nyt en tiedä miten suhtautua.. saatiin sitten meidän keittiö ilmaiseksi :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="neith";22235686]kait tuohon mnei useampi tuhat, tarkka summa ei ole tiedossa[/QUOTE]

Siis et edes tiedä kuinka paljon olet lainannut?

Ja ei kai sitä takaisin tarvitse maksaa. Menköön vaikka ennakkoperintönä sitten.

[QUOTE="vieras";22235680]Kannattaa katsella tuo homma niin, ettei verottaja puutu asiaan. Sitä saa lahjoittaa vain tietyn summan ilman veroseuraamuksia.[/QUOTE]

jaa, mistäpä tuo verottaja tähän puuttuisi, kun mikään raha ei ole liikkunut tililtä toiselle
mutta en mä usko että summa ylittää sen saallitun muutenkaan

[QUOTE="vieras";22235588]Jos äitilläs on varaa ja tiedät, että hän ei oikeastikaan halua rahojaan takaisin, niin miksi pitäis maksaa takas?[/QUOTE]

Kyllä minäkin haluan tukea lapsiani tarvittaessa myös taloudellisesti vielä kun ovat aikuisia, joten jos itsellä on noin mahtava tilanne, että vanhemmilta löytyy taloudellista apua, ottaa vastaan vaan.

Ja täyspäiset sisarukset normaaleissa perhesuhteissa eivät tule tuollaisesta kateelliseksi, varmasti täyspäinen äiti auttaa tarvittaessa heitäkin.

Jaa, eikös tuo kuulu ennakkoperinnön piikkiin. ;)
Mut joo, on mmeilläkin juttuja, joista ei ole merkintöjä missään kirjoissa. Anoppi on vähän halunnut avustaa meitä. :whistle:

Tuskin kuitenkaan ennakkoperintöä, vaan lahja, jota vaoi antaa muistaakseni sen 3400€ kolmen vuoden välein verottomasti. Eli kannattaa ehdottomasti jokin paperi tästä tehdä, jottei tule myöhemmin ongelmia, jos jotain veroja tartteis maksaa... Vai onko yli tuon 3400 euron, jolloin täytyis heti jotain maksaa?

[QUOTE="Vieras";22235679]Jos äitisi on ihminen joka ei jätä ikuiseen kiitollisuuden velkaan niin ota hyvällä mielellä vastaan :)

Meillä miehen vanhemmat maksaneet joskus miehen ja exänsä laskun taloon liittyen.
Minulla ei osaa eikä arpaa koko laskuun.
Olemme useampaan otteeseen pyytäneet tilinumeroa että maksamme osissa pois ETTEI tule sitten sanomista jota on kuitenkin selän takana tullut..
No nyt kun myymme taloa ja saamme voittoa jonkin verran jolla maksamme uuden tontin ja aloitamme rakentamaan, niin johan on lasku tulossa vaikka AINA ovat sanoneet ettei tarvitse maksaa. No eipä ole ainut sukulainen joka käsi ojossa mankumassa rahaa meiltä nyt kun meistä tulee talon myynnin jälkeen biljardöörejä :D :D Siskoni mankuu lasten lahjoihin menneitä rahoja takaisin... hohhoijaa..[/QUOTE]

Siis mitä siskosi mankuu?? :O teidän lasten lahjoihin laittamiaan rahoja??

Alkuperäinen kirjoittaja Peesi tähän;22235711:
Kyllä minäkin haluan tukea lapsiani tarvittaessa myös taloudellisesti vielä kun ovat aikuisia, joten jos itsellä on noin mahtava tilanne, että vanhemmilta löytyy taloudellista apua, ottaa vastaan vaan.

Ja täyspäiset sisarukset normaaleissa perhesuhteissa eivät tule tuollaisesta kateelliseksi, varmasti täyspäinen äiti auttaa tarvittaessa heitäkin.

