Nyt niitä nukutus niksejä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhautunu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turhautunu

Vieras
Siis vuoden ikäisen tytön kanssa on oikeastaan aina ollut ongelma yöunille nukahtaminen ja tuo ongelma nyt vaan kasvaa ja kasvaa. Toissa iltana meni 45 min, eilen tunti ja tänään reilu tunti. Oon kokeillu heiluttaa pepusta, pitää kättä selän/masun päällä tai silitellä selkää ja hyräillä. Oon kokeillu antaa olla itekseen mutta siitä tulee armoton huuto, eikä rauhoitu vasta kun menen ja lasken takaisin sänkyyn ja jatkan paijjaamista. itku siis loppuu mutta ei kuitenkaan nukahda!!!! Oon aika neuvoton... En tiedä pitäskö ottaa tutti kokonaan pois. ei ole enää käytössä kuin nukkuessa. Kun Pitää omaa uniulinaa aina tutti suussa ja hiplaa tutin nuppia ja tuntuu et tolla ulinalla koittaa taistella unta vastaan, ähhh... en mä todellakaan tiedä mitä pitäs tehdä! Apuva!

Päiväunille nukahtaa kuin enkeli, yleensä heti ja korkeintaan 15 min. Nukkuu keskimäärin puolitoistatuntia päikkäreitä. Aamulla heräilee klo 8 molemmin puolin ja on tähän saakka mennyt lähes poikkeuksetta yöunille klo 20. kokeilin jo tuossa laittaa myöhemmin nukkumaan, mutta sama lopputulos.

Kokeilehan nyt niin, että annat lapsen olla itekseen, kun huutaa, niin käytä laskemassa lapsen sänkyyn, sanot hyvin hiljaisella ja matalalla äänellä "hyvää yötä kulta, nyt nukutaan, on yö" tai muuta sellaista, joka on teillä tapana, ja lähdet pois. Laitat ehkä tutin suuhun. Sitten lähdet pois, etkä mene takaisin ennenkuin lapsi itkee taas kunnolla. Anna ulista tutti suussa. Jos ulina kääntyy itkuksi, niin toista edellä mainittu, niin monta kertaa kuin tarvitsee. Lapsi ennenpitkää nukahtaa kyllä. Näin menee noin kolme iltaa, ja sen jälkeen lapsi nukkuu, kun vain jätät hänet sänkyyn, peittelet, tutti suuhun ja sanot taas hyvät yöt.

Meillä pidettiin tytylle lempeää unikoulua, kun oli vuoden ikäinen ja vieroitin silloin yösyötöistä. Sen jälkeen nukahtamiseen on tarvittu vain satunnaisesti apua. Tyty on tykännyt kulmakarvojen välisen osan ja nenänvarren kevyestä silittelystä, se on ollut selvästi unettavaa, joutuu kai sulkemaan silmiään siinä aina, kun silittäjän käsi tulee silmien lähellä,eli väsyy siinä sit vähitellen ja laittaa silmät kokonaan kiinni ja nukahtaa.

Nyt on jo kaksivuotias ja nukahtaa hyvin yksin, eikä juuri heräile yöllä. Mutta ollaan edelleen tarvittaessa pidetty vain kädestä kiinni, jos ei ole saanut unta tai jos on yöllä jostain syystä herännyt. Kädestä pitäminen pinnojen välistä vaikka lattialla sängyn vieressä patjalla itse maaten on nukuttajallekin kevyempää, kuin aktiivinen silittely ja kurkottelu pinnasänkyyn. Tsemppiä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja tämmönen tapaus:
Meillä pidettiin tytylle lempeää unikoulua, kun oli vuoden ikäinen ja vieroitin silloin yösyötöistä. Sen jälkeen nukahtamiseen on tarvittu vain satunnaisesti apua. Tyty on tykännyt kulmakarvojen välisen osan ja nenänvarren kevyestä silittelystä, se on ollut selvästi unettavaa, joutuu kai sulkemaan silmiään siinä aina, kun silittäjän käsi tulee silmien lähellä,eli väsyy siinä sit vähitellen ja laittaa silmät kokonaan kiinni ja nukahtaa.

Nyt on jo kaksivuotias ja nukahtaa hyvin yksin, eikä juuri heräile yöllä. Mutta ollaan edelleen tarvittaessa pidetty vain kädestä kiinni, jos ei ole saanut unta tai jos on yöllä jostain syystä herännyt. Kädestä pitäminen pinnojen välistä vaikka lattialla sängyn vieressä patjalla itse maaten on nukuttajallekin kevyempää, kuin aktiivinen silittely ja kurkottelu pinnasänkyyn. Tsemppiä teille!

... vielä edellä olevaan: tota uniulinaa, josta mainitsit,on meilläkin ollut, mutta eikös sitä sanota unilauluksikin, eli lapsi laulaa itseään sillä uneen. Se voi olla surumielisen kuulosta, mutta se eroaa kuitenkin varsinaisesta itkusta, eikä ole hätääntynyttä tai kutsuvaa. Me ollaan ainakin annettu laulaa unilaulujaan rauhassa, eikä olla juuri reagoitu, usein on siihen "lauluun" itse nukahtanut.

Meillä lapsi tottui nukahtamaan syliin ja joka ilta meni vähintään puoli tuntia et saatiin sammumaan se, ja koko se aika oli suoraa huutoa. Sit päätettiin et tää loppuu nyt. Hommasin cd:n, jossa rauhallista unimusiikkia, siirrettiin tyttö omaan huoneeseen ja jätettiin se sinne musiikin kanssa. 2kk meni, välillä nukahti 5 minuutissa, välillä huusi 2h. Tehtiin vaan niin, että jätettiin se sinne yksin ja se alkoi aina huutamaan ja nousi seisomaan sängyssään. Käytiin aina n. 2-5 minuutin välein kaatamassa se pitkälleen, peiteltiin ja sanottiin et hyvää yötä, nyt nukutaan. Oikeesti, meinasi jo usko loppua, mut nyt nukahtaa helposti; yleensä n. 1-5min menee siihen nukahtamiseen ja harvoin tarvii enää mennä toista kertaa sinne. Suosittelen tätä, meillä harvinaisen sisukas tää kuopus. Esikko oppi samalla metodilla parissa illassa, kuopuksella meni pari kuukautta...Mut oppi se lopulta!

Yhteistyössä