Nyt mä tiedän, miksi siivoojan työ ei houkuta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siivoooja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siivoooja

Vieras
Oon nyt puolisen vuotta siivonnut osa-päiväisesti muutamaa rakennusta, jotka koulutuskäytössä. Itse siivoustyöstä tykkään, saan tehä omassa rauhassani, ja näen heti kätteni jäljen. Tykkään myös siitä, että saan liikkua ja tehdä käsilläni töitä. Mutta joo... Työstäni suurimman hohdon vievät typerät ja turhat valitukset, jotka saavat aina mielen masentumaan. Siivooja ei saa ikinä positiivista palautetta työstään, tai jos saa, niin todella harvoin. Kaikki palaute jonka työstään saa on negatiivista. Ihmisillä sitä paitsi taitaa olla vallalla käsitys, että siivooja tekee töitä kellon ympäri? Joitain valitustilanteita:

Käyn aamulla siivoamassa edellisen päivän ryönät, jotta tilaisuuksien alkaessa olisi puhdasta ja siistiä. Ensimmäinen henkilö saapuu rakennukseen rapaisilla kengillä, ja levittää rapaa joka paikkaan. Toinen henkilö joka saapuu rakennukseen tipauttaa pari räkäpaperia kulkuväylälle. Nämä ravat ja räkäpaperit ovat esillä koko päivän, kunnes taas seuraavana aamuna tulen töihin, ja siivoan sotkut pois. Minulle tulee sähköpostia tai puhelu, jossa kerrotaan, että olin siivonnut huonosti, ja rakennuksessa oli törkyistä.

Vaikka lisäilen käsipaperia aina niin, että sen pitäisi riittää seuraavaan päivään normaalissa käytössä, niin joskus se kuitenkin loppuu kesken, kun joku kuivaa kätensä noin 20 paperiin kerrallaan. Saan tästä heti tekstiviestin, puhelun tai sähköpostia, jotta en ole lisännyt käsipaperia, ja se on nyt JOKA PAIKASTA loppu.

Siivoan myös erästä puutyötilaa, joka on ikipölyn peitossa. Vaikka joka viikko työtuntieni mukaan (2h) imuroin sen, pesen lattiat, siivoan taukotilat sekä vessat, niin kun suljen oven takanani, alkaa puupöly jälleen leijailla pinnoille. Puutyötilojen käyttäjät taas väittävät, etten käy siivoamassa ollenkaan, kun aina on niin pölyistä. (kummasti kuitenkin roskikset tyhjenevät itsestään, ja jarruraidat pytystä häviävät)

Joten tsempipä vain kaikille siivoojille, vaikka työ itsessään on ihan kivaa ja mukavaa, niin näiden valitusten takia taidan olla ennemmin kotona kuin siivota enää ikinä mitään.

• Tykkää
Reactions: Saspa
Toi on niin totta. Ja jos tuuraa jossakin paikassa ja unohtaa YHDEN roskiksen tyhjentää, niin heti kysellään, että onko se siivooja käynyt ollenkaan. Tai joku kuivaushuone, tekstiilipölyä kertyy jo yhdestä käytöstä ihan palloiksi asti -> siivooja ei ole käynyt moneen kuukauteen siivoamassa.

• Tykkää
Siivoojan positiivinen palaute on se, kun kenelläkään ei oo mitään sanottavaa.

Onhan toi ikävää, mut eipä sille mitään voi. Saatko niitä tekstiviestejä/sähköposteja siis esimiehesi kautta, vai valittaako asiakkaat suoraan?

Ootko puhunut niille asiakkaille, jotka on valittanut ja selittänyt ton, että jos aamulla käyt niin sille et voi yhtään mitään, jos joku hieroo paskaa iltapäivällä siellä?

• Tykkää
Reactions: rops
Tutulta kuulostaa. Toisaalta taas kohteissakin ja asiakkaissa on eroja, osa valittaa herkemmin, jotkut taas kehuvat ja kiittävät vuolaasti. Yleensä pahimmat valittajat ovat kohteissa, joissa tilat on jo valmiiksi kuluneet ja pinttyneet, ikävä kyllä siivoojakaan ei niitä saa uudenveroiseksi, mutta sitä ei kaikki asiakkaat vaan ymmärrä. Mua myös henkilökohtaisesti aina hieman huvittaa, kun asiakkaat käskevät käyttää niitä "teidän myrkkyjä" joita meillä siivoojilla kuulema on :D No ei ole mitään myrkkyjä. Ei ole myöskään siivoojan vika, jos joku sotkija tulee heti siivouksen jälkeen, ei siivooja tosiaan siellä ole päivystämässä koko päivää. Mutta ei kaikkia valituksia kannata ottaa itseensä, varsinkin jos tietää tekevänsä parhaansa :) Kaikkia ei vaan ikinä voi miellyttää.

