Eipä aiemmin todellakaan tullut mieleen että vuosien jälkeen sivuvaikutukset voisivat "puhjeta" vai olisiko raskauden jälkeisellä ajalla jotain tekemistä asian kanssa? Onko kenelläkään vastaavaa? Otin renkaan nyt pois ja ajattelin kyllä odottaa jokusen kuukauden ja katsoa miten tilanne kehittyy :)
 
MIEE
Olen käyttänyt nuvaringiä noin puoli vuotta ja viikko sitten alkoi ilmaantua erikoisia oireita, kuten matkapahoinvointityyppistä huonoa oloa sekä päänsärkyä. Olen käyttänyt nuvaringiä ohjeiden ja lääkärin määräysten mukaan kaks rengasta putkeen yks taukoviikko, joten minun ei pitäisi olla raskaana. Viime tyhjennysvuodosta :) on kolme kolme viikkoa aikaa eli yksi rengas. Pitäisikö minun tehdä raskaustesti vai onko kyseessä vain nuvaringin haittavaikutuksia???
 
LiuLauLou
Alkuperäinen kirjoittaja -_-_-:
Riittääkö renkaan ehkäisyteho taukoviikoksi jos rengas on ollut paikoillaan 18 vuorokautta ennen pois ottoa??
Itse olen ymmärtänyt että sen olisi oltava se 21 päivää, jotta voi rauhassa puuhastella myös taukoviikon aikana. Onko kellään muulla tarkempaa tietoa asiasta?
 
sofka
Hei,

itse käytin rengasta 9 päivää ja otin pois. Ei vaan pysynyt sisällä, vaan valui monia, monia kertoja päivässä tohon alas hiertämään. Se siis oli pääasiallinen pois heiton syy. Alku nyt on muutenkin ollut kaikkea muuta kuin mukavaa, itkua tihrustettu joka asiasta. Ja pahoinvointia erittäin paljon. Olisin kyllä jatkanut, mutta en usko, että tämän "helpon ja vaivattoman" ehkäisymenetelmän tehtävä on valua alas niin usein, että paikat ei ole kunnossa yhdyntää varten. Noh, ehkäisykeino kai sekin ;)
 
sofka
Alkuperäinen kirjoittaja nipsu_:
Vaihdoin renkaaseen merciloneista, koska niistä sivuoireina päänsärkyä ja kämmenien ja jalkapohjien nipistely :O Nyt tuntuu taas siltä et kämmenien nipistely on ilmaantunut takaisin hetki renkaan laiton jälkeen.. Psyykkistä tai ei, onko muilla ilmentynyt tällaista?
Niissä taitaa olla sama vaikuttava aine. Sinänsä oli outoa, että minulle määrättiin rengas kun merciloneja olin aikaisemmin kokeillut ja ne ei totaalisesti minulle sopineet. Pää meni täysin sekaisin etc....

eli eiköhän mercilonesta ja renkaasta SAATA tulla samoi oireita jos on tullakseen.
Itse lopetin renkan 9 päivän jalkeen , koska ei pysynyt sisällä myöskin samat oireet ilmeni kun mercilonia syötäessä mutta vielä pahempina.
 
sofka
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää:
Siis rengastahan täytyy käyttää muutama kuukausi ennenkuin varmuudella selviää sopiiko rengas vai ei.Miksi heti ollaan luovuttamassa pienenkin sivuoireen ilmaantuessa?kokeilkaa ainakin 3-4 kk,alussa saattaa haittoja olla mistä tahansa hormooniehkäisystä jotka ajan kanssa laantuvat ja häviävät.Jos ei mitään sivuoireita kestä niin sitten pitää olla luomuna!
Jos tosiaan n. 20 vuorokaudessa joutuu nostamaan rengasta pois suuaukolta hiertämästä, niin tuskin se 4- 4 kk paranee ...

9 vrk ja pois.
 

Yhteistyössä