nyttulee varmaan paskaa silmille. mutta kannattaisko ehkä miettiä lasten jaksamista kesälomareissuja suunnitellessa ja tehdessä

minäkin olisin ajatellut ehkä näin ennen kuin meidän nuorimmaisen tapasin. ikää vajaa 4v ja raivokohtaus ei katso aikaa eikä paikkaa. ei vaikka olisi varmistettu että on nukuttu ja syöty hyvin ja suunniteltu ohjelma ei liian rankaksi. oikeen kunnolliset itkupotkuraivarit vetää vielä yleensä. kausissa tuntuu tulevan.

ja kyllä, meille on ihmetelty onko lapsella jotain neurologista vikaa tai muuta vikaa kun raivo on jotain uskomatonta. on tuo lääkärissäkin käytetty ja todettu että tytöllä on vaan kova temperamentti. pitää vain koittaa luottaa siihen että tämä loppuu kyllä aikanaan. onpa hyvä että on saanut omaa itsehillintäänsä harjoitella kahden isomman kanssa, jotka ajoittain kyllä raivareita saivat mutta eivät tämän tyylisiä..

itse kyllä ajattelen, että ei me voida neljän seinän sisälläkään jumittaa raivareiden pelossa. toki tehdään mitä voi että raivareita ei tulis ja jos ne tulevat mennään esim ravintoloista ulos ja takaisin vasta kun lapsi rauhoittunut. inhottaa jos tytön raivareita pidetään nyt sitten huonon vanhemmuuden merkkinä. :-(

järjetöntä suorittamista! ja tyhmää...olisivat nauttineet lomasta ihan vaikka kotona ja käyneet vaikka yhdessä paikassa..en mä ainakaan ite jaksais tollasta saatikka lapset! yks reissu tehdään per kesä ja siitä on iloa koko kesän ajaksi.

kait se äitikin oli jo väsynyt eikä jaksanut reagoida kiukutteluun. rajat kyllä pitää olla ja etenkin julkisilla paikoilla.

Huh huh :o en oo koskaan ymmärtäny tota, et pitää koko loma buukata erilaisia huvipuistoja sun muuta reissua :o Että kun työstä on loma alkaa toinen "työ" siinä kun pitää ehtiä kiertämään kaikki mahdolliset ja mahdottomat matkailukohteet ja huvipuistot. Eihän siitä jää kenellekkään mitään hauskaa muistoa kun kaikki sekoittuu yhdeksi pitkäksi ja uuvuttavaksi matkaksi :/
Meillä tehdään yksi huvipuisto reissu/per kesä ja sitä on mukava muistella vielä vähän isompanakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mun mielestä tuo lapsen käyttäytyminen kuulostaa kyllä TODELLA omituiselta vaikka olis kuinka väsynyt.. .. liekö ihan terveestä lapsesta kyse ?

Se etä sun lapsesi ei näin tee ei kerro toisen lapsen terveydentilasta vielä paljoakaan. Kyllä munkin lapset väsyneenä saattaa tehdä kaikenlaista, vaikkei nyt just lähellekkään ole tuollaista saanut päähänsä.

No olen mäkin varmaan sairas ja sekaisin, kun muistan vielä ihan omasta lapsuudesta niitä kaikkia älyvapaita temppuja mitä tuli tehtyä kun oli yliväsynyt. Juostua alasti kaverin kanssa synttäreillä rinkiä kaikkien kauhuksi :D

vanhemmalla on vastuu.. ajatella lapsen jaksamista ja viedä nukkumaan, onneksi meillä nuo väsymyksen purkaukset on sattunut suureksi osaksi kotona. Tosin en mene kirkossa kuuluttamaan ettei joskus arviointivirhe voi sattua mullekin ja lapsi väsyy jossain reissussa liikaa.

Me kylläkään ei lomailla noin putkeen, vaan ollaan 3kk pituiseen kesään jaksotettu 4 reissua. Sitä kun on kesällä viikonloputkin käytössä, kaikkea aktiviteettiä ei ole pakko tehdä miehen 4 viikkoisella kesälomalla putkeen.

itse oltiin lintsillä yksi päivä. rannekkeilla olis saanut käydä vielä toisen päivän perään. mutta yksikään lapsista ei halunnut eikä jaksanut. vaikka meillä on jo huomattavasti isommat lapset kuin noi josta kerroin. loppu 4 päivää uitiin ja saunottiin ja grillattiin ja jätski kiskalla käytiin. eli ihan rauhallista oleilua. lapset sai opetella mm. soutelemaan järvellä. ja kaikki nautti. eli ei sitä tarvii mennä koko ajan tukka putkella. lapset nauttii aika pienistä asioista loppujen lopuksi.

ja kyllä nää huvipuistopäivät varsinkin näillä helteillä käy työstä ihan aikuiselleki

Mua suretti Korkeasaaressa yksi tyttönen(arvioisin 8v), joka itku kurkussa jutteli vanhemmilleen, että miksi joka päivä pitää jonnekin lähteä, olisi kivaa olla kotonakin välillä. Vanhemmat vähän ivallisesti sitten kommentoivat kaikkea, että jää sitten yksin kotiin, he ainakin haluaa nyt tehdä kaikkea kivaa kun on hienot ilmat, talvella sitten ehditään olla kotona jne. Tyttö sanoi vielä vastaan, että on kotipihassakin hieno ilma. En tajua tuollaista, miksei voi omaa lastaan kuunnella ja hänen mielipiteitään välillä kysyä??? On hänkin arvokas perheenjäsen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ei tainnut olla ihan normilapsi, tai normivanhemmatkaan sen puoleen.

