nyttulee varmaan paskaa silmille. mutta kannattaisko ehkä miettiä lasten jaksamista kesälomareissuja suunnitellessa ja tehdessä

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
oltiin eräässä ruokapaikassa syömässä ja sinne tuli äiti ja isä ja kolme lasta. kaikki alle kouluikäisiä. pienin oli vielä turvakaukalossa, eli ihan vauva, sitten oli noin 4 vuotias tyttö ja 6-7 vuotias poika.

tilasivat ruokaa ja tää kuusi vuotias sitten päätti ettei hän syö.kiskoi housut jaloistaan ja kirkui kuin eläin pitkin lattiaa ja pissasikin samalla. aina kun äiti tai isä lähestyi niin kirkuminen vain lisääntyi. lopulta paikalle saapui ruokapaikan henkilökunnasta joku, joka sanoi: ettei ole oikein kiva kun joku pyörii ilman housuja pitkin lattiaa ja huutaa kovaan ääneen, kun paikalla on muitakin. sillo äiti tempaisi isoon ääneen karjuen lapsen ja meni ulos sen kanssa.

sillä välin isä selitti miten ovat puolentoista viikon aikana ´käyneet tykkimäellä ja särkänniemessä ja lintsillä. vielä olis tarkoitus mennä ähtäriin ja visulahteen. että lapset on väsyneitä kun on niin kuumakin.

ei sitten tullu heille mieleen. että olis vaikka noi kaksi viimeistä voinut jättää käymättä. kun selvästi oli havaittavissa. että lapset ei enää ainakaan nauttineet reissaamisesta.

Huhhuh. Joillekin se kesäloma on pakonomaista reissaamista ja kaiken kokemista pienessä ajassa. Kaverikin ihmetteli, että miksi me aiotaan viimeinen lomaviikko olla vain kotona. Todellakin haluan ehkäistä tuollaiset liiasta reissaamisesta aiheutuvat kiukkukohtaukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No huh :o

Mä olen aina ollut sitä mieltä että on älytöntä istuksia lomansa kuumassa autossa suhaten pitkin Suomea ja tarjoten elämyksiä lapsille ja itselleen.

Vähempikin riittää.

Ihan samaa mieltä..nille lapsille kyllä riittää vaikka yks reissu.. kun ovat noin pieniäki vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No huh :o

Mä olen aina ollut sitä mieltä että on älytöntä istuksia lomansa kuumassa autossa suhaten pitkin Suomea ja tarjoten elämyksiä lapsille ja itselleen.

Vähempikin riittää.

Ihan samaa mieltä..nille lapsille kyllä riittää vaikka yks reissu.. kun ovat noin pieniäki vielä.

peesi.

Ihanaa, heti tuli parempi omatunto :D Me tehdään yksi muutaman päivän reissu Helsinkiin, ollaan muutama vkl mökillä ja loppuaika kotona. Tuntuu että "kaikkiin muihin" verrattuna se on tosi vähän...

Hoh hoijaa. Ei oo isä ja äiti paljoa kyenneet ajatteleen.

Voihan lapsi saada hepulin muutenkin, mutta isä parka ei nähnyt vanhempien roolia ja vastuuta mitenkään- Kyllä huvittelussa pitäis järki säilyttää...

No meitä on moneen junaan ja asemallakin seisoo porukkaa---

Aikuisten jaksamista kannattaa myös ajatella. Näillä helteillä ei ole herkkua matkustaa, jos ei ole ilmastoinnit kunnossa. Pinna palaa helposti kaikilta, jos yöllä ei saa nukuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja omenainen:
Ihanaa, heti tuli parempi omatunto :D Me tehdään yksi muutaman päivän reissu Helsinkiin, ollaan muutama vkl mökillä ja loppuaika kotona. Tuntuu että "kaikkiin muihin" verrattuna se on tosi vähän...

PAljo teillä on "tapahtumia" meihin verrattuna, me ollaan miehen kanssa eri aikaan lomalla, eli siis ei käydä missään reissussa!

Juu olen itse törmännyt vastaviin tilanteisiin! En ymmärrä että onko se nykyään joku "hyvien vanhempien" mittari, että kierretään suomen joka ainoa huvipuisto ja eläintarha, sekä kaikkien sukulaisten kesämökit ja "kissanristiäiset" loman aikana! Meillä nuoremmat lapset inhoavat automatkoja, joten ei todellakaan olla käyty joka paikassa, meijän reissut on suunnannu uimarannoille ja lähiympäristöön. Korkeasareen ollaan kyllä menossa nyt kun ilmat hieman viilenee, ja sinne matkataan junalla ja sillä lautalla. En varmaan ole kunnon äiti kun jää niin moni paikka tänä kesänä kiertämättä!

