Nyt jauhopeukalot, mitä gluteenitonta teen synttärikahvipöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niinuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niinuu"

Vieras
Kun kaikki mitä oon kokeillut on känttyjä tai sitten sellaisia 'murenevia hötöjä'? Onnistuisko sellainen että teen gluteenittoman kääretortun, leikkaan viipaleiksi, vuoraan vuuan niillä paloilla, keskelle jotain rahkakermahyytelöä, annan hyytyä ja kumoan tarjoiluvadille? Toimisko yhtään, pysyykö kasassa?

Minä olen tehnyt esim. juustokakkuja keksipohjalla, olen ostanut siis gluteenittomia keksejä ja hyvin on onnistunut, eroa ei oo huomannut tavalliseen keksipohjaan. Seuraaviin juhliin aattelin tehdä myös gluteenittomia mokkapaloja, löysin hyväntuntuisen ohjeen Hellapoliisista, meinaan lisätä siihen tosin vähän sitä jotain psyllium-jauhetta, vai mitä nyt olikaan, se on ilmeisen hyvää ja auttaa just siihen, että leivonnaiset ei murene vaan on semmosia meheviä ja muistuttaa aika lailla tavallisia. Olen syönyt esim. gluteenittomia brownieseja, joista ei kyllä todellakaan huomannut että ovat gluteenittomia.

Meillä oli ihan koko täytekakku tehty gluteenittomana, kakkupohja muistutti kääsetortunpohjaa.. Netistä löytyy hyviä ohjeita.
Oli helppo kun ei tarvinnut sitten alkaa erikseen tekemään mitään muuta jai kerranki gluteenittomat sai nautti meillä kakkua.

Gluteenittomissa leivonnaisissa parhaiten onnistuu juuri ne joissa on suklaata. Ja monihan tekee unelmatortun perunajauhoista vaikkei ketään keliaakikkoa olisikaan sitä syömässä.

Vinkkinä sulle ja muillekin: ÄLKÄÄ TEHKÖ MUFFINSSEJA!! Kaikki tuntemani keliaakikot, itseni mukaan lukien, ovat kurkkuaan myöten täynnä niitä kun joka paikassa tarjotaan aina muffinsseja. Älkääkä ainakaan ostako niitä pakastemuffinsseja jotka eivät taas ole mitenkään ihmisravinnoksi kelpaavia.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;25421783:
pakko noista muffinsseista sanoa, ostin jotai pakastemuffinsseja ja ne oli jopa hyviä :O

Itsekin keliaakikkona tykkään syödä noita muffinsseja,hyviä,mutta kaikki tuorejuustokakut on taivaallisia :p

Itse teen kakut aina gluteenittomana, koska ne onnistuu aina varmasti ja saa paljon kehuha!
6 munaa
150g sokeria
175 g gluteeniton jauho
15g perunajauho
vajaa 1 tl leivinjauhe

Sekoita munat ja sokeri.
Lisää jauhot.
Uunissa 180 astetta, väh. 45min.

Yhteistyössä