nyt kaikki vinkit kehiin; yö kuivaksi opettelusta!

Molly Weasley

Aktiivinen jäsen
11.04.2007
3 830
0
36
tuli tässä nyt yhtäkkiä mieleen kysästä neuvoa täältä..eli miten saan 3v 5kk ikäisen tytön oppimaan yö kuivaksi?! TAAAAAS on patja märkänä, vaikka siihen minkä laittas alle!! veljensä oppi jo kaksi ja puolivuotiaana yö kuivaksi, ehkä yhen tai kaksi kertaa pissasi yöllä sänkyyn ja sen jälkeen käyny vessassa jos on tarvinnut. mutta tää tyttö ei millään sisäistä sitä, että yöllä pitäis käydä vessassa TAI sängyn vieressä olevalla potalla pisulla!! iltapisut tekee ja kaikki menee hyvin, kunnes sit yöllä tyär hiippailee alasti meidän sänkyyn kun oma peti ja yöpuku on märkänä!! :/

Yökuivaksi ei voi opettaa, eikä tuonikäisellä ole vielä edes mikään kiire oppia yökuivaksi.
Eli laita vaippa ja anna toisen nukkua yönsä rauhassa, ilman märkiä housuja ja pissaista patjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Yökuivaksi ei voi opettaa, eikä tuonikäisellä ole vielä edes mikään kiire oppia yökuivaksi.
Eli laita vaippa ja anna toisen nukkua yönsä rauhassa, ilman märkiä housuja ja pissaista patjaa.

no niin miekin olen ajatellu, mutta tällä palstallahan oon joskus saanu sontaa niskaani kun en ole tuota tenavaa vielä tuohon ikään saanu yö kuivaksi.. :ashamed: :/ ja tosiaan kun poika oppi suunilleen sormia napsauttamalla koko jutun! :/

ei mitää kiirettä! meiän tyttö luopui yövaipasta vasta 4,5 vuotiaana. sitten vasta vaippa pois yöksi kun aamusin vaipat ovat kuivia. lapset ovat niin yksillöllisiä..että meiän 3v alkanut nyt olemaan kuiva öisin ja kohta sen vaipan voikin ottaa pois

Alkuperäinen kirjoittaja Molly Weasley:
no niin miekin olen ajatellu, mutta tällä palstallahan oon joskus saanu sontaa niskaani kun en ole tuota tenavaa vielä tuohon ikään saanu yö kuivaksi.. :ashamed: :/ ja tosiaan kun poika oppi suunilleen sormia napsauttamalla koko jutun! :/

Asioista mitään tietämättömät ne päätään aukoo...
Lapset kypsyvät yökuivuuteen eri tahtiin. Hormonit sitä asiaa säätelee. Teillä pojan elimistö kypsyi yökuivuuteen aikaisemmin kuin tytön. Meillä taas tyttö oli yökuiva jo alle kaksivuotiaana (2 v 2 kk iässä otettiin vaipat pois, ja siihen mennessä yövaippa oli ollut rutikuiva joka aamu liki 6 kk ajan) mutta pojalla on vaippa vielä aamuisin aika märkä, ja ikää on 2 v 6 kk.

Meidän just saman ikäisellä lapsella on sekä päivä- että yövaippa. Ihan sama mulle mitä täällä palstalla sanotaan, ite kyllä tiedän mikä lapselleni parhaaksi.

no kyllä vaan voi opettaa. neljä lasta olen "opettanut"
joka yö nostanut kerran potalle. puoliunisena tekevät pissin ja sit nukahtavat heti uudestaan. parissa viikossa ovat kaikki oppineet itse heräämään pissille!

Alkuperäinen kirjoittaja Eini:
joka yö nostanut kerran potalle. puoliunisena tekevät pissin ja sit nukahtavat heti uudestaan. parissa viikossa ovat kaikki oppineet itse heräämään pissille!

