Nyt kaipaan neuvoja, imetyksestä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on kohta kuukauden ikäinen vauva, joka syntyi etuajassa. Syönti aloitettiin pullolla nenämahaletkun ohella, rinnalle alettiin totutella heti vauvan voinnin/jaksamisen mukaan. Syö edelleen pääosin pullosta, yritän kovasti ja koko ajan rintaa tarjota. Välillä onnistuukin, syö hyvin, mutta aika usein muutaman imaisun otettuaan nukahtaa ja jatkaa sitä ties kuinka kauan. Väsähtää ihan täysin, jolloin "pakko" antaa pullosta pumpattua maitoa että saa kuitenkin ruokaa. Välillä raivoaa rinnalla, eikä ota kiinni ollenkaan, jolloin taas turvauduttava pulloon. Vauva kuitenkin sen verran pieni vielä, etten voi vaan antaa nukkua useita tunteja odotellen että kohta rinta kelpaa. Haluaisinkin nyt kysyä onko jollakin samanlaista kokemusta, en todellakaan haluaisi luovuttaa imettämisen suhteen, mutta mitä siis teen? Sanokaa joku että toivoa ei ole vielä menetetty. Joinain päivinä imetys sujuu, eikä pulloja juuri tarvita, joinain päivinä taas rinnasta saatu määrä ihan olematon. Imuotteen kanssa saa välillä myös tehdä töitä, välillä taas saa kerralla hyvin kiinni. Usein on myös sitä että irrottaa otteen aina muutaman sekunnin päästä ja koko sen hetken imetys on sitä. Ottaa siis muutaman imun, jolloin ote "etsittävä" uudelleen.
Toivottavasti joku edes jaksoi lukea tämän varmaan aika sekavan sepustuksen, haluaisin todella saada vinkkejä ja toivoa!!

Kyllä se siitä lähtee kunhan vaan itse jaksat olla kärsivällinen. Kun vauva meinaa nukahtaa tissille niin hellästi vaan töytäse hereille, että jatkaa imemistä. Ja korjaile vaan sitä imuotetta kunnolliseksi aina, että lapsi saa maitoa hyvin. Voithan käydä neuvolassa välipunnituksessa ja tarkistaa, että paino nousee. Ja tsekkaa ihmeessa imetystukilistan sivut! Tsemppiä!

Mulla on kokemusta kahden lapsen kanssa. Esikoisen kanssa imetys alkoi sujua vasta 3kk jälkeen ja toisen kanssa noin 2kk jälkeen. Tämän ajan lypsin useasti päivässä ja juotin lypsymaidon pullosta. Raskasta hommaa, mutta imetyksen onnistuminen oli mun mielialan kannalta tosi tärkeää.

Esikoisen kohdalla olin jo luovuttamassa koko homman ja kävin ostamassa korvikemaitoa. Hänen juomisensa pullosta oli kuitenkin tosi huonoa. Hän nukahti aina kesken syömisen tai ei huolinut pulloa. Noin kolmen kuukauden ikäisenä hänen suunsa oli kasvanut sen verran, että iso nänni mahtui paremmin hänen suuhunsa ja tissittelyt alkoivat vihdoin sujua. Jälkeenpäin ajatellen hän ei kuitenkaan saanut rintamaitoa tarpeeksi, koska ei kasvanut kunnolla. Kuvittelin hänen saaneen maitoa tarpeeksi, koska ei huolinut pulloa. Noh, ongelmat syömisen kanssa onkin jo toinen juttu.

Toinen lapseni alkoi imemään maitoa tarpeeksi noin parikuukautisena, mutta jatkoin kuitenkin lypsämistä noin kolmikuukautiseksi.

Vielä teillä on toivoa, mutta työlästä se saattaa olla. Tärkeintä on kuitenkin, että lapsesi saa riittävästi ravintoa. Mun molemmat lapset oppivat imemään rinnasta, vasta kun painoa oli kertynyt noin kolme ja puoli kiloa, vaikka tuskinpa sillä painolla niin merkitystä on. Mulla on vaan niin valtava nänni ja varsinkin esikoisella oli pieni suu.

Voimia sinne!

Oma vauvani sai ensimmäisen viikon ajan maidon nenämahaletkun ohella pullosta. Imettämisen aloitin viikon iässä rintakumin kanssa (ilman kumia vauva ei olisi saanut otetta rinnasta). Olimme sairaalassa, joten vauva punnittiin ennen ja jälkeen rinnalla syönnin, ja lisämaitoa annettiin joko pullosta tai se laitettiin suoraan nenämahaletkuun voinnin mukaan. Kaksi viikkoa meni näin, mutta sen jälkeen alkoi oma maito riittämään ja vauva jaksoi syödä kokonaan rinnalta.

Kotiuduttuamme vauvalla alkoi n. viiden viikon iässä esiintymään rintaraivareita eikä hän suostunut imemään. Tähän auttoa se, että annoin tutin hetkessi vauvalle suuhun ja nopeasti vaihdoin rinnalle, niin syöminen lähti käyntiin. Vauva myös nukahti nopeasti rinnalle, jonka vuoksi vaihdoin vaipan aina vähän syötettyäni, jolloin vauva heräsi syömään lisää.

Kiitos näistä vinkeistä, kiva kuulla ettei toivoa ole vielä menetetty. Enkä tosiaan edelleen aio luovuttaa. Mikä mahtaa olla syynä, että yleensä iltaisin tissi kelpaa paremmin? Eilen illalla oli kauan rinnalla, raivosi välillä kyllä mutta rinnan vaihto useasti tuntui ainakin eilen auttavan. Voi kun noista pulloista pääsisi jossain vaiheessa eroon, taitaapi olla tällä hetkellä suurin toiveeni. Lisää kokemuksia saa laittaa, lukisin niitä mielelläni. Niin ja olen yrittänyt niitä imetystukilistan sivuja katsoa, mutta ei tällä hetkellä ainakaan toimi.

Yhteistyössä