Nyt se on edessä..viisaudenhampaan poistoa!!!! Apua....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Nyt on viimeset puoli vuotta hammas tehnyt tuloaan ja nyt tämä kuukausi on mennyt päin pyllyä.
Koko alaleuka tuntuu olevan vasemmalta puolelta tulessa ja ien liikkuu oudosti, syöminen ei onnistu..sattuu ja se hammas ei vaan nouse kunnolla esiin.Se tuntuu olevan vinossa!!!!

Huomenna pitäisi soittaa hammaslääkäriin ja saada aika äkkiä.

Kysynkin teiltä kaikilta joilla kokemusta viisurin poistosta ja leikkauksesta

1.Maksaako ne resepti särkylääkkeet paljonkin? Siis varaanko rahaa 100e? vai
2.Jos se hammas leikataan niin miten se oikein menee käytännössä?
3.Jos minulta pitäisi poistaa myös ylhäältä vasemmalta viisuri niin poistaako ne samalla kertaa alhaalta ja ylhäältä?

4.Onko odotettavissa velli linja viisurin poiston jälkeen?

5. SATTUUKO PUUDUTUS? MINULLA ON NEULAKAMMO.....

1 Taitavat maksaa jotain 10e luokkaa, alle 20e kuitenkin
2 Sun päälle laitetaan sellanen vihreä liina jossa reikä ja lääkäri tekee pienen viillon ikeneen ja leikkaa hampaan pois. Sitten laittaa tikit ja menet otattamaan ne pois noin viikon päästä.
3 No mulla leikattiin ala ja vedettiin ylä, en tiiä leikkaako ne kahta samaan aikaan
4 pari päivää joudut soppaa/velliä syömään
5 puudutus nippasee mut ei pahasti.

Tsemppiä, hyvin se menee ja on sit ohi =)

Multa on vedetty ylhäältä ja alhaata pois viisurit samalla kertaa. En saanut mitään lääkkeitä. Puudutuspiikit ei tuntu oikeastaan juuri miltään. Söin nestemmäistä pari päivää ku pureskelu ei tuntunut kivalta. Ihan jees kokemus, pari päivää suu oli arka mut ei tarvinnu syödä särkylääkkeitä.

- maksaa alle 10euroa burana 600 ainakin.
2.Jos se hammas leikataan niin miten se oikein menee käytännössä? - en tiedä kun ei onneksi jouduttu leikkaamaan, vaan onnistu vetämällä.
3.Jos minulta pitäisi poistaa myös ylhäältä vasemmalta viisuri niin poistaako ne samalla kertaa alhaalta ja ylhäältä? - poistettiin multa ainakin yhdellä kerralla vain yksi hammas..

4.Onko odotettavissa velli linja viisurin poiston jälkeen? - söin normaalisti aika normaalisti. Toisella puolella pureskellen.

5. SATTUUKO PUUDUTUS? MINULLA ON NEULAKAMMO - ei tuntunut missään. en edes huomannut koko piikin pistoa. Minullakin on neulakammo.

Mä söin jätskiä ja sosekeittoa, mutta kyllästyin kun ei nälkä lähtenyt ja samana päivänä söin ihan pureskeltavaa ruokaa. Ainut et mä en saanut antibioottireseptiä, että tulehdus tuli ja saatanan kipeä. Ja multa tosiaan porattiin se hammas osiin kun ei muuten lähtenyt. Yläviisurit lähti helposti vetämällä.

Toisaalta vois kyllä olla hyvä syödä vain nestemäistä koska ruoan murut menee sinne koloon ja mä jouduin käydä paristi lääkärissä, että ne otti ne murut sieltä kolosta pois.

mä en tiiä miten kunnallinen eroo yksityisestä.. Mulla on vaan yksityisestä kokemusta.

Mulla leikattiin molemmat pois ja eikä mun naamalle laitettu mitää liinaa. Puudutettiin kunnolla ja se oli kamalaa. Tosin mulla onki sekä neulakammo että hammaslääkäripelko. Sain kipulääkereseptin burana 800, sekä antibiootit, koska siel oli mätää. En syöny niitä ku en tarvinnu. Samalla piti hakea corsodyliä kun ei saanut 5pvää pestä harjalla hampaita.

Mitään ei saanu pariin tuntiin syödä mut sit nestemäinen linja oli ainaki pari pvää. Ylikypsää makaronia voi syödä kun se on niin pehmeetä. Ei siin tee oikein mieli mitää pureksia ku sen verran arka oli leukaperät.

Ylhäältä ja alhaalta voidaan poistaa yhtäaikaa jos ne on samalla puolella. Eri puolilta ei ainakaa mun hammaslääkäri suostu ottamaan.

lääkkeet on halpoja mutta toimenpide oli kallis.

Saikkua sain to-su ja olisin saanu enemmän jos olis ollu tarve:D

- halvemmalla saat kuin käsikauppa särkylääkkeen, muistaakseni burana 600 oli reilusti alle kympin. Yleensä se on ihan samaa tavaraa kuin muutkin apteekin särkylääkkeet, yhden tabletin vahvuus on vaan suurempi

2.Jos se hammas leikataan niin miten se oikein menee käytännössä?
Ensin puudutetaan ja odotellaan, että se vaikuttaa. Jatko riippuu sitten ihan millainen se hammas on, itseltäni toinen tuollainen paloiteltiin, toinen kammettiin ylös

3.Jos minulta pitäisi poistaa myös ylhäältä vasemmalta viisuri niin poistaako ne samalla kertaa alhaalta ja ylhäältä?
- Saman puolen ylä- ja alahampaan ottavat yleensä samalla kertaa. Eri puolilta ei yleensä kerralla oteta, että edes toinen puoli suusta toimisi suhtkoht normaalisti.

