NuvaRing-kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkitseva
  • Ensimmäinen viesti
entinen nuvailija
^ Onkohan lantionpohjanlihaksesi ihan kunnossa, jos rengas kerran koko ajan on valumassa pois? Tai sitten emättimesi on vain niin lyhyt, että rengas ei mahdu olemaan siellä pituussuunnassa. Renkaan asettaminen toisenlaiseen asentoon saattaisi silloin auttaa.
 
sofka
Noh, en tiedä mikä oli onkelma, mutta ei rengas pysyny vaikka sitä laittoi miten päin vaan ( minä ja rengas eri asennoissa). Eli erittäin yksilöllistä tää homma kyllä....vaihdoin laastariin...kummasti on helpompaa ainakin toistaiseksi :D
 
minulta
Hei! Minulla olisi yksi kysymys, vasta aloittanut kyseisen renkaan käytön siis. :) Moni asia vielä arveluttaa renkaan suhteen. Voiko tämä rengas esim. yhdynnän aikana painua kovinkin syvälle, ettei sitä enään saisi pois sieltä? Entä saakohan rengasta viruttaa vedellä välissä? Kun menkkojen aikaanhan tämä rengas asetetaan niin voikohan sitä välillä vähän virutella? -tietämätön-
 
badnuva
Käytin NuvaRingiä yli puoli vuotta, koska se oli yksinkertaisin ehkäisymenetelmä, johon olen ikinä törmännyt. Yksinkertaisuus taisikin sitten olla ainut hyvä puoli.
Minulle alkoi n. kahden kuukauden päästä käytön aloittamisesta tulla säännöllisesti toistuvia virtsatieinfektioita, joita en kuitenkaan osannut yhdistää renkaaseen, koska minulla oli muutaman kerran aikaisemminkin ollut virtsis. Nyt kun olen lopettanut renkaan käytön, niin infektioista ei ole tietoakaan. Lisäksi olin todella haluton koko renkaan käytön ajan - seksi tuntui lähinnä velvollisuudelta. :/
 
Nuvaring
Tietenkin rengasta voi välillä huuhdella, saahan se olla poissa emättimestä 3:n tunnin ajan. Veden täytyy vaan olla haaleaa/kädenlämpöistä. Mutta kuinka rengas asetetaan kuukautisten aikaan? Mun mielestä olet tehnyt loistavan valinnan kun olet valinnut nuvaringin. Itse olen käyttänyt ringiä jo parin vuoden ajan ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen...loistava ehkäisyväline, sillä nuvaring vaikuttaa vaan paikallisesti eikä kulje koko elimistön läpi aiheuttaen mahdollisesti näin iho-ongelmia, haluttomuutta, mielialamuutoksia ja mahdollista lihomista.
 
konkarikäyttäjä
Olen käyttänyt nuvaa nyt 3 vuotta, ja limakalvot ovat ihan superkuivat. Rasvaan ja öljyän niitä joka päivä, mutta siitä huolimatta hiiva tulee tasaisin väliajoin, limakalvoja kirvelee ym. Kätevähän tämä ehkäisymuoto on, mutta kun paikat on niin kuivat, pitää viikon aina parannella (jos riittääkään) niin eipä paljoa tule harrastettua miehen kanssa seksiä. Onneksi mies ymmärtää, eikä syyllistä, mutta itseä ottaa päähän.:(
 
Uusi käyttäjä
Hei! Aloitin nyt viime viikolla ensimmäisen kerran hormonaalisen ehkäisyn käytön ja tähän asti kokemukset on vain positiivisia.

Nyt haluaisin tietämättömyyteeni vähän tietoa, voiko seksiä harrastaa ilman kondomia väliviikon aikana, kun olen ottanut renkaan pois? Jotenkin luulen lukeneeni jostakin, että ei tarvitsisi, mutta nyt en löydä tietoa mistään. Miten on?
 
