Nyt ois todella hyvät neuvot kalliit ton tytön kanssa!! *kiehuu*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä esikoinen oli 5v kun vauva syntyi taloon ja samantapaista käytöstä oli ilmassa niihin aikoihin. Asia loppui kun tarpeeksi usein vaan puutuimme asiaan, hankin kyllä kynneliäkin ja sitä pari kertaa käytettiin.. Me kerrottiin epähygienisyydestä pojalle, että jos kaiken laittaa suuhun niin saa pöpöjä..se osittain ehkä auttoi kanssa. Normaalia tuo on tuollaisessa elämäntilanteessa!

Ok, purkka ei auta... ehkä..

Nin olitko sä jo käyttäny hammaslääkärillä? Tarkistamassa, ettei se johdu semmoisesta? Mulla itsellä oikomishoitojen aikaan ikenet kutis ja ärsytti niin, että oli pakko pureskella koko ajan hampaita yhteen, kun se oli ainoo, mikä auttoi. Jos tytöllä liikkuu hampaat syystä tai toisesta (ei mahdu vaikka kunnolla tulemaan ja vetää vinoon tms.) ja siitä tulee "puremisärsyke"?

Emmehän me maallikot tiedä, mistä on kyse; voihan se olla jotain psyyketaustaista, mutta yhtä hyvin se voi olla vain huono tapa. Meilläkin tyttö pureskeli kaikenlaista, enimmäkseen kynsiään. Kynnel tehosi! Se on siis niin hirveän makuista, että luulen sen auttavan teilläkin. SIvele sitä esim. niihin vaunuihin ja muihin vakipurentapaikkoihin ja kynsiin tietysti! Muistaakseni se ei tahraa, joten ei sitä haittaakaan ole. Ja se kun ei mitenkään näy, sitä ei osaa varoa eikä maistella varovasti...

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Emmehän me maallikot tiedä, mistä on kyse; voihan se olla jotain psyyketaustaista, mutta yhtä hyvin se voi olla vain huono tapa. Meilläkin tyttö pureskeli kaikenlaista, enimmäkseen kynsiään. Kynnel tehosi! Se on siis niin hirveän makuista, että luulen sen auttavan teilläkin. SIvele sitä esim. niihin vaunuihin ja muihin vakipurentapaikkoihin ja kynsiin tietysti! Muistaakseni se ei tahraa, joten ei sitä haittaakaan ole. Ja se kun ei mitenkään näy, sitä ei osaa varoa eikä maistella varovasti...

Mietittiin tätäkin, mutta ongelma on se että vakipaikkaa ei ole. Ainoita ns vakituisia tilanteita on kirjat (joita neitillä on sata) videot (toinen sata) ja piirrustustarvikkeet, kynät, paprut, lehtiöt. Menee kynnelipurkki jos toinenkin kun alkaa ne kaikki myrkyttämään, ja kaiken lisäksi se ei ole edes taattu se teho: mä en ole ikinä maistanut kynnelissä mitään omituista (äiti yritti sitä siis mulle, kun olin pieni ja söin kynteni) vaan kynsien syönti jatkui kynnelistä huolimatta. Todennäköistä on että kaikki kirjat ja videot kun on käsitelty, kohde on jo seuraava. Vauvan lelut, aikakausilehdet, hiekkalelu. Mikä vaan mikä eteen tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja tuli vaan mieleen:
Voisko sille ostaa purkkaa?

Jos jäystäis purkkaa, auttaiskohan puremisvimmaan?

se syö purkkaa nytkin jo varmaan yli sallitun määrän... :|

oon soittanut neuvolaan, ja ne on sitä mieltä että saattaisi olla jotain psykologista: uusi vauva talossa ja mun ja tytön isän erokin meni niin kivuttomasti tuon neitin osalta, samoin uuden miehen meille muutto jne että voiko niin kivuttomasti oikeasti mennäkään? Ne kehoitti soittamaan perheneuvolaan. Mutta kun mä olen vähän sitä mieltä, että se on niin tahatonta se toiminta, että ei sitä tekisi mistään oikeasta syystä... voihan sitä sinne perheneukkaan soittaa vielä ja jutella, mutta mutta...

Minä soittaisin sinne perheneuvolaan, koska hyvinkin saattaisi psykologista olla.Kannattaa kokeilla, mitään et varmaan häviä.

Psyykkistä on, lastenpsykiatrian kirjasta löytyy.

