nyt se iski meillekkin:(

JääPrinsessa

Aktiivinen jäsen
11.09.2007
1 051
0
36
viime yönä oksennustauti :headwall: meillä on muksut viimeks ollu 2 vuotta sitten taudissa, itse olen oksentanut viimeksi 6 vuotta sitten (kun odotin esikoista) :whistle:
Mut niin ku mulla ei kauheesti kokemusta näistä taudeista niin mitä tän taudin kuvaan mahtaa kuulua/ mikä tauti kyseessä? Poika heräs viime yönä yhtäkkiä ja sano et mahaan sattuu ja melki heti perään sitte oksensi, ei oksannu ku 2 kertaa (onneksi) ja jo aamulla oli ku naantalin aurinko, olis kovasti halunnu hoitoon mennä mut en tietty vienyt..on syönyt ja riehunut ihan normaalisti tänään, kakka on ihan normaalia jne...
että oliks tää tällane nopeasti ohimenevä vai tulla viel uudestaan pojalle?( ikää 5 vuotta)
ja mikä näis yleensä on itämisaika?itelläki tänää mahaa vellonut mutta ei mitenkää pahasti, oon lepäillyt enkää oo syöny juur mitään..varmuudeksi :|

Aika äkkiä ne tarttuu ja oirii- jotkut tosin vasta viikonkin päästä.

Nyt on vissiin ollut tuollaista pikatautia ja sitten noroa- joka kestääkin sitten liki viikon.

Mutta tauti kun tauti- pari oireetonta päivää on hyvä pitää. Meilläkin useasti neiti on pari päivää ok, ja sitten taas oksentaa kerran tai kaks.

Norossakin oireet voi vaihdella eri ihmisten välillä. Tyypillistä on kovat vatsakivut, oksentelu ja ripuli, mutta toisilla (erityisesti aikuisilla) voi tulla vain ripuli. Lisäksi osa sairastuneista on oireettomia, mutta tartuttavat silti tehokkaasti noroa eteenpäin.
Parhaillaan on noroa liikenteessä ja se onkin kaikista yleisin vatsatautien aiheuttaja.

Nyt kannattaa desifioida kaikki mahdolliset paikat kunnolla klooripitoisella puhdistusaineelle, kloori kun on ainoa aine joka tuhoaa noron. Muistakaa myös tehostettu käsihygienia! Eli kunnollisen käsipesun jälkeen kuivaus vessa / talouspaperiin ja paperi pönttöön. Mikäli käytätte froteepyyhkeitä käsienpesun jälkeen niin käyttäkää jokainen perheenjäsen omaa pyyhettä, jotka pestään min. 60 asteisessa vedessä vähintään tunnin mittaisessa pesuohjelmassa.

Viimeisen oireen jälkeen pitää olla min. 2 vrk kotona! Noroviirusta erittyy ulosteisiin vielä 2 viikon ajan, siis viimeisen oireen jälkeen, jolloin kyseisen ajan pitää todella huolehtia kunnolla käsien pesusta.

Jos oksennusta menee esim. mattoon, niin viirus säilyy tartuttavana 12 vrk ajan. Ei siis kannata pyytää vieraita pitkään aikaan eikä mennä kyläilemään.

Voimia! Toivottavasti parenette pikaisesti!

Yhteistyössä