Onhan toi ikävää, mut eipä sille mitään voi. Saatko niitä tekstiviestejä/sähköposteja siis esimiehesi kautta, vai valittaako asiakkaat suoraan?

Ootko puhunut niille asiakkaille, jotka on valittanut ja selittänyt ton, että jos aamulla käyt niin sille et voi yhtään mitään, jos joku hieroo paskaa iltapäivällä siellä?

Eli asiakkaat valittaa esimiehelle, joka sitten aina viestin tuo mulle. Esimies on kyllä ihan reilu, eli ymmärtää vissiin että suurin osa valituksista on ihan aiheettomia, ja on joskus siitä maininnutkin mulle. Mutta yhtä tympeää se on aina, kun jotakin valitusta tulee. Tekis mieli pistää isolla sinne toimitilaan lappu, jossa lukee mun tuntimäärät, ja milloin käyn siivoamassa :D Vaikka tuskin se auttaisi.

Mun edellisessä duunipaikassa läheteltiin kerran viikossa esimiestaholta ryhmäviestinä työntekijöille risut ja ruusut. Välillä soitettiin tai laitettiin säpoa että hienosti on mennyt kun ei oo valituksia tullut, työkohteen henkilökunta on laittanut toimistolle positiivista palautetta ja välillä mun esimies kävi itse tarkistamassa kohteita ja kehu omien silmien näkemää työjälkeä.

Mun edellisessä duunipaikassa läheteltiin kerran viikossa esimiestaholta ryhmäviestinä työntekijöille risut ja ruusut. Välillä soitettiin tai laitettiin säpoa että hienosti on mennyt kun ei oo valituksia tullut, työkohteen henkilökunta on laittanut toimistolle positiivista palautetta ja välillä mun esimies kävi itse tarkistamassa kohteita ja kehu omien silmien näkemää työjälkeä.

Olispas kiva, kun an ne positiivisetkin palautteet tulisi tietoon. Ite oon joskus törmännyt siivotessani tilojen käyttäjiin, ja he ovat kyllä olleet tosi mukavia, ja kehuneet joskus siisteystasoa. Tosin tälläistä on tapahtunut melko harvoin, yleensä pyrin käymään silloin, kun ei ole ihmisiä paikalla, jotten häiritse mitään tilaisuutta. Toki pitää muistaa, että mun tilojen asiakkaat on 50-60 vee rouvia, joten heillä yleensä aina onkin jotakin napisemista, varsinkin kun edellinen siivooja toimi paikassa monta vuotta ja oli heidän ikäluokkaansa. Itse olen 30.

988108

Meidän toimiston seinällä on ajat kun siivooja käy, kuinka pitkään on ja mitä tekee kunakin päivänä. Mun mielestä se on kiva systeemi ja sitten tietää et vielä 2 päivää niin sitten tullaan pesemään lattiat :) Hyvin ymmärtää rapakeleillä et eipä ne lattiat kauaa siisteinä pysy.

Mut sitä mä en ikinä jaksa ymmärtää, et miksi aikuiset ihmiset ei pyyhi läikyttämiään kahveja lattialta tai pöydältään. Ei tulis mieleenkään jättää jotain kahvilätäköitä lattialle odottamaan, että joku muu ne pyyhkii :-o

Olispas kiva, kun an ne positiivisetkin palautteet tulisi tietoon. Ite oon joskus törmännyt siivotessani tilojen käyttäjiin, ja he ovat kyllä olleet tosi mukavia, ja kehuneet joskus siisteystasoa. Tosin tälläistä on tapahtunut melko harvoin, yleensä pyrin käymään silloin, kun ei ole ihmisiä paikalla, jotten häiritse mitään tilaisuutta. Toki pitää muistaa, että mun tilojen asiakkaat on 50-60 vee rouvia, joten heillä yleensä aina onkin jotakin napisemista, varsinkin kun edellinen siivooja toimi paikassa monta vuotta ja oli heidän ikäluokkaansa. Itse olen 30.

