NYT se tapahtuu! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihdoinkin motivoitunut..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vihdoinkin motivoitunut..

Vieras
Eli mun matkan aloitus kohti terveellisempää elämää.. Mulla on niin hyvä fiilis nyt että pakko kertoa tästä tänne ja olis kiva kuulla vastaavia kokemuksiakin. :)

Mulla on takana on kolme vuotta keskivaikeaa masennusta, ja lähes vuoden sairastelukierre. Kaiken tuon seurauksena liikunta on jäänyt ihan olemattomiin. Kun masennus oli pahimmillaan lojuin päivät sängyn pohjalla ja ei huvittanut mikään, paitsi tietokoneella istuminen ja tv:n tuijotus.. Painoa tuli, ja inhotti kun vanhat vaatteet alkoi käydä pieniksi, mutta se ei ollut tarpeeksi iso potku persauksille..
Terapian avulla lähti masennus onneksi paranemaan ja nyt on melkein kokonaan takana päin..

Viime vuonna vaan iski sairastelukierre, nielutulehduksia yms.. Kun luulin tulleeni terveeksi niin sitten viikon päästä oli taas uusi räkätauti jne.. Kevään olin lääkärin määräyksestä lähinnä kotona, töitä ja opintoja en saanut tehdä koska olin joulua ennen ahmaissut liian ison palan opinnoistani ja siitä oli tullut mulle pahasti stressiä ja tilanne ottanut takapakkia.

Mutta nyt viikko sitten, aloitin uudessa työssä, koko kesän kestävää siivous hommaa.. Kerrostalojen kuurausta, portaita ylös ja alas jne ja aluksi homma tuntui rankalta ja ajattelin, että jätän tän kesken, että ei mun rapakunnolla tällaista jaksa.. Mutta jo parin päivän jälkeen, iski innostus, että mähän jatkan tätä, niin alkaa saada jotain hyötyliikuntaakin. Kun ei ole autoa niin työmatkat menee polkupyöräillen, 2km per suunta, ja ruokatunniksi aina tulen kotiin eli jo noista matkoista kertyy pyöräilyä, 8km. Ja siihen päälle se kun ravataan portaita edes taas monen kerroksen korkeudelta siivotessa kun ei ole hissejä, onneksi.

Noh tuosta alkoi tulla jo virtaa, mutta varsinainen motivaatio iski ihan kunnolla, kun 3 päivää sitten eksyin vaa'alle ekaa kertaa melkein kahteen vuoteen ja lukema oli suurin mitä mulla on ikinä ollut ja pudotettavaa on 15-20kg..
Siitä tuli shokki, että painanko tosiaan noin paljon, etenkin kun en ole erityisen pitkä ihminen, vaan 155cm.. Koko päivän sulattelin sitä asiaa että miten olen antanut itseni päästä tuohon kuntoon.
Ruokavalio mulla on OK, en herkuttele ja katson mitä pistän suuhuni, mutta suurin ongelma on ollut juuri tuo LIIKKUMATTOMUUS eli mitään en juuri ole kuluttanut.. Mutta siitä vaa'an lukemasta, tuli ihan uutta energiaa.. Ja olo että nyt pitää tehdä jotain asioille oikeasti, ihan terveydenkin ja ulkonäön kannalta myös.

Noh viimeiset pari päivää olen reippaasti pyöräillyt ja ulkoiluttanut naapurin koiraa ja kuntopyöränkin kaivoin esille varastosta, ja jos katson telkkarista jotain niin olen päättänyt että silloin en läjähdä sohvalle vaan takamus penkkiin ja polkemaan.. :) Tällä hetkellä fiilikset on tosi hyvät, pitää toivoa että tätä ihan oikeasti jaksaa pitää yllä eikä häviä viikon parin jälkeen, mulla on aiemmin ollut vaikea pitää motivaatiota yllä.. Mutta jospa nyt :)

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Se motivaatio ruokkii itse itseään, kun pääsee tarpeeksi vauhtiin sen homman kanssa. Mie ainakin nautin hikoilusta salilla nykyään. Ja terveellisiä ruokia olen oppinut himoitsemaan, epäterveellisistä tulee vaan kenkku olokin.

Mitään ryhmää en ole ajatellut, eikös ne kaikki maksa jotain? Ja en jaksaisi mittailla vyötäröä/seurata painoa kovin usein. Lisäksi mulla on muutama vuosi sitten ollut syömishäiriötä (jestas kun olisin tajunnut silloin, etten ollut lihava, vaan olin juuri täydellisissä mitoissa) minkä takia pelottaa että jatkuva kalorien laskeminen/mittailu yms luiskahtaisi mulla "väärään suuntaan". Aion mennä nyt terveellistä kautta. Ruokavaliota en varmaan hirveästi lähde muuttamaan, kun siihen ei kuulu herkut eikä santsaukset tai muutenkaan mikään kovin epäterveellinen nytkään, mutta jos nyt saan tuosta liikunta innostuksesta pidettyä kiinni niin hyvä tulee. "Mittapuuna" käyköön vaikka se että sitten kun mahtuu vanhat farkut jalkaan niin JES :)

Se motivaatio ruokkii itse itseään, kun pääsee tarpeeksi vauhtiin sen homman kanssa. Mie ainakin nautin hikoilusta salilla nykyään. Ja terveellisiä ruokia olen oppinut himoitsemaan, epäterveellisistä tulee vaan kenkku olokin.

