Nyt tätä tätiä suututtaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZäDäM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ZäDäM

Aktiivinen jäsen
31.01.2008
3 633
1
36
Asutaan kerrostalossa. Rattaita olen säilyttänyt portaiden alla.

Yhden kerran kun tultiin kyläilemästä, oli rattaat alakerran ulko-oven vieressä. Olin ihan että mitä ihmettä :o . Kukas niitä on luvatta siirrellyt.

Pistin sitten rattaisiin lukon. Mutta onnistuin sen lukon itse hävittämään tällä viikolla kun oltiin lapsen kanssa ulkoilemassa.

Tänään taas käytiin kyläilemässä. Kun tultiin takaisin, oli rattaat vinossa ja korissa ollut peitto nostettu naapurin lapsen nukenrattaisiin.

Silloin mulla katkes pinna. Tottakai oletin että naapurin tyttö on niitä rattaita siirrellyt, koska peitto oli siellä hänen nukenrattaissa. Ja koskaan aiemmin tämän reillun 6 vuoden aikana kukaan ei ole koskenut rattaisiin tai mihinkään meidän rapussa.

No menin sitten tietysti naapuriin kyselemään, että mikäs on homman nimi. Selvisi että kun naapurit oli itse palaamassa asioiltaan. Olivat he törmänneet pikkutyttöön, joka oli ollut työntämässä meidän rattaita takaisin rapun alle. Tämä tyttö oli kuulemma hätääntyneenä selittänyt että oli löytänyt ne tuosta läheiseltä kujalta ja kuulemma tunsi minut ja tiesi että ne kuuluu mulle tänne rappuun.

En tunne enkä tiedä tätä kys. tyttöä, joten miten hän on voinut tietää minne ne rattaat kuuluu. Ja mua ihmetyttää se että kuinka joku on osannut hakea ne rattaat aina silloin kun me emme ole olleet kotona? Vissiin täytynyt kytätä ja katsoa koska auto lähtee parkikselta.

Kiva kun palautti rattaat, mutta siltikkään ne ei ole mitkään yhteishyvät joita voi lainata tosta vaan :kieh:

Nyt rattaat oottaa tossa eteisessä menoa pyöräkellarrin lukon kera.

hmm..liekkö sama likka joka meidän rattaita on käynyt tutkailemassa.. :D On tainnut niissä istuakin, kun ovat alkaneet rattaat yht'äkkiä natisemaan niin helevetisti. Vähänkö ärsyttää.

juu tässä monet on takertunu siihen että ei saa säilyttää..juu taivahan tosihan se on ettei paloturvallisuuslain nojalla vai mikä se olikaan saa säilyttää rattaita...

mutta pääpointti varmaan tässä jutussa on se että ei kenelläkään oo toiseen omaan lupa kajota.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
juu tässä monet on takertunu siihen että ei saa säilyttää..juu taivahan tosihan se on ettei paloturvallisuuslain nojalla vai mikä se olikaan saa säilyttää rattaita...

mutta pääpointti varmaan tässä jutussa on se että ei kenelläkään oo toiseen omaan lupa kajota.

Niin mutta helpostihan ne sieltä rapusta lähtee.Vaikeempi pölliä jos ovat lukkojen takana varastossa!

No kyllä muakin suututtais jos meiän rattaita joku lainailis huvin ja urheilun vuoksi :kieh:

Siis ymmärrän hyvin että sua suututtaa :hug: Onneksi rattaat on sentäs vielä tallella.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Teille kaikille tiedoksi meidän rapussa saa säilyttää vaunuja ja rattaita.

taloyhtiön säännöt eivät voi ylittää palo ja pelastuslakia.Ihan sama mitä joku talonmies siihen sanoo.

Lastenvaunut kerrostalomme portaikossa

Talonyhtiössämme hallitus sallii lastenvaunujen säilyttämisen portaikossa, koska niille ei riitä tilaa talonyhtiön kellaritiloissa ilman, että ne siellä ovat käytävän tukkeena tai ovat sähkökaapin edessä. Mitenkäs paloviranomaiset suhtautuvat tällaiseen tilanteeseen?
Vastaus

Laki kieltää lastenvaunujen säilyttämisen rappukäytävässä, joten talon hallituksella ei ole valtaa sallia asiaa. ?Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää mitään tavaraa?
sanoo yksiselitteisesti Pelastuslaki (32 § Rakennusten uloskäytävät). Paloviranomainen edellyttää, että lastenvaunut on siirrettävä pois rappukäytävästä.
Kysymyksen 14 vastauksessa valaistaan, miksi paloviranomainen suhtautuu asiaan näin yksiselitteisesti. Paikallisen paloviranomaisen kanssa voi selvittää, onko taloon mahdollista rakentaa lastenvaunuille erillinen, turvallinen säilytyspaikka.

"Porraskäytävät on hätätilanteiden varalta kuitenkin pidettävä jatkuvasti kulkukelpoisina. Niille ei saa jättää mitään tavaraa edes väliaikaisesti. Erilaisissa nopeaa toimintaa vaativissa hätätilanteissa tavarat ovat tukkeena niin pelastajien kuin asukkaidenkin kannalta. Lisäksi tavarat houkuttelevat ilkivaltaan. Esimerkiksi palamaan sytytetty lastenvaunu täyttää parissa, kolmessa minuutissa koko porraskäytävän myrkyllisellä savulla."

En mä vaan kehtaisi edes säilyttää vaunuja missään rapussa, koska kyllä varmaan naapuritkin (jos ovat hiemankin valveutuneita)ihmettelisi, että eikö vaunujen omistaja ole tietoinen talon säännöistä, että eihän rapussa saa säilyttää mitään.

Itse säilytän omia rattaita omassa eteisessä. Ahdasta on, mutta ei ne siinä nyt niin montaa vuotta ole. :D Eikä tartte miettiä, missä kunnossa/kenen jäljiltä ne löytää.
Mites teillä? Onnistuisko moinen?

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:

menepä kysymään palolaitoksekta. jso tulipalo syttyy ne rattaat on tulessa ekana
Niin ja tuskin edes mikään vakuutuskaan niitä korvaa, kun tietää missä ne ovat olleet palohetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:

menepä kysymään palolaitoksekta. jso tulipalo syttyy ne rattaat on tulessa ekana

No niinpä onnii, eipäs meistä kukaa aiemmin aatellu että vois palopojat pyytää paikalle =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Itse säilytän omia rattaita omassa eteisessä. Ahdasta on, mutta ei ne siinä nyt niin montaa vuotta ole. :D Eikä tartte miettiä, missä kunnossa/kenen jäljiltä ne löytää.
Mites teillä? Onnistuisko moinen?
Tää on järkipuhetta.

Yhteistyössä