Ugh dr.Kowalski on antanut diagnoosin :kieh: vastaan väittäminen on turhaa :kieh:

Huomasiksä, että se oli sellainen epäilevä diagnoosi? :D

Paljon mä liikun ja joka paikassa käyn, muttei oo tullut vastaan vanhempia, jotka ei saa tehtyä mitään ennen kun henkilökunta puuttuu asiaan 6-7 v lapsen pyöriessä lattialla perse paljaana rääkyen ja lattialle kuseksien...

Vaan ehkä tuo on normaalia eskarilaisen/ekaluokkalaisen käytöstä, mene ja tiedä, ja ehkä vanhemmat ei vaan tajunneet tehdä siitä stoppia ennen henkilökunnan puuttumista.

Jokunen aika sitten tein samasta aiheesta aloituksen, kun olin syömässä iltamyöhään lähihotellin raflassa ja siellä ne yliväsyneet huusi, rääkyi ja riehusi vielä klo 22 jälkeen... Itse valitin sitä, että vaikka miten olisi loma niin yhtälailla ne lapset väsyy kuin kotonakin ja "lomalla" vielä on koko päivä täynnä ohjelmaa eli normaalia enemmän... Ja sain vaan täydet haukut siitä, miten lomalla voi olla miten vaan haluaa ja ei sillon katsota rutiineja. Että tällaisia vanhempia!

Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan:
Juu olen itse törmännyt vastaviin tilanteisiin! En ymmärrä että onko se nykyään joku "hyvien vanhempien" mittari, että kierretään suomen joka ainoa huvipuisto ja eläintarha, sekä kaikkien sukulaisten kesämökit ja "kissanristiäiset" loman aikana! Meillä nuoremmat lapset inhoavat automatkoja, joten ei todellakaan olla käyty joka paikassa, meijän reissut on suunnannu uimarannoille ja lähiympäristöön. Korkeasareen ollaan kyllä menossa nyt kun ilmat hieman viilenee, ja sinne matkataan junalla ja sillä lautalla. En varmaan ole kunnon äiti kun jää niin moni paikka tänä kesänä kiertämättä!

Pitää katsokaas olla kerrottavaa sitten syksyllä, että kun ME KÄYTIIN siellä ja siellä jne.
ja sitten onkin kiva kysyä muilta että "Niin missäs te kävitte? Ai ETTE MISSÄÄN!!! :o "
Justiinsa. Ja sitten ollaan niin polleeta.

On kyllä melkoista reissaamista tuon ikäisten kanssa. Me käytiin oleen Särkänniemessä kaksi päivää (lapset 11, 9 ja 5) ja huomasin jo silloin, että lapset oli väsyneitä. Nää helteet vielä pahentaa asiaa.

ei tuossa nyt ollu lasten väsymyksestä kyse, vaan ihan vanhempien käytöksestä. meillä jos tuo meidän 5v poika olisi alkanut noin käyttäytymään niin olisin heti napannut kainaloon ja lähtenyt pihalle. Ei sitä nyt vierestä katsota. ja meillä on reissattu tänä kesänä ihan koko ajan. ensin oltiin Turkissa, sitten päivä kotona, sitten lähdettiin mökille pohjanmaalle ja siinä välissä käytiin Kuortaneella ja Powerparkissa, muutama päivä mökillä ja sitten Länsi-rannikolle anoppilaan ja täältä ollaankin reissattu ympäriinsä (Kokkola, Kalajoki jne päiväreissuja ) Viikonloppuna takaisin mökille ja sieltä taas Kuortaneelle ja sitten kotiin. Hyvin on reissut mennyt :) ja on sitten kiva taas olla kotona :) Minä olen sen luonteinen ihminen, että loman jälkeen töihin voi palata vaikka suoraa eli laukut kodin nurkkaan ja töihin :)

jos on lyhyt aika olla reissussa, niin silloin ei kannata montaa paikkaa keksiä, vaan yks hyvä ja viettää aikaansa siellä.
Joku kyseli muutamalle päivälle eri paikkoja käytäväksi, eikä ollut montaa päivää käytössä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja into:
ja vielä lisäten, että meidän lapset rakastaa automatkoja. Ja ne ovat meillä tosi mukavia. Muutenkin ovat tottuneita reissaajia.

Teillä ei siis kysytä joko ollaan perillä *noin miljoona kertaa*

Meillä on reissattu ja paljon, mutta aina kauppareissua pidemmillä matkoilla alkaa: koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril, koska ollaa peril....... kunnes ollaa peril :laugh:

Ja sanon vaan, et jos mihin mennään liikutaan lasten ehdoilla paljon taukoja eikä ikinä käydä monessa kohteessa pienellä aikataululla.
Tossa edellä kun tuli dg:tä (kuten aina palstalla ) niin kyllä mun ihan tavis lapset saa uskomattomia pultteja ja tekee tosi hölmöjä juttuja jos menee homma yli. Eli toki itse vihellän pelin poikki ja raahaan kainalossa tarpeen vaatiessa lapsen autoon/ulos jne. et lähinnä aikuisten käytöstä vanhempien siis tossa ap:n jutussa pidän erikoisena. (ja tää on siis mun mielipide ) .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja into:
ja vielä lisäten, että meidän lapset rakastaa automatkoja. Ja ne ovat meillä tosi mukavia. Muutenkin ovat tottuneita reissaajia.

Teillä ei siis kysytä joko ollaan perillä *noin miljoona kertaa*

eivät ole koskaan kysyneet. Ikää lapsilla on 4v ja 5v. Mutta painotan, että ollaan reissattu tosi paljon ja ihan vauvoista asti. yleensä nukkuvat puolet matkasta ja toisen puolen katselevat maisemia ikkunasta. Meille nämä automatkat on todella helppoja.

Yhteistyössä