Kyse ei ole kateudesta vaan rehellisyydestä. Jos saa tuhansia euroja eikä mainitse mitään sisaruksilleen on se mielestäni outoa ja voi hyvissäkin väleissä lisätä kitkaa. Fiksu ymmärtää että kaikki ei tarvitse samaa samaan aikaan, mutta juuri siksi kannattaa ollakin avoin ja rehellinen.

Maksoiko ap:n äiti siis omalta tilitään kaikki laskut keittiöstä? Mikset tiedä paljonko rahaa meni? A

Kyse ei ole kateudesta vaan rehellisyydestä. Jos saa tuhansia euroja eikä mainitse mitään sisaruksilleen on se mielestäni outoa ja voi hyvissäkin väleissä lisätä kitkaa. Fiksu ymmärtää että kaikki ei tarvitse samaa samaan aikaan, mutta juuri siksi kannattaa ollakin avoin ja rehellinen.

Maksoiko ap:n äiti siis omalta tilitään kaikki laskut keittiöstä? Mikset tiedä paljonko rahaa meni? A

se oli meidän mukana maksamassa niitä osia, ja kyllähän mä sen summan silloin tiesin.. nyt en vain enää muista (mies ystävällisesti on laittanut kaikki paperit johonkin.. )
siis toki avoimuus on hyväksi, eli kyllä mä asian rehellisesti kerron jos se tulee puheeksi, mutat en mä sitä sen kummemmin ala ilmoittelemaan niille

Äitisi on varmasti iloinen, kun sinä osaat olla hänen lahjastaan tyytyväinen ja kiitollinen. Monella on vaikeuksia ottaa isoja lahjoja vastaan ja tavallaan pilaavat lahjan sillä, että alkavat kauhistelemaan ja puhumaan takaisinmaksusta. Nauti vaan Neith uudesta keittiöstäsi ja äitisi avusta :).

[QUOTE="vieras";22235792]Äitisi on varmasti iloinen, kun sinä osaat olla hänen lahjastaan tyytyväinen ja kiitollinen. Monella on vaikeuksia ottaa isoja lahjoja vastaan ja tavallaan pilaavat lahjan sillä, että alkavat kauhistelemaan ja puhumaan takaisinmaksusta. Nauti vaan Neith uudesta keittiöstäsi ja äitisi avusta :).[/QUOTE]

:)
ehkä mie laitan raha syrjään tässä kun pystyn ja vien sitten äiteen kiitokseksi hemmottelu lomalle :D tai jotain vastaavaa
kiitollinen kyllä olen, ja iloinen että on yksi asia vähemmän murehdittavana
tietysti hävettää kun äidin "pitää" aikuista ihmistä vielä auttaa

Meillä se menee toisin päi.Minä lainaan äidilleni.Hyvää hyvyyttäni teen sen,ihan niinkuin sinun äitisi lainaa hyvää hyvyyttään sinulle rahaa.
Mutta minä haluan omani pois,vaikk hyväsydäminen olenkin.

Ihana lahja äidiltäsi.Ota kiitollisena vastaan vain:)

En sitten millään tajua tätä suomalaista körttiläistä kateutta. Mulle olisi aivan sama jos äitini maksaisi keittiörempan siskolleni. MITÄ SITTEN? Ei se minulta ole pois! Olen sanonut myös ettei meidän perheelle tarvitse säästellä mitään perintöä, vaan käyttäisivät rahansa mihin itse haluavat. Minulla ei mielestäni ole mitään oikeutta heidän rahoisinsa. Itse ovat ne tienanneet ja itse saavat päättää mihin haluavat käyttää.Eiköhän aikuiset ihmiset osaa päätää mihin rahansa laittavat. Jos he haluavat maksaa lapsensa keittiörempan niin antaa palaa vaan.