Neuvolassa ei ainakaan suositeltu tuota tapaa, vaan sanottiin että lapsen täytyy antaa nukkua yönsä rauhassa, ja varsinaista yökuivuutta on se, kun lapsi pärjää yön yli pissaamatta.

me otettiin vaipat hetkeks takas yökäyttöön kun 4 v pissas suunnilleen joka yö sänkyyn. oli kuitenkin ollu kuivana jo n vuoden. neuvolassa sanoivat et antaa ajan kulua, ja lapset reagoi esim. muutoksiin just tällee. mut tuo vaippojen laitto autto, kertaakaan ei vaipat kastunu ja viikon päästä saatiin jättää kokonaan pois, eikä sänky ole enää kastunut.

Ei voi opettee eikä pidäkkää opettamalla opettaa yökuivaksi. Koska lapsen pitää itse opia tiedostamaan se pissahätä. Siihen ei voi opettaa. Ja lapsi ei ite opi (helposti) tunnistamaan hätäänsä jos hänet herätetään pissille parin tunnin välein. Näin meille neuvolan lääkäri sanoi kun olin kauhian huolissani keskimmäisestä kun oli 4v10kk.
Sitten yks kaks ite päätti että nyt ei enää yö vaippaa laiteta ja sen jälkeen oli kaikki yöt kuivat! iihen asti oli aina aamulla pissaa vaipassa. Se samainen lääkäri sanoi että huolestua pitää vasta kun 6 vuotiaana ei ole yökuiva.

Mein pienin on nyt reilu 3v. Käyttää yövaippaa. Toisinaan se on aamulla ihan kuiva, toisinaan on pienet pisut menny. Enkä pidä mitään kiirettä asian kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
me otettiin vaipat hetkeks takas yökäyttöön kun 4 v pissas suunnilleen joka yö sänkyyn. oli kuitenkin ollu kuivana jo n vuoden. neuvolassa sanoivat et antaa ajan kulua, ja lapset reagoi esim. muutoksiin just tällee. mut tuo vaippojen laitto autto, kertaakaan ei vaipat kastunu ja viikon päästä saatiin jättää kokonaan pois, eikä sänky ole enää kastunut.

no hieno homma, ettei oo mitenkään epätavallista! mie laitan suosiolla vaipan tuolle pirpanalle, kun ressukka aina ihan nolona tulee yöllä selittään että pissa tuli..

Ei yökuivaksi voi mitenkään opettaa. Oppii kun rakko oppii ja se kehittyy kun lapsi on fysiologisesti siihen valmis, toinen aikaisemmin - toinen myöhemmin.
Meillä 4v käy iltapisulla ja käytän nukkuvan lapsen vielä yöpisulla ennekuin ite meen nukkumaan n. puolilta öin. Lapsi ei herää ja sänky on ammulla kuva :)

Esikoisen sain oppimaan yökuivaksi, kun vein vessaan pissalle puolen yön aikoihin. Teki pissat pyttyyn ja oppi siitä. Tai siis oli hän oppinut jo 3 vuotiaana, mutta kun kakkonen syntyi, alkoi taas pissaamaan yöllä ja ongelma hoitui tuolla tavalla, että vein yöllä pissulle.

Kolmonen on kohta 5 v. Edelleen on yöllä vaippa. Toisinaan aamulla se on kuiva, yleensä märkä ja joskus niin märkä, että on sänkykin märkä ja mennään suihkuun.

Yritin hänellekin sitä, että vien pissalle yöllä, mutta en tiedä mikä hänelle se klo-aika on. Toisina öinä vaippa on märkä jo klo 22 (menee nukkumaan 20-21) ja toisina öinä se kuiva vielä klo 24 aikaan, mutta kun olen kantanut pytylle, ei mitään muuta ole tullut kuin väsyneen lapsen epätoivinen itku.

En viitsi kiusata.

Juttelen asiasta 5-v neuvolassa, sinne on muutama kuukausi aikaa.

Joten ap: unohda tämän palstan typerät syytökset. Laita vaippa sille tytöllesi. Palaa asiaan sitten, kun vaipat on aamulla useampana aamuna siis kuivat.

Meillä on käytössä ihan tavallinen Liberon teippivaippa, isohan se pitää olla, mutta onneksi vielä löytyy kaupasta.

Housuvaippa voisi olla myös hyvä.

