Oireet e-pillereiden lopettamisen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SookyS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SookyS

Jäsen
04.07.2012
181
1
16
Hei

Olen syönyt 12 vuotta pillereitä, viimeisimpänä Yasminea.

Lopetin pillerit pari viikkoa sitten ja nyt on tullut kummallisia oireita. Raskaudesta ei vielä ole kyse.

Alavatsassa tuntuu jatkuva kramppi, sellainen hiukan menkkojen alkamista muistuttava, mutta kuitenkin erilainen. Ikäänkuin olisi paino alavatsalla koko ajan. Muutenkin on maha ollut kipeä ja ruokahalut ovat hiukan kärsineet tästä. Tuo alavatsan jatkuva kevyt kramppaaminen on tosi rasittava tunne.

Tämän lisäksi on ollut outoa kuumottelua, vähän kuin olisi kuumetta koko ajan. eli olo on ollut hieman sekava ja kipuisa tässä nyt viikon verran.

Onko muilla tullut tällaisia sivuoireita ja ovatko nämä merkki jostain? Eli meneeköhän tässä nyt sitten tolkuttomasti aikaa ennen kuin pystyy tulemaan raskaaksi?

Alkaa hiukan hermostuttaa, että jos nämä oireet ovatkin merkki jostain elimistön sekoamisesta väliaikaisesti ja kuukautisia joutuukin odottelemaan loputtomiin.

Hei!

Lopetin pillerit heinäkuun alussa, ja minulla oli kanssa vatsassa himuisia kramppeja ja oikeastaan välillä vaikka mitä kipuja! Kivut alkoivat viikko lopettamisen jälkeen, ja kestivät n 2 viikkoa, sitten ei mitään!!! Ei kertakaikkiaan mitään, vatsa ollut "normaali" ja kerkesinkin jo huolestua myös siitä kun ei tunnu mitään :laugh:
Eiköhän ne mene ohi kun malttaa odottaa. Tai jos ei mene useamman viikon jälkeen ni eikun kysymään lekurilta/gyneltä!

Hei

Helpottavaa kuulla, että sullakin on ollut samanlaista.

Viime yö oli ihan kamala kun kramppasi ja poltti koko ajan. Muutenkin vatsa on kamalan särkyisä ja koko alatorson lihaksisto ihan krampissa.

Mutta ehkä tää tästä viikon sisällä sitten alkaa jo helpottamaan :)

Omat huonot kokemukset:

-Lopetin pillerit helmikuussa syötyäni niitä 11 vuotta, ekat menkat tuli vasta toukokuussa.
- Heinäkuuhun mennessä ei ollut toisia menkkoja näkynyt, mahassa oli menkkakipuja mutta mitään ei tullut ulos.
- Yksityisellä gynellä todettiin lievä pco.
- Jouduin aloittamaan terolutien syönnin.
- Jos en raskaudu puolen vuoden sisällä, niin joudun jatkotutkimuksiin, ellei mitkään lääkkeet auta.

Että vain huonoja kokemuksia pillereistä, ja itekin vaihtanut merkkiä monesti.

Huih, kuulostaa hurjalta. En ehkä itsekään olisi syönyt pillereitä noin kauan, ellei gynekologi nimenomaan olisi suositellut. Ja olihan siinä laiskuuttakin, kun oli mukavaa pitää pidempää taukoa menkkojen välillä.

Mulla on nyt krampit vähentyneet ja kipu siirtynyt vasemman munasarjan alueelle. Sen tuntee ihan koskiessa kun hiukan painaa ja pyöräillessäkin sattui.

Alkaa hiukan hermostuttaa... Jotenkin tuo munasarjan kipuilu tuntuu pahalta...

Moi SookyS, mäkin ajattelin tulla kertomaan omista pillerikokemuksista.

Pillereitä söin reilu 5 vuotta, Diane Novaa. Lopetin pillerit kesäkuun puolessa välissä ja pian tuli ihan samanlaisia oireita mitä sullakin. Oli huonovointisuutta, hirvee nälkä kokoajan, vatsakramppeja, pistelyä, hiukset alko rasvottumaan tosi nopeesti ja tuli finnejä. Mä aloin pian syömään bio thermin sinkki + seleeni valmistetta, joka autto heti finneihin ja hiuksiin. Eli enää ei tarvi kärsiä finninaamasta.

Ekat luomumenkat mulla tuli 40 pvää sen jälkeen kun pillereiden tyhjennysvuoto oli alkanut, eli myöhässä mutta ei mitään paniikkia. Mä luulen että noi kramppailut vaan teetti niitä luomumenkkoja, kun elimistö alkaa palautua ''talviunilta'' taas normaaliksi, alkaa ovulointi jne. Eli en usko että siulla vielä mitään hätää, luulen että kaikki kuuluu asiaan. Ja ekat luomumenkat tuleekin yleensä hiukan myöhässä, eli siittäkään älä ota paniikkia.

Ja LOPETA STRESSAAMINEN :heart: kroppa, varsinki kuukautiset reagoi nopeesti stressiin ja odotuttaa itseään entistä kauemmin, eli relaa nainen. :hug:

muoks//
ps. pillereistä on tehty todella paljon tutkimuksia, eli ne ei itsessään aiheuta lapsettomuutta. Elimistö voi olla kyllä nukuksissa hetken, mutta yleensä lapsettomuus johtuu jo aikaisemmista tekijöistä. Pillerit ei ole syy-seuraus-suhteessa lapsettomuuden kanssa =) eli älä stressaa vaikka useamman vuoden pillereitä söitkin (:

Viimeksi muokattu:
Oi kiitos Finnaliina!
Mun todella pitää lopettaa tää stressaaminen! Oon aivan hermona kun tota vasenta munasarjaa kivistää koko ajan, mutta yritän nyt uskoa, että tässä sitä koneisto vaan herää henkiin ja kohta oon entistä ehompana valmiina raskautumaan.

Mulla kanssa vähän iho on rasvoittunut ja hiuksetkin tuntuu likaisilta, kaipa sekin sitten menee ohi.

Vähän kuin olisi puberteetti alkanut uudelleen :D

Kiitos muuten linkistä. Mulle hetkeksi iski paniikki, että oon tavallaan syönyt pillereillä terveyttäni ja nyt huomaankin vasta 12 vuoden päästä, että jotain on pielessä. Että tavallaan olen pillereillä peittänyt jotain vaivaa jo pitkään.

Tuliko muuten kelläään outoja oireita ekoissa luomumenkoissa?
Mulla oli tosi rajut vatsakivut ja huimausta ja päänsärkyä.

Olin kaksi päivää kuin merenkäynnistä toipuva, päässä heitti ja maa vaappui jalkojen alla. Ja päänsärky oli kanssa aika hirveää.

Lueskelin juttua kuukautismigreenistä ja alkoi kammottaa, että tällainen iskee vielä pillerien lopettamisen jälkeen :S

Yhteistyössä