[QUOTE="Manna";22235992]En sitten millään tajua tätä suomalaista körttiläistä kateutta. Mulle olisi aivan sama jos äitini maksaisi keittiörempan siskolleni. MITÄ SITTEN? Ei se minulta ole pois! Olen sanonut myös ettei meidän perheelle tarvitse säästellä mitään perintöä, vaan käyttäisivät rahansa mihin itse haluavat. Minulla ei mielestäni ole mitään oikeutta heidän rahoisinsa. Itse ovat ne tienanneet ja itse saavat päättää mihin haluavat käyttää.Eiköhän aikuiset ihmiset osaa päätää mihin rahansa laittavat. Jos he haluavat maksaa lapsensa keittiörempan niin antaa palaa vaan.[/QUOTE]

Kuka täällä oli kateellinen?
Kyse on edelleen rehellisyydestä. Minunkin vanhemmat kustansivat veljelleni erään lähemmäs 20000e arvoisen asian, itse en ole saanut mitään sen jälkeen kun läksin kotoa. Minusta se on aivan ok, sillä veljeni tarvitsi asian. Jos mulle ei olis kerrottu ja oisin saanut myöhemmin tietää, olisin ihmetellyt suuresti.
Äitini sisko esim sai vanhemmiltaan kokonaisen saunarakennuksen, ja asia tuli ilmi vasta mummini kuoltua.

[QUOTE="Manna";22235992]En sitten millään tajua tätä suomalaista körttiläistä kateutta. Mulle olisi aivan sama jos äitini maksaisi keittiörempan siskolleni. MITÄ SITTEN? Ei se minulta ole pois! Olen sanonut myös ettei meidän perheelle tarvitse säästellä mitään perintöä, vaan käyttäisivät rahansa mihin itse haluavat. Minulla ei mielestäni ole mitään oikeutta heidän rahoisinsa. Itse ovat ne tienanneet ja itse saavat päättää mihin haluavat käyttää.Eiköhän aikuiset ihmiset osaa päätää mihin rahansa laittavat. Jos he haluavat maksaa lapsensa keittiörempan niin antaa palaa vaan.[/QUOTE]

peesaan. Tuolla aiemmin oli myös hyvä ehdotus että voithan viedä äitisi vaikka johonkin hemmotteluun jos ei suostu rahoja takaisin ottamaan ja itseäsi vaivaa. Kuitenkin, uskon että äitisi on jo tämänpäättänyt että halusi ehdottomasti auttaa, ei ole tavatonta.

Miun äiti kyselee aina että tarvitaanko rahaa, onko tiukkaa..vaikkei itekään mikään rikas ole. Ja joskus antaa, vaikkakin pienempiä summia kuin ap:n tapauksessa tai ostaa ruokaa vaikkei olla pyydetty.

Jos olisin ap, niin olisin kiitollinen tommoisesta avusta ja tosiaan, niinkuin tuossa joku kirjoittikin jo, veisin äidin johonkin kivaan paikkaan tai ostaisin jotain mitä haluais tms. että ees vähän "korvais".

Kuka täällä oli kateellinen?
Kyse on edelleen rehellisyydestä. Minunkin vanhemmat kustansivat veljelleni erään lähemmäs 20000e arvoisen asian, itse en ole saanut mitään sen jälkeen kun läksin kotoa. Minusta se on aivan ok, sillä veljeni tarvitsi asian. Jos mulle ei olis kerrottu ja oisin saanut myöhemmin tietää, olisin ihmetellyt suuresti.
Äitini sisko esim sai vanhemmiltaan kokonaisen saunarakennuksen, ja asia tuli ilmi vasta mummini kuoltua.

Meillä taitaa olla sitten erilainen näkemys asiasta. Mun mielestä vanhempieni rahananto siskolleni ei kuuluis mulle pätkääkään. Ei siis millään tavoin olisi epärehellistä olla kertomatta, vaikka saisi millaisia summia tahansa. Eihän siskoni tarvitse tilittää mulle jokaisesta muustakaan asiasta mitä sille tapahtuu.