Nyt on pakko vähän purnata, tuntuu että ei onnistu vaikka kuinka yrittää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaloilleen pääseminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaloilleen pääseminen

Vieras
Ollaan miehen (+lapsen) kanssa oltu sossun ja Kelan elättejä viime vuodet, mies valmistui ammattiin vuosi sitten keväällä. Pääsi töihin heti (teki sivuduunia opiskeluaikanakin) mutta työsuhde oli määräaikainen ja mies on muutaman viikon sisällä jäämässä työttömäksi. On hakenut töitä kesästä asti, vaan ei tärppää sitten millään- hakemuksiin ei edes vastata! Miehellä on hyvät työtodistukset, useampi suosittelija jne. eli siitä ei pitäisi olla kiinni. Nyt on vaan paljon hakijoita ja taloustilanne vaikuttaa tietty myös, mies on elintarvikealalla töissä.

Tänään on taas itkettänyt kun olen miettinyt että miten hitossa elämässään tulee pääsemään eteenpäin, kun eletään "pätkissä" ja sitten ollaan taas sossun luukulla. Nytkin nuo työsuhteet, joita mies on hakenut, ovat olleet määräaikaisia jne. pätkiä...
Olisi ihanaa jos hän saisi vakityön ja voisimme esim. alkaa säästämään omaan kotiin! Mutta... nykyisellä palkalla on tultu nippanappa toimeen ilman Kelaa yms. tahoja eikä edes autokouluun ole saatu nipistettyä tarpeeksi rahaa. :( (Meille on jäänyt tonni vuokran jälkeen, halvempaa asuntoa on haettu mutta ei saatu.)

Anteeksi valitus, ei ole ketään kenelle puhua tästä.

Ps. Jos joku sanoo että sentään ollaan terveitä, niin ei olla...minä käyn terapiassa ja lapsella kehitysvamma.

2+1 ja tonni jää vuokran jälkeen ettekä saa säästettyä? Ellet sinä tai lapsesi ole pahasti sairas, teillä on rahankäytössä ongelmia, ei tulojen koossa. Ja tarkoitan n. neliraajahalvausta.

2+1 ja tonni jää vuokran jälkeen ettekä saa säästettyä? Ellet sinä tai lapsesi ole pahasti sairas, teillä on rahankäytössä ongelmia, ei tulojen koossa. Ja tarkoitan n. neliraajahalvausta.

Asumme Helsingissä, täällä on kallista elää. Ruokaan kuluu paljon rahaa, samoin vaatteisiin, lääkityksiin jne. vaikka yrittää pienentää menojaan jatkuvasti. Ei meillä sisäfilettä syödä tai Tickettejä ostella! Leikki-ikäinen lapsi kuluttaa vaatteita vähän eri tavalla kuin esim. vauva ja hänen lääkkeensä maksavat myös. Tähän päälle sähkölasku, vakuutus, matkakortit...aika askeettisesti saa elää, jos tonnilla pärjää ilman ongelmia. Mainittakoon, että myös lapsen kuntouttava puolipäivähoito vie satasen kuussa (joo, näillä tuloilla..!) ja se on jo 10% budjetista.

No, meidän firmassa olis heti tarjolla töitä elintarvikealalla hyvälle ahkeralle tekijälle, joka on käsistään nopea. Jos asutte pääkaupunkiseudulla, niin töitä kyllä löytyy!

Alkuperäinen kirjoittaja jaloilleen pääseminen;27370545:
Ei ole löytynyt, hakenut olen kyllä. Pystyn lapsen vuoksi tekemään vain osapäivätyötä (lapsi hoidossa 5h/pvä) ja päivävuoroja, eipä ole työnantajilla ollut tämmöiseen kiinnostusta.

Mutta jos mies on työttömänä kotona, niin etkö silloin voisi itse tehdä vaikka mitä vuoroa?

Mikä sun ammattis on?

Listasin vähän menojamme. 1000€ on käytössä vuokran, vesimaksun ym. pakollisten jälkeen.