Jep, ennen minäkin harrastin spinningiä ja bodyshapea kun oli tuttu jonka kyydillä pääsi 10km päässä olevalle salille. Sitten koko homma vaan jäi, kun elämä meni muutenkin huonompaan suuntaan. Muistan kyllä että esim tuo spinning oli aivan ihanaa, kun tosissaan tuntui että on jotain tehnyt. Harmi vaan että meidän paikkakunnalla alkaa spinning ensi kerran vasta syksynä kun kaikki tuommoset on kesän tauolla, mutta aion pitää nyt kiinni siitä että en jämähdä kotiin neljän seinän sisään, kun nyt on hyvä tilaisuus nostaa kuntoa ja karistaa kiloja.. :)

Mahtavaa, oli oikeen innostavaa lukea tuo juttu.

Mulla on se masennus päällä, voimavarat ei riitä edes ajatella motivoitumista, mutta toivottavasti se tulee.
Rappuja siivotessa muuten saa ihan hitokseen hyvää liikuntaa, eli parhaillaan siivosuduunista voi saada palkkaa paljon enemmän kun mitä rahaa menis salilla käymiseen. isossa painonpudotuksessa ei kannata lihaksia alkaa työstämään tai saa äkkiä ylimääräset muutettua lihakseksi ja naisella se ei oo kivaa. Miehille se on melkein etu.

Tsemppiä ja kun oot urakan suorittanut tuu pliis repimään tällänen 20kilon pikasen pudotuksen tarpeessa oleva, joskus 40 kiloa kevyempänä elänyt, liikkelle.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä!!;26435878:
Mahtavaa, oli oikeen innostavaa lukea tuo juttu.

Mulla on se masennus päällä, voimavarat ei riitä edes ajatella motivoitumista, mutta toivottavasti se tulee.
Rappuja siivotessa muuten saa ihan hitokseen hyvää liikuntaa, eli parhaillaan siivosuduunista voi saada palkkaa paljon enemmän kun mitä rahaa menis salilla käymiseen. isossa painonpudotuksessa ei kannata lihaksia alkaa työstämään tai saa äkkiä ylimääräset muutettua lihakseksi ja naisella se ei oo kivaa. Miehille se on melkein etu.

Tsemppiä ja kun oot urakan suorittanut tuu pliis repimään tällänen 20kilon pikasen pudotuksen tarpeessa oleva, joskus 40 kiloa kevyempänä elänyt, liikkelle.

Mullakin on vielä masennusta, mutta todella paljosta olen päässyt yli. Ja tämän innostuksen myötä varmasti olo paranee vielä enemmän. Mulla oli tosiaan painoa ennen joku 48-53kg, ja kun mulla on pituutta 155cm niin toi oli aivan sopiva. Silloin näkyi vatsalihaksetkin ja kehtas kyllä olla rannalla bikineissäkin. Ja nyt sitten vaaka näyttää 71 kiloa, tosi paljon olen yrittänyt saada jotain innostusta liikkeelle lähtöön, mutta vasta tuo vaakaan katsominen oli sellanen shokki, että APUA, nyt on tehtävä jotain ihan oikeasti. En halua että jossain vaiheessa se vaa'an lukema on kolmenumeroinen!

Eikä mullakaan ole tuosta rappujen siivoamisesta rahallisesti isoa palkkaa tulemassa, mutta kun ajattelen sitä miten paljon paremmin varmasti voin ja miltä näytän jo kesän lopussa, kun viitenä päivänä viikossa pyöräilen 8km ja siihen päälle ne porrashuhkimiset.. Ja tuon lisäksi AION käydä lenkillä ja jumppailla kotosalla, se on jo iso muutos mulle kun aiemmin oon ollut patalaiska..

Olis vaan niin paljon mukavampi jos tuloksia näkyis tuosta vaan, mutta ajattelin että vois vaikka ottaa jonkun kokovartalo kuvan itsestä kerran viikossa ja "seurata" vähän sillä tavalla miten olemus muuttuu. :)

Se vaan harmittaa, että kaikki tutut on muuttaneet kauemmas ja mitään naapurin piskiä kummempaa lenkkiseuraa ei oikein oo.. Mutta hampaat irvessä vaikka mennään nyt :)

Yhteistyössä