Nyt äkkiä apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paniikki iskee just nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paniikki iskee just nyt

Vieras
Mulla on kauhea mahatautikammo. Kaikeksi onneksi olen sairastanut sellaisen viimeksi yli 10 vuotta sitten ja lapset 1 ja 3 ei vielä kertaakaan. Eilen meillä oli vieraita ja nyt on yksi vieraista sairastunut mahatautiin ja paniikki iski. Miten se tarttuu? Oltiin vieraiden kanssa vain ulkona ja lapsilla oli tietysti hanskat kädessä ja sisällä pestiin heti kädet niin kuin aina. Onko niin, että hyvällä käsihygienialla voi välttää mahataudin vai tarttuuko se pisaratartuntana kuten flunssa? Älkää pliis naurako mun hassuja kysymyksiä. mulle tää oksennuskammo on ihan todellinen. Pelkkä ajatuskin, et joutuisin siivoamaan kahden lapsen yrjöjä saa mut voimaan pahoin. Apua, tuleeko tauti nyt meillekin?

Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Ootas....mun kristallipallon mukaan alatte kaikki yrjöämään kaaressa tänä iltana kello 19:23.

älä viitti vittuilla. mulle tää oksennuskammo on ihan todellinen ongelma, vaikka tiedostan, ettei se ihan normaalia olekaan.

Sori, vastaukseni viittasi sun viimeiseen lauseeseen. Eikai kukaan täällä voi sanoa että tuleeko tauti teille vai ei. Tulee jos on tullakseen.

No en nyt tarkoittanut, että jonkun pitäisi tietää varma vastaus asiaan. Lause oli ehkä huonosti muotoiltu. Lähinnä nyt kiinnostaisi tietää tarttuuko pisaratartuntana vai miten? Että onko sillä perää, että hyvällä käsihygienialla voi välttää tartunnan?

Alkuperäinen kirjoittaja Paniikki iskee just nyt:
Mulla on kauhea mahatautikammo. Kaikeksi onneksi olen sairastanut sellaisen viimeksi yli 10 vuotta sitten ja lapset 1 ja 3 ei vielä kertaakaan. Eilen meillä oli vieraita ja nyt on yksi vieraista sairastunut mahatautiin ja paniikki iski. Miten se tarttuu? Oltiin vieraiden kanssa vain ulkona ja lapsilla oli tietysti hanskat kädessä ja sisällä pestiin heti kädet niin kuin aina. Onko niin, että hyvällä käsihygienialla voi välttää mahataudin vai tarttuuko se pisaratartuntana kuten flunssa? Älkää pliis naurako mun hassuja kysymyksiä. mulle tää oksennuskammo on ihan todellinen. Pelkkä ajatuskin, et joutuisin siivoamaan kahden lapsen yrjöjä saa mut voimaan pahoin. Apua, tuleeko tauti nyt meillekin?

Niin mullakin on kauhea kammo, mutta nuorimmaiseni sairastui rotavirukseen ja ei mulla tehnyt yhtään pahaa siivota oman lapseni oksennuksia. Jos joku muu oksentaa en edes pysty kuuntelemaan sitä saatikka sitten siivoamaan. Mutta :hug: sinulle. :)

Hyvällä käsihygienialla pystyy välttään aika pitkälle. Muistaakseni mahatauti tarttuu eritteistä, pisaratartunnasta en ole varma.

Mulla sama kammo. Uimme suorastaan käsidesissä ja syötän kaikille maitohappoja, luennoin käsipesusta yms :xmas:
Ja olemme välttyneet monelta.... kopkop.

Pistä yytä (jos kiinnostais jutella kohtalotoverin kanssa tarkemmin, vaikka jostain muustakin) 'kiva' huomata ettei olekaan ainoa................

Ikävä kertoa sulle tämä mut suurella todennäköisyydellä olette saaneet tartunnan, oksutauti leviääkulovalkean tavoin. Meillä oli oksennustautia ja yksi vieras kävi meillä huom! eteisessä ja piti sylissä tytärtä jolla ei silloin edes kyseistä tautia vielä ollut. Vieras alkoi seur päivänä oksentamaan, tytär illalla. Pisaratartuntana ja pöpöthän elää pinnoilla monta tuntia, esim oven kahvoissa ja pöytien pinnoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Paniikki iskee just nyt:

Niin mullakin on kauhea kammo, mutta nuorimmaiseni sairastui rotavirukseen ja ei mulla tehnyt yhtään pahaa siivota oman lapseni oksennuksia. Jos joku muu oksentaa en edes pysty kuuntelemaan sitä saatikka sitten siivoamaan. Mutta :hug: sinulle. :)

kiitti. mäkään en pysty edes kuuntelemaan jos joku muu oksentaa tai jos näenkin oksennusta, niin alan yökkäämään heti.

Luulen että tarttuu pisaratartuntana. Siis meillä on ollut tautia talossa ja olen käyttänyt silloin käsidesiä ja tolua todella paljon. Meitä oli silloin 6 henkeä ja vain 3 sairasti taudin. Hygienia on kova sana!