Tahatonkin toiminta voi olla psyykeperäistä. Tyttö saattaa vasta nyt käsitellä kokemiaan suuria muutoksia ja ehkä myös hakee sinulta huomiota tuolla käytöksellään. Uuden vauvan syntymä on tuon ikäiselle vaikea paikka ja hän saattaa kokea tulleensa syrjäytetyksi kun äiti halaa ja suukottaa uutta vauvaa. Tyttö on kuitenkin niin pieni ettei osaa sanallisesti itseään ilmaista, tietää vaan kaipaavansa huomiota ja on todennut että helpoiten sitä saa tekemällä tuhmuuksia. Muista kehua ja kiittää tyttöä aina jos joku asia sujuu hyvin. Vaikka mitään erityistä ei tapahtuisi vaan tyttö vaikka vaan leikkisi huoneessaan nätisti niin muista käydä välillä vähän kehumassa ja vaikka halaamassakin. Itse olen huomannut lasteni kanssa että jos en huomaa antaa tarpeeksi positiivista huomiota isommalle niin ilkeily alkaa.

Psyykkistä on. Mulla on yks kaveri päiväkodista asti millä oli tää ongelma aika pitkään. Isä oli yksinhuoltaja ja lapsi oireili sit kotiongelmien takia näin. Söi ihan kaiken. Päiväkodissa jo repi piirustuslehtiöistä kulmia ja nassutti menemään. Takin tai paidan hiha koko ajan suussa, autosta repi ja söi valehtelematta koko sisustuksen. Sitä piti aina olla vahtimassa ettei revi muiden tavaroita. Homma jatkui koulussa melko samanlaisena, yläasteella väheni. Mutta sellanen jatkuva näpertely ja repiminen jatkuu vieläkin (ikää 30)

Otteko varmoja ettei lapsella ole esim. suun alueen tuntoaistissa aliherkkyyttä (pyrkii hakemaan tuntoasitimusian suun alueelle) tai yliherkkyyttä (jos esim.kieli tuntuu lapsesta ikävältä suussa, hän voi yrittää peittää sitä tuntemusta järsimällä jotain muuta).

"terveilläkin" lapsilla saattaa olla jonkin kehonalueen hermostossa pikku häikkää, jolloin asititieto ei välttämättä mene aivoihin ns.normaalisti. Ja kun lapsi ei tiedä miltä jonkin asian "pitäisi" tavallisesti tuntua (koska ei ole mahdollisesti koskaan "normaalia" tuntemusta saanut), hän ei myöskään osaa kertoa miltä hänestä tuntuu.

Elämä on opettanut, että kukaan meistä ei ole "terve" kuin niin kauan kun lääkäri toisin toteaa, olen huomannut...

Minä ostaisin lapselle purulelun, sellaisen vahvan kumisen tai vaikka pari ja kiinnittäisin vaatteisiin, että kulkee mukana. Järsiköön sitä...

Joskus se auttaa, kun antaa luvan ja välineet "älyttömään" toimintaan. Se muuttuu pikkuhiljaa tiedostetummaksi ja sitten siitä voikin opetella pois.

Hampaista olisin kyllä huolissani... Mossad onnistui kuluttamaan maitohampaansa aivan nysiksi järsimällä sänkynsä laidan melkein päreiksi. :o Nykyäänkin , siis 10-vuotiaana, hän saattaa vaivihkaa sulloa paperitollon suuhunsa ja pureskella sitä ajatuksissaan. Olen yhtä vähin äänin käynyt silloin antamassa hänelle käteen puhdasta piirustuspaperia tms. Nolona on lopettanut märehtimisen...

Syynä Mossadilla järsimiseen on niinkin mielikuvituksellinen, kuin "se tuntuu kivalta"-selitys.

*muoks*

aistiyli- ja aliherkkyyksiä on kyllä.

Vanha ketju näkyy olevan, olisi kiva kuulla NN:lta miten tilanne eteni?

Meillä samantapainen tapaus, tuo down-poika 3v9kk. Siis pureskelee ihan kaiken: kirjat, lelut, vaatteita, huonekaluja, sähköjohtoja, nykyään koiran puruluitakin. Ihan puruleluja olen tarjonnut mutta niistä ei juuri kiinnostu mutta kaikki muu menee. Juuri siskon brion nukenvaunujen työntöaisalle kävi niin kuin ap:n tapauksessa... Muutenkin ärsyttää kun pikkusisko tykkäisi jo kaikesta kivasta näperreltävästä mutta kun veli pureskelee kaiken. :o

Tuttia tuo ei ole syönyt koskaan mutta tässä 3-vuotiaana alkoi tuo ihmeellinen pureskeluvimma. Kielletty ollaan ja kielletään kaiken aikaa, tarjotaan muuta toimintaa tilalle. Lapsi ei itse osaa puhua eikä kertoa miksi näin toimii.

Yhteistyössä