Nyt naiset tarvitsen teidän apuanne päätökseen, kumpaa alaa lähden opiskelemaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en osaa päättää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en osaa päättää

Vieras
Olen päässyt kahteen paikkaan (aikuisopiskelija).
Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.

Sanotaanko vaikka, että paikka A on sellainen mistä ole jokus vuosia sitten haaveillut.
Se toisi mukanaan varmasti paljon hyvää ja ennenkaikkea olisi mieluinen.
Työtilanne varmaan aika epävarma :( tai sitten ei jos tuuri käy.
Uskon, että työharjoittelujaksoilla olisi paljon vaikutusta asiaan.
Matkoihin menisi päivässä lähemmäksi kolme tuntia, minulla ei ole enää kuin ylä-aste ikäinen kotona. mutta, tietää tosi varhaisia ylösnousuja, joita inhoan.
Päivähän ei yh.lla lopu siihen, vaan koulun jälkeen kaikki kotihommat ja tehtävät.
Opinnot kestävät aikuisopiskeluna kaksi vuotta.

Vaihtoehto B
Koulu sijaitsee tässä muutaman kilometrin päässä, tarvittaessa pääsee bussilla melkein ovelta ovelle (pakkanen).
Koulutus kestää vuoden ja näyttäisi että ala työllistääkin ihan mukavasti melkein
paikkakunnasta riippumatta. Palkkaukse eroista en tiedä oikeastaan.
Tässä plussana hyvät työajat, mitä A ssa ei todennäköisesti tule olemaan.
Ala ei hirveästi tunnu omalta ja se mietityttääkin. Alkaako maistua pian puulta ja taas ollaan miettimässä alan vaihtoa?

Vaikea päätös ja kun en ole enää ihan nuorikaan, ainakaan siinä mielessä että tässä kovin montaa koulua kannattaa käydä.
Kiitos jos teiltä saan uusia näkökulmia asiaan, kun tuntuu että itekseen miettiessä menee vain pää entistä enemmän sekaisin ;)

Hankala tapaus pakko sanoa. A houkuttelisi tietenkin. Mutta silloin pitäisi olla oikeasti varma, että ala on se oikea itselleen.

B houkuttelee lyhyellä opiskeluajalla, lähes varmalla työllistymisellä vaikka joutuisi paikkakuntaa vaihtamaan.

Mie ehkä valitsisin tuon B siltä varalta, jos ei ala tuntumaan omalta alalta, niin sitten hakisin uudelleen tuohon vaihtoehto A:han. Työympäristö tekee kuitenkin paljon. Hyväkin työpaikka kärsii huonosta työympäristöstä, ja varteenotettava huonompi vaihtoehto voi olla loistava paikka jos työympäristö on oikea. Tuota kannattaa kanssa miettiä, jos on mitään käsitystä tulevasta työympäristöstä.

B on lyhyt ja helpon oloinen vaihtoehto, sen takia kallistuin sen puoleen. Jos se ei toimisi voisin kokeilla A vaihtoehtoa... Mie vaan meen helpoimman kautta ainakin omassa päässäni. Jos tilanne kääntyisikin toisinpäin kokisin "tuhlaanneni" aikaa...

Mä ehkä kuitenkin valkkaisin tuon B vaihtoehdon. Koska kyllä yläkoululainenkin vielä tarttee tukea ja voi tuntea olonsa yksinäiseksi, jos joutuu ihan koko päivän olemaan yksin kotona. Ja onko tuo A vaihtoehto kuitenkaan sitä, mitä kuvittelet sen olevan? Tokihan aina kaiken näkee täysin vasta sitten, kun menee kouluun. Eikö kuitenkin tuo työllistyminen olis hieno juttu heti opiskelujen jälkeen? Kyllähän se vois stressata tosi paljon, jos olis tuon 2 vuotta opiskellut, eikä pääsiskään mihinkään työpaikkaan. Jos alalla on töitä, niin silloin pääsee valkkaaamaan myös sen työpaikan, kun eihän aina se työpaikkakaan ole kaikista ihanin... Vaikea tietty mennä sanomaan yhtään mitään sen enempää, mutta mä tekisin noin. :) Tsempit päätökseen!

Ymmärrän kyllä että B vaihtoehto vaikuttaa paperilla kannattavammalta. Siitä huolimatta vastaan A, koska kaikkea ei voi aina järkeillä. Mitä jos sitten vuoden, parin jälkeen alkaakin miettimään, että mitä jos. Senkin takia ottaisin riskin, koska vaikka jälkiviisaana olisikin helppo todeta tehneensä huonon valinnan, niin voisi ainakin sanoa yrittäneensä.

Sanot että olet haaveillut A:sta joskus vuosia sitten. Onko se vieläkin unelma-alasi? Noin ison vaivan eteen pitää olla kyllä tosissaan motivoitunut. B-vaihtoehto vaikuttaa helpolta ja sen kokeilu voisi olla hyvä idea, jos se kokeilu ei tarkoita unelmien romukoppaan heittämistä. Etukäteen on vaikea tietää tarkalleen kuinka hyvin jossakin viihtyy.