No mutta siinä firmassa positiivinen palaute olikin sitten ainoa mikä toimi :D
Työkohde oli sinänsä kyllä ihan kiva, ja henkilökunta myös. Eniten vituttu viikonloppusiivoojat jotka tuuras mua, kun maanantai alkoi aina työkavereiden jälkein ja siivouskomeron siivouksella.

Meidän toimiston seinällä on ajat kun siivooja käy, kuinka pitkään on ja mitä tekee kunakin päivänä. Mun mielestä se on kiva systeemi ja sitten tietää et vielä 2 päivää niin sitten tullaan pesemään lattiat :) Hyvin ymmärtää rapakeleillä et eipä ne lattiat kauaa siisteinä pysy.

Mut sitä mä en ikinä jaksa ymmärtää, et miksi aikuiset ihmiset ei pyyhi läikyttämiään kahveja lattialta tai pöydältään. Ei tulis mieleenkään jättää jotain kahvilätäköitä lattialle odottamaan, että joku muu ne pyyhkii :-o

Joo, mustakin oli kiva kun työkohteen taukotila siivottiin kahdesti viikossa, ja kolmessa päivässä joku jugurttikin ehtii kivasti jähmettyä lattialle :)

ah niin täyttä totta tämä aloitus ja kommentoinnit!!

itse tehnyt tuurauksia ja harjoitteluja ja ja ja..

teet sä niin tai näin niin AINA sä saat valitukset. ne valittajat on aina ne samat ihmiset, lie kateellisia vai mikä siinä on, ja samoista asioista! ne ei havaatte että vanhasta ei saa uutta vaikka voissa paistaas. sitten kun siellä on sattunut olemaan se juuri eläkkeelle jäänyt siivooja, jolle hattua pitää nostaa työ urastaan, on opettanut "hyvälle" iän ikuisilla vettä sangossa-menetelmillä paikan muut työntekijät ja jauhaa niitten kans paskaa päivästä toiseen niin siihen on ihan helvetin hienoa mennä juuri valmistuneena uusilla opeilla sijaistamaan tai tekemään ylipäätänsä.
ja nämä valittajat eivät yleensä edes tajua sitä että uuden työntekijän mukana on tullut uusi työaika kohteeseen LaHulle. eli käytännössä kun ennen on saanut sen 8 tuntia tehdä sitä tiettyä aluetta niin uuden työntekijän pitää pystyä samaan 5 tunnissa ja mitään ei saa jättää pois edellisen tekemistä hommista, ainakaan näiden valittajien mielestä. kun taas itselle ainakin on opetettu että on AMMATTITAITOA katsoa että mikä tarvitsee joka päiväisen siivoamistarpeen ja minkä voi ottaa esim. joka toinen päivä tarkemmin ja joka toinen vähän vähemmän. ja sitä kutsutaan itsensä säästämiseksi myös.

ja todellakin sehän tarkoittaa että jos YKSI roskis on tyhjäämättä että ainakaan pariin kuukauteen ei ole siivottu :D tai että jos eteinen/aula on esim. asiakkaan jäljiltä heti aamusta 3 kiven murusen peittämä että siellä ei oo TAASKAAN siivottu :D

Mitähän siitä seurais jos me siivoojat ruettais valittamaan että kun aina on hiekkaa ja käsipaperia ja kengän jälkiä tai kahvi tahroja joka paikas??

Eli asiakkaat valittaa esimiehelle, joka sitten aina viestin tuo mulle. Esimies on kyllä ihan reilu, eli ymmärtää vissiin että suurin osa valituksista on ihan aiheettomia, ja on joskus siitä maininnutkin mulle. Mutta yhtä tympeää se on aina, kun jotakin valitusta tulee. Tekis mieli pistää isolla sinne toimitilaan lappu, jossa lukee mun tuntimäärät, ja milloin käyn siivoamassa :D Vaikka tuskin se auttaisi.

No oisko mahdollista pyytää pomoa sanomaan niille valittajille, että ei nyt oikeesti mahda mitään, sori. Tai sitten viet sinne yleiselle ilmoitustaululle sun työajat ja kirjoitat siihen vielä, että siivooja ei päivystä, nämä ovat työtunnit ja piste.

