=O 17v sai aivoinfarktin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A shadieeyah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

A shadieeyah

Vieras
Sara Westerlund ei ehkä koskaan toivu ennalleen aivoveritulpasta.

Piinaava päänsärky vaivasi 17-vuotiasta Sara Westerlundia 9. kesäkuuta, mutta jalkapallopeli pietarsaarelaisen FC Unitedin riveissä odotti. Sara otti päänsärkylääkettä ja suuntasi kentälle.

- Särky meni ohi. Ehdin kuitenkin pelata vain vajaat kymmenen minuuttia, kun pääni oikeaan puoliskoon iski sanoinkuvaamaton kipu. Painoin käteni pään päälle ja yritin jatkaa peliä, mutten pystynyt. Yritin juosta kentän laidalle, mutta tuuperruin maahan, Sara muistelee.

Sara oli saanut aivoinfarktin. Tuossa vaiheessa sitä ei kuitenkaan vielä tiedetty.

Ambulanssi tuli nopeasti, mutta kesti noin 45 minuuttia ennen kuin tyttö saatiin autoon. Henkilökunta ei saanut laitettua tippaa.

- Vasen puoli kehostani halvaantui jo kentällä. Matkalla oksentelin, puheeni sopersi ja menetin tajuntani vähäksi aikaa, Sara kertaa.

Pietarsaaren päivystyspoliklinikalla pohdittiin pitkään, viedäänkö tyttö hoitoon Vaasaan vai Kokkolaan. Aivoinfarktipotilaan hoidossa elintärkeitä minuutteja kului.

Myöhästyi hoidosta

Lopulta Sara vietiin Vaasan keskussairaalaan helikopterilla puolen yön aikaan. Oli kulunut neljä tuntia siitä, kun Sara kaatui jalkapallokentälle. Aivoinfarktipotilaan tulisi päästä liuotushoitoon kolmessa tunnissa.

- Olin tunnin myöhässä Vaasassa. Jos olisin päässyt hoitoon, minulla olisi ollut 50 prosentin mahdollisuus parantua täysin ja nopeasti.

Seuraavana päivänä Saran aivoista otettiin magneettikuvia, jotka lähetettiin Tampereelle tutkittavaksi. Silloin Saran oikeasta aivolohkosta löytyi merkki tukkeumasta. Syytä infarktille ei kuitenkaan ole löytynyt.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200807027884000_uu.shtml

Nuorikin sen voi saada..niin nuori..pistää vaan mietityttää elämää kun ne lekurit ei ota aina tosissaan(sivuhuomio) :( ..

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tosi pelottavaa lukea tuommoista :/ Mun äitillä nimittäin on tuo ollut nuorena (45v) ja mulla on suuri riski sairastua itsekin.

meiän äitillä ei oo ollut niin nuorena mutta suvussa joka polvessa on ollut sitä nuorena ja sitä mie itekkin pelkäsin ku tuli niitä helvetillisiä kipuja.

Se pistää mietityttämään tän elämän arvoja et hetkessä voi muuttua kaikki :(

Aivan. Ja esim. mun äiti muuttui melkeenpä eri ihmiseksi ton jälkeen, vaikka paranikin aika hyvin. Töissä ei kuitenkaan voi enää käydä. Serkku sai kanssa jonku kohtauksen, jonka takia joutui sairaalassa olemaan kauan, se ei ollu infarkti mut joku. Ja serkku oli sentään vaan jotai 30 silloin. Onko sulla itsellä migreeni? Mulla on ollut, mutta luojan kiitos se on jotenki ihmeellisesti parantunu! On pää kipee enää tosi harvoin. Ku esim. äitillä oli pää kipee suurinpiirtein aina ja sittenpä se saikin kohtauksen.

Koskaan ei voi tietää mitä edessä on :( Pitäis vissiin yrittää elää mahd. normaalisti, muttei sitä kuitenkaan muista aina sairauksia ajatella kun itse on vasta vähän yli 20v.

Niin kuin olen aina sanonut; ohuen langan varassa täällä ollaan. Koskaan, ikinä ei voi tietää mitä omalle kohdalle on varattu. Toivottavasti tuon jutun tyttö toipuu hyvin.

