Hae Anna.fi-sivustolta

Oikea joulu

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä unelma, 22.07.2015.

1. unelma Vierailija

Olemme miehen kanssa olleet vuosikausia viettämässä joulua yhden tuttavaperheen luona. Siitä vain on tullut tapa. Omat lapsemme ovat niin kaukana, että harvemmin tulevat käymään ainakaan joulun aikaan. Aikoinaan olikin todella mukavaa olla yhdessä kun oli samanikäisäkin lapsia. Mutta sitten asiat alkoivat muuttua.

Nyt päätin, että passaaminen loppui. Siellä tuttavaperheessä näet on perheen omat lapset puolisoineen ja lapsineen. Taitaa olla osa ihan vaan ystäviäkin.

Parina viimevuotena olen miettinyt, ettei ole todellakaan mitään järkeä tehdä esim. laatikkoruokia 30:lle hengelle, kun meitä on vaan kaksi. Tokihan laatikot voisi ostaakkin, mutta kun osalla porukasta on erilaisia ruoka-allergioita, niin olen sitten tehnyt sellaisia ruokia, että kaikki voivat niitä syödä.

Sivuosassahan me olemme olleet jo jokusen vuoden siellä, mutta aina on vaan menty, kun jo varhain syksyllä on pyydetty. Toisaalta on ihan kiva viettää joulua porukalla, mutta kun tosiaan viikon valmistelee "vieraalle" ruokia, ei enää jaksa nauttia itsekään siitä joulusta.

Nyt sitten ajattelin, jotta sillä säästyneellä ajalla ja rahalla hemmottelen itseäni ja miestäni. Voipa olla, ettei olla tässä maassakaan vaan ihan muualla valmiiden pöytien äärellä. Jossa voi ihan vapaasti valita seuransa, haluaako pientä/huutavaa seuraa vai tyytyykö aikuiseen seuraan. Tai voimme olla ihan vaan kahden ja nauttia joulusta ihan erilailla kuin ennen.

Saa jäädä laatikot ja kakut tekemättä.:) Saapi myös ottaa sellaista joulujuomaa ja juuri silloin kun haluaa.

2. meemi Vierailija

Siis oikeastiko sinä teet maksa/lanttu/porkkana/perunalaatikot 30 hengelle ja viet miehesi kanssa ne mennessäsi ystäväpariskunnan ruokapöytään?
    Sehän on ihan älytön määrä ruokaa.

Ei herranen aika, ei kuulosta järki-ihmisten toiminnalta tuollainen.

3. unelma Vierailija

No onneksi vaan porkkana-, punajuuri- ja lanttulaatikot teen. Perunalaatikon emäntä hommaa itse.

Onneksi pöydässä on muutakin kuin laatikoita, mutta siitä huolimatta olen samaa mieltä, ettei ole täysjärkisen hommaa syöttää ystäväpariskunnan sukua ja tuttavia sillä varjolla, että isäntäperhe laittaa salaatit ja kinkun.:(

Nyt jo ehti tulla vihjaus, että olisi taas kiva viettää joulua yhdessä, kun on niin kiva, kun porukalla laitetaan kaikki.:D En vielä viitsinyt sanoa, että saavat todella nyt laittaa porukalla kaiken.

Odottavat kuulemma myös uusia villasukkia, olen näet niitä tehnyt joululahjaksi. Viimevuonna jo jätin koko nuoremman sukupolven lahjoitta, kun olen niin ikävä ihminen, että oletan itsekin jotain saavani, mutten saa.:(

Kai se on tämä laiskuus, kun teettää tämmöistä. Siis ettei viitsi enää muille tehdä valmiiksi.

Ja minä kun luulin olevani jouluihminen, sillä pidän joulusta ja ennenkaikkea sen laittamisesta.:)

Surullista, että Joulupukki kuoli.:(

4. unelma Vierailija

No onneksi vaan porkkana-, punajuuri- ja lanttulaatikot teen. Perunalaatikon emäntä hommaa itse.