Ruoka: 300€/kk (10€/pvä, minä olen kotona enkä voi pelkkää puuroa syödä joka päivä)
Matkat: 90€/kk (minun + miehen matkakortit Hki sisäinen)
Päivähoito: 100€/kk
Sähkö + kotivakuutus: 50€/kk
Lääkkeet: 30€/kk

Tuossa välttämättömät "hankinnat" joka kuukaudelle, yht. 570€. Jäljellä on 430€, josta mm. ostetaan vaatteet, maksetaan harrastukset (paljon ilmaisia juttuja, mutta myös mm. uimista jo kuntoutuksen vuoksi ja tämä vie joitakin kymppejä kuussa), lääkärikäynnit...lisäksi miehen palkka tulee kahdessa osassa eli tuntuu, ettei ole käyttövaraa koskaan kun pitää aina varmistaa että saa ensi kuun vuokran maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja jaloilleen pääseminen;27370536:
Asumme Helsingissä, täällä on kallista elää. Ruokaan kuluu paljon rahaa, samoin vaatteisiin, lääkityksiin jne. vaikka yrittää pienentää menojaan jatkuvasti. Ei meillä sisäfilettä syödä tai Tickettejä ostella! Leikki-ikäinen lapsi kuluttaa vaatteita vähän eri tavalla kuin esim. vauva ja hänen lääkkeensä maksavat myös. Tähän päälle sähkölasku, vakuutus, matkakortit...aika askeettisesti saa elää, jos tonnilla pärjää ilman ongelmia. Mainittakoon, että myös lapsen kuntouttava puolipäivähoito vie satasen kuussa (joo, näillä tuloilla..!) ja se on jo 10% budjetista.

No ottaa huomioon, että lapsi siis syö tarhassa osan ruoista, se on säästöä ruokabudjetissa. Me asutana vantaalla, sama kokoonpano ja ruokaan menee 300e kuussa. 300 ruokaa + 100e tarhaan on 400e. Teillä tosin alle 300 pitäisi mennä koska lapsi tosiaan syö tarhassa. Miehen matkakortti 122,6 kolmen kuu välein eli vajaa 41e kuussa. näin ollen siis 441e mennyt. Vakuutus on meillä ainakin 6,25e/kk eli 75e/vuosi. Näin ollen 446,25 kuussa mennyt. Sähkölasku on n. 35e, eli 481,25 mennyt. Puhelimeen ja nettiin max 60e/kk. Eli kaikenkaikkiaan 541,25e. Yli jää 458,75e. Vaatteisiin max 50e/kk. Eli 408,75. Aika kalliit lääkkeet teillä, lääkekattohan menee 2 kk:ssa täyteen noilla menoilla :whistle:

[QUOTE="vieras";27370574]Tässä maassa yksikään terve ja työhaluinen mies ei ole työtön.[/QUOTE] Katos katos, sähän tunnet paljon miehiä ja heidän elämäänsä!

[QUOTE="mie";27370554]No, meidän firmassa olis heti tarjolla töitä elintarvikealalla hyvälle ahkeralle tekijälle, joka on käsistään nopea. Jos asutte pääkaupunkiseudulla, niin töitä kyllä löytyy![/QUOTE]

Kertoisitko vielä, mistä ahkera tekijä saisi töitä kun mies lähettää viikottain useamman hakemuksen eikä niihin edes vastata? Mies on terve kaikinpuolin ja oikeasti ahkera, viime viikollakin useampana päivänä monta tuntia kerrallaan ylitöissä vapaaehtoisesti kun työkaveri oli saikulla. On ikävä heittää tuollaista että töitä kyllä löytyy, sillä niitä on haettu jo 3kk...

Mies ei ole vielä työtön, parin viikon päästä on. Minulla on koulutus toiselle alalle kuin se, jolla on viimeksi toiminut. Tällä alalla ei kuitenkaan ole töitä edes kouluttautuneille (pursuaa kaikista ovista ja ikkunoista) ja aiemmalle alalleni en aio palata.

Lapsi ei ole hoidossa kokopäiväsenä, koska hän ylikuormittuu jo 5h päivistä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaloilleen pääseminen;27370597:
Mies ei ole vielä työtön, parin viikon päästä on. Minulla on koulutus toiselle alalle kuin se, jolla on viimeksi toiminut. Tällä alalla ei kuitenkaan ole töitä edes kouluttautuneille (pursuaa kaikista ovista ja ikkunoista) ja aiemmalle alalleni en aio palata.

Lapsi ei ole hoidossa kokopäiväsenä, koska hän ylikuormittuu jo 5h päivistä.

No niin, parin viikon päästä lapsi ei edes tarvitsisi päivähoitoa, isä voisi hoitaa ja sinä tehdä vaikka vuorotyötä, jos ala sitä vaatii.

Jotenkin omituista valittaa, ettei saa töitä, kun seuraavaksi itse myöntää valinneensa alan, jossa työllistyminen on nyt vaikeaa, eikä kuitenkaan ole aikomustakaan kouluttautua mihinkään muuhun..?

