Nyt presidenttikisa pääsee kunnolla alkuun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahtava puhe:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mahtava puhe:)

Vieras
Me emme kulje maailmalla haukkumassa omia kansalaisiamme. Me emme myöskään lähde siitä, että annamme sellaista Suomi-kuvaa, että täällä on joku perustavalla tavalla oleva vastakkainasettelu Suomen kansan keskuudessa. Meillä on normaali poliittinen kilpailutilanne. Turha siitä on murhetta kantaa, että kansa äänestää eduskuntavaaleissa jollakin tavalla. Tällainen on normaalia, kun vähänkin seuraa maailmaa ja Eurooppaa. Kyllä me arabikeväästä osaamme puhua ja kas kummaa: Ben Ali putosi vallasta, Mubarak putosi vallasta, Gaddafi on kuollut. Mutta ei nähdä, että meidän etupihalla Euroopan unionissa tulee käymään samanlainen myllerrys. Tämä epäonnistunut eurokokeilu, jota Suomen eliitti ja sen myötäjuoksijat ovat kymmenen vuotta takoneet, että mikä menestystarina. Tuntuuko menestystarinan aineksilta tällä hetkellä? Tällä on seurauksensa, Suomessa ollut jo, Euroopassa tulee olemaan. Koska ei voi olla niin, että rakennamme sellaista Eurooppaa, joka ei noudata sääntöjään tai ihanteitaan. Meillä ei ole sellaiseen Eurooppaan varaa.
...

Kun katsotaan nyt esimerkiksi kahta kriisimaata tällä hetkellä: Islanti ja Kreikka, molemmat maat sotkivat asiansa. Kumman luulette nopeammin nousevan suosta? On sellaisia järjestelmiä, jotka pitää korjata. Eurooppa on tärkeä Suomelle, en minä ole Eurooppa-vastainen. Minähän olen eurooppalainen. Minä menin Euroopan unioniinkin kansan valtakirjalla katsomaan, millainen se on. 21 kuukautta siellä olin. Ja kun vedin näkemästäni johtopäätökset, olen jo parin vuoden ajan takonut sitä, miten tämä kriisi syntyi. Se on ollut nähtävissä. Nyt ei hyviä ratkaisuja ole. Mutta Suomen on tehtävä se ratkaisu, että me emme rahoita tätä enää pennilläkään. Tämä asia ryyditetään tarpeen tullen vielä ennen joulua välikysymyksellä, olkoon presidenttiehdokkuus tai ei.

Kampanjan avajaispuhe | Suomen Soini presidentiksi

Uusimmat

Yhteistyössä