Nyt alkaa keittää toi kolme vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiehuva kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiehuva kotiäiti

Vieras
Onko tää ihan oikeasti normaalia uhmaa?
-tappelee vaatteista
-juoksee karkuun kun pitäis harjata hiukset
-huutaa niin että rappukäytävä kaikuu koska unilelu jäi kotiin
-sinkoilee sinne tänne puistoon kävelymatkalla
-huutaa suoraa huutoa puistossa koska väärä lusikka tuli mukaan
-lähtee kolme kertaa juoksemaan karkuun kun lähdetään kotiin
-tekee pissat kauppaan
-minkään komento ei mene perille
-huutaa kun laitoin lepäämään kun ei saanut haluaamaansa kirjaa
-kaatoi jauhot pitkin keittiötä
-meni parvekkeelle, jonne ei saa yksin mennä, kiljumaan nukkuvan pikkusisaruksen viereen

ja tämä on siis vain tämän päivän touhut. Ja meillä on jo säännöllinen päiväjärjestys, lapsen kanssa touhutaan vaikka mitä, ulkoillaan, nukkuu yöt... mä en enää tiiä mitä tolle riiviölle teen.

No, se on ihan mahdollista, että lapsellasi on joku neurologinen häiriö mitä ei kuitenkaan vielä tässä iässä pysty diagnosoida, koska tuon ikäisten käytös on monesti niin posketonta muutenkin.

Minkä ikäinen pikkusisarus on?

pikkusisarus on viisi kuukautta. Välillä on parempia päiviä, mut sit taas tällaisia. Lapsi on kielellisesti hyvin lahjakas, jaksaa kyllä keskittyä kun haluaa, voi kuunnella vaikka kuinka monta kirjaa putkeen, piirtää jne. Riippuu niin päivästä. Neuvolan mukaan oli normaalia...

Alkuperäinen kirjoittaja Tytön äiti:
Meillä sitten ilmeisesti epänormaali 3vuotias, kun ei todellakaan käyttäydy noin koskaan.

Aika mustavalkonen ajattelutapa! Haloo, lapset on yksilöitä. Ihan normaalia että sinun kullannuppu käyttäytyy rauhallisesti, mutta niin on normaaliakin, että ap.n lapsi on temperamenttinen!

Ap:lle, luulen että osasyy on pikkusisaruksessa :) Ei oo ainoa riiviö, olen nähnyt kuule monen monituista ns. riiviö lasta. Koita ottaa lapsi joku kerta kahdestaan sinun kanssa kauppaa, kaupungille, puistoon ja katso onko rauhallisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä sitten ilmeisesti epänormaali 3vuotias, kun ei todellakaan käyttäydy noin koskaan.

Aika mustavalkonen ajattelutapa! Haloo, lapset on yksilöitä. Ihan normaalia että sinun kullannuppu käyttäytyy rauhallisesti, mutta niin on normaaliakin, että ap.n lapsi on temperamenttinen!

Oli vitsi! :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kiehuva kotiäiti:
Voi hyvin olla sisaruksesta, varsinkin kun ei esikon kanssa päästä yleensä mihinkään kahdestaan....

Aikanaan kun kummipoikani syntyi, hänen veli tais olla just 3v. ja kyllä teki pikkuveljen syntyminen tiukkaa, ennen niin kiltistä pojasta tuli aika kauhea. Nipisteli vauvaa poskesta, kun silmä vältti ja sano että "viekää takas tuo tyhmä vauva" Sai raivareita jne. Meni ohi vauvan kasvaessa ja kun ikääkin tuli lisää.

Vaihatko tuon mein 4v uhmakkaaseen :wave:

Välillä on niiin maan semmosii päivii et tekis miel karata ja kauas tuota kulmakunnan kauhua |O

Mut kyl tuo pien sit taas osaa olla ihan ihanakin ja kiltti ja avulias! kunnes taas iskee se kauhu vaihe..

Ap. mun mielestä sulta on lähtenyt johtajuus vitelikkoon ja olet aivan liian sallivainen. Kuri. Jäähypaikka lapselle. Käytä käsiäsi ja ota lapsi kiinni, kun hän juoksee, osta vaipat, kun tekee housuun ym. Mielestäni sinä et pidä tuosta lapsesta, ei kaikista lapsistaan voi pitää, se on fakta, mutta kyllä sinun on silti älyttävä miten laitat lapsen ihmistavoille. Sinun on vaan pakko, koska et sinä voi lasta minnekään enää viedä, vaan hän on sinun. Älä missään nimessä hanki enää yhtään lasta elämässäsi.