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mun mielestä tuo lapsen käyttäytyminen kuulostaa kyllä TODELLA omituiselta vaikka olis kuinka väsynyt.. .. liekö ihan terveestä lapsesta kyse ?

Lapsilla on katsos erilainen temperamentti ja tapa käsitellä väsymystä.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
mun mielestä tuo lapsen käyttäytyminen kuulostaa kyllä TODELLA omituiselta vaikka olis kuinka väsynyt.. .. liekö ihan terveestä lapsesta kyse ?

ehkäpä niin.
siltikin 6-7 -vuotias housuja kiskoen ja pissaten jonkun raflan lattialaa,kuulostaa minusta edelleenkin vähän muultakin kuin "erilaiselta temperamentilta" :) vaikka samapa tuo, sivuraidehan tuo mietintä on :)

ehkäpä niin.
siltikin 6-7 -vuotias housuja kiskoen ja pissaten jonkun raflan lattialaa,kuulostaa minusta edelleenkin vähän muultakin kuin "erilaiselta temperamentilta" :) vaikka samapa tuo, sivuraidehan tuo mietintä on :)

Musta ei yhtään outoa... Siis jos vanhemmat ei näe mikä määrä reissua ja touhua on liikaa lapselle yhteen menoon, niin luultavasti asioiden käsittelyssä on muitakin puutteita. Jos lapsella on vahva tempperamentti ja sitä ei osata käsitellä ja auttaa, niin tuo on ihan odotettava reaktio. Tällä kommentilla en halua syyllistää vahvan tempperamentin omaavien lasten vanhempia, koska lapsissa on eroja ja se mikä tehoaa yhteen ei toimi toisen kanssa, mutta paljon olisi tehtävissä jos vanhemmat osaisivat löytää parhaat toimintatvat lasten sa kanssa ja tuo mainittu perhe ei mitä ilmeisemmin kykene asiaa käsittelemään parhaalla tavalla.

ehkäpä niin.

No kyllä toi mustakin vähän hysteeriseltä vaikuttaa, lapsi on kuitenkin jo suurinpiirtein kouluikäinen eli jonkunnäköistä itsehillintää ja käytöstapoja pitäis jo löytyä...

Alkuperäinen kirjoittaja e:

ehkäpä niin.

No kyllä toi mustakin vähän hysteeriseltä vaikuttaa, lapsi on kuitenkin jo suurinpiirtein kouluikäinen eli jonkunnäköistä itsehillintää ja käytöstapoja pitäis jo löytyä...

"suurinpiirtein kouluikäinen" on vielä aika pieni kuitenkin - kyllä sitä isommatkin käyttäytyvät kummallisesti väsyneinä/ vittuuntuneina:whistle:

Esmes bussimatkalla Helsingistä Tampereelle oli yhdelle täti- ihmiselle liikaa huokailusta päätellen :saint:

Me ei oo käyty koko kesänä missään... No, lasten serkut oli meillä kylässä, lapset pääs landelle famun ja upan kanssa ja siellä olivat reissanneet uimarannalle ja puuhamaahan. Muuten ollaan oltu tässä lähipuistossa vaan, pienin pääs serkkujen luokse kylään pariksi yöksi.
Pari viikkoa vielä, eikä aateltu mitään tehdä. Nythän siis on loma, ja silloin voi mennä fiilispohjalta?

Yksiki nuista kohteista ois ollu lapsille riittävästi.. mä veikkaan ettei tuon ikäisistä lapsista vielä huvipuistot ole niitä kaikkein mieluisimpia lomakohteita. Sen ikäisille usein riittää se että vain oleskellaan perheellä ilman mitään ihmeellisiä virikkeitä

ehkäpä niin.

Peesaan ja miks hitossa vanhemmat ei lähtenyt raflasta ulos ennen kuseskelua??? Johonkinhan se raja olis vedettävä, eihän julkisilla paikoilla voi tolleen käyttäytyä vaik olis kuinka väsynyt tms. Pihalle jäähylle ja takas ku osaa käyttäytyä

Yhteistyössä