nyt kyllä suututtaa !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkä, tyttäreni 18v pääsi nyt keväällä ylioppilaaksi. Juhlia suunniteltiin kauan ja tytär odotti niitä kovasti, lahjatoivomuksena oli raha (ei lähde opiskelemaan vielä syksyllä niin sisustustavarat vähän turhia), no rahaa ei tullut paljon vaan astioita, pyyhkeitä ja koruja yms. mitä nyt yleensä yo lahjaksi annetaan. Tyttöä harmitti kovasti, mutta luulin että se meni nopeasti ohi. Tänään sitten selvisi että tyttö on mennyt MYYMÄÄN kirpputorilla nuo kaikki tavarat. Ne olivat ihan hienoja ja varmasti olisi ollut käyttöä myöhemmin. Perkele kun ton ikäselle ei voi enää antaa arestia. mur

Noh, olishan niitä lahjatavaroita voinu joskus tarvita mutta jossei vaan osunu tyttäres makuun... Kuitenkin ainakin ikänsä puolesta aikuinen ihminen, eiköhän hää ihte päätä asioistaan ja tavaroistaan :)

Aikuinen ihminenhän saa tehdä tavaroilleen mitä haluaa - vaikka myydä jos ne tarpeettomia ovat. Ikävä tietysti, kun ovat uusia lahjoja olleet. Mutta jos rahapula on niin pakkokai sitä rahaa on jostain saada.

Tuon ikäinen ei vielä ehkä osaa ajatella elämää kovin pitkälle eteenpäin. Ehkä joskus vielä harmittelee mitä tuli tehtyä, mutta omiapa ovat tavaransa. Toisaalta on ihan turha säilytellä tavaraa, jota ei tule koskaan käyttämään (esim. korut jotka eivät ole omantyyliset).

Sitä minä juuri hänelle sanoinkin että sitten tulevaisuudessa harmittaa... Ärsyttää vaan tollanen käytös, kiukuttelee samalla tavalla kuin 10 vuotias. Temperamenttia ainakin löytyy jos ei muuta :D

Itellä vaikeeta laittaa lahjoja kiertoon eteenpäin. Raha ei koskaan korvaa muistoa. Ja kannattaa pitää huoli, ettei lahjan antaneet saa tietää... voisi heitäkin kehtuuttaa aikalailla. :(

Kummitäti keräili mulla vuosia sitten kalliin kahvikuppisarjan, joka uutuuttaan kiiltelee edelleen kaapissa laatikoissaan. Valmistus on lopetettu, mahtaakohan joskus olla arvokkaita... No, ne on sitten joskus arvokkaina kahvipöydässä, ehkä lapsen ristiäisissä? Ja takaisin kaappiin... :D Mutta myy en.

No tekis toi kyllä mieli laittaa arestiin.. Mutta tyttö varmaan soittais poliisit ja sanois syyksi vapaudenriiston, toi on kyllä sellanen että se keksii ihan mitä vaan ! Sinänsä ymmärrän harmituksen kun tuota päivää niin kauan odotti ja halusi siitä täydellisen, mutta on toi teko ihan järjetön !

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuon ikäinen ei vielä ehkä osaa ajatella elämää kovin pitkälle eteenpäin. Ehkä joskus vielä harmittelee mitä tuli tehtyä, mutta omiapa ovat tavaransa. Toisaalta on ihan turha säilytellä tavaraa, jota ei tule koskaan käyttämään (esim. korut jotka eivät ole omantyyliset).

Kyllä tuon ikäinen osaa olla kaukonäköinen, jollei perusluonne ole tyyliä "kaikki heti mulle nyt" ja mielessä ainoastaan seuraavan viikonlopun juhlatopin hankinta. Me osteltiin kavereiden kanssa toisillemme lahjaksi kaikkea omaan kotiin sopivaa jo 16-vuotiaina ja ylppärilahjaksi oikein toivottiin kattiloita ja kodinkoneita.

Toisaalta.. mitäänhän täältä ei mukaan saa, että turha tavaran hilloaminenkin on tyhmää. Itse olen laittanut kiertoon kaikki tavarat, jotka eivät ole minulle todella, todella tärkeitä ja tarpeellisia, muistot ovat mielessäni.. :)

No ethän sitten vaan hanki hänelle astioita, kun lähtee kotoa!!!! Hankkikoot itse, niin oppii jotakin. Aika hemmotellulta kuullostaa, jos noin suivaantuu. Tietty on vielä ikänsäkin puolesta lapsellinen, mutta kai tuon ikäisen pitäisi jo ymmärtää, ettei päivänsankarikaan voi MÄÄRTÄTÄ mitä vieraat tuovat lahjaksi. TOIVOA aina voi, mutta kukin ostaa lahjaksi sitä mitä haluaa. Ei muakaan kiinnostaisi antaa tuon ikäiselle lahjaksi rahaa, kun tietää että se laitetaan välittömästi bilettämiseen ja kurkusta alas...

Ymmarran tyttaresi arsytyksen, mutta aika ilkeasti tehty silti. Jos ei lahjat miellyttaneet, olisi voinut vaikka kohteliaasti pyytaa antajilta kuitit ja vaihtaa itse mieluisempaan tai saanut rahat takaisin, koska kirpparilla ei varmaan saanut kuin pienen osan lahjojen arvosta.

Alkuperäinen kirjoittaja eeeeeee:
No ethän sitten vaan hanki hänelle astioita, kun lähtee kotoa!!!! Hankkikoot itse, niin oppii jotakin. Aika hemmotellulta kuullostaa, jos noin suivaantuu. Tietty on vielä ikänsäkin puolesta lapsellinen, mutta kai tuon ikäisen pitäisi jo ymmärtää, ettei päivänsankarikaan voi MÄÄRTÄTÄ mitä vieraat tuovat lahjaksi. TOIVOA aina voi, mutta kukin ostaa lahjaksi sitä mitä haluaa. Ei muakaan kiinnostaisi antaa tuon ikäiselle lahjaksi rahaa, kun tietää että se laitetaan välittömästi bilettämiseen ja kurkusta alas...

Ihan tavalliselta nuorelta kuulostaa. :D Kauhea suivaantuminen pikku jutusta. Jokainenhan voi viedä minkä lahjan haluaa, mutta sen jälkeen se on ihan tavaran omistajan oma asia mitä niillä tekee.
Itse olen ostanut nuorille sukulaisille lahjakortteja esim. stokkalle jne että voivat itse valita jotain mieleistä. Ja näin tietää että rahat ei myöskään mene kurkusta alas. ;)
Ei sitä opiskeluaikana ole väliä, millasesta mukista sen aamuteen hörppäsee. Ja sitten ainakin on itse tullut nyt aikuisiällä ostettua ja keräiltyä ja vaihdeltua niitä astioita IHAN TARPEEKSI! Kyllä sitä tavaraa ehtii kerätä sitten myöhemminkin.

Tapauksessa ei mielestäni niinkään pitäisi olla kyse siitä, olisiko tavaroille ehkä ollut käyttöä myöhemmin tms., vaan ihan periaatteesta: onko hyvää käytöstä 18-vuotiaalta olla noin tyytymätön lahjoihinsa ja vieläpä osoittaa se noin rumalla tavalla? Ymmärtäisin 8-vuotiaalta - kauhistus sentään millaisia nykynuoret ovat... Lahjan antajat ovat varmasti sydämestään pohtineet parasta mahdollista lahjaa, eläneet mukana tytön juhlapäivää!

(heh, pääsinpäs yleistämään ja kauhistelemaan - ei kuulu tapoihini, mutta nyt meni yli hilseen...)

Ymmärrän tytärtäsi. Mulla oli ylioppilaaksi päästessäni jo astioita ja sisustusjuttuja vaikka kuinka, ja joku Aalto-vaasi tai Kalevala-koru olisi ollut painajainen lakkiaislahjaksi, ja olisin varmasti ne myynyt. Rahaa halusin, sitä myös sain, ja sen avulla vietin oikein mukavan kesäloman :). Sain toki myös tavaraa, mutta mieluista, sellaista jota olin toivonut.

Mutta mä myin jopa suurimman osan häälahjaksi saaduista kultakoruista ja -kolikoista :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ymmärrän tytärtäsi. Mulla oli ylioppilaaksi päästessäni jo astioita ja sisustusjuttuja vaikka kuinka, ja joku Aalto-vaasi tai Kalevala-koru olisi ollut painajainen lakkiaislahjaksi, ja olisin varmasti ne myynyt. Rahaa halusin, sitä myös sain, ja sen avulla vietin oikein mukavan kesäloman :). Sain toki myös tavaraa, mutta mieluista, sellaista jota olin toivonut.

Mutta mä myin jopa suurimman osan häälahjaksi saaduista kultakoruista ja -kolikoista :D

Komppaan niin tätä!
Ja tuskin ne sukulaiset saa koskaan tietää että tytöllä ei niitä rätei ja lumpui siellä kaapin perällä ole seisomassa. Turha tuollaista on murehtia.. kun sitä tavaraa ei tosiaan saa täältä mukaansa vaikka keräis koko elämänsä kaapit täyteen.. :D Less is more! :)

Tyttö perusteli tekoaan sillä, että astiat eivät olleet mieleisiä ja ei tarvitse niitä vielä. Lähtee opiskelemaan vuoden päästä poliisiammattikorkeakouluun jossa asutaan asuntolassa ja ruuat saadaan sieltä, opsikelusta maksetaan myös, joten ostaa astiansa niillä rahoilla. Näin tyttö perusteli tekoaan.

Ja joku kyseli että mitä olisi tehnyt rahoilla, laittanut ne kuulemma vuokrahevoseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tyttö perusteli tekoaan sillä, että astiat eivät olleet mieleisiä ja ei tarvitse niitä vielä. Lähtee opiskelemaan vuoden päästä poliisiammattikorkeakouluun jossa asutaan asuntolassa ja ruuat saadaan sieltä, opsikelusta maksetaan myös, joten ostaa astiansa niillä rahoilla. Näin tyttö perusteli tekoaan.

Ja joku kyseli että mitä olisi tehnyt rahoilla, laittanut ne kuulemma vuokrahevoseen.

Kuinkas nyt jo tietaa lahtevansa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis onko tyttö jo päässyt kouluun sisään?

Oliko toivomus esitetty kaikille, että rahana?
Ymmärrän kyllä, että jos näin sanottu ja silti lahja tuodaan, että harmittaa. Sitä en nyt silti ymmärrä, että 18v on niin lapsellinen ja uhmakas, että myy heti tavarat.
Antajat kuitenkin haluavat, että asiasta jää muisto. Itse aikoinanai toivoin kanssa rahaa, mutta olin iloinen, että sain myös pysyviä lahjoja, mm. hopeisia lusikoita, joihin kaiverrettu nimeni.

Alkuperäinen kirjoittaja hankey:
Raivostuttavaa. Mutta ehkä opiksi elämässä. Kun tyttö lähtee opiskelemaan, hän tuskin saa kotoa parasta astiastoa jne.

Juuri näin! Pidäthän ap huolen että tyttö joutuu itse hankkimaan tulevaisuudessa ne tavarat joita tarvii ensimmäiseen omaan kotiinsa. Tuossa iässä kaksikin vuotta kuulostaa piiiiitkältä ajalta mutta hupsista vaan se onkin ihan kohta käsillä. Aika kiittämätöntä mennä myymään toisten tuomia lahjoja. Eihän ketään voi velvoittaa tuomaan oikeastaan yhtään mitään

:whistle:

Yhteistyössä