Janosh
Hei!
Itselleni nuvaringit eivät sopineet (rajua huimausta ja alavatsakipuja). Ostin kolmen kappaleen paketin ja nyt näyttää siltä, että kaksi rengasta jää käyttämättä. Haluaisiko joku ostaa renkaat 10 e/kpl (tai muu ehdottamasi summa)? Päivämäärää on 30.3.2010 asti. Kuvia jms. paketista laitan mielelläni.
 
kda
Nuvaring oli eka ehkäisy jonka aikoinaan sain (oli sillon aivan uus juttu), 3 vuotta meni erittäin hyvin ja olin tosi tyytyväinen ettei tarvi muistaa ottaa pillereitä joka päivä.
Vuoden alussa alko esiintymään sellasta, että n. viikkoa ennenku otin renkaan pois niin alko pukata kuukautiset jo ulos. Pikkuhousunsuojien avulla mentiin, tätä esiintyi n. joka toinen kuukausi.
Nyt kuitenkin viime kuussa vuoto oli jo niin paha että minulla oli oikeastaan 2 viikon kuukautiset.

4 nuvaring vuoden jälkeen lääkäri totesi, ettei nuvan hormoni ole minulle riittävää ja muutaman viikon päästä kun otan renkaan pois, pitäisi sitten opetella syömään pillereitä.

Harmittaa tosi paljon!!!
 
niinpä
Siirryin NuvaRingiin muutama vuosi sitten käytettyäni monta vuotta Diane Novaa akneongelman vuoksi. Rengasta on ollut tosi mukava käyttää, mitään ongelmia ei ole ollut ja ehdottomasta parasta on se, että mieliala on paljon pirteämpi ja iloisempi. Voiko pillerit todella vaikuttaa mielialaan niin paljon?
 
Minko
Mä olen käyttänyt Nuvaringiä n. 1,5 v. Monet teidän kokemuksistanne kuulostavat tutuilta... Tuo halujen katoaminen täysin, ei se voi olla korvien välistä kiinni, koskapa ne katosivat tämän renkaan myötä... Tosi tehokas ehkäisykeino on, kun ei huvita sitte niin yhtää...

Sitten tuo painohommeli: en ole varsinaisesti varmaankaan lihonut, mutta turvottaa! Alavatsa on usein kipeä ja turvonnut. Nyt olen aloittanut laihduttamisen mutta paino ei meinaa laskea, vaikka olen todellakin syönyt tosi järkevästi ja kevyesti ja liikun. Päänsärky taukoviikolla on myös tuttu juttu, on aika hirveää syödä usean päivän ajan särkylääkkeitä... Välillä on ollut myös sellaistakin hormoninäppylää, että tulee teiniajat mieleen!

Ja vuoto, sepä kumma juttu onkin. Renkaan seurauksena se on pääsääntöisesti lisääntynyt todella paljon, kerralla saattaa holahtaa side täyteen... Tosin tämä vaihe kestää vain päivän tai pari, mutta on sitäkin epämukavampaa. Mutta NYT sitten onkin käynyt niin, että menkat tulivat läpi jo renkaan vielä ollessa paikoillaan ja ovat olleet omituisen niukat ja vatsa kipeä...

En tajua enää, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, mutta luulenpa, että hormoniehkäisyt oli mun osalta nyt tässä. Olen kokeillut aikoinaan pillerit ja hormonikierukan, joka ei sopinut, vaikka vuoden yritin sitäkin pitää... Henkinen puolikin on ainakin osittain näitten hormonien takia välillä päin honkia. Joten sterilisaatioon vaan, on 2 lasta eikä enempää suunnitelmissa ja täytän tänä vuonna 40 v.
 
informaation puutetta
Onko multa jääny joku informaatio saamatta kun aloitin eilen Nuvaringin käytön ja kauhukseni huomasin ,että gyne oli antanut minulle vanhentuneen pakkauksen (3kpl renkuloita). Pakkauksessa luki viim. käyttöpvm. 19.11.2009. Siis käykö nämä vielä kun ottivat kuitenkin suoraan jääkaapista tämän paketin siellä lekurilla.

