Nyt mä huolestuin ja kunnolla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti minäkin

Vieras
Tietäisikö kukaan, että liittyykö parvorokkoon oikein räkäinen nuha? Mulla on raskausviikkoja nyt 15+6 ja perheen kuopuksella on nyt posket punaiset kuin jouluomenat. Tosin niin on nenän aluskin, kun räkä valuu koko ajan. Tyttö oli pari päivää vähän nenä tukossa ja sitten alkoi räkä valumaan kuin hanasta. Pyyhkii sitä tietenkin joka välissä kädellään pois nenän alta (ikää reilu 2v. eikä osaa niistää itse). Tähän asti olen ajatellut, että iho on nähtävästi räkä-liman "polttama" tai sitten se on sitä, että useinhan posket punoittavat kun on flunssa. Otsa tuntui vähän lämpöiseltä, mutta ei kovin kuumalta.

Äsken tuossa katselin nukkuvaa nuhanenääni ja siinä se ajatus otsaluun alle tuli, että kauhistus jos tämä olisikin parvorokkoa... Yritin googlettaa, mutta siellä puhuttiin vain flunssan oireista. Ei mainittu erikseen nuhaa. Onko siis kellään kokemusta, liittyykö parvorokon oireisiin (ensioireisiin) kova nuha vai olikos se niin että parvorokon tunnistaa niistä punaisista läiskistä poskilla ja kuumeesta? Alkoi niin huolestuttamaan...

eiks ne posket ovat parvossa enemmän lilahtavat.. :whistle:
soita maanantaina neuvolaan niin se selviää. samalla voi käydä testeissä niin saat tietää onko sulla ollu vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
eiks ne posket ovat parvossa enemmän lilahtavat.. :whistle:
soita maanantaina neuvolaan niin se selviää. samalla voi käydä testeissä niin saat tietää onko sulla ollu vai ei.

No niin mäkin tuosta väristä muistelin, että niiden pitäisi muistuttaa enemmänkin sellaisia "läimäytysjälkiä" ja minusta meidän nuhanenän posket ovat vain punaiset. Aamulla näytti olevan hieman haaleammat (yöunien jälkeen) ja nyt sitten illalla taas olivat enemmän punaiset. Mä yritän olla rauhallisin mielin ja järkevä... Meillä ei ole labra auki ensi viikolla ja taisi olla niin, ettei neuvolassakaan ole nyt ketään sitten paikalla =( Pieni paikkakunta...

Parvorokossa posket punoittavat ensin ja sitten yleensä leviää vaaleampaa ihottumaa muuallekin vartaloon.Ihottumaa voi kyllä edeltää kuume,päänsärky,nuha ja yskä - eli ihan tavalliset flunssan oireet.Tai sitten voi olla hyvin lieväoireinen,esim.pelkkä poskien punoitus ja useinhan tauti sairastetaan melkein huomaamatta.Mutta voihan ne lapsen posket punoittaa ihan korkeasta kuumeestakin.Paljonko lapsella on lämpöä ja minkä ikäinen? Parvorokkohan on tyypillisesti yli viisivuotiaiden tauti,mutta toki nuoremmatkin voivat tartunnan saada.Vähän huonomminhan se kaiken kaikkiaan tarttuu kuin esim.enterorokko. (olen lastensair,hoit.)

Alkuperäinen kirjoittaja tintti:
Parvorokossa posket punoittavat ensin ja sitten yleensä leviää vaaleampaa ihottumaa muuallekin vartaloon.Ihottumaa voi kyllä edeltää kuume,päänsärky,nuha ja yskä - eli ihan tavalliset flunssan oireet.Tai sitten voi olla hyvin lieväoireinen,esim.pelkkä poskien punoitus ja useinhan tauti sairastetaan melkein huomaamatta.Mutta voihan ne lapsen posket punoittaa ihan korkeasta kuumeestakin.Paljonko lapsella on lämpöä ja minkä ikäinen? Parvorokkohan on tyypillisesti yli viisivuotiaiden tauti,mutta toki nuoremmatkin voivat tartunnan saada.Vähän huonomminhan se kaiken kaikkiaan tarttuu kuin esim.enterorokko. (olen lastensair,hoit.)

Tyttö on 2,5v. ja kotihoidossa. Meillä on tosin koululaisiakin ja 5v. kerhoa käyvä, mutta kukaan koululaisista ei ole ainakaan vielä flunssainen. Tähän saakka olen ajatellut vain, että tyttö on vilustunut. Lämpöä en mitannut, kun ei tuntunut kovin kuumalta, hieman vain lämpöiseltä kun kädellä otsaa koitin. Yritän olla täällä rauhallisin mielin, koska nyt en heti pääse labraan enkä neuvolaankaan. Kyllä nämä oireet meillä taisivat alkaa ensin tukkoisella nenällä ja sitten alkoi räkä valumaan ja kun tyttö ei osaa itse paperiin niistää, hän näyttää pyyhkivän kämmenselällään nenänalustaa kuivaksi. Minusta eilen illallakin posket olivat punaiset ja aamulla taas hieman haaleammat (punaiset toki vielä, mutta väri oli haaleampi). Päivän mittaan punoitus taas palasi ja nyt illalla olivat jo ihan helakan punaiset. Mä en ole koskaan aiemmissa raskauksissa edes osannut pelätä parvoa... Nyt netin kanssa huomaan, että tieto lisää tuskaa :(

Niin ja mulla on päätä särkenyt jo toista päivää, mutta muuten olo ei ole flunssainen. Mulla on kyllä takana huonosti nukuttuja öitä. Voihan tuo päänsärky olla siitäkin...

Pientä päivitystä asiaan. Nyt aamulla kun pieni nuhanenäni heräsi, posket olivat jälleen haaleammat ja nenänaluskin oli haaleampi (vähän punaisia molemmat alueet, nenän alus enemmän). Enköhän mä pikku hiljaa unohda noi parvohuolet, koska eikös siinä se poskien punoitus ole kokoajan "päällä" muutaman päivän eikä väri haalene välillä niinkuin tytön poskissa meillä?

Joulu lähestyy, koska flunssa alkaa vaivata jo toistakin lasta. Viisivuotias itkeskeli yöllä yskiessään. Hänellä on se taipumus, että kun flunssa tekee tuloaan - tulee aina ensin laryngiitti. Yskä on jo sellaista haukkuvaa... :(

Hämmästyin, kun huomasin tämän jo aikoja sitten aloittamani ketjun... No meillä ei neuvola ollut mitenkään kiinnostunut parvoa minulta testaamaan eikä tosin lapseltakaan. Flunssa kävi läpi kaikki lapset ja loppujen lopuksi minutkin. Noin 6 viikkoa tämän flunssan alkamisesta meillä, mulla oli rakenneultra. Siellä mainitisin lääkärille tästä huolestani ja hän ei ollut mitenkään huolestunut. Katsoi vauvan rakenteiden ohella, että onko mitään ylimääräistä turvotusta ja kun sitä ei löytynyt - asia ja huoli käskettiin unohtamaan.

Tosin samaisella äitipolikäynnillä satuin kuulemaan kätilön ja lääkärin keskustelun minua edeltävästä äidistä. Tällä äidillä oli ihan todettu raskauden aikana sairastettu parvo... eli oli sitä tautia meillä päin ollut. Toivottavasti sitä tuo meidän juttu ei ollut.

Yhteistyössä