Onneksi pöydässä on muutakin kuin laatikoita, mutta siitä huolimatta olen samaa mieltä, ettei ole täysjärkisen hommaa syöttää ystäväpariskunnan sukua ja tuttavia sillä varjolla, että isäntäperhe laittaa salaatit ja kinkun.:(

Nyt jo ehti tulla vihjaus, että olisi taas kiva viettää joulua yhdessä, kun on niin kiva, kun porukalla laitetaan kaikki.:D En vielä viitsinyt sanoa, että saavat todella nyt laittaa porukalla kaiken.

Odottavat kuulemma myös uusia villasukkia, olen näet niitä tehnyt joululahjaksi. Viimevuonna jo jätin koko nuoremman sukupolven lahjoitta, kun olen niin ikävä ihminen, että oletan itsekin jotain saavani, mutten saa.:(

Kai se on tämä laiskuus, kun teettää tämmöistä. Siis ettei viitsi enää muille tehdä valmiiksi.

Ja minä kun luulin olevani jouluihminen, sillä pidän joulusta ja ennenkaikkea sen laittamisesta.:)

Surullista, että Joulupukki kuoli.:(

5. mirmar Vierailija

Joulun valmistelu ja vietto on jouluihmiselle ihanaa aikaa. Oikeastaan vaan marraskuu ja joulukuuta aattoon saakka.
    En ole koskaan viettänyt joulun aikaa isossa sukulaisryhmässä vaan omalla väellä.
    Sinä joka teet ruokia vieraaseen kotiin ja samalla saat osallistua itse heidän jouluunsa, on kuin ruuilla ostettu joulunvietto, mielestäni.
    Luulen, että kaksinkin on ihan kiva olla, on sitten koti- tai ulkomailla. Voi mennä valmiisiin pöytiin tai laittaa itse.

6. unelma Vierailija

Totta turiset. :) Kun teen itse laatikot, ne on tietty maittavampia kuin kaupan vastaavat. Ja kun tietävät, että ne sopii kaikille paikallaolijoille, mikäpä on pyytää sitten kaksi ihmistä "ylimääräisenä" pöytään.

Voisihan sitä pokkana ostaa kaupan tarjouslaarista joulun alla jokusen rasian laatikoita ja viedä ne muassaan.

Mutta oikeasti ollaan nyt päätetty miehen kanssa, että vietetään rauhallinen joulu. Ellei omat lapset ehdi tulla, ollaan kahden ja käydään erään toisen tuttavaperheen luona tai pyydetään heidät meille joulukahville ilman mitään stressiä ja hirveää ihmismäärää. Ellei sitten tosiaan lähdetä muille maille. Missään tapauksessa ei mennä tuonne ihmisvilinään. Käytetään säästyvät rahat ihan omiin herkkuihin tai säästetään pahan päivän varalle.:)

Nythän on taas tuonne tuttavaperheeseen tulossa lisää pikkuväkeä. Tuli jo ehdotusta, jotta voisi neulepukua tehdä juuri määrätynlaisesta langasta. Mikään Wool ei kelpaa, vaan pitää olla kunnon vauvalankaa. Enhän toki Woolista pienille ole ennenkään tehnyt, mutta sanoin, jotten ehdi nyt tehdä, kun on muita neuleita niin paljon tekeillä.

Viimeviikolla kävin kynttiläostoksilla. Oli toinen toistaan ihanampia kynttilöitä. Ostin niitä itselle ja lahjaksi. Ne kun ovat siinä mielessä hyviä lahjoja, jotta niistä pääsee eroon polttamalla. Ei tarvi säilytellä kaapeissa.

Yöt on jo ihanan pimeitä. Kohta pimenee illatkin ja voi vaan keskittyä odottamaan sitä JOULUA.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri