Nyt arvon palstalaiset tarvitaan teidän apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valinnan vaikeus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Valinnan vaikeus

Vieras
Mitä tekisit jos olisit meidän tilallamme. Tilanne on se, että kaikenlaisia pikkuvelkoja ja luottoja on kertynyt niin paljon, että taloudellinen tilanne on aika ahdas. (Joo joo, ei tarvitse saarnata tästä aiheesta enempää, olemme oppineet läksymme) Jotta talous saadaan kuntoon, on seuraavat vaihtoehdot:

A. Jäädä nykyiseen omakotitaloon, jossa on rempattavaa tulossa aika reilusti. Ottaa vähän lisää lainaa, jolla maksaa rasittavat luotot pois. Plussana tässä loistavat naapurit ja hyvä päiväkoti lähellä. Mulla osa-aikainen työ, miehellä vakkarityö.

B. Myydä talo ja ostaa halvempi, rempattu talo toiselta paikkakunnalta. Pikkulainat ja jopa opintolaina olisi maksettavissa pois ja uutta taloa varten lainaa otettaisiin noin puolet nykyisestä. Mies voi jatkaa töitään, mutta mulla ei ole töitä eikä työllistyminen näytä kovin hyvältä. Toisaalta elinkustannukset on pienemmät.

C. Myydä talo ja ostaa osaomistuskämppänä paritalon puolikas samalta paikkakunnalta. Pikkulainat saisi maksettua pois talosta tulevalla voitolla, samoin osaomistuskämpän osuuden. Päiväkoti pysyy, samoin työt kaikilla mutta mun pitäisi hommata jostain lisää duunia, koska osaomistuskämpässä on aika kallis vastike.

Minkä itse valitsisit?

Miksi sen kämpän tarvitsee olla omistus (vaikkakin osittain)? Menkää samalla paikkakunnalla vuokralle ja maksatte velat pois.

Mutta teitte niin ja näin ja vaikka ette muuta keksisi: yhdistäkää pikkuvelat yhdeksi paketiksi, säästätte/ette joudu maksamaan niiin paljoa korkoa, eli tyhjää.

A, mutta onko rempat tarkoitus toteuttaa myös lisälainalla? Silloin se minusta olisi kannattava vaihtoehto, koska saisitte siten myös remppakustannukset tavallaan pois alta, eivätkä ne enää painaisi mieltä eikä tulisi lisää luottoja.

Alkuperäinen kirjoittaja milla harmaana:
Miksi sen kämpän tarvitsee olla omistus (vaikkakin osittain)? Menkää samalla paikkakunnalla vuokralle ja maksatte velat pois.

Mutta teitte niin ja näin ja vaikka ette muuta keksisi: yhdistäkää pikkuvelat yhdeksi paketiksi, säästätte/ette joudu maksamaan niiin paljoa korkoa, eli tyhjää.

No käytännössä tuo ehdottamasi on tuo vaihtoehto A. Ja vuokralle ei mennä, koska täällä vuokrat vähänkin siedettävissä kämpissä on enemmän kuin mitä nyt maksetaan lainaa pankille (kolmioiden vuokrat 800-1200 e, meillä 4h+k lainanlyhennys 500 e). Se se vasta typerää olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
A, mutta onko rempat tarkoitus toteuttaa myös lisälainalla? Silloin se minusta olisi kannattava vaihtoehto, koska saisitte siten myös remppakustannukset tavallaan pois alta, eivätkä ne enää painaisi mieltä eikä tulisi lisää luottoja.

Lisäremppoja varten pitää ottaa reilusti lainaa eikä se sisälly vielä tuohon. Eli tuon lisäksi pitää vielä sitten ottaa lainaa että saadaan kylppäri ja keittiö tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Valinnan vaikeus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
jos oikeasti löydätte talon joka on halvempi jajohon ei tarvi tehdä remppaa ni sit vaihtoehto B, muutoin vaihtoehto A

Sellainen löytyi jo, tosin pieneltä paikkakunnalta 150 km päästä.

jos sieltä löytyy töitä miehellesi ni sit muutto sinne!

jos oikeasti löydätte talon joka on halvempi jajohon ei tarvi tehdä remppaa ni sit vaihtoehto B, muutoin vaihtoehto A

Mies voi tehdä sieltä käsin omat työnsä, mulla taas ei ole sitten siellä työtä.

Mies voi tehdä sieltä käsin omat työnsä, mulla taas ei ole sitten siellä työtä.

Ei sitä tiedä. Aina työtä tekevälle löytyy (jos ei nirsoile)

Yhteistyössä