Nyt pursuaa uusretro korvista!!!

22.07.2006
979
0
16
Oltiin Muumimaailmassa parin päivän reissulla ja kyllä nyt on menty näköjään siihen, että iki-ihanat uusretrovaatteet eivät tuo enää "kivaa säväystä" tylsiin H&M ja Lindex-vaatteisiin vaan homma on mennyt toisinpäin. Oli harvassa se tyttö, jolla oli nätti vaalea hellemekko tai poika jolla vaikkapa beiget sortsit ja vaaleansininen pikeepaita. Vaikutti, että 90% lapsista oli puettu Me&I, POP ja muihin uusretrohenkisiin kuviollisiin ja kirjaviin vaatteisiin. Kyllä erottui jo ihan kivasti yksikin söpöön Legon vaaleanpunaiseen puuvillaliivimekkoon puettu tyttö verrattuna retrokukallisiin tunikoihin ja legginseihin ja pojilla retrokuosiset t-paidat ja sortsit tai farkut. Varmaan 20 äidillä ja tyttärellä näin Me&I tämän kevään malliston kukkatunikat ja valkoiset legginsit :D Kivojahan nuo vaatteet ovat, mutta pointti oli se, että niin se "erilaisuus" ja "värikkyys" muuttuu aika tylsäksi siinä vaiheessa kun sitä on ihan kaikilla... :whistle:

70-luvun vaatteet oli karseita silloin, ja ne ja kopiot ovat ihan yhtä karseita edelleen! nim. 70-luvun lapsi jonka lapsilla ei TODELLAKAAN ole samanlaisia vaatteita kuin äidillään lapsena

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
70-luvun vaatteet oli karseita silloin, ja ne ja kopiot ovat ihan yhtä karseita edelleen! nim. 70-luvun lapsi jonka lapsilla ei TODELLAKAAN ole samanlaisia vaatteita kuin äidillään lapsena

Ne on just ihania,vintaget meinaan :heart:

Mä en huomannut sellaista, kun oltiin Muumimaailmassa sunnuntaina. Ja yleensä kiinnitän huomiota kivoihin uusretroihin koska tykkään niistä :D. Omilla muksuilla oli poikkeuksellisesti päällä ihan vaan farkkua ja kirkkaanpunaista.

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Mun käsitys vintagesta on kyllä vanhemmat kuin 70-luvun vaatteet ja siihen aikaan 20-50-luvuilla suuri osa vaatteista oli käsin tehtyjä ja uniikkeja niin vintage-löydöt MUN KÄSITYKSEN mukaan tarkoittavat hieman erikoisempia ja uniikimpia vaatekappaleita kuin 70-luvun Tutta/Reiman trikoopaita. :D Retro taas on ihmisen oman elämän aikana vallinnut muoti/tyyli ja uusretro kopioi sitten näitä tyylejä? Vai?

Juu mulle vintage on siitä 1900-luvun alusta suunnilleen 60-luvulle, uniikkeja mekkoja, kasseja, pussukoita ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Ne on just ihania,vintaget meinaan :heart:

Niin onkin =) Ja mulla on niitä vaikka kuinka paljon.

jotenkin musta aina tuntuu, että noita uusretroja käyttävät ovat "paremmista piireistä" tulevia :ashamed: kun niitä retrokuteita ei löyty halpahallista/henkkamaukalta, vaan yleisesti ottaen ovat tyyriimpiä kun tavan peruspaidat ja pöksyt :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja MrsSpongebob:
jotenkin musta aina tuntuu, että noita uusretroja käyttävät ovat "paremmista piireistä" tulevia :ashamed: kun niitä retrokuteita ei löyty halpahallista/henkkamaukalta, vaan yleisesti ottaen ovat tyyriimpiä kun tavan peruspaidat ja pöksyt :snotty:

Höpöhöpö =)

Höpsis :)
Niitä on myös henkkamaukalla ja halpahallissa, sekä Lindexillä ja KappAhlissa missä ne eivät maksa maltaita. Saahan niihin rahaakin uppoamaan jos oikein yrittää, mutta niinhän saa ns. perusvaatteisiinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Höpsis :)
Niitä on myös henkkamaukalla ja halpahallissa, sekä Lindexillä ja KappAhlissa missä ne eivät maksa maltaita. Saahan niihin rahaakin uppoamaan jos oikein yrittää, mutta niinhän saa ns. perusvaatteisiinkin.

Onhan tuossa toki perää, mutta silti mulle tulee semmoinen juppi-fiilis retroista
:/ ehkä siksi kun ovat niin kovasti muotia tällä hetkellä...

mun mielestä koko uusretro on yök :x
isosisko toi tytölle kassillisen vaatteita mitä oli kirppikseltä löytänyt, oli siellä muutama uusikin. Ja harmitteli kun ei ollut löytänyt enempää kivoja retrovaatteita kuin yhden sammakkobodyn ( jota voin ehkä käyttää vauvalla öisin... ) joten olin tyytyväinen, ne olisi jääneet käyttämättä ja rahat menneet hukkaan. Niin yök, yök, yök :$

Jotku on ihan ok. Mut ei kaikki.
Tosi minusta ne meiandin kamppeet ei ole edes laadukkaita ja hintansa väärtejä,et sieltä lindexiltä saa halvemmalla parempaa vaatetta.

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Niin siis terminä uusretroa ei ole olemassakaan.

Retro on se vanhojen aikakausien tuotteiden uudelleen valmistamisesta (kopioinnista) syntyvä tuote, ja vintage todellakin on juuri se alkuperäinen esim. -70-luvun vaate. Ei siinä käsityksiä kysellä.

Vai kuitenkin retro se alkuperäinen "oman lapsuuden tai nuoruuden" vaate tai tavara ja UUSretro jäljitelty ko. tyyliä? Tsekkaa käsitteet vaikka ihan googlen kautta?

Ei, kyllä se oikeasti menee niin, että vintage on se aito vanha vaate ja retro on uustuotantoa.

Ei, kyllä se oikeasti menee niin, että vintage on se aito vanha vaate ja retro on uustuotantoa.

No jos tarkkoja ollaan retro on kyllä sitä vanhaa klassikkotuotantoa. Vintage on kaikki vanha. Ja uusretro on uustuotantoa, näin ainakin kankaiden suhteen miksei sitten myös kaikkien muiden tuotteiden.

Alkuperäinen kirjoittaja le student:

No jos tarkkoja ollaan retro on kyllä sitä vanhaa klassikkotuotantoa. Vintage on kaikki vanha. Ja uusretro on uustuotantoa, näin ainakin kankaiden suhteen miksei sitten myös kaikkien muiden tuotteiden.

No minä kyllä käsitän että retro on vanhojen tyylien kertaamista, eli uustuotantoa. Uusretro on höpötystä.

:saint:

Yhteistyössä