Nyt kertokaa hyvät naiset ja miksei miehetkin, että miksi mulle vastataan näin jos on jostain siivouksesta kyse..!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täätäättäätt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täätäättäätt

Vieras
Siis jos vaikka keskustelen jonkun kanssa kodin siivouksesta, ja sanon vaikka että mies siivosi eilen yläkerran, mä siivoon tänään alakerran. Niin miksi mulle vastataan yleensä näin : Oi että, ihanaa kun sun miehes osallistuu kotitöihin. Tai jotain vastaavaa sinne päin.. Siis mitä!? Tämä on meidän yhteinen koti ja tietenkin me siivoamme täällä yhdessä, teemme "vuoronperään" ruoat, käymme kaupassa myös "vuoronperään", sen takia lainausmerkeissä nuo kun ei tosiaan mene kuin nakutettuna että nyt olin minä kaupassa, sit seuraavaks menet sinä... Mut siis kuitenkii, tämä on meidän yhteinen koti jonka eteen teemme yhdessä työtä, miksi se ihmetyttää monia?? Eikö se ole ihan normaalia muissa kodeissa..?

Siis tietenkin meillä myös lapsi siivoaa ja auttaa kotitöissä parhaansa mukaan, 3,5 vuotias auttaa astianpesukoneen tyhjennyksessä ja pyykin pesussa ja kuivumaan laittamisessa, myös oman huoneen järjestely kuuluu lapselle ja hyvin on toiminut. Mutta siis se mua eniten jotenkin ihmetyttää että miksi moni nostaa miehen tekemiset minun tekemisieni yläpuolelle!? Siis vaikka joku siivoaminen on ihan perus jokapäiväistä varmasti jokaiselle, eikä mikään korostamisen asia, mutta silti miehen tekemisiä korostetaan... En ymmärrä, en!

no, meillä mies tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä ja tekee palkkansa eteen myös töitä huomattavasti enemmän. Joten on pelkästään kohtuullista että minä teen enemmän kotitöitä.

sitä paitsi olen siivoushullu muutenkin ja kun teen hommat itse, tiedän että ne on tehty niinkuin minä haluan.

[QUOTE="vieras";22413638]no, meillä mies tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä ja tekee palkkansa eteen myös töitä huomattavasti enemmän. Joten on pelkästään kohtuullista että minä teen enemmän kotitöitä.

sitä paitsi olen siivoushullu muutenkin ja kun teen hommat itse, tiedän että ne on tehty niinkuin minä haluan.[/QUOTE]

Nii, mutta päivittelisitkö sinä meidän perheen tapaa jos tulisin sulle naamatusten kertomaan? Me ollaan ihan normaali duunariperhe, molemmat käydään töissä, lapsi päiväkodissa, meillä on oma talo josta halutaan pitää huolta, siivotaan puoliks jne jne. Kuulkaas, meillä mies jopa pesee pyykkiä!!

Jos molemmat käy töissä, on ihan reilua, että hommat jaetaan puoliksi. Mutta se on mielestäni älytöntä, että mieskin joutuu siivoamaan, jos vain hän käy töissä ja nainen on kotona kaiket päivät. Toki jos miestä ei haittaa, että hänenkin pitää siivota...

Alkuperäinen kirjoittaja täätäättäätt;22413688:
Nii, mutta päivittelisitkö sinä meidän perheen tapaa jos tulisin sulle naamatusten kertomaan? Me ollaan ihan normaali duunariperhe, molemmat käydään töissä, lapsi päiväkodissa, meillä on oma talo josta halutaan pitää huolta, siivotaan puoliks jne jne. Kuulkaas, meillä mies jopa pesee pyykkiä!!

meidän tapa se tuntuu olevan yleinen päivittelyn aihe ja joidenkin taholta mies on leimattu suorastaan kusipääksi ja mut alistetuksi vaimoparaksi koska mies ei juurikaan siivoa tai pyykkää :|
yritä siinä sitten selittää että oma käsitys tasa-arvosta ei ole se että kotityöt jaetaan puoliksi...

tosin mä luulen että monessa perheessä se, että mies ei siivoa, ei johdu varsinaisesti siitä että mies olisi jotenkin laiska tai saamaton vaan osittain myös siitä että pariskunnalla on erilainen käsitys siitä ,kuinka usein ja miten on siivottava ja siitä, millainen siisteystaso kodissa pitää olla. enkä ole yhtään varma edes siitä, että ne kotityöt pitäisi tehdä sen siistimmän osapuolen normien mukaan.

meillä mies siivoaa jopa enemmän kuin minä (koska on jonkinnäköinen fanaatikko sen suhteen, juu)ja meillä käy siivoojakin ja silti minäkin ehdin imuroimaan lähes päivittäin, pesemään vessaa ja pöydänalusta jne.
meillä molemmat osaavat pestä pyykkiä, tehdä ruokaa, siivota jne.
itse olen nyt äitiyslomalla 3 lapsen kanssa ja suoraan sanoen tuntuu etten ehdi tekemään mitään ylimääräistä, saan syötettyä lapset,nukutettua,vaipatettua jne. eli se tekee kumpi ehtii. pyykkivuoren hoidan pääsääntöisesti minä kaappiin, kaupassa käy mies eli tilanteen mukaan toimitaan. meillä itseasiassa ystäväpiirissä kaikki miehet osallistuvat kotitöihin (eivät niinkään välttämättä lastenhoitoon) samoin kuin isäni on osallistunut aina...