Vai mitä tuo käyttöpvm tarkoittaa, itse käsitin sen niin ettei missään nimessä saa käyttää vanhentunutta rengasta.
 
tauolle
Nuva Ring ollut käytössä reilu 3 vuotta ja nyt harkitsen tauon pitämistä/lopettamista. Ollut käytössä ihan helppo ja hyvä, paitsi alkuaikoina ja nyt viime aikoina.

Renkaan aloituksen yhteydessä koin mielianvaihtelua/ voimaksta ahdistusta + kuukautiseni kestivät pitkään, siis yli viikon, ensimmäisen renkaan laitettuani + ihoni meni huonoon kuntoon. No, nämä asiat korjaantuivat ajan kanssa. Valkovuodon määrä pysyi aluksi entisenlaisena, mutta jossain vaiheessa se alkoi lisääntyä, mutta ei häiritsevästi. Päänsäyistä en kärsinyt ennen renkaan aloittamista juuri koskaan, aloittamisen jälkeen taas useammin.

Nyt sitten viimeaikoina ongelmina olleet lisääntynyt kuivuus, kutina, haavaumat ja haluttomuus. Jotenkin vaisto vaan sanoo, että hormooniehkäisy eli Nuva Ring olisi näiden vaivojen takana. Ajattelin, että seuraavan kerran kun renkaan poistan en laittaisi uutta vaan katsoisin, mikä vaikutus on olla ilman. Ainoa pelko on, että iho menee huonoksi, koska se reagoi alun alkaenkin kun renkaan käytön aloitin.
 
vieras
Kohta vuosi NuvaRingin käyttöä takana, ei mitään pahaa sanottavaa, eikä sivuvaikutuksia. Ei enää ikinä pillereitä (joista kauheat sivuvaikutukset useammasta merkistä ja hankalammat käytössä renkaaseen verrattuna)!
 
Jaaa
Itse aloitin nuvaringin käytön n 2,5vk sitten, ensimmäisenä vuotopäivänä. Vuosin 2päivää normaalisti, mutta sitten tuli ihan vaan tiputtelu vuotoa viikon verran, jonka jälkeen olen sit vuotanut viikon kunnolla..todella raivostuttavaa. Mitään kipuja ei ole mut ei sitä kukaan halua menkkoja 3viikoksi! Gyne onki parhaillaan vuosilomalla eikä ole sijaista.. Tällä viikolla pitäis ottaa rengas pois ja pitää tyhjennysvuoto. Saas nähdä tuleeko sieltä mitään kun nyt on jo vuotanut kohta 3vk. Mut helpottaa vähän se, että en ole ainut jolle näin on käynyt renkaan aloituksen kanssa, löysin monelta foorumilta saman jutun. Turvotusta ei ole ollut yhtään, haluttomuutta on vähän ollut mutta se varmaan johtuu stressaavan työntakia.. Et ei onneks mitään sivuvaikutuksia ole ollut :) Kyllä ajattelin kokeilla muutaman kuukauden rengasta, kun sittenhän sen paremmin näkee miten keho tottuu hormooneihin, ennen en oo mitään hormoniehkäisyä käyttänyt.
 
exnuvailija
Itse käytin rengasta noin puolisen vuotta.Lopetin pillerit ja vaihdoin renkaaseen. Ainoat erot mitä havaitsin oli se että alapää oli jatkuvasti märkänä (valkovuotoo tuli siis kahta kauheemmin!)

Lopetin renkaan kuitenkin siksi, kun iho meni tosi huonoon kuntoon. Finnejä puski loputtomiin, siirryin takas pillereihin..Nyt lopetin nekin, ja vaihdoin kuparikierukkaan, täysin hormonittomaan vaihtoehtoon:)
 
herj
Kävin gynellä ja sain kuulla mielettömän mainospuheen tästä tuotteesta. Nainen sanoi suoraan että kun heillä ei se ehkäisylaastaria markkinoiva porukka ole enää pariin vuoteen käynyt niin ei osaa sanoa siitä mitään, mutta että nyt olisi tälläinen rinkula. Löytyi esitteitä, tilastotietoja ja vaikka mitä. Samalla ehti kertoa että ne kekustelupalstojen pelottelupuheet on humpuukia. :D


