Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen tai lyhennettyyn työaikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkäilee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkäilee

Vieras
Kela maksaa hoitorahaa osittaisella hoitovapaalla olevalle, kun lapsi on alle 3 v tai 1-2 luokkalainen. Olenko ymmärtänyt oikein, että tälloin on lakisääteinen oikeus tehdä max 30t työviikkoa? Vai voiko työnantaja estää sen ja määrätä tekemään täyttä työaikaa? Entä kun lapsi on jo täyttänyt 3v mutta ei ole vielä koulussa. Silloin kela ei maksa hoitorahaa. Onko siinä tilanteessa lyhyemmän viikkotyöajan tekeminen mahdollista vain, jos työnantaja sen sallii (ei lakisääteistä oikeutta)?

Tarkennan vielä tuota kyselyä. Kun samalla työpaikalla samanlaista työtä tekevistä useampi haluaisi tehdä lyhyempää työaikaa niin voiko työnantaja sallia sen vain yhdelle vedoten siihen, että muuten työt jäävät hoitamatta. Kaikilla halukkailla olisi mahdollisuus kelan maksamaan osittaiseen hoitorahaan, lapsien iät ovat joko alle 3v tai 1-2 luokkalaisia.

Muistaakseni siinä on joku lause, että jos työ on "mahdoton" järjestää niin työnantaja voi kieltäytyä. Tää olisi kai tyyliin jos olisit töissä jossain öljynporauslautalla ja sieltä olisi kuljetus vain kahden viikon välein ja sun tunnit tulisi täyteen ennen muita niin ei niiden sua tarvitsisi erikseen lähteä pois hakemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vantaa:
Muistaakseni siinä on joku lause, että jos työ on "mahdoton" järjestää niin työnantaja voi kieltäytyä. Tää olisi kai tyyliin jos olisit töissä jossain öljynporauslautalla ja sieltä olisi kuljetus vain kahden viikon välein ja sun tunnit tulisi täyteen ennen muita niin ei niiden sua tarvitsisi erikseen lähteä pois hakemaan.

Tai vuorotyössä päivittäinen vuoron lyhennys, ei voi lähteä pois ennen kuin seuraava on tullut, tällöin voi soveltaa viikottaisen työajan lyhennystä.

lyhennettyä työaikaa voi tehdä sinne 1-2 luokan loppuun asti, mutta se on sovittava työnantajan kanssa ja kela ei maksa yli 3v - ennen koulun alkua väliltä osittaista hoitorahaa.

Sulla on oikeus tehdä sitä lyhennettyä työpäivää ihan silläkin 3v-koulun alku välillä.Näin olen itse tehnyt,lyhennettyä aamuvuoroa,klo8-14.Työnantaja ollut myös tyytyväinen tähän järjestelyyn.Tosin siltä ajalta ei makseta korvausta.Kunhan sitten aloittaa koulun,kela maksaa 70e/kk,mikäli olet lyhentänyt työaikasi max.30h/vko.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja vantaa:

Tai vuorotyössä päivittäinen vuoron lyhennys, ei voi lähteä pois ennen kuin seuraava on tullut, tällöin voi soveltaa viikottaisen työajan lyhennystä.

Minä vuorotyössä ja käytännössä teen työpäivät sen 8h ja saan sitten pitkiä vapaita.Se sopii loistavasti ja tykkään paljon enemmän niin, kuin että tekisin 6h päiviä.Miten kenellekkin sopii.
Nytkin olen ollut 5päivän vapailla, huomenna alkaa yöt, taas 7 vapaata, sitten 4 yötä ja 4 vapaata.Seuraavan kerran olen päivätöissä vappupäivänä.
Nyt lopetan kesäkuun alusta vajaan työajan ja jatkan täyttä työaikaa, saa nähdä kuinka taas tottuu...Jatkan mahdollisesti taas ensi syksynä kun kuopus menee kouluun vajaata työaikaa.

Yhteistyössä