Nymmeni hermot - kertokaa mulle ompelutermin selitys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amatööriompelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

amatööriompelija

Vieras
Mitä tarkoittaa kun joka paikassa ompelun yhteydessä sanotaan, että "tulee taitteelta". Siis vaikka kangaskassissa "pohja tulee taitteelta" tai "huppuun ei tarvita saumavaraa, sillä se tulee taitteelta". Siis mistä taitteelta!? Mä en voi nukkua jos en oivalla tätä! ;)

Kangas taitetaan kaksinkerroin ja se taitteelta tuleva osa laitetaan sitä taitoskohtaa vasten. Esim huppuun ei silloin tule taakse saumaa vaan siellä on se taite

Ensin tajusin, sit taas putosin kärryiltä, ja nyt taas tajusin :D Siis ei tosiaankaan paras aika pohtia näitä juttuja! Toi ilmaisu "tulee taitteelta" oli jotenkin hämäävä, mutta se siis tarkoittaa käytännössä sitä, että se tietty osa tavallaan muodostuu siitä taitoksesta? Ihan selvää suomenkieltä ja varmasti loogista, mutta jotenkin vaan löi tyhjää :)

Kiitos teille vastauksista, jospa nyt nukkuisin pohtimatta termejä (voin siis keskittyä tulevien ompelutöiden suunnitteluun unissani;) )

[QUOTE="aloittaja";25706402]Ensin tajusin, sit taas putosin kärryiltä, ja nyt taas tajusin :D Siis ei tosiaankaan paras aika pohtia näitä juttuja! Toi ilmaisu "tulee taitteelta" oli jotenkin hämäävä, mutta se siis tarkoittaa käytännössä sitä, että se tietty osa tavallaan muodostuu siitä taitoksesta? Ihan selvää suomenkieltä ja varmasti loogista, mutta jotenkin vaan löi tyhjää :)

Kiitos teille vastauksista, jospa nyt nukkuisin pohtimatta termejä (voin siis keskittyä tulevien ompelutöiden suunnitteluun unissani;) )[/QUOTE]

Hyvä, jos selkis. Minäkin sain villsukat valmiiksi, joutaa jo nukkumaan Hyviä öitä.

Jos mä nyt oikein ymmärsin. niin esim. kangaskassi, jossa "pohja tulee taitteelta", on periaatteessa pitkulainen kangas, joka taitetaan ja sivusaumat ommellaan ja pohjaa ei ommella vaan se kangas taitetaan, jolloin taitettu osa jää pohjaksi. Mutta ilmeisesti toi ilmaisu "tulee taitteelta" liittyy myös siihen kaavojen piirtämiseen? Tätä jäin vielä aamulla herättyäni miettimään, että mitä se käytännössä tarkoittaa kaavojen piirtämisen suhteen... Kun ohjeessa lukee noin, niin tarkoittaako se että nimenomaan siinä kaavojen piirtämisessä kankaalle tehdään niin, että kangas taitetaan; kaavapaperi laitetaan siihen reunaan ja siihen piirretään ja sitten mitä? Leikataanko kaksinkertaisena vai avataanko kangas ja tehdään sama osa kaavaa peilikuvana toiselle puolelle? En oo juurikaan ommellut ohjeista tai valmiista kaavoista, vaan piirrelly kaavat itse :)

Otan tällaisen tosi pelkistetyn esimerkin, niin idea ehkä hahmottuu: olet jostain syystä ompelemassa ympyrää. Piirrät kaavapaperiin puolikkaan ympyrän ja leikkaat sen irti. Taitan kankaan, asetat puoliympyrän suoran sivun (=on se taitteelta tuleva) kankaan taitteelle ja leikkaat juuri siten, että kangas on kaksin kerroin. Kun avaat taitetun kankaan, sinulla on kokonainen ympyrä :)

Jos tekisit tuolla puoliympyrän muotoisella kaavalla ympyrän mutta et leikkaisi taitteelta, sinun pitäisi lisätä suoraan sivuun saumanvarat, jotta voisit kahdesta puolikkaastasi ommella kokonaisen ympyrän.

mun mielestä toi taite-juttu on ihan niitä ompelun perusjuttuja, mitä pitää tietää. miten ihmeessä olet saannut mitään ikinä aikaiseksi kun et ole tota tiennyt?

Kappaleiden leikkuu tehdään yleensä kaksinkertaiseksi taitetulta kankaalta, jolle kappaleet asetetaan langansuuntaisesti, jollei toisin ole mainittu. Kankaan taitekin tehdään lankasuoraan, ts. loimilangan suuntaisesti, sillä jos taite tulee vinosti kankaaseen, myös vaatteen kappaleet ovat vinot, jolloin kappaleet kiertävät (niinkuin nyt just ne halpis t-paidat joissa sivusauma kiertyy eteen tai taakse). Kaavoihin on langan suunta merkattu sellaisella pitkällä nuolella.
Taitteesta tuleminen tarkoittaa juuri sitä, että esim. se hupun takaosan kaava asetetaan niin, että se "taitteelta tuleva" osa asetetaan ihan siihen taitteen kohdalle, sille ei siis varata saumanvaroja siihen, eikä sitä kohtaa tarvitse ommella, kun se sauman paikka on siinä taitteen kohdalla.

Kiitos Moraalinvartija! Nyt viimeistään meni kunnolla jakeluun :) Olen mä saattanut noin joskus tehdäkin, mutta en vain ole tiennyt miksikä sitä "toimenpidettä" kutsutaan.

Ja ihmettelijälle tiedoksi, että kyllä, olen saanut aikaiseksi monenlaisia vaatteita lapselleni, mutta olen suunnitellut kaavat itse. Enkä vain perusleggingsejä, vaan olen kyllä tehnyt myös juhlamekkoa yms. Valmiista kaavoista tai ohjeista en ole tehnyt sitten yläasteen. En luonnollisestikaan ole silloin kirjoittanut itselleni ohjetta "ota tämä kohta taitteelta" :)

Yhteistyössä