Odottajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OSTOSLISTA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OSTOSLISTA

Vieras
Hirveesti tuntuu ihmisillä olevan epävarmuutta siitä mitä kannattaa hankkia ja mitä ei. Itselläni on 4kk:n ikäinen vauva ja ajattelin kertoa nyt mitä kannattaa hankkia ja minkä voi jättää hankkimatta!

-Turvakaukalo Periaatteessa välttämätön,tarvitaan jo laitokselta lähtiessä
-Vaunut Kannattaa satsata laatuun,kovakoppainen ei mene niin nopeasti pieneksi kuin pehmeäkoppainen,muuten ei olennaista eroa.
-Vaipat (kannattaa ostaa isompia pakkauksia,tulee huomattavasti halvemmaksi.eniten mielestäni kehutaan vastasyntyneelle Pampersin New Born-vaippoja)
-Itkuhälytin Todella kannattava ostos,mukavempi jättää vaunut ulos kun kuulee koko ajan mikä on tilanne. Kannattaa kuitenkin kysellä vanhana,uudet on aika tyyriitä..
-Rintapumppu Maidon tuloa pystyy säätelemään hyvin pumppaamalla ja jos aikoo viedä lapsen hoitoon,ainakin alkuvaiheessa on parempi antaa pumpattua omaa maitoa kuin korviketta
-Sitteri Ehdoton,itse tein virheen etten sitä ollut valmiiksi hankkinut,piti sitten pitää lasta turvakaukalossa esim.keittiössä ollessa.
-Vaatteet:potkuhousut on epäkäytännöllisiä,kun joutuu koko vaatteen riisumaan vaippaa vaihtaessa,bodyt ja tav.housut ja paidat on kaikkein käytännöllisimpiä. housuiksi kannattaa valita sukkaosallisia,tav.sukat tippuu helposti jalasta. tarjolla on myös paljon huppareita,ne kuitenkin ovat huono vaihtoehto,kun lapsi kuitenkin makaa valtaosan ajasta niin huppu on niskassa mytyssä. äit.pakkauksen vaatemäärä riittää melko hyvin,parit housut ja paidat voit ostaa lisäksi n.56-60cm.pakkauksen toppapuku on kuitenkin liian iso syys-ja talvivauvalle.
-harsoja riittävästi,n.10kpl

Näillä hankkinnoilla pärjää jo ihan mukavsti.itselle kannattaa varata lisäksi siteitä kotiutumista varten ja tav.alushousuja,itse omistin ainoastaan stringejä,joiden käyttö oli täysi mahdottomuus tikkien takia... imetysliivit voit hankkia,ei kuitenkaan kannata käyttää kovin pitkään,koska ne eivät tue rintoja.

Turhiksi hankinnoiksi nimeäisin omalla kohdallani matkasängyn,hupparit ja muutenkin olin hankkinut ihan liikaa vaatteita sekä imetysliivit.

Kommentoikaa vapaasti,toivon että tästä oli apua!

minulla 5kk ikäinen ja kommentoin sen verran että minä en rintapumppua tarvinnut laisinkaan.
imetysliivejä tarvitsin jo laitoksella, minulla oli kolmet liivit. liivinsuojukset oli myös ehdoton juttu laitoksella. ja kotona myöskin.
pinnasänkyä ap ei maininnut, alkuun nukuttiin kyllä koko perhe samassa punkassa mutta noin 1,5kk ikäisenä meni yöunet jo omassa sängyssä.
pulloja ja korviketta kannattaa myös olla varuilta vähän, jos sattuu että imetys ei onnistukkaan. tai jos maitoa tulee niin että riittää pakkaseenkin.
vauvan vaatteita saatiin tosi paljon, mutta ne oli kaikki ihan yli isoja, joten kaupasta haettiin 50-56 vaatteita muutamat setit. body+sukkikset ihan näppärä yhdistelmä.
samoilla linjoilla jatkan ap.n kanssa!

Kiitos vaan listasta. Kyllä aina vinkit ovat tarpeen. Kysyisin ap:lta, että miksi ihmeessä matkasänky oli mielestäsi turha ostos? Me ainakin aiotaan ostaa sellainen, ei nyt varmaan ennen vauvan syntymää, mutta jossain vaiheessa. Saa sitten vietyä vauvaa isomapana hoitoon mummoille yms.