Meidän suvussa esim äidin äiti on kuollut aivoinfarktiin.Monesti miettinyt, kun hänellä oli lähes aina pää kipee, samoin on ollut äidilläni( paitsi vaihdevuosien jälkeen säryt huomattavasti vähentyneet ) ja mulla on lähes aina pää kipee.Mistä sen tietää vaikka ois joku synnynnäinen vika/heikko kohta suonissa tuolla päänupissa ja sit se joskus pettää :/
Mutta toisaalta ei sitä voi koko ajan elää pelossa.Mä kuitenkin uskon, että meille kaikille on elinpäivät määrätty etukäteen ja ikäviäkin asioita annetaan tapahtua.Kaikella on joku tarkoituksensa, vaikka sitä ei itse ymmärtäisikään.Lähdön hetki ja / tai sairastuminen ei katso ikää, ei aikaa eikä paikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Aivan. Ja esim. mun äiti muuttui melkeenpä eri ihmiseksi ton jälkeen, vaikka paranikin aika hyvin. Töissä ei kuitenkaan voi enää käydä. Serkku sai kanssa jonku kohtauksen, jonka takia joutui sairaalassa olemaan kauan, se ei ollu infarkti mut joku. Ja serkku oli sentään vaan jotai 30 silloin. Onko sulla itsellä migreeni? Mulla on ollut, mutta luojan kiitos se on jotenki ihmeellisesti parantunu! On pää kipee enää tosi harvoin. Ku esim. äitillä oli pää kipee suurinpiirtein aina ja sittenpä se saikin kohtauksen.

Koskaan ei voi tietää mitä edessä on :( Pitäis vissiin yrittää elää mahd. normaalisti, muttei sitä kuitenkaan muista aina sairauksia ajatella kun itse on vasta vähän yli 20v.

No meiän äiti on normaali ollu ton jälkeen selän puolesta se ei ookkaan pystynyt töihin mut ehoton stressi kielto sillä on.
Miun mummo tais olla jotain 30kympin kontturoissa kun sai halvauksen vai oisko se ollu kuitenkin 40? ni sillä halvaantu toinen puoli kokonaan. Ei ne uskonut sillon sairaalassa sitä, kahtovat et nainen on vaan hullu tjs..ei siihen aikaan tutkittu.

Juu on mulla migreeni ..tai siis no siitähän nyt ollaan monta mieltä. Kysin neuro kuvas aivot(niissä oli pistemäisiä löydöksiä ) ja lekuri sano et normaalia mut oma lekuri taas sano et ei tasan oo normaalia. Varsinkun kun saattaa tulla helvetillisiä repiviä kipuja yks kaks päähän ja tosi voimakas migreeni / kipu kohtaus :ashamed: "sen" jälkeen.
Et mie oon niinku vähän heittopussi..et joku miulla on mut mikä et ne ei pääse yhteisymmärrykseen...

mut onneks asutaan kuopiossa,ambulanssi asema 500metrin päässä ja kys on lähellä..jos.. *koputtaa puuta* ..(pää on nimittäni melkeimpä aina kipee ).

Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:
Meidän suvussa esim äidin äiti on kuollut aivoinfarktiin.Monesti miettinyt, kun hänellä oli lähes aina pää kipee, samoin on ollut äidilläni( paitsi vaihdevuosien jälkeen säryt huomattavasti vähentyneet ) ja mulla on lähes aina pää kipee.Mistä sen tietää vaikka ois joku synnynnäinen vika/heikko kohta suonissa tuolla päänupissa ja sit se joskus pettää :/
Mutta toisaalta ei sitä voi koko ajan elää pelossa.Mä kuitenkin uskon, että meille kaikille on elinpäivät määrätty etukäteen ja ikäviäkin asioita annetaan tapahtua.Kaikella on joku tarkoituksensa, vaikka sitä ei itse ymmärtäisikään.Lähdön hetki ja / tai sairastuminen ei katso ikää, ei aikaa eikä paikkaa.

näimpä...ei pelossa mutta tietyllä varauksella..vähän niinku veitsenterällä kuiteskin ois

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:

näimpä...ei pelossa mutta tietyllä varauksella..vähän niinku veitsenterällä kuiteskin ois

aivan, sillä koskaan ei tiedä milloin ja missä ja millä tavoin

Yhteistyössä