4.Onko odotettavissa velli linja viisurin poiston jälkeen?
- Ihan tapauskohtaista, pari kaveria oli pilliruokalinjalla, itse pystyin syömään normaalisti, kunhan purin sillä toisella puolella, mistä ei poistettu sillä kertaa.

5. SATTUUKO PUUDUTUS? MINULLA ON NEULAKAMMO.....
-Vähän se puudutus tuntuu, kannattaa pistää silmät kiinni, ettei näe mitä tekevät ;)

miten te ootte niin huolissanne siitä puudutuksesta? se on pientä verrattuna siihen operaatioon ja mulla ei ainakaan tuntunut kummallakaan kerralla missään.. en tiedä missä hammaslääkärillä oikein käytte jos se muka sattuu :D

[QUOTE="mies";23422225]Jos/kun viisuri leikataan, niin sillon saat reseptin antibiootteihin ja särkylääkkeeseen.[/QUOTE]

En saanut kummallakaan kertaa antibiootteja. Olisin saanut, jos olisi ollut juuresta yhteys nenäonteloon. Olin ihan öönä, kun hammaslääkäri (tai olikohan jopa kirurgi titteliltään) puristi nenän kiinni ja käski puhaltamaan nenän kautta. Sanoi, että jos siellä suussa poistoaukossa kuplii, niin silloin on avoin yhteys ja saa kuurin, kuten miehelle kävi. Samaten jos on tulehdus päällä siellä hampaistossa, niin saa kuurin, muttei sitä turhaan syötellä.

[QUOTE="vieras";23422292]En saanut kummallakaan kertaa antibiootteja. Olisin saanut, jos olisi ollut juuresta yhteys nenäonteloon. Olin ihan öönä, kun hammaslääkäri (tai olikohan jopa kirurgi titteliltään) puristi nenän kiinni ja käski puhaltamaan nenän kautta. Sanoi, että jos siellä suussa poistoaukossa kuplii, niin silloin on avoin yhteys ja saa kuurin, kuten miehelle kävi. Samaten jos on tulehdus päällä siellä hampaistossa, niin saa kuurin, muttei sitä turhaan syötellä.[/QUOTE]

Sultakin siis leikattiin? Ok, mä luulin että aina saa antibiootteja/penisiliiniä kun leikataan, sillä mä sain molemmilla kerroilla eikä ollut mitään tulehduksia suussa. Mutta ehkä lääkärit toimii siis eritavalla, mulle kun ei mitään puhallusjuttuja tehty. :)

Minulta vedettiin kaksi hammasta pari viikkoa sitten. Pelkäsin etukäteen tosi paljon, mutta ei se sattunut yhtään! Puudutuspiikinkään laitto ei tuntunut miltään. Sain mukaani hammaslääkäristä 2 Buranaa, taisivat olla 600. Noista tarvitsin vain yhden, jonka otin hammaslääkärin suosituksen mukaan heti kun tulin kotiin. Särkyä ei jälkeen päin ollutkaan yhtään, joten söin jo samana päivänä ihan tavallista ruokaa ja olin muutenkin ihan normaalisti. Tsemppiä, toivottavasti sulle tulee yhtä helppo juttu kuin mullekin! :)

itseltä onneks kaikki viisurit vihdoin poissa pääs siitäkin pahasta :D sitten sun kysymyksiin
1.Maksaako ne resepti särkylääkkeet paljonkin? Siis varaanko rahaa 100e? vai, no ei aksa antibiootit ja buranat yhteensä paljon varaudu 20€
2.Jos se hammas leikataan niin miten se oikein menee käytännössä? joskus hammas joudutaan leikkaamisen lisäksi viellä murtamaan palasiksi ja leikkaamaan lisää.
3.Jos minulta pitäisi poistaa myös ylhäältä vasemmalta viisuri niin poistaako ne samalla kertaa alhaalta ja ylhäältä? riippuu varmaan aika paljon, joillaki poistetaan yhsitellen joillaki otetaan kaikki kerralla

4.Onko odotettavissa velli linja viisurin poiston jälkeen? tää on yksilöllistä kanssa myös hammaskohtasta :D joissakin poistoissa olin 1 viikko keittolinjalla joissakin pystyhin syömään jo seuraavana päivänä

5. SATTUUKO PUUDUTUS? MINULLA ON NEULAKAMMO..... ei satu etkä nää neulaa

Se leikkaaminen tarkoittaa viiltoa ja mahdollista hampaan pilkkomista. Kuulostaa pahemmalta kuin on, ja hirveintä siinä pilkkomisessa oli se sahan ääni. :D Puudutus tuntuu muttei satu.

Toivottavasti menee hyvin! Yleensä menee. Itsellä tuli kyllä sen sortin leukalukko joka kerta, että pureskeltavaa ruokaa ei tarvinnut ajatellakaan - suu ei yksinkertaisesti auennut pariin päivään. Kivut olivat kuitenkin kohtuullisia ja lähtivät lääkkeillä.

Yhteistyössä