Kyllä matkasänky meillä on ollut ainakin todella paljon käytössä. Kyllä sitä tarvii sellaiset ihmiset, jotka reissaavat paljon (esim. mökillä ovat paljon eikä sinne osteta lapselle erikseen sänkyä) yms...

Ja rintapumppu ei ole välttämätön, eikä sitä kannata ostaa valmiiks. Jos sitä maitoa ei kuitenkaan tule sitten niin paljoa että pitäisi pumpata.

Ja itkuhälytin on myöskin turha, jos ei sitten ole mitään kauheen suurta taloa, ettei kuule lapsen itkua ikkunasta taikka ovelta...

Ihan hyvä, että teette listoja. Minusta tuollainen vaikuttaa kuitenkin hiukan markkinoinnilta - esim. vaippamerkin sopivuus lienee lapsesta kiinni ja halvinta ja ympäristöystävällisintä on ostaa kestoja. Lisäksi vaunut: mitä tarkoittaa ""kannattaa panostaa laatuun""? Onko markkinoilla sitten ihan surkeitakin vaunuja? Musta tuntuu, että vaunuasiasta on tehty todella ovelaa bisnestä. Itsellä käytetyt ja hyvin toimii.

Rintapumppua ei tietystikään kaikki tarvitse.
itkuhälyttimestä olen kuitenkin eri mieltä. näin talvella kun ei ikkunoita ja ovia voi pitää auki,niin se on ihan verraton. itse kuuntelen ainakin mieluusti musiikkia kovemmalla kun lapsi on ulkona enkä kyllä muutenkaan kuulisi seinän läpi itkua vaikka rivitaloyksiössä asummekin!
Matkasänky ehkä lomalla on hyvä mutta ei se mikään ensiostos ole. meillä ei ole kertaakaan käytetty,lapsi kuitenkin on ollut monta kertaa yökylässä. vaunuihin on hoitajat nukuttaneet tai vaunujen kantokoppaan,kuitenkin on vaunut joutunut kuljettamaan kun hoitajat haluaa usein käydä kävelemässä lapsen kanssa.

Minä olen taas pitänyt näitä tärkeinä meille (vauva 9kk) Ja suurimman osan ostin ennen vauvan syntymää.

-sitteri
-turvakaukalo
-potkuhousut ja bodyt ( vieläkin niitä käytän vaikka 80cm mennään, eivät ole koko ajan rutussa joko kainaloissa tai nilkoissa)
-vaunut
-pinnasänky ( nukkui siinä alusta asti)
-sideharsoja paljon
-tuttipullot + korvike ( ei lähtenyt imetys heti kunnolla käyntiin ja lopahtikin sitten kokonaan muutomassa kuukaudessa)
-imetysliivit
-liivinsuojukset ( kertakäyttöisiä ja kestoja)
-rintareppu

Koskaan en ole tarvinnut:
-Rintapumppu (aivan turha ostos)
-itkuhälytin

Hyvät hankinnat
- Kantoliina
- Vaipparoskis
- Vino pino harsoja (pukluräteiksi)
- Imetysliivit ovat ehdottomat, muutamatkin, kun voivat (jos tulee hyvin maitoa) aluksi kastua, kun maitoa heruu
- Liivinsuojukset, vaikka eivät kyllä kaikkea 'vahinkoa' estä
- Vauvan vaatteista käytännöllisimmät ovat kietaisubodyt ja puolipotkarit
- Äitiyspakkauksen makuupussipeite talvivauvalla tosi hyvä
- Itkari on myös hyvä, vaikka ei olekaan iso talo, mutta ei tarvitse kytätä ikkunan alla.

Turvakaukalo nyt on tietty pakollinen, siinä tosi käytännöllinen on ollut Gracon Autobaby, ei tarvitse menettää hermojaan turvavöiden kanssa räpläämiseen. Vaunut ovat tietty must hankinta

Sitteriä ei olla hommattu, eikä hommata eikä ole ollut edes tarvetta, vauva viihtyy lattialla patjalla tosi hyvin + kehittää motoriikkaa siinä sivussa.

Yhteistyössä