Nyt on tullut aika vaihtaa dieseliin....

punatukkainen

Aktiivinen jäsen
09.01.2005
2 604
0
36
Oon tässä jo jonkun aikaa miettinyt, et vaihtais diesel autoon. Kyllä se halvemmaksi tulee. Aika moni tuttava on nyt vaihtanu ja kuulemma eivät enää ruuhkauta bensa-asemia, kun käyvät harvemmin tankilla.... ;)

Onko kellään suositella mulle merkkiä? Ja muistan, että diesel vero on olemassa...siksi mietinkin, et alle 2 litranen olis ihan ok.
please, help me.... :D

täällä diesel on 1.345, ei siis älytön ero bensanhintaan (jotain 1.5) ja dieselautoista joutuu maksaan verot (auton koon mukaan) ni kannattaa miettiä kummalla tulee kilometrit halvemmaksi. Vai onko dieselautojen hinta laskenut nyt uudistusten myötä kovasti? Vai luontoystävällisyys päätöksen takana :)

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Oon tässä jo jonkun aikaa miettinyt, et vaihtais diesel autoon. Kyllä se halvemmaksi tulee. Aika moni tuttava on nyt vaihtanu ja kuulemma eivät enää ruuhkauta bensa-asemia, kun käyvät harvemmin tankilla.... ;)

Onko kellään suositella mulle merkkiä? Ja muistan, että diesel vero on olemassa...siksi mietinkin, et alle 2 litranen olis ihan ok.
please, help me.... :D

Dieselvero eli käyttövoimavero menee auton painon mukaan. Ei moottorin koon mukaan. Normaalissa keskiluokan perheautoissa n. 400 euroa/vuosi.

Vähintään 15tkm pitäisi vuodessa ajaa, että alkaa kannattamaan. Kannattaa lisäksi huomioida, että dieselmoottoriset autot maksavat enemmän, joka kasvattaa pääomakuluja ja sitä kautta siirtävät kannattavuusrajaa entisestään.

Mä kannatan dieseleitä! Mulla oli ennen audi, joka vei sen 10l satasella ja oli bensa, nyt kun on vw golf ja se vie sen 5l satasella dieseliä, niin tuntuu et ilmasiks ajelen :)
Meillä nykyään siis molemmat autot dieseleitä, ja nimenomaan volkkareita kannatan, niiden pienen kulutuksen (+kaiken muun) takia.

Pienoislinja-autosta ei joudu maksamaan veroja ;) D1-kortti maksoi n. 1000 ? ja edellisen dieselauton käyttömaksut olivat n.900? vuodessa. Nopeasti maksoi itsensä takaisin, kun huomioi senkin, että auto oli pakko vaihtaa uudempaan, eikä tuontilinjurista mene autoveroakaan...

Ulkomitat autossa ovat normaalin pakettiauton luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Dieselvero tulee auton painon, ei moottorin koon mukaan...Vaikkakin ne toki jossainmäärin korreloivat keskenään.

No, mä ajattelin sen just niin, et mitä isompi moottori sitä painavempi auto. Eli kalliimpi vero. ;)

Tässäkin on poikkeuksia, esim. vanhempia Volkkarin minibusseja on myynnissä samalla koneella varustettuina kuin Golfeja :D

Meillä tehdään vaihdos toisinpäin, eli dieselistä bensaan koska minun ajokilometrini jäävät vähäisiksi kun muutetaan kaupunkiin ja mies vaihtaa autonsa sellaiseen johon koko perhe sopii ja sitä käytetään sitten yhteisiin ajoihin.
Nyt mulle on tullut reilussa vuodessa kilometrejä liki 40t omaan autooni :whistle:

Dieselvero tulee auton painon, ei moottorin koon mukaan...Vaikkakin ne toki jossainmäärin korreloivat keskenään.