Ja mies vois soittaa ja käydä potentiaalisissa työpaikoissa kysymässä töitä. Ei ne hakemukset ole ainoa tapa etsiä.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Alkuperäinen kirjoittaja jaloilleen pääseminen;27370579:
Listasin vähän menojamme. 1000€ on käytössä vuokran, vesimaksun ym. pakollisten jälkeen.

Ruoka: 300€/kk (10€/pvä, minä olen kotona enkä voi pelkkää puuroa syödä joka päivä)

Tuossa välttämättömät "hankinnat" joka kuukaudelle, yht. 570€. Jäljellä on 430€, josta mm. ostetaan vaatteet, maksetaan harrastukset (paljon ilmaisia juttuja, mutta myös mm. uimista jo kuntoutuksen vuoksi ja tämä vie joitakin kymppejä kuussa), lääkärikäynnit...lisäksi miehen palkka tulee kahdessa osassa eli tuntuu, ettei ole käyttövaraa koskaan kun pitää aina varmistaa että saa ensi kuun vuokran maksettua.

Mun mielestä yli 400 euroa vaatteisiin, harrastuksiin ja terveydenhoitokuluihin on melkoisen iso summa! Perustelit isoja kuluja sillä, että asutte Helsingissä, mutta tietääkseni täällä maalla lapset kuluttaa vaatteita ihan samaan tahtiin kuin sielläkin, ja mä olen todennut etät mitä isompi kaupunki, sitä paremmin siltä tekee edullisiä löytöjä, pienillä paikkakunnilla kun ei ole juurikaan tarjontaa kirppareista, alennusmyynneistä jne. Me ajetaan aina 100 kilometriä vaatekaupoille ja takaisin, ja silti tulee säästöä, kun ostetaan sieltä eikä omasta pikkukaupungista.

Jos joudutte ostamaan paljon lääkkeitä, niin Kelahan korvaa aika paljon niin ettei teillä voi niihinkään mennä älyttömästi.

Mitä te harrastatte ja paljon harrastukset maksaa?

Alkuperäinen kirjoittaja jaloilleen pääseminen;27370579:

ja mä luulin että mä oon huono rahankäytössä :D kyllä tosta 430e pitäisi se 300e jäädä säästöön. vaatteet kirppikseltä, lääkärillähän käydään julkisella eikä se kertameno ole paljoa, harrastukseksi vain uinti ja ilmaiset jne. + kilpailuttakaa sähkö ja vakuutukset vois tarkistaa.

No niin, parin viikon päästä lapsi ei edes tarvitsisi päivähoitoa, isä voisi hoitaa ja sinä tehdä vaikka vuorotyötä, jos ala sitä vaatii.

Jotenkin omituista valittaa, ettei saa töitä, kun seuraavaksi itse myöntää valinneensa alan, jossa työllistyminen on nyt vaikeaa, eikä kuitenkaan ole aikomustakaan kouluttautua mihinkään muuhun..?

Ja mies vois soittaa ja käydä potentiaalisissa työpaikoissa kysymässä töitä. Ei ne hakemukset ole ainoa tapa etsiä.

Ei vaan MIES EI LÖYDÄ TÖITÄ, ala kyllä vetää hänellä hyvin mutta minulla ei. Ja lapsi ei todellakaan jää ilman hoitopaikkaansa, se on hänellä kuntoutuksen vuoksi ja erittäin tarpeellinen. Juuri viime kuussa oli palaveri, jossa erityisopettaja puolsi hoidon jatkamista ehdottomasti, kehitystä on tapahtunut selvästi.

Soittelu on ihan hyvä idea, voisin tuosta mainita miehelle.

Semmoinen juttu tähän väliin, että ketjun idea ei ollut haukkua minua miten paska rahankäyttäjä olen ja mieheni työtön luuseri. Idea oli saada vertaistukea tilanteeseen, jossa kaikki tuntuu ns. kaatuvan päälle ja menneisyys tulevan takaisin. En tahdo sossun asiakkaaksi enää koskaan ja kohta kuitenkin luukulla ollaan tällä menolla!

http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=8092159&index=1&anchor=8092159

Vuokrafirmojen kautta voi päästä vakituiseksi. Noissa firmoissa, jotka palkkaa, katsotaan kyllä, ketkä tekee ahkerasti töitä ja heitä saatetaan pyytää jäämään oman talon kirjoille.

[QUOTE="eee";27370653]Pitäisiköhän sun miettiä uudelleenkouluttautumista? Pakkohan sun on joskus kuitenkin töihin mennä.[/QUOTE]

Tämä on harkinnassa kunhan saan tuon terapian (useampi tunti viikossa) käytyä, ensi vuonna loppuu.

Yhteistyössä