Meillä on ollut pitkälti samanlaisia hankaluuksia 2 ja 3 vuoden välillä. Nyt tyttö 3.5v ja meno tasoittunut paljon. Tosin raivareita ja huutokohtauksia tulee joskus edelleen ja liittyvät väsymykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kiehuva kotiäiti:

No ole onnellinen. Lapsethan ovat yksilöitä, sulle on sitten tullut rauhallinen tapaus.

2 rauhallista ;) Mutta en tosiaan tunne muitakaan tuollain käyttäytyviä, tuo kaupassa pissaaminen jo menee hiukan yli mun mielestä.

Voisko olla kysymys sellasesta, että hänellä on liian tiukka aikataulu? Voi olla rasittavaa, jos koko ajan pitää olla menossa ja tehdä jotain, ja ei itse ihan ymmärrä mihin nyt taas on kiire, ja miksi pitää tehdä sitä sun tätä... Kuulostaa siltä että lapsi voisi olla jotenkin turhautunut, kun häntä ei ymmärretä ja odoteta niin että unilelut ja lusikat tulee mukaan.

Toisaalta sellainen selkeä kuri, että ainakin ne tietyt tärkeimmät asiat mistä on ennalta sovittu tulee tehtyä, on aina paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ap. mun mielestä sulta on lähtenyt johtajuus vitelikkoon ja olet aivan liian sallivainen. Kuri. Jäähypaikka lapselle. Käytä käsiäsi ja ota lapsi kiinni, kun hän juoksee, osta vaipat, kun tekee housuun ym. Mielestäni sinä et pidä tuosta lapsesta, ei kaikista lapsistaan voi pitää, se on fakta, mutta kyllä sinun on silti älyttävä miten laitat lapsen ihmistavoille. Sinun on vaan pakko, koska et sinä voi lasta minnekään enää viedä, vaan hän on sinun. Älä missään nimessä hanki enää yhtään lasta elämässäsi.

Jäähyä on kokeiltu. Lapsi nauraa jäähypenkillä.
Otan juoksevan lapsen kiinni, tottakai, kannan tai pidän kädestä kiinni. Mutta mulla on myös ne vauvan vaunut.
Rakastan lastani, siksi tämä niin vaikeaa onkin. Tuota pissaamista ei ole tehnyt aiemmin.

Tuli ihan paha mieli, kun kerroin vain pahoja asioita lapsesta. Lapsi myös tulee halaamaan ja sanoo anteeksi äiti. Osaa kertoa, mikä harmittaa, miksi on surullinen, iloinen tms. Kiittää pienistäkin asioista. Hoitaa nukkejaan ja pehmoeläimiään, pukee niitä tekee ruokaa jne. Auttaa mua tiskikoneen tyhjentämisessä, kerää leluja huoneestaan, laittaa ruokaa. Syö ihan kaikkea, ei kranttuile. Uskomaton mielikuvitus. Kertoo tarinoita. Hoitaa pikkuveljeä. Pukee, riisuu ja hoitaa vessahommat halutessaan. On tosi sosiaalinen, kaverit tärkeitä. Mun ihana muru.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Jäähyä on kokeiltu. Lapsi nauraa jäähypenkillä.
Otan juoksevan lapsen kiinni, tottakai, kannan tai pidän kädestä kiinni. Mutta mulla on myös ne vauvan vaunut.
Rakastan lastani, siksi tämä niin vaikeaa onkin. Tuota pissaamista ei ole tehnyt aiemmin.

Tuli ihan paha mieli, kun kerroin vain pahoja asioita lapsesta. Lapsi myös tulee halaamaan ja sanoo anteeksi äiti. Osaa kertoa, mikä harmittaa, miksi on surullinen, iloinen tms. Kiittää pienistäkin asioista. Hoitaa nukkejaan ja pehmoeläimiään, pukee niitä tekee ruokaa jne. Auttaa mua tiskikoneen tyhjentämisessä, kerää leluja huoneestaan, laittaa ruokaa. Syö ihan kaikkea, ei kranttuile. Uskomaton mielikuvitus. Kertoo tarinoita. Hoitaa pikkuveljeä. Pukee, riisuu ja hoitaa vessahommat halutessaan. On tosi sosiaalinen, kaverit tärkeitä. Mun ihana muru.

Yhteistyössä