Ottaisin B:n. Koulutuksen tarkoituksena on päästä töihin ja vaihtoehto A:ssa se on epävarmaa. Haaveet voivat hyvinkin perustua epäolennaisiin asioihin. Ennen päätöstä kannattaa vielä selvittää tarkemmin vaihtoehto B:n työtä ja selvittää, miksi ala ei tunnu omalta. Onko kyse ennakkoluuloista tai vääristä mielikuvista vai siitä, että vaihtoehto A on muodostunut haavkuvaksi. Jos ala ei tarkemmankaan tutkimisen ja tarkastelun jälkeen tunnu sopivalta, niin silloin se kannattaa unohtaa. Siinä tapauksessa kannattaa katsoa löytyisikö vaihtoehto C, joka olisi mielekäs ja jolta voisi myös työllistyä. Jos A on edelleen unelma eikä vain vuosien takainen haave, niin silloin heikosta työllisyydestä huolimatta sitäkin voi harkita.

B:ssä on vain vuoden koulutus, joten vaikka se ei sitten olisikaan oikea ala, niin siinä ei kovin paljoa häviä. Mutta onko se työ sellainen, mitä haluat oikeasti tehdä. Jos ei ole, niin silloin ei kannata mennä koulutuksenkaan.

B:n.
Mulla on tutkinto mieluiselta alalta enkä päivääkään ole niitä töitä tehnyt. Nyt luen toista alkaa ja jo opiskeluaikana (alussa jopa) olen työllistynyt hyvin ja päivä päivältä pidän tästä alasta enemmän.

A.

Ala johon uudelleenkouluttaudut täytyy tuntua hyvälle. Ja jos se on just sitä mitä haluat niin kyllä siihen ton vaivan näkee et matkustaa. Sulla on jo lapset isoja joten he ei vaadi niin " paljoa " kuin esim. juuri koulunsa alottanut.

vai onko siinä sun mielestä järkeä et eka kouluttaudut alalle joka ei oo ihan se sun juttu ja sit parin vuoden päästä kouluttaudut uudestaan.

Miksi nähdä tuplavaiva kun kerrallaki saa.

Se vaihtoehto, jonka työn tekemisestä nauttisit enemmän. Mielestäni palkkauksella ei ole mitään väliä kun ajatellaan, että ihminen saa tehdä työtä mistä tykkää. Itse lähdin ammattikorkeaan enkä todellakaan valinnut alaa palkkauksen mukaan, en edes tarkalleen tiedä mitä tulen tulevaisuudessa tienaamaan. Mutta se onkin ihan toissijainen juttu, voisin tehä vaikka vapaaehtoistyötä jos siitä tarpeeksi tykkäisin ja jollain itseni elättäisin. Raha ei minun uravaintaani määritellyt, harmi kun se monella määrittelee vaikka täällä eletään vain kerran. Tehkää mielekkäitä asioita elämässänne.

Miten paljon A ja B poikkeavat toisistaan? Onko toinen esim. terveydenhoitoalaa ja toinen jotain teknisempää? Jos tiedettäisiin tarkemmin, niin voitaisiin antaa lisävinkkejä.

Haet molempiin ja katsot kumpaan pääset, jos pääset molempiin niin valitset sen jälkeen kumpi mielyttää.

Johan ap oli molempiin päässyt.. :)

Mä lähtisin vaihtoehtoon B kun tosiaan se ei sitten loppupeleissä vie kuin sen vuoden elämästä ja sitten on se varma (tai varmempi) työllistymismahdollisuus taskussa. Sen jälkeen yrittäisin uudestaan A:han mikäli nämä B:n työt ei ihan kauheasti kiinnostakaan. Kun omaa jo varman ammatin on helpompi lähteä kokeilemaan sitä epävarmempaa. On tavallaan turvaverkko jos ei töitä siltä kiinnostavalta A:lta löydykään.

Mulla itselläni on muuten pitkä koulutus (5 v) ja työ alalta, minkä koulutuksesta olin aiemmin ajatellut, ettei sitä nyt ainakaan missään nimessä. Harkitse siis avoimesti ja unohda omat ennakkoluulot ja -käsitykset.

A on ala, joka liittyy matkailuun. Ja B on lasten ja nuorten kanssa. Molemmissa ollaan tekemisissä ihmisten kanssa, joka on oma juttu ehdottomasti.
Sepä se, kun jotenkin tuntuu, että tässä vaiheessa on paineet valita se Oikea.
Olen miettinyt myös vaihtoehtoa C.
Fakta on se, ettei täällä oikein ole paljon mahdollisuuksia..

Raha ei ole koskaan motivoinut minua sen kummemmin, mutta tosiasia on kuitenkin, koska olen yh-meidän tulisi elää lapseni kanssa palkallani edes jotenkuten.

Voi että tämä on vaikeaa, opskelumotivaatio on kuitenkin korkealla joka tapuksessa.

Uusimmat

Yhteistyössä