Juu, vaippa vain tuon ikäiselle vielä. Meidän esikoisella oli vaippa öisin 4v4kk:n ikäiseksi, jolloin poika totesi, että hän on iso poika jo, eikä tarvitse enää yövaippaa. Jätettiin se pois, eikä sänky ole kastunut kertaakaan. Tyty taas oppi vähän päälle parivuotiaana ja kuopus näyttää nyt n. 7-vuotiaana toipuneen yökastelutaipumuksestaan Minirinin avulla =) =)

Miksi "rääkätä" lasta potalla keskellä yötä. Meillä jätettiin yövaippa pois kun se oli jatkuvasti kuiva. Eikä meillä nykyäänkään herätä/herätellä yöllä pissalle ja sänky pysyy kuivana.

Anna vaipan olla rauhassa yöllä niin kauan, kuin se kastuu. Sitten kun se alkaa olla ollut useampana yönä peräkkäin kuiva, sitten vasta pois. Pääsette kaikki paljon helpommalla eikä tytölle tule stressiä siitä, kun hän taas kasteli vuoteensa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi "rääkätä" lasta potalla keskellä yötä. Meillä jätettiin yövaippa pois kun se oli jatkuvasti kuiva. Eikä meillä nykyäänkään herätä/herätellä yöllä pissalle ja sänky pysyy kuivana.

Sama juttu meillä esikoisen kanssa: yövaippa pois kun se oli aina kuiva (tai itse asiassa vaippa oli ollut jo pitkään kuiva, mutta en viitsinyt luopua yövaipasta ennen kun päivävaipastakin oli päästy). 2 v 2 kk iässä vaipat pois, eikä tyttö ole sen jälkeen kertaakaan pissannut yöllä sänkyynsä tai muuallekaan. Eikä olla herätetty lasta pissalle. Hän pysyy kuivana koko yön yli ja nukkuu makeasti.
Ja kuopuksen kanssa menetellään tismalleen samalla tavalla. Lapsen ehdoilla. En minäkään tykkäisi, jos mieheni veisi mut pöntölle joka yö kesken unien...

Voi, kunpa olisit ollut opettamassa tuota meidänkin kuopusta, oltaisiin säästytty monelta lakana- ja peitto/tyynypyykiltä. Mä herätin pojua varmaan pari vuotta pissille öisin, eikä mitään tulosta :/ Jos sä olisit osannut sen paremmin :ashamed:

Mä uskon kyllä siihen, että jokainen lapsi kehittyy yksilöllisesti tuossakin asiassa. Se on nähtävissä jo näistä meidän kolmesta kullannupusta, joiden yökuivaksioppimista tuossa aiemmin jo selitinkin.

Meillä tyttö täyttää lokakuussa 5vuotta. Ja vasta nyt pari viikkoa ollaan oltu ilman yövaippaa. Päiväkuivaksi oppi 2,5 vuotiaana. Pikkusiskonsa oli päiväkuiva jo 1v11kk ja yökuiva 3 vuotiaana. Se on ihan yksilöllistä eikä neuvolassakaan suositeltu tuota yöherättämistä. Laita vaippa ihan suosiolla, jos tyttö sen suostuu laittamaan. Ei ole kiva varmaan tytönkään herätä joka aamu pissassa.

Kyllä se siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no ei se ole mitään rääkkäystä, ihan samalla tavalla se lapsi menee sit itse vessaan keskellä yötä kun on oppinu :D
ei sitä nyt tarvii vaatia että pitäs koko yö olla pissimättä! enhän mä itekkään ole. viimestään 3.5vuotiaana opetettu ja hyvin mennyt

Meilläkin se oli tytön kans vaikeeta, pojat oppi 2 v vain ilmoittamalla että ei vaippaa. Lopulta kysyin tytöltä, että miks se ei voi mennä yöllä pissalle, niin sanoi että ei jaksa nousta. Eli selvis että herää kyllä mutta ei viitsi mennä vessaan... no siitä selvittiin tarroilla =) Eli tarrataulu sängyn viereen josta näki sen yöllä kun heräsi, kävi pissalla ja aamulla sai tarran. Ja oli kans jotain 3v.

Yhteistyössä