No, mä ajattelin sen just niin, et mitä isompi moottori sitä painavempi auto. Eli kalliimpi vero. ;)

1.6 litrainen ja 2.0 litrainen voivat olla ja sama moottori sylinteritilavuutta lukuunottamatta. Eikä normaalin perhekotteron moottoreissa ole painoeroa käytännössä oikeastaan mitään. Dieselkone painaa enemmän kuin bensakone vahvemmista materiaaleista johtuen, mutta sinällään eroa ei käytännönkannalta käyttövoimaveroihin ole. Vakuutusmaksuissa taas eroa tulee.

Dieselhenkilöautoille vielä koituva käyttövoimavero on paljon perusosaa suurempi. Jokaista alkavaa saataa kiloa kohti peritään 6,7 senttiä päivältä. 2050 kiloa painava dieselhenkilöauton käyttövoimavero on siis vuodessa 21 x 6,7 senttiä x 365 = 513,56 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Mä kannatan dieseleitä! Mulla oli ennen audi, joka vei sen 10l satasella ja oli bensa, nyt kun on vw golf ja se vie sen 5l satasella dieseliä, niin tuntuu et ilmasiks ajelen :)
Meillä nykyään siis molemmat autot dieseleitä, ja nimenomaan volkkareita kannatan, niiden pienen kulutuksen (+kaiken muun) takia.

Pitääpä katsastaa sitten millanen toi merkki on, kun noin vähän kuluttaa.
Mulla ei oo mitään kokemuksii tosta automerkistä. :whistle: :D
Oon ajellu vain Toyotalla, fordilla, chrysler voyagerilla, nissanilla. ;)

Ei täsmää suoraan tuo, lisäksi dieselvero tulee kokonaispainon ei auton oman painon mukaan, jos muistan oikein, ei jaksa tarkistaakaan mutta 90% varma tuosta..

Paketti tai kuorma-autoiksi rekisteröidyissä tilanne eri, mutta ymmärsin että puhutaan henkilöautosta nyt.

Meillä on toisena autona vw golf farkku 1,9tdi.Dieselvero tosta autosta on vuodessa n.600egeä. |O Diesel on tosiaan tähtitieteellisissä hinnoissa,mut onneks ei joudu kovin usein tankilla käymään.

Ei täsmää suoraan tuo, lisäksi dieselvero tulee kokonaispainon ei auton oman painon mukaan, jos muistan oikein, ei jaksa tarkistaakaan mutta 90% varma tuosta..

Paketti tai kuorma-autoiksi rekisteröidyissä tilanne eri, mutta ymmärsin että puhutaan henkilöautosta nyt.

Jep, henkilöautosta puhutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Meillä on toisena autona vw golf farkku 1,9tdi.Dieselvero tosta autosta on vuodessa n.600egeä. |O Diesel on tosiaan tähtitieteellisissä hinnoissa,mut onneks ei joudu kovin usein tankilla käymään.

Näköjään noissa farkku golfeissakin on dieselvero eroja. Kun yhessä liikkeessä oli vero 460e. Kun teillä n.600e. hmmm.... :/

meillä tuossa pihalla volvo v40 1,9 TD
ja täytyy sanoo että tyytyväinen olen ollut. kuluttaa noin 6l satasella... ja 6kk mulle on kertyny kilometrejä yli 8000 ja en oo ees ajellu päivittäin..

muistaakseni verot oli sit joku 400-500? vuodessa

*muoks* niin ja siis farmari kyseessä

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
meillä tuossa pihalla volvo v40 1,9 TD
ja täytyy sanoo että tyytyväinen olen ollut. kuluttaa noin 6l satasella... ja 6kk mulle on kertyny kilometrejä yli 8000 ja en oo ees ajellu päivittäin..

muistaakseni verot oli sit joku 400-500? vuodessa

*muoks* niin ja siis farmari kyseessä

Ai volvokin kuluttaa noin vähän... =)

Yhteistyössä