Nyt apuja! En tiedä pitäisikö ostaa toinen pinnasänky vai isojen sänky.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Eli meille on syntymässä toinen lapsi parin kuukauden päästä ja esikoinen on tuolloin vuoden ja yhdeksän kuukautta. Olen nyt pitkän aikaa pohtinut ja pähkäillyt, että miten tehdään sänkyasian kanssa. Esikoinen nukkuu siis nyt vielä pinnasängyssä ja jos vauvaa ei olisi tulossa en edes vielä harkitsisi isojen sänkyä. Lapsi heräilee vielä öisin pari kertaa ja tiedän, että varmasti lähtisi tekemään ties mitä ellei olisi siellä pinnasängyssä. Nukuttaminenkin voisi olla hankalaa tavalliseen sänkyyn, koska pääsisi tietenkin itse pois sieltä. Mutta sitten taas.. tuskin siinä pinnasängyssä kumminkaan ihan hirveän kauaa enää nukkuisi, joten olisiko se sitten ihan typerää tuhlausta ostaa toinen pinnasänky? Pelottaa vaan, että isojen sängyssä esikoinen alkaisi temppuilemaan kun varmasti unen määrä vauvan tulon myötä on muutenkin melko vähäinen niin en kaipaisi mitään ylimääräistä. Nyt kaipaan niitä kokemuksia ja hyviä ehdotuksia, kiitos!

Vauvahan voi nukkua äitiyspakkauksen laatikossa(tai vuokraat sellaisen vaavisängyn). Tai jos teillä on matkasänky niin isompi lapsihan voi siirtyä siihen nukkumaan, ostat vaan kunnon patjan siihen.

Jos lapsi ei kerta itse pääse pinnasängystä vielä pois niin minunkin mielestäni kannattaa vielä pitää siinä pinnasängyssä, helpottaa kovasti uhmakkaan lapsen nukutustakin kun ei pääse karkuun.

Tuhlausta? Käytetyn pinnasängyn saa 20 eurolla. Ja kun sen myy pois, siitä saa sen saman 20€.

Ostaisin kuitenkin tuossa kohtaa jo sen ihan tavallisen sängyn. Meillä lapset ovat siirtyneet alle 1v iässä pois pinnasängystä ja hyvin on mennyt.

Meillä sama ikäero nuoremmilla ja ihan hukkaan olisi mennyt toinen pinnasänky, koska vauva nukkui aluksi äitiyspakkauksessa ja nyt meidän sängyssämme :) Jos päädyt ostamaan vauvalle oman sängyn, suosittelen matkasänkyä, jolle tulee ehkä muutenkin käyttöä ja on helppo kasata ja myydä turhana eteenpäin.

Meillä hankittiin 1v pojalle siskon syntyessä päästä isommaksi vedettävä sänky, jossa oli pikku laidat. Se sitten vanhempien sängyn viereen toiselle puolelle ja pinnasänky toiselle puolelle. Kun esikoinen täytti 2v ja sisko 1v, molemmat muutti lastenhuoneeseen. Pieni pinnasängyssä ja poika tuossa laitasängyssä. Oli ihan hyvä, että poika osas tulla herättyään ite pois, ei hän paljon karkaillu nukkumaan laitettaessa. Kyllä ne nukutusongelmat oli ihan yleisessä sisarusiltahepuloinnissa kun yllyttivät toisiaan :D

On muuten ollut nukkumisen puolesta yks rankimpia aikoja tuo, kun tytär vielä oli osittan yötissillä ja sitten eivät osanneet oikein asettua illalla aloilleen, kun molemmat vielä niin pieniä. Onneksi päiväunia nukkuivat samaan aikaan, niin pysty itekin ottaan lepiä.

Mä lisään, että meillä ei ole eikä tule äitiyspakkausta ja esikoinen nukkuu jo omassa huoneessaan. Tuo matksänky voisi olla ehkä ihan hyvä vaihtoehto.. Lisää kokemuksia vaan! :)

meillä kyllä siirryttiin tavalliseen sänkyyn tuossa kesällä, kun tyttö oli vuosi ja 10kk. onhan niissä lastensängyissä pienet laidat? se etu siinä on, että ennenkuin vauva syntyy, niin esikoinen on oppinut suurinpiirtein nukkumaan siinä uudessa sängyssä, kiva sitten pienen vauvan kanssa tapella esikon kanssa, kun tämä uutuudenviehätyksissään hyppii koko ajan sängystä pois ja ei asetu nukkumaan. meilläkin siis siirryttiin tav. sänkyyn siksi, että syntyy uus vauva kohta, muutenhan ei niin kiirettä olisi ollutkaan :)

Meillä lapsi alkoi kiivetä pois pinniksestä 1,5 veenä, silloin siirryttiin lasten sänkyyn ja sujui ongelmitta. Tosin me nukutaan samassa makkarissa, että vähän eri tilanne tietysti jos jo omassa huoneessa... Mut mä ehdottaisin joko halpaa toista pinnistä tai sit heti hankkia isompien sänky ja alkaa opetteleen sitä, että tottuis ennen uuden vauvan syntymää!

Meille syntyy myös toinen lähipäivinä, jolloin esikoinen 1v8kk ja samaa mietin, kunnes päätin että teen äitiyspakkauslaatikosta söpön vuoteen vauvalle. Reunapehmusteita ja lakanasettejä juuri siihen laatikkoon myydään lastentarvikeliikkeissä tai itse voi myös ommella. :) luultavasti vauva nukkuu siinä ekat 3 kk jonka jälkeen raaskin siirtää esikoisen isompien sänkyyn. On vielä tosi kova pyörimään ja varmasti lähtisi omasta sängystä yöllä pois jos pääsisi :D

Osta sellainen isompi pinnis josta myöhemmin voi laidan ottaa kokonaan pois , esim ikealla niitä , onhan niitä myös kalliimpia. Menee sit vielä jonkusen vuoden isomalla lapsella ja sit pienemällä kun isompi saa uuden .

Kiitän kaikkia vastanneita! Tuo toinen pinnasänky, josta lähtee laita pois on myös hyvän kuuloinen vaihtoehto! Sain paljon lisää ideoita ja eiköhän tässä vielä johonkin hyvään ratkaisuun päästä. :)

Meillä oli kans sama tilanne. Esikoinen oli 1v 9kk kun toinen syntyi. Ostettiin jostain käytettynä sellainen vähän isompi pinnasänky, johon isompi siirtyi nukkumaan. Nukkui siinä sitten vuoden verran, eli ihan omaan tahtiinsa sai siirtyä isojen sänkyyn, eikä tätä siirtymää yhdistetty pikkuveljeen millää tavalla. Nukkuis varmaan vieläkin ihan mielellään siinä pinnasängyssä, mutta vaipattomaksi oppimisen takia piti siirtyä sellaiseen josta pääsee itse sitten vaikka yöllä pissalla käymään.

Molemmilla on omat huoneetkin, ja nukkuneet omissa huoneissa ihan vauvasta asti (no ihan ekoja viikkoja/kuukausia lukuunottamatta).