Kyllä, olen samaa mieltä että jos toinen osapuoli on kotona lapsen/lasten kanssa hänelle kuuluu kodin siivous ja huolto, mutta kohtuuten saakka, myös sen työssäkäyvän pitää laittaa edes pari tikkua ristiin sen kodin eteen, koska kyllä hänkin siellä kotona sotkee vaikka töissä käykin. Mutta meidän tapauksessa mä en ymmärrä, en sit millään että miks jotkut hyvä ettei halleluujaa huuda kun kerron että meillä myös mies tekee kotitöitä... Olen oikeasti iloinen ja onnellinen miehestäni kun osallistuu, mutta se on oikeastaan aika itsestään selvyys, ei tuo äijä olis mun kanssa näin montaa vuotta yhdessä ollut jos ei mitään tekis..

Meilläkin mies siivoaa silloin tällöin kun sattuu innostumaan ja sitten puunaakin kunnolla.Meillä kyl yleensä minä siivoan,koska tykkään siitä.Ja silloin ainakin tiedän missä mitäkin on kun multa kaikkea tullaan kuitenkin aina kyselemään kun joku on hukassa. :D Tärkein vaikutin kuitenkin on se,että mä todella tykkään siivota kotona ja pitää paikat järjestyksessä.Musta on hauska järjestellä paikkoja ja mies ei niinkään siitä välitä niin homma toimii hyvin näin.Mutta en mä hämmästele jos jonkun toisen perheessä työt tehdään tasapuolisemmin.Niin ja ainoa mitä mä en tee,on imurointi.Sen mies tekee ja ihan omatoimisesti.

[QUOTE="vieras";22413749] tosin mä luulen että monessa perheessä se, että mies ei siivoa, ei johdu varsinaisesti siitä että mies olisi jotenkin laiska tai saamaton vaan osittain myös siitä että pariskunnalla on erilainen käsitys siitä ,kuinka usein ja miten on siivottava ja siitä, millainen siisteystaso kodissa pitää olla. enkä ole yhtään varma edes siitä, että ne kotityöt pitäisi tehdä sen siistimmän osapuolen normien mukaan.[/QUOTE]

Meillä on osittain tällainen tilanne.. Mä tykkään, että kotona on siistiä (en kuitenkaan mikään fanaatikko ole).. mies taas ei jotenkin tunnu edes huomaavan jotain pöydillä lojuvia tossapäivän mainoslehtisiä.. Eli minä ne sitten siitä aina siirrän paperikoriin.. Tämä pätee lähes kaikkiin muihinkin siisteysasioihin..

Toisaalta mä myös tykkään siivota ja mua häiritsee, jos joku toinen siinä on hääräämässä ja "siivoaa väärin" eli eri tavalla kuin minä..:D Olen sitten ominut tämän siivouspuolen kokonaan itselleni..

Samaa mieltä ap:n kanssa.. miksi miehen tekemiä kotitöitä arvostetaan enemmän?? Minä olen saanut kuulla tuota ihan samaa kuin ap:kin ja minusta se on vähän ärsyttävää. "Ai peseekö X pyykkiä??" tai "X imuroi??" :D :D Ihan kuin kotitöiden tekeminen tai se että ylipäätään osaa imuroida olisi jotain ihan ihmeellistä mieheltä ;) Oma äitini tekee tätä ja toisaalta sen ymmärrän kun oma isä ei osallistunut "naisten töihin", mutta silti se vaan ärsyttää että mies pitäisi nyt nostaa jollekin jalustalle siksi että tekee oman osansa kotitöistä.

hoidan lapsia, käydään puistossa, teen ruokaa ja välipalaa, autan esikoista läksyissä, leikin ja sit niitä kotitöitä. Sanoin etten tee kaikkia, et kyllä niitä täällä koko päivälle riittää ihan kiitettävästi....muillekin kun mulle.

Tämä siis vastauksena "vieraalle"

Viimeksi muokattu:
On minusta normaalia, mutta ei kaikilla. ollaan onnekkaita kun on hyvät miehet =)

Yleensä ottaen kyse ei ole mistään hyvistä tai huonoista miehistä. Itselläni on kolme pitkää suhdetta ollut elämässä, ja kaikissa niissä on alkuun joutunut opettamaan miehen siihen, että kotityöt todellakin kuuluvat yhtälailla molemmille. Todella harva mies ihan oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti ottaa puolet kotitöistä hoitaakseen, ilman pyytämistä/käskemistä.
Aika moni nainen vaan jotenkin alistuu siihen, että "miehet on miehiä", joten ei jaksa moneen kertaan nalkuttaa aiheesta. Ja sitten kavereiden kanssa märistään siitä, kun mies ei tee kotona mitään.

Meilläkin miehellä on eri siisteyskäsitys, ja alkaa usein töistä tultuaan järjestellä kotia. Itseäni ei hirveästi haittaa joku lehtipino pöydällä, mutta minä olenkin lasten kanssa kotona ja pidän tärkeämpänä sitä että lattia on siisti eikä vauva imuroi sieltä roskia suuhunsa.
Miehen vanhemmat luulivat ettei heidän poikansa osaa tai viitsi tehdä mitään, olivat ihan yllättyneitä kun mies kerrankin keitti kahvit heille ja kattoi pöydän...

Yhteistyössä