• Tykkää
No oisko mahdollista pyytää pomoa sanomaan niille valittajille, että ei nyt oikeesti mahda mitään, sori. Tai sitten viet sinne yleiselle ilmoitustaululle sun työajat ja kirjoitat siihen vielä, että siivooja ei päivystä, nämä ovat työtunnit ja piste.

on se mahdollista mutta sen jälkeen saa ihailla kengän kuvaa perseesäänsä :) ei tartte sen jälkeen enää siivota. ja tuon lapun viemisen jälkeen syynättäis vielä enemmän ja valitettaisi 10x enemmän.

No ei se mitään. Me nuohoojat puolestamme saamme siivoojilta negatiivista palautetta. :saint:

Joo voi jumal...
On sitä pitäny kovaa purra huultaan, kun nuohooja käy katolla ja tulee sieltä vastakiillotetulle valkoiselle lattialle, samalla vähän valkoinen seinä kattoportaiden takaa paskassa ("tosi helppo" siivoota, tiedoksi) ja alas mennessään kaiteet ja välillä seinäkin lääpitty... :D

• Tykkää
on se mahdollista mutta sen jälkeen saa ihailla kengän kuvaa perseesäänsä :) ei tartte sen jälkeen enää siivota. ja tuon lapun viemisen jälkeen syynättäis vielä enemmän ja valitettaisi 10x enemmän.

Mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia.
Kun menin uudelle alueelle, niin asukkaat laitto kolikoita saunan lauteiden rautaosien päälle jne, että näkevät onko siivottu molemminpuolisesti.
Laitoin sitten yks kerta kun tajusin tämän "nerokkaan kikan" saunaan lapun, että "onpas teillä surkeanlaiset tipit. Eihän näillä saa edes tikkaria t: Siivooja".

Loppu se typerien tarkistuskikkojen tekeminen. Ja tämä oli vain yksi esimerkki.

Yleensä ihmiset myös valittaa valittamisen ilosta, joten jos jonkun ammattivalittajan tietää, niin voi käydä asiallisesti sanomassa, että "olen kuullut, ettet ole tyytyväinen tekemääni jälkeen, mutta työaikani on blaablaa ja myöhemmin tehtyihin likoihin en voi vaikuttaa, kuin vasta seuraavana aamuna" tms.

No, AP tietää parhaiten miten pomonsa ja työkohteensa reagoisi.

Mulla on määräaikainen sopimus, joka loppuu parin kuukauden päästä, joten eipä tässä enää mitään hätää oo :D Siinäpäs nyt sitten valittavat loppuajan, jos löytävät valittamisen aihetta ;) Tiedän kyllä myös, että esimieheni on joskus näille tiukoille valittajatädeille kertonutkin työaikani, ja sen, etten päivystä tiloissa jatkuvasti, joten siinä mielessä olen kokenut esimieheni tosi reiluksi.

Mutta tuo tippijuttu oli kyllä hauska :D Haha :D

Mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia.
Kun menin uudelle alueelle, niin asukkaat laitto kolikoita saunan lauteiden rautaosien päälle jne, että näkevät onko siivottu molemminpuolisesti.
Laitoin sitten yks kerta kun tajusin tämän "nerokkaan kikan" saunaan lapun, että "onpas teillä surkeanlaiset tipit. Eihän näillä saa edes tikkaria t: Siivooja".

Loppu se typerien tarkistuskikkojen tekeminen. Ja tämä oli vain yksi esimerkki.

Yleensä ihmiset myös valittaa valittamisen ilosta, joten jos jonkun ammattivalittajan tietää, niin voi käydä asiallisesti sanomassa, että "olen kuullut, ettet ole tyytyväinen tekemääni jälkeen, mutta työaikani on blaablaa ja myöhemmin tehtyihin likoihin en voi vaikuttaa, kuin vasta seuraavana aamuna" tms.

No, AP tietää parhaiten miten pomonsa ja työkohteensa reagoisi.

Siis minkä rautaosien päälle ja miten molemminpuolisesti siivottu? Jäi vaivaamaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29526045:
Siis minkä rautaosien päälle ja miten molemminpuolisesti siivottu? Jäi vaivaamaan :D

Siis monessa taloyhtiössä on sillein vanhanaikaiset lauteet, että lauteen alla on sellaset metalliputket, jotka pitelee niitä. Ja lauteet pitää pestä molemmin puolin, eli jos niitä ei oo nostettu niin se kolikkokaan ei oo tippunut siitä putken päältä.

Tällein:
uppi.jpg

Tossa raudan ja lauteen välissä on pieni kolo.

• Tykkää

Yhteistyössä