Nyt olisi haluamani asunto vapaana, mutta asumistuen jälkeen jäisi vuokraa maksettavaa n.230€

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelijaäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelijaäiti"

Vieras
Olen tällä hetkellä vielä opiskelija ja on yksi vuosi opiskelua jäljellä. Töitä tulee varmaankin olemaan alalla.

Nyt on tosiaan vapaana asunto haluamastani talosta ja olisi isompi asunto. Siinä olisi makuuhuoneet sekä mulle että lapselle. Tuo suuri omavastuu kuitenkin mietityttää. Olisikohan mulla edes varaa maksaa tuota. Tällä hetkellä omavastuu on n.180€ eli tulisi 50 euron korotus omavastuuseen ja se on iso summa opiskelevalle yh:lle.

Tuo asunto on siis kolmio ja neliötä liian paljon Kelan mukaan ja asumistukeen hyväksytään vain 57 neliötä. Tämän hetkiseen asuntoon on sossun antama takaus ja mietin, että saakohan sitä takausta siirrettyä toiseen asuntoon joka on isompi. Kummatkin asunnot ovat kunnan.

En vain haluaisi asua kaksiossa vuosia nyt kun lapsikin on isompi. Sitten kun olen töissä niin onko taas vapaana asuntoa tuosta talosta. Huokaus. Mitähän tässä tekisi.

Ehkä ette edes halua asua samassa kunnassa, jos saatkin kivemman työpaikan toisaalta muutettuasi? Olohuone on ihan turha huone, toiselle siitä oma huone. Mä asun kahden koululaisen kanssa kaksiossa.

olohuone EI ole turha ja mä en tasan tarkkaan asu samassa huoneessa kouluikäisen pojan kanssa, niitä mulla on kaksin kappalein... asumme siis neliössä. Edullinen tämä on koska neliöitä on "vain" 70.... mutta silti on mm 2vessaa, 2 vaatehuonetta jne... keittiö voisi olla isompi mut näinkin ok!!!

Ehkä ette edes halua asua samassa kunnassa, jos saatkin kivemman työpaikan toisaalta muutettuasi? Olohuone on ihan turha huone, toiselle siitä oma huone. Mä asun kahden koululaisen kanssa kaksiossa.

Ei me täältä mihinkään muuteta. Töitä on täälläkin enkä halua asua missään muualla.

Olohuone ei ole mielestäni turha vaan siellä vietetään aikaa eikä nukuta. Nyt on pakostakin mun sänky olohuonees enkä pidä siitä yhtään. Haluan makuuhuoneen ja olohuoneen erikseen.

[QUOTE="a p";24175713]Ei me täältä mihinkään muuteta. Töitä on täälläkin enkä halua asua missään muualla.

Olohuone ei ole mielestäni turha vaan siellä vietetään aikaa eikä nukuta. Nyt on pakostakin mun sänky olohuonees enkä pidä siitä yhtään. Haluan makuuhuoneen ja olohuoneen erikseen.[/QUOTE]

Olet selkeästi päätöksesi tehnyt, joten mitä sitten kyselet täältä?
Muuta kolmioon, maksat enemmän omavastuuta ja kituutat jostain muusta sitten sen 50 e.
On oikein, ettei Kela hyväksy liikaa neliöitä perhekokoon nähden.
Ja muuten, yleensä sossun maksaria ei voi siirtää toiseen asuntoon, joten otapas asia huomioon vaihtoa tehdessäsi! Ei myöskään sossu anna maksaria ylikalliiseen asuntoon, joten siksi kaksion maksusitoumusta ei voi siirtää kolmion maksusitoumukseksi, vaikka sama vuokranantaja olisikin. Ja se on hyvä se.

Mä yhden murkun. Hänellä oma huone ja itselle mukavasti laitettu sänkynurkkaus olohuoneeseen, kuin divaani. Ei häiritse lainkaan olohuoneen sisustusta, samaa mustaa, valkeaa harmaata.

Sinuna muuttaisin! Vuosi on kuitenkin lyhyt aika ihmiselämässä, vaikka eläisikin vähän niukemmin. MINUSTA olohuone on todella tärkeä, samoin aikuisen "oma tila". Mulla on aina ollut oma makuuhuone ja kyllä sossukin hyväksyy kolmion kahdelle ihmiselle asunnoksi, jos perustelet asian hyvin. Esimerkkinä Oulun kaupunki hyväksyy vuokraksi kahdelle hengelle 489,00 €/kk. Tieto nettisivuita.

Itse asuin kolmen lapsen kanssa kolmiossa, lapsista yksi silloin kouluikäinen ja kaikki lapset samassa huoneessa.. Olisi menetellyt vielä jonkin aikaa, mutta pidemmän päälle olisi sekin käynyt ahtaaksi.

Tsemppiä unelmakodin saantiin! =)

Olet selkeästi päätöksesi tehnyt, joten mitä sitten kyselet täältä?
Muuta kolmioon, maksat enemmän omavastuuta ja kituutat jostain muusta sitten sen 50 e.
On oikein, ettei Kela hyväksy liikaa neliöitä perhekokoon nähden.
Ja muuten, yleensä sossun maksaria ei voi siirtää toiseen asuntoon, joten otapas asia huomioon vaihtoa tehdessäsi! Ei myöskään sossu anna maksaria ylikalliiseen asuntoon, joten siksi kaksion maksusitoumusta ei voi siirtää kolmion maksusitoumukseksi, vaikka sama vuokranantaja olisikin. Ja se on hyvä se.

En ole päätöstä tehnyt. En vain ymmärrä miksi meidän pitäisi asua lopun elämää kaksiossa kun sellaiseen ei ilmeisesti saisi muuttaa vaikka olisi töissä. Ei kaikki halua asua ahtaasti ja pitää sitä vielä jotenkin hienona asiana.

[QUOTE="a p";24175982]En ole päätöstä tehnyt. En vain ymmärrä miksi meidän pitäisi asua lopun elämää kaksiossa kun sellaiseen ei ilmeisesti saisi muuttaa vaikka olisi töissä. Ei kaikki halua asua ahtaasti ja pitää sitä vielä jotenkin hienona asiana.[/QUOTE]

Miten niin ei saa muuttaa? Koska Kela sanoo? Lähtökohtasestihan jokainen maksaa omat asumiskulunsa ja sillon voi muuttaa mihin haluaa.

[QUOTE="vieras";24176021]Miten niin ei saa muuttaa? Koska Kela sanoo? Lähtökohtasestihan jokainen maksaa omat asumiskulunsa ja sillon voi muuttaa mihin haluaa.[/QUOTE]

Ei kun tässäkin ketjussa pari on sitä mieltä, että kahdelle ihmiselle riittää kaksio. No tuskin lapsi teininä haluaa elää noin, että äitin sänky on olkkarissa eikä siinä voi vapaasti olla. Mäkin haluaisin aamulla nukkua rauhassa ilman, että lapsi tulee olkkariin leikkimään ja meluamaan.

Jos sulla tosiaan enää vuosi jäljellä, jäisin vanhaan asuntoon. Kun valmistut, laitat itsesi jonoon haluamaasi taloon. Tuskimpa vuosia joudut odottamaan. Eikä tarvitse joka pennistä kitkutella. Meillä samankokoinen kaksio ja mahtuisin kyllä tähän yhden lapsen kanssa.

Yhteistyössä