Vaikkakin aina ei voi tietää mistä taudin saa. Meillä eilisestä saakka nuorin 1,5v, ollut ripulissa ja yhdesti oksensi. Ei yhtään tietoa mistä taudin sai. Neuvolassa käytiin normaalissa neuvolatarkastuksessa, ja mummilassa jossa ei tautia ollut pitkään aikaan. Jostain ilmasta sen saanut.. Eli pelko ei paljon auta, on tullakseen jos tulee. Aina pitäisi käyttää käsidesiä, jos aikoo taudit pitää loitolla.

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Hyvällä käsihygienialla pystyy välttään aika pitkälle. Muistaakseni mahatauti tarttuu eritteistä, pisaratartunnasta en ole varma.

Mulla sama kammo. Uimme suorastaan käsidesissä ja syötän kaikille maitohappoja, luennoin käsipesusta yms :xmas:
Ja olemme välttyneet monelta.... kopkop.

Pistä yytä (jos kiinnostais jutella kohtalotoverin kanssa tarkemmin, vaikka jostain muustakin) 'kiva' huomata ettei olekaan ainoa................

Joo meilläkin on ollut nyt pahimpaan tautiaikaan käsidesi käytössä esim kauppareissujen jälkeen. Liioittelua ehkä jonkun mielestä, mutta ollaan ainakin pysytty terveenä. Tietty kädet vois pestä vasta kotonakin, mut lapset tunkee ne kuitenkin suuhunsa jo autossa kun päästään kaupasta ulos. Maitohappobakteereja syödään meilläkin siinä toivossa, et se jotain auttais. Että et ole ainoa. :hug:

Niin avuksi pelkoosi, käy nyt heti ostamassa apteekista maitohappobakteereja ja syötä niitä heille noin viikon. Tai niin kauan kun luulet taudin menneen ohi. Sillä taudin saattaa saada ohi niin ettei oksenna, vaan on vain ns. kuvottava olo..

Alkuperäinen kirjoittaja SaNi-81:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ootas....mun kristallipallon mukaan alatte kaikki yrjöämään kaaressa tänä iltana kello 19:23.

älä viitti vittuilla. mulle tää oksennuskammo on ihan todellinen ongelma, vaikka tiedostan, ettei se ihan normaalia olekaan.

mulla on sama kammo ku ap:lla, ja ymmärrän huolen...

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Niin avuksi pelkoosi, käy nyt heti ostamassa apteekista maitohappobakteereja ja syötä niitä heille noin viikon. Tai niin kauan kun luulet taudin menneen ohi. Sillä taudin saattaa saada ohi niin ettei oksenna, vaan on vain ns. kuvottava olo..

Ovat syöneet jo jonkun aikaa ihan muutenkin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ikävä kertoa sulle tämä mut suurella todennäköisyydellä olette saaneet tartunnan, oksutauti leviääkulovalkean tavoin. Meillä oli oksennustautia ja yksi vieras kävi meillä huom! eteisessä ja piti sylissä tytärtä jolla ei silloin edes kyseistä tautia vielä ollut. Vieras alkoi seur päivänä oksentamaan, tytär illalla. Pisaratartuntana ja pöpöthän elää pinnoilla monta tuntia, esim oven kahvoissa ja pöytien pinnoissa.

mut meidän vieraat oli koko ajan ulkona...

Mä ainakin luotan maitohappoihin. Ja meillä käytetään niistä ns. 'mersumallia' luontaistuotekaupasta.
Viimetalven noro meni esikoisella 2 oksennuksella ohi- ripulia ei. Taudin tartuttanut mamma ökäs viikon.... kun eihän se luota mihinkään apuihin eikä käsipesuihin :headwall:
Muut vältyimme, vaikka mäkin olin yksin kotona viikon ikäisen vauvan kanssa hoitamassa esikoista. Yöunet meni pitkääksi aikaa.........

Lisäykseksi vielä että meilläkin lapset leikki mahatautisten kanssa ulkosalla- ei tarttunut.
Ellei ne nyt toistensa naamoja oo siellä nuolleet :D ja todennäköisesti ei?

ei onneksi. sairastunut on aikuinen, joka kyllä leikki lasten kanssa, mut tuskin nuoleskeli kuitenkaan :D

Mullakin oksukammo ollu jo yli kakskymmentä vuotta. Noro tarttuu pisaratartuntana, jos kantaja yskii suoraan päälle. Suurin osa tartunnoista tulee perheen sisällä eritteiden kautta. No neuvolahan on idioottivarma paikka saada tauti tällasena talvena kun tämä ja viime on ollut. Ja pelkästään keskustelemalla vatsatautisen kanssa ei tauti välttämättä tartu. Ja yleensä itää enemminkin sen kaksi vuorokautta kuin vain vuorokauden, joten toi tytärtään sylissä kantanut vierailijaäiti on voinut saada taudin muualtakin. Käsihygienia ja maitohappobakteerit on minunkin neuvo ja jos tauti tulee perheeseen, niin potilas erilleen (mielellään eri vessaan asioimaan, jos mahdollista) ja pinnat puhtaaks kloriitilla (ainoa tehokas noron puhdistamiseksi). Tsemppiä!!

Päivän kun vielä odottelet, niin ellei oireita niin todennäköisesti teidät sivuuttanut.
Tartunnasta muutama tunti- 2vrk on yleensä se itämisaika.

ok, kiitos tästä tiedosta! Tiedän, että ylireagoin tämän kammoni kanssa, mutta en voi sille mitään. Toivotaan, et ei vaan tulis meillä sitä tautia.

Yhteistyössä