Ei siis tuntunut kovin puolueettomalta... tuntuu että mainostetaan sitä mikä milloinkin sponssaa kahvihetkiä. Toistaiseksi olen siis luomuna, vaikka jokin sopiva hormoniehkäisy saattaisi etsimällä löytyä. :)
 
Sinde
Kävitköhän samalla lääkärillä :D
Meinaan hirmu kehut sain minäkin, ja tosta noin vaan vuoden resepti. Kysyinkin kyllä saako hän jotain provikkaa tästä.. kaapinoven takaa kuului, että ei saa, ihan omasta mielenkiinnosta hän on tehnyt vähän tilastoakin..!!
Näistä keskustelupalstojen kokemuksista ei kyllä maininnut mitään, mutta itse nyt kyllä nää luettuani oon viittä vaille repimässä koko reseptin..!

Ongelma vaan on se että kuukautiset on tosi sekavat, heittelee viikolla suuntaan ja toiseen se alkamisajankohta, ovat tosi runsaat ja kivut tekee toimintakyvyttömäksi lähes joka kerta 1-3 päiväksi. Plus että oireet alkaa viikkoa (plus viivästysaika) ennen vuotoa ja kattaa vatsan, alaselän ja reidet.

Olis kyllä kiva saada tähän joku apu.. mutta että sitten menis vielä seksihalutkin, kuivuis kasaan ja masentuisi. Uuh joo ei.. ennemmin kai Miranaxin ja parasetamolin sekakäyttöä edelleen.
 
mietityttää
Olen käyttänyt nuvaringiä kohta 2v. Mulla on ollut koko tämän ajan vaihtelua kuukautisten alkamisen kanssa, ei todellakaan ole alkanut säännöllisesti renkaan pois ottamisen jälkeen, usein päivän ennen tätä. Mutta viime kuukausina kuukautiset ovat alkaneet välillä 4 päivää ennen renkaan pois ottamista, välillä useamman päivän renkaan poistamisen jälkeen. Ja siis olen käyttänyt sitä ihan ohjeen mukaisesti! Ehkäpä minuunkaan ne hormoonit ei tarpeeksi tehoa. Onneksi on ollut usein myös kondomi käytössä.

Lisäksi on alkanut tulla haittavaikutuksia, kuten haluttomuutta, turvotusta, alapään oireilua hiivatulehduksin... Ehkapä nyt on aika jättää seuraava rengas laittamatta. En vain haluaisi takaisin pillereihinkään ja ennen rinkulan käyttöä menkkakivut olivat kovat ja menkat kestivät viikonkin. Niihin ongelmiin rengas on auttanut. No, pitää ehkä vaan katsoa, millainen olo tulee ilman rengasta.
 
pönttö
Osaako kukaan täällä kertoa, laskeeko ehkäisyteho jos käyttää vanhentunutta rengasta?
Viimeinen käyttöpvm on mennyt jo yli mutta sain tämän pakkauksen apteekista ja näitä olis vielä kolme jäljellä. Miksi ne antais sieltä vanhoja valmiiksi?
 
jaaa
Alkuperäinen kirjoittaja pönttö;10457586:
Osaako kukaan täällä kertoa, laskeeko ehkäisyteho jos käyttää vanhentunutta rengasta?
Viimeinen käyttöpvm on mennyt jo yli mutta sain tämän pakkauksen apteekista ja näitä olis vielä kolme jäljellä. Miksi ne antais sieltä vanhoja valmiiksi?

Kannattaa käydä kysymässä apteekista tai soita gynelles. Oma gyneni sanoi et täytyy aina varmistaa se päivämäärä, renkaat säilyy kuulemma vain 3kk sen jälkeen kun ne on otettu pois jääkaapista apteekissa. (Kotona niitä ei voi laittaa jääkaappiin siinä mielessä että ei vanhentumista tapahtuisi)
 

Yhteistyössä